Jump to content
IGNORERAD

Vilka regler gäller för dubbla pass SWE-THAI


JanTee

Recommended Posts

Min fru har precis fått sitt svenska pass, hon ska åka ner i Januari, stanna i 3 månader

hon undrar om man fortfarande kan visa båda passen i kontrollen i Bangkok, som THAI

eller om hon måste söka visum som svensk medborgare

Jan & Puh

UdonThani Friends !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en diskussion i Thailands forum om ämnet.

Läs: http://www.thailands...sset-t3214.html

       http://www.thailandsforum.se/forum/dubbla-medborgarskap--t384.html

Så det är inte sjävklart att det är bra att att dubbla pass(min fru har det och hittils hon har använt endast det svenska).

Det räcker om man råkar hamna nån nitisk gränspolis så risken finns att få det ena passet konfiskerad.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är meningen att hon vid in- och utresa ur Sverige/EU ska visa sitt svenska pass och tvärtom vid in- utresa ur Thailand. Vid den thailändska utpasseringen så uppstår dock problemet att hon måste kunna bevisa för den thailändska passkontrollanten att hon har rätt att vistas i ett annat land och därför kommer hon att på den uppmaning tvingas visa även sitt svenska pass.

I den situationen, som kanske är ovan för en del thailändska passkontrollanter så kan ibland en del tidsfördröjande kontroller med kollegor eller dylikt behöva göras vilket ibland får lättstressade resenärer att nästan pissa ner sig av rädsla. Något som gör att dom vid nästa resa hem till Thailand ansöker om visum till sitt eget land på sin egen, eller sin svenske mans inrådan. Suck!

Men som sagt, thailändskt pass gäller vid in- utresa ur Thailand, svenskt pass vid in- utresa ur Sverige/EU, det är (dom självklara) reglerna för personer med dubbelt medborgarskap.

Ps  Min fru har också dubbla medborgarskap/pass och gör precis så. Och hon har flera thaivänninor som har en likadan situation som också gör så, och jag har läst en instruktion från en högt uppsatt immigrationsofficer i Thailand som påstått att det är precis så man ska göra. Men trots detta så finns det alltså hela tiden dom som påstår annorlunda och thailändska medborgare som söker visum till sitt eget land. Dubbelsuck!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kim!!

Efter Din förklaring så är det glasklart, och nu känns det mycket tryggare att resa

Anledningen till min fråga är just den oro som de flesta oerfarna resenärer har när det gäller dubbla pass

Puh har naturligvis frågat sina vänner hur dom gör, och många säger att det inte är tillåtet med dubbla pass

vilket var enkelt att tillrättalägga. Men att söka visum på sitt nya svenska pass..där går gränsen för mig

Nu känner sig trygg, och kommer att följa dina instruktioner.

Och koncentrera sig på skolan och utbildningen i Bangkok istället.

Så än än gång, tack för ett mycket bra svar

KRAM

Jan&Puh

Jan & Puh

UdonThani Friends !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim

Bara en fråga till dig: Hur gör du om du vill ansöka sk.anhörigvisum(90-dagars)? Du måste bevisa att du är gift med en thai.

I person beviset står endast att frugan är svensk(iallafall när jag provat).

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim

Bara en fråga till dig: Hur gör du om du vill ansöka sk.anhörigvisum(90-dagars)? Du måste bevisa att du är gift med en thai.

I person beviset står endast att frugan är svensk(iallafall när jag provat).

Jag blev senast i oktober beviljad ett 1 års non immigrant O visa (multiple entry) pga att jag är gift med en thailändsk medborgare. Skickade, med ansökan, in ett svenskt personbevis på frugan och där framgår i alla fall att hon är född i Surin, Thailand. Eventuellt medborgarskap kommer jag inte ihåg om det överhuvudtaget framgår?

Fast jag skickade för säkerhets skull även med en kopia av det thailändska vigselbeviset, trots att det inte avkrävdes av mig, så vilket papper dom använde för att bevilja ansökan har jag faktiskt ingen aning om?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kim för din beskrivning vilka pass man ska använda och när. Jag har alltid tycket det borde gå att visa Thai-pass i Thailand och Svenskt pass i Sverige men det är först nu som vi kommer att ha behov att testa detta.

När vi åkte till Thailand så skaffade vi visa till vår dotter för säkerhetens skull. Dottern såg vi till att skaffa Thailändskt medborgarskap till innan men vi hadde inte tid att skaffa pass. Thaipass kommer vi nu att ordna i Bangkok.

Vid utresa kommer vi att visa båda passen och få stämpel i båda. Inresan gjorde hon ju med det svenska. Hon kommer också att få ca 20 dagars overstay eftersom vi inte kommer att förlänga visat. Är man under 7 år spelar dock detta ingen roll enligt Immigration office.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När vi åkte till Thailand så skaffade vi visa till vår dotter för säkerhetens skull. Dottern såg vi till att skaffa Thailändskt medborgarskap till innan men vi hadde inte tid att skaffa pass. Thaipass kommer vi nu att ordna i Bangkok.

Vid utresa kommer vi att visa båda passen och få stämpel i båda. Inresan gjorde hon ju med det svenska. Hon kommer också att få ca 20 dagars overstay eftersom vi inte kommer att förlänga visat. Är man under 7 år spelar dock detta ingen roll enligt Immigration office.

Vår lilla son har inte heller något thaipass och har haft overstay vid alla dom 3 resor till Thailand han hitills gjort. Som mest var det 129 dgr overstay vid utpasseringen. men som du säger inga problem eftersom det upp till och med 14 år är omöjligt att drabbas av overstayböter.

Vår son är också inskriven som thailändsk medborgare i husböcker etc, men eftersom vi stötte på byråkratpatrull när vi skulle ordna passet så har det fått bero. Thaipasset behövs ändå inte ännu och snart har vi ju en liten till att ordna detta till. Så jag tror att jag tar båda i samma veva.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom du Kim verkar veta mer än andra vad är det som gäller med sånt här frågar jag om det spelar nåt roll att hon använder sitt flicknamn som mellannamn i svenska passet medan i det thailändska finns endast mitt efternamn. Bäst är väll att ha bara mitt efternamn i biljetten.? Är rädd att även detta kan orsaka trassel vid passkontrollen.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hustru o mina barn har ochså dubbla medborgarskap.Dom åker på det svenska passet både till o från Thailand.I Thailand går dom till immigratien med

id kort o huspapper så får dom ett ett års visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den 11 juni i år så åkte vi till Thailand och visade upp båda passen vid incheckningen

Frugans pass hade gått ut den 8 januari  och vid passkontrollen blev det lite förbryllade och frugan fick följa med en snubbe till ett kontor men efter 10 minuter kom hon tillbaka och allt var ok efter lite pappersifyllande

I Bangkok fixade vi ett nytt pass på en vecka

När vi åkte tillbaka till Sverige så visade hon båda passen, inga problem

Vid ankomst Sverige behövde vi bara visa det svenska passet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha samma namn och stavning i alla pass och ID kort är nog viktigt för att undvika problem

Om man har Thaipass behöver man ej skaffa visa till Thailand

att då åka in i Thailand på svenskt pass och skaffa visa är en onödig väg, tycker i alla fall jag

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

De som reser med dubbla passport kan räkna att de blir ej erbjuden samma service som övriga svenskar utan behandlas som infödda som innebär ofta sämre service. Ok det är bara min teori men det kan ha betydelse...

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...