Jump to content
IGNORERAD

"Ya ba" Varför är metamfetamin så populärt i Thailand?


ronoh

Recommended Posts

Jag var inne i en tråd där det debatterades om droger och hur thailändska myndigheter hanterade problemet.

 

Självklart börjar jag undra varför ya ba är så vanligt förekommande i Thailand och ifall problemet går att lösa på annat sätt än arkebusering.

 

50 baht vet jag att ett piller kan kosta och det är billigt. Även för många Thailändare. Varför är det så billigt? Det måste ju gå att lokalisera källan och kanske rentav uppfostra en generation i taget om problemen kring droger.

 

 

 

 

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

Billigt och väldigt beroendeframkallande men sen kan man ju alltid undra varför Jeppe på berget super ..

Link to comment
Dela på andra sajter

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 baht vet jag att ett piller kan kosta och det är billigt. Även för många Thailändare. Varför är det så billigt? Det måste ju gå att lokalisera källan och kanske rentav uppfostra en generation i taget om problemen kring droger.

Tillverkas i Burma.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillverkas i Burma.

Är det för att polisen i Thailand är så effektiv så det inte går att tillverka där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne i en tråd där det debatterades om droger och hur thailändska myndigheter hanterade problemet.

 

Självklart börjar jag undra varför ya ba är så vanligt förekommande i Thailand och ifall problemet går att lösa på annat sätt än arkebusering.

 

50 baht vet jag att ett piller kan kosta och det är billigt. Även för många Thailändare. Varför är det så billigt? Det måste ju gå att lokalisera källan och kanske rentav uppfostra en generation i taget om problemen kring droger.

 

 

 

 

Intressant frågeställning!

Varför det är så billigt är ju en intressant sak. Även om priset att tillverka en tablett är nästan inte någonting, måste man ju ut med enorma mängder piller innan det blir några pengar för alla inblandade.  Vore det då riskabelt att hålla på i något led så borde det ju spegla priset. Jag menar vem riskerar livet för ingenting?

 

Detta resonemang talar i mitt tycke för att polisen är inblandad och att det är relativt ofarligt att åka dit. Många åker också dit och detta föder systemet vidare. Pengar byter ägare hela tiden. Från det att polisen tagit någon till långt efter det att de placerats i fängelse! Man kan ju fundera hur många det egentligen är som kan köpa sig fria som egentligen sitter i fängelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Se filmen SPUN av svenske Jonas Åkerlund som bland annat producerat flera musik videos till super stjärnor.

Speglar meth livet i USA.

Stjärnspäckad rulle med perfekta karaktärer. Vad sägs om: Rob Halford(Judas Priest), Mickey Rourke, Brittany Murphy, Ron Geremy mfl.

Se den som en skrämmande skildring av livet hos folk på glid eller som en svart komedi.

En av mina absoluta favoriter.

Tror att hela filmen finns på youtube!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är billigt och lätt att få tag på. Sen är polisen och säkert politikerna inblandade i toppen av pyramiden.

kanske rentav uppfostra en generation i taget om problemen kring droger.

Hur är det i Sverige, trots uppfostran och kampanjer finns det ändå en del som hamnar i träsket. Människor mår inte bra, mentalt helt enkelt, man

vill fly från verklighet. Detta ämne kan diskuteras hur länge som helst, tror inte vi här på MPR kan lösa gåtan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen går skiten att koka i hop hemma i köket om man har kunskapen med ingredienser som är lagliga.

Såg en dokumentär från USA. Dom som kokar drogen blir visst lite knäppa av ångorna.

Ändrades av Nordsvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket produceras ju i labb vid gränsen mot Burma, ett sätt för olika rebellarméer att finansiera sin kamp. Problemet i Thailand stavas dock korruption inom polisen.

 

Hade inte gränspoliserna varit så korrupta hade det inte gått att föra in så mycket meth i Thailand.

 

Hade inte de vanliga poliserna varit så korrupta hade det inte gått att sälja meth så öppet som man gör.

 

Men i Thailand är det fint att vara rik, oavsett hur du tjänat din rikedom. En polisman har under 10 000 bath i månaden men bor ofta i en flott villa, har ett par rejäla bilar samt håller sig med ett antal mia-noi´s. Undrar hur det går till?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare gjorde de stora kontroller runt omkring på vägarna där i stort alla var tvungna att lämna piss prov.

De som andvänder ja-baa verkar göra det periodvis för att kunna arbeta hårdare. Vi hade några yngre snickare som byggde på vårt hus som var härifrån jag frågade dem lite om droger några av de hade aldrig syslat med ja-baa men några svarade att de andvände dem vid vissa jobb och ursäktade sig med att det gav bra betalt om de arbetade länge och hårt sedan kunde de vara lediga på pengarna de tjänat ihopp. Jag skrattade till och tittade på dem är det därför det går så långtsamt och ni ser så trötta ut nu och de log lite och nickade detta är ett hemma vid jobb.

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Tillverkningen av ya ba ligger nog mycket riktigt till största delen i Burma och andra grannländer men om detta beror på att den Thailändska polisen är så effektiv vet jag inte, kanske grannländernas polis är ännu mindre effektiv och att vissa områden i grannländerna knappast kan sägas stå under myndigheternas kontroll kanske spelar in.

 

Sen finns det ju ihärdiga rykten i Thailand att det inte bara är polisen som tjänar pengar på importen av droger utan att även militär och lokala politiker är inblandade på olika sätt, detta låter inte helt otroligt eftersom militären är väldigt aktiv längs gränserna mot t.ex Burma, vid några tillfällen när polisen har gjort tillslag har ju också militärer, befäl och militärfordon använts för att transportera droger ifrån gränsen och in i landet.

