Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

MaiChai

Canon EOS M-någon som testat?

Recommended Posts

MaiChai

Börjar inse att fotoutrustningen man släpar med sig är alldeles för stor, omfattande och tung, funderar på att byta "ner" mig till en Canon EOS M?

Någon här som testat?

Mina alternativ är två, antingen sälja av rubbet som jag har idag eller bara sälja husen och köra EOS M med convertern så att mina gamla gluggar passar-fast då sparar jag ju inte så mycket vikt?

Säljer jag å andra sidan rubbet så skulle jag ju ha helt fria händer att välja på mini/micro systemskameramarknaden, vilken skulle MPR´s fotogurus rekommendera i så fall?

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

andrejsdenruskige

Börjar inse att fotoutrustningen man släpar med sig är alldeles för stor, omfattande och tung, funderar på att byta "ner" mig till en Canon EOS M?

Någon här som testat?

Mina alternativ är två, antingen sälja av rubbet som jag har idag eller bara sälja husen och köra EOS M med convertern så att mina gamla gluggar passar-fast då sparar jag ju inte så mycket vikt?

Säljer jag å andra sidan rubbet så skulle jag ju ha helt fria händer att välja på mini/micro systemskameramarknaden, vilken skulle MPR´s fotogurus rekommendera i så fall?

Av det jag har läst så är inte den kameran så bra som man skulle önska.

Vill du bli smidigare så verkar det som att du måste byta märke.

Jag hade nog gått på Sony i detta fallet när man ka ha spegellöst.

MaiChai

Av det jag har läst så är inte den kameran så bra som man skulle önska.

Vill du bli smidigare så verkar det som att du måste byta märke.

Jag hade nog gått på Sony i detta fallet när man ka ha spegellöst.

Funderar lite på en Olympus E-PM2,4 papp med två hyfsade objektiv och blixt samt wifi hos Cyberphoto. Då behöver man ju bara ett ljusstarkt pannkaksobjetiv från Olympus eller Panasonic samt en extern mic så är man klar för det mesta.

andrejsdenruskige

Funderar lite på en Olympus E-PM2,4 papp med två hyfsade objektiv och blixt samt wifi hos Cyberphoto. Då behöver man ju bara ett ljusstarkt pannkaksobjetiv från Olympus eller Panasonic samt en extern mic så är man klar för det mesta.

Ja, varför inte.

Denna sidan är bra om man vill jämföra kameror

http://www.dpreview.com/reviews/olympus-e-pm2/9

MaiChai

Ja, varför inte.

Denna sidan är bra om man vill jämföra kameror

http://www.dpreview.com/reviews/olympus-e-pm2/9

Ska nog försöka hitta en shop när jag är tillbaka i Bangkok så att jag kan "klämma" lite på Olympusen...

andrejsdenruskige

Ska nog försöka hitta en shop när jag är tillbaka i Bangkok så att jag kan "klämma" lite på Olympusen...

Olympusen verkade ha snabbaste fokusen.

Kvalitet på bilderna lär väl i övrigt inte utgöra någon skillnad.

Siter fokus fel så har ju varken objektiv eller sensor någon betydelse oavsett hur bra dessa är, så jag skulle nog köra med samma val som dig.

Enda nackdelen jag kan tänka mig är "micro four thirds" sensorn.

Av någon anledning så gillar jag stor sensor. Kanske för att det är bättre vid mörker.

Annars om du vill vara riktigt smidig så finns ju DSC-RX100 II. Iofs en kompaktkamera. Men den ska tydligen vara rätt så bra.

Synd att inte forumets kameraproffs kommer in i tråden. Dom vet säkert en hel del mer om detta.

MaiChai

Uppdatering på fotomarknaden. Har sålt av det flesta Canongrejorna men inte allt. Så nu lutade de år en EOS-M med converter och jag stegade in hos Pix-One i Bangkok och där lyckades damen i shoppen att förvrida huvudet på mig.

Det är ju iofs inte ovanligt att damer i Thailand gör men hon tyckte att jag skulle köpa mig ett Canon EOS 100D hus istället och efter att han känt och klämt på båda två-kamerorna alltså-så är jag benägen att hålla med. Men inte bestämt mig 100% ännu.

Så är det någon här på MPR som har erfarenhet av Canon EOS 100D eller Canon EOS M med converter?

dtbkk

Testa själv vad du tycker. Sätt i ett av dina egna kort i kameran. Sätt på adapten, sätt på det objekvti du anänder oftast, testa att fokusera på olika håll hur du tycker det känns. Ta med kortet hem till datoen och kolla hur det ser ut.

Jag har testat precis så. Finns saker man gillar och saker man inte gillar. Helt ok att använda, kul att använda sina vanliga objekti. Dock går det inte att använda när det är bråttom som flör nyhetsjobb etc om det är aktuellt.

Om du ska använda kameran för jobb, så skulle jag nog använda en vanlig kamera med de objektiv du har (som du verkar nöjd med) och köpa en en pocket kamera som du alltid har med dig. tex canon S120.

Om du köper EOS M så har du väl ett 22 pancake som du kan sätta på som används som "pocket kamera".

Ruskigt svårt att säga konkret faktiskt...

andrejsdenruskige

Uppdatering på fotomarknaden. Har sålt av det flesta Canongrejorna men inte allt. Så nu lutade de år en EOS-M med converter och jag stegade in hos Pix-One i Bangkok och där lyckades damen i shoppen att förvrida huvudet på mig.

