Jump to content
IGNORERAD

Phuket vs Koh Samui


sawadee kaa

Recommended Posts

Hej!

vi är ett par i slutet av de 30 med två ungdomar i yngre tonåren. Har varit i Phuket under april och maj tidigare och gillade det skarpt, har också under samma period varit på Koh Lanta, men det gillade vi absolut inte eftersom det var alldeles för lugnt.

"Kraven" vi har är att det ska finnas ett utbud av hotell med pool, restauranger och affärer, men det behöver inte vara "överbefokat" av turister, vi har bott i Kata lågsäsong och det var alldels lagom med folk och tillräckligt med restauranger och affärer för att vi skulle trivas. Skulle vara kul att testa något nytt ställe så därför funderar vi på Koh Samui, men är lite orolig för att Koh Samui ska vara lika "dött" som Koh Lanta eller hysteriskt mycket turister så som Phuket under högsäsong...Så hur är det i Koh Samui i april i jämförelse med Kata (lågsäsong)?

Undrar vad skillnaden mellan Koh Samui och Phuket är, fördelar och nackdelar, vi tänker åka i april, är vädret detsamma på dessa två öar?

Tar även emot andra tips på ställen som motsvarar de "krav" vi har.

Ha en fortsatt bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Pattaya uppfyller kraven med råge. Dessutom ett oslagbart nattliv plus att det är billigare än Phuket och Koh Samui.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föreslå Koh Samui för du kan både ta det lungt och parta om om du vill.

Lamai är den lite lungnare stranden och Chaweng den mer exploaterade.

Det finns allt som man behöver och du har nära till dykning och snorkling.

Men alla gillar olika saker så jag rekomenderar att ni testar en vecka alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tycker jag att ni ska åka till Ao nang, Krabi istället. Oslagbara naturvyer, en hel del att göra/se, tillräckligt restaurang/nöjesutbud för en svensk familj (ungefär som Kata), absoluta toppenstränder ca 10-15 min båtfärd bort (en av dom framröstad som världens vackraste i en 20 resetidningars enkät), låg trafikintensitet (hög sådan är både Phukets och speciellt Koh Samuis största problem tycker jag).

Koh Samui drabbas också av två monsuner pga sitt geografiska läge och alla dom ggr jag varit där under högsäsong (vilket är många ggr) så har det varit regn nästan varje dag och höga monsunvågor. Var dock där en junimånad i tre veckor utan att få en regndroppe på mig vilket varit omöjligt på t ex Phuket som precis som övriga Thailand har monsun då. Stranden var då också bred och fin och havet stilla, precis som Phukets stränder under högssäsong. Vet inte när ni varit i Kata, men under monsunperioden så är det även där i princip badförbud pga dom höga vågorna och starka undervattensströmmarna, medan det vintertid är kavlugnt hav, långgrunt och badvänligt.

Så beroende på vilken tid av året ni tänkt resa så rekommenderar jag alltså Ao Nang, Krabi under högssäsong (vinter) eller Samui om ni tänkt resa t ex under det svenska sommarlovet.

I Krabi så kan ni också bo på Railey beach om ni önskar få helt trafikfritt, dit är det nämligen ca 10 min båtresa från Ao Nang och inga bilar tar sig över bergen till den udden. Mycket vackra vyer och som sagt strand i världsklass.

Andra alternativ ni kan fundera på är Koh Chang på Thailands östkust nära gränsen mot Kambodja. Där skulle antagligen White sand beach passa er allra bäst vilken är mest likt Kata, övriga stränder är mer lik Koh Lantas, dvs för lugna.

Trevlig resa, vad ni än väljer! :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vart har alla rapporter från Koh Samui tagit vägen.Någon här som är där efter 20 mars,kanske kan vi mötas och ta en chang jag kommer att bo på Best resort och mitt telen:r är 0878327746 Mvh Måne  :drinks:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...