Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk aktivist vill att studentmassakern från 1976 ska inkluderas i läroböcker


MPR Nyheter

Recommended Posts

En framstående aktivist vill att det brutala nedslaget mot studentaktivister i Bangkok 1976 ska inkluderas i thailändska skolors läroböcker för att undervisa den yngre generationen om en av de mörkaste episoderna i landets politiska historia.

Jaran Dittapichai talade under en minnesceremoni som han hade arrangerat med andra aktivister vid Thammasat University för att minnas nedslaget som skedde vid universitetet för 37 år sedan. Enligt officiella siffror så blev 46 studenter skjutna, hängda och brända till döds under den brutala massakern.

Jaran - som var en ledande aktivist på 70-talet - sade att massakern den 6 oktober visar hur "thailändsk demokrati alltid krossas under kängor när den visar tecken på att växa. Det är därför den fram tills idag inte har kommit någon vart". Han kommer nu att skicka ett brev till Utbildningsdepartementet för att kräva att historien av politiskt våld ska inkluderas i läroböcker.

Källa: http://www.khaosod.co.th/en/view_newsonline.php?newsid=TVRNNE1URTBPVFF5TkE9PQ==&sectionid=TURVd01BPT0=

 

post-8073-0-48970800-1381218398.jpg

Ändrades av MPR Nyheter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • saobaht

    33

  • MaiChai

    26

  • Tallviking

    24

  • Scandinaviancorner

    22

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

 

Naturligtvis bör denna tragiska händelse finnas med, ett bra förslag ifrån denne aktivist. 

 

Men chanserna är nog små att det blir verklighet.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det är väl ett bra förslag. Det finns ingen som helst anledning att försöka mörka det som skett.

Att tro att man glömmer bara för att det inte står i läroböckerna är fel. Istället kommer historien att berättas vilket ger felaktiga berättelser.

Dessutom; med Internet så är det löjligt att tro att detta kan döljas på något sätt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bara en bild per inlägg?

Enkelt att posta flera

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ja jag hamnade i värsta jävla upploppet första gången jag kom hit med Corfu Utegångsförbud efter klockan ett på natten till fem på morgon.  Har kvar kulhålet i foten som souvenir från Hook Tula 1976

post-7775-0-12048900-1381235419.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Varför bara en bild per inlägg?

Enkelt att posta flera

Se för fan på bilderna och bry dig inte om hur jag lägger in dom!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag skippar det då du svär och inte kan svara artigt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Har du inga andra kommentarer till bilderna annat än hur jag skall lägga in dom .ja då kan du lika gärna gå till en annan tråd med dina goda råd!!  Det var ju för fan en massaker på dom Thailändska studenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...