Jump to content
IGNORERAD

Regn i Pattaya


mooton

Recommended Posts

https://www.facebook.com/photo.php?v=360638754070998

 

Fick denna på facebook. Verkar ha regnat ordentligt i Pattaya

Jag var och släppte av Fritz hos honom i Pattis vid 3-tiden idag och körde mot Rayong en timma senare,körde P Thai och Klang samt Sai 3,såg inget vatten annat än på vindrutan från regnet.Passerade även genom Kabin Buri vid lunchtid där det skulle vara översvämmningar,men det var inget som störde vår resa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog väldigt besvärligt på Beach Road efter nästan en veckas ihållande regn.

 

Kanalisationssystemet förmår inte att ta upp allt vatten där eftersom det är den lägst belägna gatan i Pattaya.

 

Verkar som att man har fuskat lite med dimensioneringen här trots omfattande renovering under sommaren. Det kan väl knappast vara en nyhet att det regnar då och då i Pattaya under höstmånaderna och att vattnet har en tendens att samlas på de lägsta punkterna i systemet. En ny byggskandal m.a.o. som Pattayabor nu får dras med under överskadlig tid.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog väldigt besvärligt på Beach Road efter nästan en veckas ihållande regn.

 

Kanalisationssystemet förmår inte att ta upp allt vatten där eftersom det är den lägst belägna gatan i Pattaya.

 

Verkar som att man har fuskat lite med dimensioneringen här trots omfattande renovering under sommaren. Det kan väl knappast vara en nyhet att det regnar då och då i Pattaya under höstmånaderna och att vattnet har en tendens att samlas på de lägsta punkterna i systemet. En ny byggskandal m.a.o. som Pattayabor nu får dras med under överskadlig tid.

 

//Singha711

 

Frun och jag körde längs Beachroad ikväll och såg att de hade dämt upp med sandsäckar på gångbanan innan stranden tar vid och då  undrar man ju var de har tänkt att vattnet från Klangen och de andra soierna skall ta vägen om det inte får fortsätta ut i havet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog väldigt besvärligt på Beach Road efter nästan en veckas ihållande regn.

 

Kanalisationssystemet förmår inte att ta upp allt vatten där eftersom det är den lägst belägna gatan i Pattaya.

 

Verkar som att man har fuskat lite med dimensioneringen här trots omfattande renovering under sommaren. Det kan väl knappast vara en nyhet att det regnar då och då i Pattaya under höstmånaderna och att vattnet har en tendens att samlas på de lägsta punkterna i systemet. En ny byggskandal m.a.o. som Pattayabor nu får dras med under överskadlig tid.

 

//Singha711

 

Hej

 

Finns det inget dagvattensystem så rinner vattnet ner mot stranden och då blir det så här.

 

http://www.pattayaone.net/Pattaya-news/104451/Pattaya-beach-disappears-places-heavy-rainfall/

 

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun och jag körde längs Beachroad ikväll och såg att de hade dämt upp med sandsäckar på gångbanan innan stranden tar vid och då  undrar man ju var de har tänkt att vattnet från Klangen och de andra soierna skall ta vägen om det inte får fortsätta ut i havet.

 

Det kan jag ha faktiskt ha viss förståelse för.

 

Vattnet kommer förr eller senare rinna sin väg genom kanalisationen medan stranden är lite svårare att återställa efter alla vattenmassor som har spolat ner den i havet.

 

Sandsäckarnas funktion är att skydda stranden från erosion. Det är tydligen stranden som man värnar om i första hand.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag ha faktiskt ha viss förståelse för.

 

Vattnet kommer förr eller senare rinna sin väg genom kanalisationen medan stranden är lite svårare att återställa efter alla vattenmassor som har spolat ner den i havet.

 

Sandsäckarnas funktion är att skydda stranden från erosion. Det är tydligen stranden som man värnar om i första hand.

 

//Singha711

 

Ja, det är alldeles uppenbart.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man, en annan trodde att kreti och pleti åkte te Pattaya för något helt annat än sanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog försvara Pattaya litegran. Så här såg soi Honey Inn ut 2007. Rören dom lägger

ner är ganska stora, men uppenbart inte tillräckligt stora.

 

post-3419-0-75811700-1381164313.jpg

 

Sen kanske dom borde öka tempot på rörläggningen, för översvämningarna återkommer

ju varje år.

 

MVH

Nutteman

 

 

post-3419-0-75811700-1381164313.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man, en annan trodde att kreti och pleti åkte te Pattaya för något helt annat än sanden.

 

Du tror alldeles rätt! Låt dej inte luras av kommunalkontorets dimridåer.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man, en annan trodde att kreti och pleti åkte te Pattaya för något helt annat än sanden.

Ja, på golfbanorna i Pattaya vill man undvika både sanden och vattnet! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog försvara Pattaya litegran. Så här såg soi Honey Inn ut 2007. Rören dom lägger

ner är ganska stora, men uppenbart inte tillräckligt stora.

 

attachicon.gif312-Thailand.JPG

 

Sen kanske dom borde öka tempot på rörläggningen, för översvämningarna återkommer

ju varje år.

