Jump to content
IGNORED

Gorocco På Soi Grusgång... År Två.

Gorocco

Recommended Posts

surfaren73

Orättvisa här i världen.

Det första dagarna här i Udon var det soligt och det gjorde att tvagningen i Myggviken gick ganska lätt.

Man behöver bara räkna till 10...  två gånger, innan första skopan med vatten åkte över ryggen.

Den första skopan brukar kroppen parera instinktivt så ett nytt försök till 10 brukar vara nödvändigt.

Igår så regnade det hela dagen och Gorocco var inte alls i rörelse och lyckades helt avstyra ett duschförsök på Gorocco från Lillkrabbans sida.

Med tanke på att ingen sol värmt upp vattnet på hela dagen så får det betecknas som mycket lyckat flyktförsök från skopor med kallt vatten i Myggviken.

Nöjd med att kört ett "sack häng" vaknade man idag upp till en ny dag med ganska mycket regn.

Dag två, idag, bet tyvärr inga bortförklaringar eller kurragömmaspel på Lillkrabban.

Gorocco skulle in i duschen.

"Men Kevin då, han får ju bada i varmt vatten", försökte Gorocco.

attachicon.gif1.JPG

"Du får inte plats i baljan, så in i duschen nu", förmanade Lillkrabban med en röst som Gorocco inte vågade säga emot.

Hmmm, tänkte Gorocco, jag går in i och plaskar lite, så tror Lillkrabban att jag har duschat.

Handduk skickades in i Myggviken till Gorocco och sist men inte minst sa Lillkrabban.

"Jag ska ha bildbevis"

attachicon.gif2.JPG

"Nedrans diktator."

Ja när jag såg denna bild i kallt vatten log jag för mig själv.

Tänkte tillbaks på lumpar tiden.

Efter någon vecka var det dax för gasmask prov.

Befälet kom in på morgonen och sade! Idag mina pojkar ska ni få uppleva MPMPP.

Och vad fan är MPMPP var det ju många som undrade inklusive mig.

Ja ja bara göra som han säger.

På med masken in i gas rummet och ut igen.

Ute var det dax att lämna ifrån sig vapen och dyrligt för sanering.

Av med alla kläder och hoppa i. (3 mars i vaxholm)

Kallt var det upp på med pulvret som i kallt vatten bara klibbade ihop.

Ja ja ner i vattnet igen och bort med pulvert.

Upp ur vattnet och alla har uppställning.

Då säger befälet titta nu ner mellan era ben så förstår ni vad MPMPP betyder.

Mini pitt med pansar pung

Ha en bra dag

Edited by surfaren73
  • Fint 5

Solen är full och jag skiner

• Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Gorocco

21

• måne

8

• Kötthandlarn

7

• Baa

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ett kärt återseende.     Vi anlände till Udon och den Lilla byn i den Stora staden fredag natt sent och det var bara att krypa till kojs. Jag vaknar upp pigg och nyfiken lördag morgon och börjar g

Produktionsflytt på Soi Grusgång och matchstart     Tillverkningen av degknyten fortsätter i storskalig produktion i Kråkslottet. Både mamma och Lillkrabban hjälper till och Kevin tittar suget på

Snaran runt Gorocco dras åt.       Att hålla sig gömd från all typ av arbete blev till slut en omöjlighet, även för en sån arbetsskygg person som Gorocco. Pressen blev för stor och precis innan G

Posted Images

Kötthandlarn

Medicinmannen aka granntanten

Säg vad som inte växer på Soi Grusgång inklusive magen på Lillkrabban och den evigt skengravida Gorocco...

Mamma har som sagt sin gerillaodling i slutet av soien och där spirar grönskan.

Men även utanför grannens hus växer ätlig vegetation och detta undgår definitivt varken mamma eller granntanten.

attachicon.gifIMG_9542.jpg

Denna morgon går de båda lös på ett träd som står i blom.

Detta träd heter nämligen jåå, ยอ, noni på svenska och är för granntanten inte bara ett träd med ätliga blad utan det bär också frukt med magiska egenskaper förklarar hon.

På en bänk bredvid trädet samlar mamma och granntanten ihop blad och frukt.

attachicon.gifIMG_9553.jpg

Bladen äts i isaanmat i olika former medan frukten har en lite mer specifik medicinsk uppgift förklarar granntanten och spejar med ett hököga upp mot trädets topp.

Granntanten ser nu mycket lockande upp mot ett par frukter högt upp i trädet.

De är inte alls inom räckhåll för den över jorden cirka 1.55 långa granntanten.

Men med en hemmagjord frukt-för-högt-upp-i-träd-plockarfruktslev löses detta smärre problem.

attachicon.gifIMG_9559.jpg

En väl utvald frukt plockas ner och granntanten kliver nu in i sin nya roll som Soi Grusgångs självutnämnda Medicinman.

För Gorocco visas nu denna underfrukt upp och för att tillgodose se den medicinska kraften berättar granntanten att de ska ätas omogna och vita.

attachicon.gifIMG_9547.jpg

Gorocco lyssnar nu storögt på vilka sjukdomar denna frukt sägs bota.

Lillkrabban berättar att gravida inte bör äta den och Medicinmannen fortsätter berätta att den även är bra mot cancer.

Gorocco erbjuds ett smakprov på denna eminenta frukt.

"Tvi vale", surt och beskt hann Gorocco uppfatta det innan det lilla smakprovet snabbt åkte ut ur munnen.

"Gott", säger Medicinmannen och tar en tugga till och fortsätter berätta om denna dunderfrukt.

Mamma har nu slagit dövörat till och återgår till att sopa rent Soi Grusgång från nedfallna löv medan granntanten mumsar vidare.

Gorocco ser till att snabbt som attan borsta tänderna två gånger till.

attachicon.gifIMG_9557.jpg

I ärlighetens namn ska sägas att denna frukt har och används i medicinskt syfte i många länder fortfarande.

Den säljs också på Internet i joser och hudkrämer för överpriser.

Så ni som vill leva till tvåhundra år med skrynkelfri hud som Medicinmannen gör bäst i att besöka Soi Grusgång och äta ett par nonifrukter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Noni

http://th.wikipedia.org/wiki/%E0%B8%A2%E0%B8%AD

Ha ha ha, magiskt Gorocco.. :14:

Så sant, så sant..

• Fint 4

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Guest BpaijingKatai

En gammal bekant till mig startade upp Lufthansas flygkök i Beijing för drygt tjugo år sedan.

Han sa alltid att kineser äter allt på ben förutom bord och stolar :-)

Samma här i Thailand ?

En av våra båtkillar på Filippinerna brukade säja att allt som rör sej kan man äta, rör det inte sej kan man ha på Chilli så går det också att äta.....

• 2 weeks later...
Soengsang

En helt fantastisk berättelse, konstnärligt!

• Fint 6

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Härligt vännen,var har luspudeln tagit vägen?Och har lugnet lägrats sen senaste(sista)utsvävningen  :crazy: Wish i was there  :14:

• Fint 3

Måne

acarls

GRATTIS!

till er alla för tillökningen i familjen

och ett stort TACK för en målande och underhållande  berättelse med bilder

• Fint 3

Det är nog lättare att få reda på vad Thailändare inte äter som växer i naturen eller har ben och rör på sig. :nyam:

Nja tankevurpa där eller? Jag tror nog att det är lättare att få reda på vad dom äter=allt ,däremot är det nog ingen som riktigt vet vad dom inte äter :crazy:

• Fint 4

En verklig vän är en person som firar vintersemester på en soldränkt strand och inte skickar vykort...