Jump to content
IGNORERAD

Väntetid UT


McTwist

Recommended Posts

Tjejen var på intervju för UT på ambassaden idag, den 15/12. Höll tydligen på i 1 tim 20 min. Hur lång tid brukar det ta innan man själv får frågeformuläret alt. blir kallad till intervju av MIG?

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • McTwist

    5

  • Hilding

    4

  • turbo054

    3

  • Jobbe

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Min"dam" intervju Bkk 21/10 jag fick mitt frågeformulär 30/10 skickade in 5/11 så den processen gick ju ganska fort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Ok. Verkar som att handläggningstiderna varierar ganska kraftigt. Nu är det ju dessutom jul- och helgdagar och lata handläggare som ska ha semester och ledighet :grrrrrr: Jag räknar inte med att få något från MIG innan allt sånt är över, men jag hoppas att pareng och turbo får något i brevlådan nu innan jul.

Lycka till gubbs

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Fästmön var på intervju den 26/11 på Ambassaden i Bangkok.I dag 16/12 ringde jag MIG papprena fans där dom kom 15/12,du har dom på fredag eller måndag sa dom på MIG :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

för mig gick allt otroligt fort, från att tjejen var på intervju tills att det var klart dröjde mindre än 1 månad, vi är inte gifta och har inga barn eller nåt sånt.

Från att tjejen var på intervju tills att papperen kom till mig, drygt 1 vecka sen väntade jag ca 1 vecka innan jag skickade in papperena, efter det dröjde det 3 dagar så kom beskedet att det var klart.

Vi tillhör Karlstad

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Quote

Hm... Ok. Verkar som att handläggningstiderna varierar ganska kraftigt. Nu är det ju dessutom jul- och helgdagar och lata handläggare som ska ha semester och ledighet :grrrrrr:

Du jobbar naturligtvis själv alltid på alla röda dagar och tar aldrig ut någon semester.kan inte du bli handläggare på Mig   ;)

Intervju 14/11 - frågeformuläret från Mig i Solna  11/12.

Tråkigt att boendeorten skalll spela så stor roll för handläggningstiden. Av vad jag kunnat läsa

mig till så är Solna det som har längst väntetid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju iaf gå bra mycket fortare att ordna ett UT än ett vanligt besöksvisa. Det tog tre månader i somras från det att tjejen bokade tid på ambassadet till allt var klart. Och med lite vanlig otur så lär man väl få någon riktigt lat statlig tjänsteman som handläggare nu när det gäller UT.

Absolut OM jag hade jobbat på MIG så skulle jag se det som en självklarhet att jobba 365 dagar om året. Statliga tjänstemän har ju som uppgift att tjäna statens medborgare  ;)

Solna har väl ganska mycket folk i sitt upptagningsområde kan jag tänka mig. Jaja, inte mycket att göra åt. Bara vänta & se.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

turbo054

det blev klart den 2 december, hör av dig när ditt blir klart, ska bli intressant att se hur länge ditt dröjer, hon var på intervju 3 november

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Absolut OM jag hade jobbat på MIG så skulle jag se det som en självklarhet att jobba 365 dagar om året. Statliga tjänstemän har ju som uppgift att tjäna statens medborgare  ;)

McTwisted,

Med tanke pa att din flickvan inte ar Svensk medborgare och det ar hon som ansoker och inte du sa kanske du skall byta argumentation nar du fortsatter ditt gnallande och raljerande over lata tjansteman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Skulle någon vilja ge mig en förkortad version i hur det funkar att ens käresta skall kunna komma hit...

Vad måste jag göra??...Vad ska hon göra??

Är helt grön på ämnet o hoppas på hjälp er som varit med tidigare..

Vad gäller om hon kommer endast på besök i två veckor eller stannar tillsvidare??

Tackför en bra site!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar på UT från Solna. Har försökt ringa vår handläggare flera dagar för att ev få någon statusrapport, men telefontiden är bara en timme per dag. Det är upptaget nonstop! Jag måste kanske åka till MIG och köa istället. Det ser jag inte fram emot, de gånger jag har varit där har det varit sjukt mycket folk.

Patrich:

Gå på sök! Det finns flera trådar om det.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Från intervju till UT tog det för oss ca: 2 månader. Då låg jag på papperen ca: en vecka. Tillhör Gbg. Efter att mig.verket tagit emot min skriftkiga intervju tog det 3 veckor. Alltså var väntetiden runt 5 veckor tills jag fick besked om den skriftliga intevjun.

Den skriftliga intervjun kan man ju göra i förväg så sparar man ju den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att migränverket skulle behöva titta på resursfördelningen för de olika kontoren runt om i landet. Det kan inte var så svårt att omfördela arbetet med att handlägga UT-ärenden. Det kan knappast spela någon roll om en utredare i t.ex. Karlstad, Boden eller Växjö hanterar ärenden som tillhör Solna. Det måste även vara bra ur arbetsmiljöhänseende att personalen i Solna får hjälp.

(Frustrerad man tillhörande Solna) :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Segt som fan i Solna, lämnade in stiften i oktober och ingen handläggare än.  Kommer nog att ta 6 månader minst. Trist

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens ansökan lämnades in i mitten på september. Ingen handläggare på MIG Solna än! Skickade in mina svar i mitten på oktober. Man börjar undra hur verket sköts. Vad f_n gör generaldirektören!

Kan knappast vara speciellt svårt att utreda de flesta ärenden som har med infödd svensk och utländsk partner att göra.

Har full förståelse att andra ärenden kan vara lite svårare att utreda.

Borde de kanske införa olika köer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjejens ansökan lämnades in i mitten på september. Ingen handläggare på MIG Solna än! Skickade in mina svar i mitten på oktober. Man börjar undra hur verket sköts. Vad f_n gör generaldirektören!

Kan knappast vara speciellt svårt att utreda de flesta ärenden som har med infödd svensk och utländsk partner att göra.

Har full förståelse att andra ärenden kan vara lite svårare att utreda.

Borde de kanske införa olika köer?

Kan ju inte annat än att hålla med dig Hilding.

Min tjej var på intervjuv i slutet av oktober, fick mitt frågeformulär redan i mitten av november. Så den biten gick ju snabbt. Men sen... Ringde min handläggare och frågade väldigt hövligt vad hon trodde hur länge det skulle ta. Blev idi*tförklarad, hon frågade om jag inte kunde läsa på internet. Där står minsann att policyn är att det ska ta upp till 6 månader. Hur kan jag nånsin inbilla mig att det ska gå fortare? Jag blev stum och fick bara ur mig "Ehh... men det kanske kan gå snabbare om ärendet är enkelt?" Hon bara skrattade och sa att då måste man ha förtur.

Såå.. Vi hederliga knegande svenskar som betalar skatt och vill ha hit vår älskade tjej får bara finna sig i att det finns mer prioriterade fall.

Så.. Varför inte införa olika köer?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Räknas 6 månader från besöket på ambassaden?

Ja målet är att det ska vara klart 6 månader efter tjejens besök på ambassaden.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Ja målet är att det ska vara klart 6 månader efter tjejens besök på ambassaden.

// Jobbe

"Målet"?, kan alltså ta mer än 6mån... Suuuuuuurrrrt

Hade hoppats på feb, blir väl snarare april. FuckingMIG

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Målet"?, kan alltså ta mer än 6mån... Suuuuuuurrrrt

Hade hoppats på feb, blir väl snarare april. FuckingMIG

Ja... Målet... Om dom hänger upp sig på nåt och vill ha mer dokument så kan det tydligen ta hur länge som helst.

Mest irritersamt är att man inte kan lämna nåt besked. Om det tar 1, 2, 3, 4 , 5 , 6, 7 8  månader har dom ingen koll på.

Undrar vad min chef säger om jag har noll koll?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har full förståelse för att det kan ta lång tid att handlägga ett ärende om det finns oklarheter, typ asyl- och flyktingärenden. Men att det skall behöva ta så pass lång tid när det gäller en svensk medborgare som vill som vill ta hit sin partner, det har jag verkligen ingen förståelse för.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...