Jump to content
IGNORERAD

Canon EOS M-någon som testat?


MaiChai

Recommended Posts

Börjar inse att fotoutrustningen man släpar med sig är alldeles för stor, omfattande och tung, funderar på att byta "ner" mig till en Canon EOS M?

 

Någon här som testat?

 

Mina alternativ är två, antingen sälja av rubbet som jag har idag eller bara sälja husen och köra EOS M med convertern så att mina gamla gluggar passar-fast då sparar jag ju inte så mycket vikt?

 

Säljer jag å andra sidan rubbet så skulle jag ju ha helt fria händer att välja på mini/micro systemskameramarknaden, vilken skulle MPR´s fotogurus rekommendera i så fall?

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Börjar inse att fotoutrustningen man släpar med sig är alldeles för stor, omfattande och tung, funderar på att byta "ner" mig till en Canon EOS M?

 

Någon här som testat?

 

Mina alternativ är två, antingen sälja av rubbet som jag har idag eller bara sälja husen och köra EOS M med convertern så att mina gamla gluggar passar-fast då sparar jag ju inte så mycket vikt?

 

Säljer jag å andra sidan rubbet så skulle jag ju ha helt fria händer att välja på mini/micro systemskameramarknaden, vilken skulle MPR´s fotogurus rekommendera i så fall?

 

Av det jag har läst så är inte den kameran så bra som man skulle önska.

Vill du bli smidigare så verkar det som att du måste byta märke.

 

Jag hade nog gått på Sony i detta fallet när man ka ha spegellöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det jag har läst så är inte den kameran så bra som man skulle önska.

Vill du bli smidigare så verkar det som att du måste byta märke.

 

Jag hade nog gått på Sony i detta fallet när man ka ha spegellöst.

Funderar lite på en Olympus E-PM2,4 papp med två hyfsade objektiv och blixt samt wifi hos Cyberphoto. Då behöver man ju bara ett ljusstarkt pannkaksobjetiv från Olympus eller Panasonic samt en extern mic så är man klar för det mesta.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Funderar lite på en Olympus E-PM2,4 papp med två hyfsade objektiv och blixt samt wifi hos Cyberphoto. Då behöver man ju bara ett ljusstarkt pannkaksobjetiv från Olympus eller Panasonic samt en extern mic så är man klar för det mesta.

 

Ja, varför inte.

 

Denna sidan är bra om man vill jämföra kameror

http://www.dpreview.com/reviews/olympus-e-pm2/9

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, varför inte.

 

Denna sidan är bra om man vill jämföra kameror

http://www.dpreview.com/reviews/olympus-e-pm2/9

Ska nog försöka hitta en shop när jag är tillbaka i Bangkok så att jag kan "klämma" lite på Olympusen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ska nog försöka hitta en shop när jag är tillbaka i Bangkok så att jag kan "klämma" lite på Olympusen...

 

 

Olympusen verkade ha snabbaste fokusen.

Kvalitet på bilderna lär väl i övrigt inte utgöra någon skillnad.

Siter fokus fel så har ju varken objektiv eller sensor någon betydelse oavsett hur bra dessa är, så jag skulle nog köra med samma val som dig.

 

Enda nackdelen jag kan tänka mig är "micro four thirds" sensorn.

Av någon anledning så gillar jag stor sensor. Kanske för att det är bättre vid mörker.

 

Annars om du vill vara riktigt smidig så finns ju DSC-RX100 II. Iofs en kompaktkamera. Men den ska tydligen vara rätt så bra.

 

Synd att inte forumets kameraproffs kommer in i tråden. Dom vet säkert en hel del mer om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Uppdatering på fotomarknaden. Har sålt av det flesta Canongrejorna men inte allt. Så nu lutade de år en EOS-M med converter och jag stegade in hos Pix-One i Bangkok och där lyckades damen i shoppen att förvrida huvudet på mig.

 

Det är ju iofs inte ovanligt att damer i Thailand gör men hon tyckte att jag skulle köpa mig ett Canon EOS 100D hus istället och efter att han känt och klämt på båda två-kamerorna alltså-så är jag benägen att hålla med. Men inte bestämt mig 100% ännu.

 

Så är det någon här på MPR som har erfarenhet av Canon EOS 100D eller Canon EOS M med converter?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa själv vad du tycker. Sätt i ett av dina egna kort i kameran. Sätt på adapten, sätt på det objekvti du anänder oftast, testa att fokusera på olika håll hur du tycker det känns. Ta med kortet hem till datoen och kolla hur det ser ut.

 

Jag har testat precis så. Finns saker man gillar och saker man inte gillar. Helt ok att använda, kul att använda sina vanliga objekti. Dock går det inte att använda när det är bråttom som flör nyhetsjobb etc om det är aktuellt.

 

Om du ska använda kameran för jobb, så skulle jag nog använda en vanlig kamera med de objektiv du har (som du verkar nöjd med) och köpa en en pocket kamera som du alltid har med dig. tex canon S120.

 

Om du köper EOS M så har du väl ett 22 pancake som du kan sätta på som används som "pocket kamera".

 

Ruskigt svårt att säga konkret faktiskt...

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Uppdatering på fotomarknaden. Har sålt av det flesta Canongrejorna men inte allt. Så nu lutade de år en EOS-M med converter och jag stegade in hos Pix-One i Bangkok och där lyckades damen i shoppen att förvrida huvudet på mig.

 

Det är ju iofs inte ovanligt att damer i Thailand gör men hon tyckte att jag skulle köpa mig ett Canon EOS 100D hus istället och efter att han känt och klämt på båda två-kamerorna alltså-så är jag benägen att hålla med. Men inte bestämt mig 100% ännu.

 

Så är det någon här på MPR som har erfarenhet av Canon EOS 100D eller Canon EOS M med converter?

 

Oj, du verkar ha värre beslutsångest än vad jag har, med tanke på datumet tråden skpades.

 

Nu är det ju så att det alltid är lättare att göra val åt andra än åt sig själv.

Och nu efter en tur på Cyberphotos hemsida så skulle jag säga:

-Vill du vara smidig så är det Sony NEX-5, NEX-6 eller NEX-7

-Vill du vara ännu smidigare så Sony DSC RX-100 II som tydligen är en grym kompaktkamera

 

Om du går på Canons 100D så kommer du bara att krympa storleken på kamerahuset, objektiven är lika stora som förr.

Ett lätt och litet kamerahus blir lätt darrigt, så då hade jag lika gärna gått på Canon 70D (har inte wuttis en sådan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa själv vad du tycker. Sätt i ett av dina egna kort i kameran. Sätt på adapten, sätt på det objekvti du anänder oftast, testa att fokusera på olika håll hur du tycker det känns. Ta med kortet hem till datoen och kolla hur det ser ut.

 

Jag har testat precis så. Finns saker man gillar och saker man inte gillar. Helt ok att använda, kul att använda sina vanliga objekti. Dock går det inte att använda när det är bråttom som flör nyhetsjobb etc om det är aktuellt.

 

Om du ska använda kameran för jobb, så skulle jag nog använda en vanlig kamera med de objektiv du har (som du verkar nöjd med) och köpa en en pocket kamera som du alltid har med dig. tex canon S120.

 

Om du köper EOS M så har du väl ett 22 pancake som du kan sätta på som används som "pocket kamera".

 

Ruskigt svårt att säga konkret faktiskt...

 

Gjorde så, tog mitt standard 17-50 och klämde på det på EOS M med adapter men då nästan "försvann" kamerahuset bakom adapter och objektiv. kändes klart smidigare att hantera på EOS 100D huset.

 

En Canon EOS-M med adapter, två gluggar och blixt kostar 16700 THB medan ett Canon EOS 100D hus kostar 16900 THB. 

 

Har redan en Powershot S100 som fickkamera och den är utmärkt men ska ut i Borneos djungel nästa vecka och vill då ha något mer rejält att hålla i nr man ska plåta orangutanger och annat spännande.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde så, tog mitt standard 17-50 och klämde på det på EOS M med adapter men då nästan "försvann" kamerahuset bakom adapter och objektiv. kändes klart smidigare att hantera på EOS 100D huset.

 

En Canon EOS-M med adapter, två gluggar och blixt kostar 16700 THB medan ett Canon EOS 100D hus kostar 16900 THB. 

 

Har redan en Powershot S100 som fickkamera och den är utmärkt men ska ut i Borneos djungel nästa vecka och vill då ha något mer rejält att hålla i nr man ska plåta orangutanger och annat spännande.