 

MVH

Nutteman

 

Jag tror inte det spelar så stor roll hur stor dimension de har i dräneringssystemet, så länge de tillåter alla matvagnsförsäljare att dagligen använda dagvattenbrunnarna för diskavfall och använd fritteringsolja. Detta + alla plastpåsar bygger upp effektiva proppar i rörsystemet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

den lilla filmsnutten är tagen kl 4 på söndagsmorgonen eller lördagsmorgonen vid Diacut fabriken på Kao Talo

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här såg det ut i Fredags...huva..

Och det regnar fan hela tin. Helt som det blir, smäller på nåra minuter å sen lugnt...

Jobbigt är det, allt är blött, går inte att torka ordentligt.

 

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ger jag mig ut på djupt vatten, eftersom mina kunskaper om dränering är närapå noll. Men, är det ändå inte relativt svårt att bygga system som kan hantera de stora vattenmängder i form av regn som drabbat Pattaya mfl orter i Thailand den sista tiden? Argumenten om thailändarnas skräpvanor, byggfusk etc, känns igen och återkommer år från år och kanske är det så..men när det regnar ordentligt i Sverige mellan varven (som nog ändå inte är jämförbara mängder?) så svämmar det väl också över både här och där?

Link to comment
Dela på andra sajter

 Hmmn

Tror det behövs regnrockar I Pattaya :y15:

 

 

Fr.o.m. Onsdag är det slut regnat

 

 

Onsdag9. oktober13–19 Torsdag10. oktober13–19 Fredag11. oktober13–19 Lørdag12. oktober13–19 Søndag13. oktober13–19 Mandag14. oktober13–19 Tirsdag15. oktober13–19 Onsdag16. oktober13–19 Torsdag17. oktober13–19 03d.png09.png01d.png09.png09.png10.png05d.png03d.png01d.png 28° 28° 28° 28° 28° 28° 28° 28° 29° 0,4 mm 3,0 mm 0,4 mm 3,0 mm 1,8 mm 5,8 mm 2,1 mm 0,3 mm 0 mm
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Fr.o.m. Onsdag är det slut regnat

 

 

Onsdag9. oktober13–19 Torsdag10. oktober13–19 Fredag11. oktober13–19 Lørdag12. oktober13–19 Søndag13. oktober13–19 Mandag14. oktober13–19 Tirsdag15. oktober13–19 Onsdag16. oktober13–19 Torsdag17. oktober13–19 03d.png09.png01d.png09.png09.png10.png05d.png03d.png01d.png 28° 28° 28° 28° 28° 28° 28° 28° 29° 0,4 mm 3,0 mm 0,4 mm 3,0 mm 1,8 mm 5,8 mm 2,1 mm 0,3 mm 0 mm

 

 

Ser ut att bli en bättre period framöver, kan fortsätta att planera en lite tripp till kusten, Chantaburi/Laemsing, Rayong, koh Samet och koh Sichang. .typ

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut att bli en bättre period framöver, kan fortsätta att planera en lite tripp till kusten, Chantaburi/Laemsing, Rayong, koh Samet och koh Sichang. .typ

 

 

Vädret är beställt i samband med beställningen av resan

 

Samma samma Trat, Koh Chang, Phuket .

 

Nu är regn perioden slut

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut att bli en bättre period framöver, kan fortsätta att planera en lite tripp till kusten, Chantaburi/Laemsing, Rayong, koh Samet och koh Sichang. .typ

 

 

Ja, för du är väl sjukskriven nu i minst en månad.

 

(jag vet att du bor i LOS)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för du är väl sjukskriven nu i minst en månad.

 

(jag vet att du bor i LOS)

 

Nej, kan inte vara sjukskriven då jag snart ska jobba, och för den delen så åtnjuter jag de sociala fördelarna så jag kan vara sjukskriven för mindre åkommor men har däremot en privat skade och sjukförsäkring.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ger jag mig ut på djupt vatten, eftersom mina kunskaper om dränering är närapå noll. Men, är det ändå inte relativt svårt att bygga system som kan hantera de stora vattenmängder i form av regn som drabbat Pattaya mfl orter i Thailand den sista tiden? Argumenten om thailändarnas skräpvanor, byggfusk etc, känns igen och återkommer år från år och kanske är det så..men när det regnar ordentligt i Sverige mellan varven (som nog ändå inte är jämförbara mängder?) så svämmar det väl också över både här och där?

I och med att vädret börjar bli mer extremt så är avrinning mm inte dimensionerat för detta. I min lilla hemstad så är det verkliga problem när det öser ner då vattnet inte har någonstans att ta vägen. Många hus som källaren vattenfylld temporärt på innan vattnet sjunker undan.

Det är inte bara att riva upp allt och byta rören i backen heller. Så det finns i Sverige också, dock inte lika extremt som i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Argumenten om thailändarnas skräpvanor, byggfusk etc, känns igen och återkommer år från år och kanske är det så..men när det regnar ordentligt i Sverige mellan varven (som nog ändå inte är jämförbara mängder?) så svämmar det väl också över både här och där?

 

Verkar vara universellt, här är det vintern som ställer till det. "Oj, kom det snö?" tåg och annan trafik utslagen. År efter år.

Ändrades av Långrygg

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...