Jump to content
IGNORERAD

Asien ligger något öster om Stockholm


svarten

Recommended Posts

Hej MPR!

När vi var i Thailand i mai fick vi uppleva norra Europa utan att lämna landet. I en nöjespark i Bangkok fanns ett ishus som var ganska imponerande. Magrood och jag upplevde pulkåkning, snöbollskastning, en riktig amerikansk julstämning, m.m. med brorsonen.

Nu har vi fått en chans att uppleva Asien i Sverige. Tack vore ett gäng vänner som gick ihop och köpte oss ett presentkort till vår 30- resp. 40-årsdagen i våras kunde vi vila ut oss på Yasuragi japanskt spahotell i Stockholms skärgård. Anläggningen anlades av en japansk arkitekt och ger en riktig genuin känsla av Japansk kulturmiljö.

Här installerar vi oss i vårt rum. Vi har klätt på oss anläggningens officiella dräkt. Som syns är dräkten är unisex och unisize. Är man gravid i åttonde månaden sticker man inte ut längre:

CIMG0012.jpg

Det är intressant att alla går omkring i samma klädsel:

CIMG0044.jpg

Det går till och med att tappa bort sin älskling i vimlet av svartkimonoklädda. Var är Magrood någonstans?

CIMG0090.jpg

Maten var förstås en riktig upplevelse. Här äter jag sushi för att reta hustrun som måste vänta ett tag innan hon för att äta sådana läckerheter igen.

CIMG0068.jpg

Och Magrood har beställt en Bento måltid.

CIMG0069.jpg

Väl på plats i anläggningen fanns det allt man kan önska sig. Det finns ett inomhus och ett utomhus varmbad (45 grader). Det var intressant gå ut i den nollgradiga luften och lägga sig i badet och njuta av den kalla friska luften i ansiktet.

Det finns även ångbastu och traditionellt finskt bastu för dem som har fått för mycket av det japanska. Så här ser simbassängen ut:

CIMG0079.jpg

Det finns även en hel som påminns om Thailand. Det finns ett rum som ägnas åt Buddha. Här står Magrood bredvid ett Chabaträd:

CIMG0050.jpg

Och en ett bambuträd:

CIMG0051.jpg

Lite av Sverige fanns det att titta på också. Intill Hasseluddens brygga fanns det en mysig skärgårdsmiljö.

Här är en bild från bryggan:

CIMG0055.jpg

Vistelsen gav faktiskt en liten aha-upplevelse för mig. Jag kände igen miljön från alla rymdfilmer som jag har sett. De är ganska typiskt att i rymdskepp och rymdkolonier att människorna har samma klädsel och strövar lugnt i en miljö av stenträdgårdar och orientalisk konst. Uppenbarligen hade filmmakarna inspirerats av japansk kulturmiljö och tycker att denna skulle vara en lämplig miljö för våra framtida generationer att koppla av i under fritiden ute i rymden.

Vistelsen på Yasuragi är mycket angenäm. Vi rekommenderar den starkt! Men smakar det så kostar det. Yasuragi är enbart för karlar som inte snålar med sina kronor när damen ska få ha det lyxigt (eller för fattiga som har generösa vänner).

Hälsning

Svarten och Magrood

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där såg väldigt, väldigt trevligt ut, Svarten. Fina bilder.  :wai:

Och unisize i all ära; magen sticker ut.  ;)

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...