Det känns som EOS100D komemr vara en bättre deal då.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Gjorde så, tog mitt standard 17-50 och klämde på det på EOS M med adapter men då nästan "försvann" kamerahuset bakom adapter och objektiv. kändes klart smidigare att hantera på EOS 100D huset.

 

En Canon EOS-M med adapter, två gluggar och blixt kostar 16700 THB medan ett Canon EOS 100D hus kostar 16900 THB. 

 

Har redan en Powershot S100 som fickkamera och den är utmärkt men ska ut i Borneos djungel nästa vecka och vill då ha något mer rejält att hålla i nr man ska plåta orangutanger och annat spännande.

 

 

 

 

Skulle jag ta mig en tur till Borneos djungel så skulle jag nog valt så vädertätad kamera som möjligt.

 

Sedan så skulle jag nog försöka gå upp till en kamera med två "rattar" för snabbare inställningsmöjligheter.

Är priset för högt på 70D så kanske 60D finns till en billig peng i BKK. 

Jag tror det blir färre "bomskott" med dessa än en 100D.

 

 

EDIT: Nu är väl inte dessa kameror så där väldigt vädertätade. 

EDIT2: Det var ganska stor prisskillnad även på 60D

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag ta mig en tur till Borneos djungel så skulle jag nog valt så vädertätad kamera som möjligt.

 

Sedan så skulle jag nog försöka gå upp till en kamera med två "rattar" för snabbare inställningsmöjligheter.

Är priset för högt på 70D så kanske 60D finns till en billig peng i BKK. 

Jag tror det blir färre "bomskott" med dessa än en 100D.

Nu gällde mina tankar de två alternativen som stod på spel.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu gällde mina tankar de två alternativen som stod på spel.

 

Jag förstod det. Ville bara göra valet svårare för MaiChai  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod det. Ville bara göra valet svårare för MaiChai  :crazy:

 

Tack!

 

Det slutar väl med att jag står där i djungeln med min lilla fickkamera...

 

Planen är att bara ha med sig en kamera och ett objektiv-en sådan här "superzoom" då vi ska lubba runt en hel det och skytrainsystemet på Borneo verkar vara försenat. Det blir nog ett smidigt och lätt EOS 100 D hus och en rejäl zoom samt ett stort minneskort så att man kan plåta ett par tusen bilder, nån ska väl gå att använda...

 

När jag ändå blarar på, är det någon som testa de här minneskorten med WIFI? Skulle vilja ha ett där jag kan ladda över bilderna till min Macbook (Inte Ipad alltså) men de flesta verkan man skulla ladda ner en app för att få dem att fungera.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tack!

 

Det slutar väl med att jag står där i djungeln med min lilla fickkamera...

 

Det är så mina köptankar brukar sluta. Det blir oftast ingenting.

Deet positiva är att det då blir billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Siam Nilsson köpt en liten behändig kontaktkamera med bra zoomegenskaper. Kommer dock inte ihåg märket nu men skulle själv vara intresserad av något sådant Förutsatt att en novis klarar av att hantera den.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Efter sju sorger och åtta bedrövelser blev det till slut en ny Canon EOS 100D. Efter mycket funderande och klämmande på olika Micro three fours kameror inklusive  Canon EOS M, Olympus, Samsung och Sony NEX blev det till slut ett DSLR hus. Ett litet och kompakt hus som väger nästan ingenting och kompletterat med en Tamron 18-270 så har man nog den mest kompakta och kompetenta resekameran som slinker ner i vilken väska som helst.

 

post-3473-0-86017800-1394249415_thumb.jp

 

Canon EOS M blev för klumpig med adapter för de objektiv jag har och då känns 100D klart bättre även om huset är litet.

 

post-3473-0-78456500-1394249516_thumb.jp

 

Kamera och objektiv bredvid en Iphone 4

 

post-3473-0-07419800-1394249711_thumb.jp

 

Till Borneo resan hade jag inte bestämt mig ännu så jag slog till på en Sony DSC HX50V som visade sig vara en mycket kompetent och smidig kompaktkamera med 30 gånger zoom, WIFI och GPS inbyggd och massor med manuella inställningar att pela med. Den tog fantastiska bilder även om det var svårt att jaga vilda orangutanger i trädtopparna med den…jag föredrar en zoom som jag skruvar på själv och inte en sådan här lite spak man ska föra fram och tillbaka.

 

Men trots det ska den ändå avyttras, drygt 350 bilder tagna så är den till salu för 10 000 battingar med originalväska och minneskort. PM om någon är intresserad?

 

Lite bilder från Borneo

 

post-3473-0-95374800-1394250526_thumb.jp

 

2 timmar med båt uppför Sungai Jelia

 

post-3473-0-99973600-1394251091_thumb.jp

 

Vårt så kallade "läger" och nu kan man väl inte påstå att journalister bara bor 5-stjärnigt och sippar champagne...

 

post-3473-0-10845400-1394251750_thumb.jp

 

Detta är den bredaste stigen vi vandrade på under tre dagar

 

post-3473-0-04930000-1394252317_thumb.jp

 

Det enklaste sättet att ta sig fram var att vandra i floden

 

Mitt internet verkar slött idag så det får bli mer bilder från Borneo en annan dag.

 

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

http://www.maipenrai.se/forum/topic/29294-på-spåret/#entry911813

 

I den här tråden så reste jag för första gången med min ny kamerakombination, bortsett från lite justeringar av olika inställningar så funkade det utmärkt.

 

Något jag fortfarande slås av är hur lätt hela kameran med objektivet är, 920 gram totalt!

 

post-3473-0-02197800-1397986135_thumb.jp

 

Går ner i princip i vilken väska som helst så den slinker nog med på mer resor runt om i europa nu under sommarhalvåret.

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

I den här tråden så reste jag för första gången med min ny kamerakombination, bortsett från lite justeringar av olika inställningar så funkade det utmärkt.

Något jag fortfarande slås av är hur lätt hela kameran med objektivet är, 920 gram totalt!

Går ner i princip i vilken väska som helst så den slinker nog med på mer resor runt om i europa nu under sommarhalvåret.

 

Hade med mig min Canon i 5 veckor i juni-juli utan att ta mera än ungefär 10 kort med den.

 

Telefonen (Sony Xperia Z2) med 20 Mpix tar nästan lika bra kort och definitivt tillräckligt bra som reseminnen

(eller dokumentation) att jag allvarligt överväger att inte ta med en "riktig" kamera igen.

 

Saknar förstås möjligheten att zooma in.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade med mig min Canon i 5 veckor i juni-juli utan att ta mera än ungefär 10 kort med den.

 

Telefonen (Sony Xperia Z2) med 20 Mpix tar nästan lika bra kort och definitivt tillräckligt bra som reseminnen

(eller dokumentation) att jag allvarligt överväger att inte ta med en "riktig" kamera igen.

 

Saknar förstås möjligheten att zooma in.

 

mvh

 

 

Då borde du prova denna kameratelefonen

 

post-3473-0-94735300-1405069259.jpeg

 

En riktigt bra kamera som parats ihop med en bra smartphone.

 

Men eftersom jag använder bilderna professionellt så är det svårt för mig att överge en"vanlig" kamera och då funkar kombon med EOS 100 D och Tamron objektivet utmärkt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.maipenrai.se/forum/topic/29294-på-spåret/#entry911813

 

I den här tråden så reste jag för första gången med min ny kamerakombination, bortsett från lite justeringar av olika inställningar så funkade det utmärkt.

 

Något jag fortfarande slås av är hur lätt hela kameran med objektivet är, 920 gram totalt!

 

attachicon.gifIMG_3179.JPG

 

Går ner i princip i vilken väska som helst så den slinker nog med på mer resor runt om i europa nu under sommarhalvåret.

 

Lite lättare än min då :-)

 

Den här kombinationen som jag släpar omkring mest på väger 2,1 kg.

Köpte en Black-rapid rem i våras, helt klart värt pengarna, mycket behagligare att bära kameran i istället för en vanlig hals-axelrem.

 

post-5055-0-10048100-1405070042_thumb.jp

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade med mig min Canon i 5 veckor i juni-juli utan att ta mera än ungefär 10 kort med den.

 

Telefonen (Sony Xperia Z2) med 20 Mpix tar nästan lika bra kort och definitivt tillräckligt bra som reseminnen

(eller dokumentation) att jag allvarligt överväger att inte ta med en "riktig" kamera igen.

 

Saknar förstås möjligheten att zooma in.

 

mvh

Tjacka en sån här påhängsgrej vettja QX10 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2173741 eller storebror QX100 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2173742

Ändrades av Wwax
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...