 

Men varför det är så förhållandevis populärt med droger i regionen vet jag inte riktigt och jag vågar mig inte ens på en bra gissning, men droger finns på marknaden, massor av fattiga människor som är beredda att chansa på snabba pengar finns det ju också, men användarna verkar inte vara så medvetna om riskerna med dessa droger så det behövs nog stora utbildnings insatser till dom yngreför att minska efterfrågan på lång sikt.

 

Mvh isan lover   

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tillverkningen av ya ba ligger nog mycket riktigt till största delen i Burma och andra grannländer men om detta beror på att den Thailändska polisen är så effektiv vet jag inte, kanske grannländernas polis är ännu mindre effektiv och att vissa områden i grannländerna knappast kan sägas stå under myndigheternas kontroll kanske spelar in.

 

Sen finns det ju ihärdiga rykten i Thailand att det inte bara är polisen som tjänar pengar på importen av droger utan att även militär och lokala politiker är inblandade på olika sätt, detta låter inte helt otroligt eftersom militären är väldigt aktiv längs gränserna mot t.ex Burma, vid några tillfällen när polisen har gjort tillslag har ju också militärer, befäl och militärfordon använts för att transportera droger ifrån gränsen och in i landet.

 

Men varför det är så förhållandevis populärt med droger i regionen vet jag inte riktigt och jag vågar mig inte ens på en bra gissning, men droger finns på marknaden, massor av fattiga människor som är beredda att chansa på snabba pengar finns det ju också, men användarna verkar inte vara så medvetna om riskerna med dessa droger så det behövs nog stora utbildnings insatser till dom yngreför att minska efterfrågan på lång sikt.

 

Mvh isan lover   

 

 

Det fanns ett labb i familjebyn nära Sisaket. Det var far och son som tillverkade och sålde. Farsan åkte in på livstid medan sonen gick under ytan. Fadern blev frisläppt och skonad från sitt livstidsstraff på kungens födelsedag 2011 och han har inte lagat något meth sedan dess. Tror han håller sig till illegala spelformer nu typ ban fai eller kort numera.

 

Enda gången jag träffade Sisakets heisenburg var 2011 kort efter han blivit frisläppt. Han åkte ut för att hälsa på min svärmor som hade fått njursvikt. Samtidigt som svärmor låg och sov passade han på att försöka få med svärfar på "massage". Detta säger en del om honom som person.

Link to comment
Dela på andra sajter

I tantens hemkommun åkte en av dom "stora gubbarna" fast för drogförsäljning,blev 1,5 miljon baht fattigare i böter, men slapp fängelse. Några månader senare lyckades han bli vald till "kommunchef", valkampanjen sägs ha kostat honom 6 miljoner baht. Det ligger otvivelaktigt stora pengar i droghandeln i Thailand, o den handeln lär förmodligen inte minska sålänge landet är så genomkorrupt som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

mangokid, on 22 Oct 2013 - 21:30, said:

 Det ligger otvivelaktigt stora pengar i droghandeln i Thailand, o den handeln lär förmodligen inte minska sålänge

 

.det finns efterfrågan på produkten i fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Det fanns ett labb i familjebyn nära Sisaket. Det var far och son som tillverkade och sålde. Farsan åkte in på livstid medan sonen gick under ytan. Fadern blev frisläppt och skonad från sitt livstidsstraff på kungens födelsedag 2011 och han har inte lagat något meth sedan dess. Tror han håller sig till illegala spelformer nu typ ban fai eller kort numera.

 

Enda gången jag träffade Sisakets heisenburg var 2011 kort efter han blivit frisläppt. Han åkte ut för att hälsa på min svärmor som hade fått njursvikt. Samtidigt som svärmor låg och sov passade han på att försöka få med svärfar på "massage". Detta säger en del om honom som person.

men o frugan var dålig kunde han väl behove lite avkopplande massage!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket låga produktionskostnader.

 

Därför dom kan åka runt med hela pickis-flaket fullt, för det gör inte så mycket när dom torskar.

 

Det positiva i detta är att  dom stora vinsterna försvinner, blir lika lönsamt som att sälja som-tam och det är ju inget som brukar dra till sig illegala aktörer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mycket låga produktionskostnader.

 

Därför dom kan åka runt med hela pickis-flaket fullt, för det gör inte så mycket när dom torskar.

 

Det positiva i detta är att  dom stora vinsterna försvinner, blir lika lönsamt som att sälja som-tam och det är ju inget som brukar dra till sig illegala aktörer.

 

Det verkar inte vara den drog som "hiso" skulle föredra, antar att kokain fortfarande räknas som en överklassdrog. Borde iofs inte vara så svårt att odla kokain i Thailand? Någon som vet vad ett gram kokain går för i Thailand? Har en gammal gymnasie polare som var lite kurir i Thailand när semesterkassan tog slut. Han berättade att hans polare som var 23 år då fick 80 års fängelstraff när han åkte fast. Han berättade att kokain var starkt efterfrågat i Bangkok men inte hur mycket han kunde sälja det som. Som drogbud i Bangkok tjänade han mellan 15-25 tusen baht per dag då han levererade droger till olika platser.

 

Sedan vet jag inte hur mycket av det som han sa var skit men jag var inte så intresserad av att fråga och förhöra om ämnet då jag tyckte det fanns roligare saker att samtala om då vi träffades på en vanlig krog kväll inne i stan(stockholm).

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...