Det är ju iofs inte ovanligt att damer i Thailand gör men hon tyckte att jag skulle köpa mig ett Canon EOS 100D hus istället och efter att han känt och klämt på båda två-kamerorna alltså-så är jag benägen att hålla med. Men inte bestämt mig 100% ännu.

Så är det någon här på MPR som har erfarenhet av Canon EOS 100D eller Canon EOS M med converter?

Oj, du verkar ha värre beslutsångest än vad jag har, med tanke på datumet tråden skpades.

Nu är det ju så att det alltid är lättare att göra val åt andra än åt sig själv.

Och nu efter en tur på Cyberphotos hemsida så skulle jag säga:

-Vill du vara smidig så är det Sony NEX-5, NEX-6 eller NEX-7

-Vill du vara ännu smidigare så Sony DSC RX-100 II som tydligen är en grym kompaktkamera

Om du går på Canons 100D så kommer du bara att krympa storleken på kamerahuset, objektiven är lika stora som förr.

Ett lätt och litet kamerahus blir lätt darrigt, så då hade jag lika gärna gått på Canon 70D (har inte wuttis en sådan)

MaiChai

Testa själv vad du tycker. Sätt i ett av dina egna kort i kameran. Sätt på adapten, sätt på det objekvti du anänder oftast, testa att fokusera på olika håll hur du tycker det känns. Ta med kortet hem till datoen och kolla hur det ser ut.

Jag har testat precis så. Finns saker man gillar och saker man inte gillar. Helt ok att använda, kul att använda sina vanliga objekti. Dock går det inte att använda när det är bråttom som flör nyhetsjobb etc om det är aktuellt.

Om du ska använda kameran för jobb, så skulle jag nog använda en vanlig kamera med de objektiv du har (som du verkar nöjd med) och köpa en en pocket kamera som du alltid har med dig. tex canon S120.

Om du köper EOS M så har du väl ett 22 pancake som du kan sätta på som används som "pocket kamera".

Ruskigt svårt att säga konkret faktiskt...

Gjorde så, tog mitt standard 17-50 och klämde på det på EOS M med adapter men då nästan "försvann" kamerahuset bakom adapter och objektiv. kändes klart smidigare att hantera på EOS 100D huset.

En Canon EOS-M med adapter, två gluggar och blixt kostar 16700 THB medan ett Canon EOS 100D hus kostar 16900 THB. 

Har redan en Powershot S100 som fickkamera och den är utmärkt men ska ut i Borneos djungel nästa vecka och vill då ha något mer rejält att hålla i nr man ska plåta orangutanger och annat spännande.

dtbkk

Gjorde så, tog mitt standard 17-50 och klämde på det på EOS M med adapter men då nästan "försvann" kamerahuset bakom adapter och objektiv. kändes klart smidigare att hantera på EOS 100D huset.

En Canon EOS-M med adapter, två gluggar och blixt kostar 16700 THB medan ett Canon EOS 100D hus kostar 16900 THB. 

Har redan en Powershot S100 som fickkamera och den är utmärkt men ska ut i Borneos djungel nästa vecka och vill då ha något mer rejält att hålla i nr man ska plåta orangutanger och annat spännande.

Det känns som EOS100D komemr vara en bättre deal då.

andrejsdenruskige

Skulle jag ta mig en tur till Borneos djungel så skulle jag nog valt så vädertätad kamera som möjligt.

Sedan så skulle jag nog försöka gå upp till en kamera med två "rattar" för snabbare inställningsmöjligheter.

Är priset för högt på 70D så kanske 60D finns till en billig peng i BKK. 

Jag tror det blir färre "bomskott" med dessa än en 100D.

EDIT: Nu är väl inte dessa kameror så där väldigt vädertätade. 

EDIT2: Det var ganska stor prisskillnad även på 60D

dtbkk

Skulle jag ta mig en tur till Borneos djungel så skulle jag nog valt så vädertätad kamera som möjligt.

Sedan så skulle jag nog försöka gå upp till en kamera med två "rattar" för snabbare inställningsmöjligheter.

Är priset för högt på 70D så kanske 60D finns till en billig peng i BKK. 

Jag tror det blir färre "bomskott" med dessa än en 100D.

Nu gällde mina tankar de två alternativen som stod på spel.

andrejsdenruskige

Nu gällde mina tankar de två alternativen som stod på spel.

Jag förstod det. Ville bara göra valet svårare för MaiChai  :crazy:

MaiChai

Jag förstod det. Ville bara göra valet svårare för MaiChai  :crazy:

Tack!

Det slutar väl med att jag står där i djungeln med min lilla fickkamera...

Planen är att bara ha med sig en kamera och ett objektiv-en sådan här "superzoom" då vi ska lubba runt en hel det och skytrainsystemet på Borneo verkar vara försenat. Det blir nog ett smidigt och lätt EOS 100 D hus och en rejäl zoom samt ett stort minneskort så att man kan plåta ett par tusen bilder, nån ska väl gå att använda...

När jag ändå blarar på, är det någon som testa de här minneskorten med WIFI? Skulle vilja ha ett där jag kan ladda över bilderna till min Macbook (Inte Ipad alltså) men de flesta verkan man skulla ladda ner en app för att få dem att fungera.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy