Jump to content
IGNORERAD

Odla sockerrör


leifen

Recommended Posts

Någon som har koll på sockerrör och vad det kan ge för avkastning?

Kostnad för sådd mm.?

 

Tanken är att ha sockerrör på 10 rai och att det skulle kosta 20.000bath för att få igång odlingen, slutskörd om tre år. År ett ytterligare en kostnad på 5000bath.

 

 

Tacksam om råd och annat kring sockret.

 

 

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har koll på sockerrör och vad det kan ge för avkastning?

Kostnad för sådd mm.?

 

Tanken är att ha sockerrör på 10 rai och att det skulle kosta 20.000bath för att få igång odlingen, slutskörd om tre år. År ett ytterligare en kostnad på 5000bath.

 

 

Tacksam om råd och annat kring sockret.

 

 

 

 

Leif

Skall du odla strö socker eller bit socker??   :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer en svensk kille på träffen i K.K. den 15:e som har sockerrörodling 

Kanske kommer upp till KK då...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har tidigare haft liknande tanke. Problemet här hos oss är: Som ny producent av sockerrör så kan vi inte sälja rören.

Fabrikerna här har avtal med många och även lång kö för nya producenter.  Så för oss är det bara att glömma.

Här skördar alla i princip samtidigt en gång om året. Lastbilar kan få vänta upp till 2 dygn innan dom får lossa sin last

på fabriken.

Det tar ca ett år från planta till skörd. Efter första skörden,ingen nyplantering utan samma planta växer

upp till ny skörd nästa år. Enl. experterna här så kan samma planta ge 3 skördar på tre år. Innan det

är dax för nyplantering. Fälten bränns av strax innan skörd. För att få bort all blast. görs nattetid.  Dom som håller på här...tjänar bra med pengar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har tidigare haft liknande tanke. Problemet här hos oss är: Som ny producent av sockerrör så kan vi inte sälja rören.

Fabrikerna här har avtal med många och även lång kö för nya producenter.  Så för oss är det bara att glömma.

Här skördar alla i princip samtidigt en gång om året. Lastbilar kan få vänta upp till 2 dygn innan dom får lossa sin last

på fabriken.

Det tar ca ett år från planta till skörd. Efter första skörden,ingen nyplantering utan samma planta växer

upp till ny skörd nästa år. Enl. experterna här så kan samma planta ge 3 skördar på tre år. Innan det

är dax för nyplantering. Fälten bränns av strax innan skörd. För att få bort all blast. görs nattetid.  Dom som håller på här...tjänar bra med pengar. 

Tror du att det är samma i hela Thailand?.

 

Kalasin är det handlar om och familjen har hållit på länge så kontrakt finns, men nu är det tänkt att utöka arealen.

Läste dessutom att priset är lägsta på 34 år när jag gogglade.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har ganska mycket rismark, så för fem-sex år sen så började vi med sockerrör på 10 rai av marken.

Det gav dock inte den utdelningen vi hade väntat, det var transporterna till sockerfabriken som blev för dyra.

Vi har återgått till att odla ris på hela marken, det ger bättre utdelning.

Det kan ju också ha varit så, att marken inte var lämplig för sockerrör.

 

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Denis Blomgren

Någon som har koll på sockerrör och vad det kan ge för avkastning?

Kostnad för sådd mm.?

 

Tanken är att ha sockerrör på 10 rai och att det skulle kosta 20.000bath för att få igång odlingen, slutskörd om tre år. År ett ytterligare en kostnad på 5000bath.

 

 

Tacksam om råd och annat kring sockret.

 

 

 

 

Leif

Hej Leif

 

Jag ar ny pa detta forumet, ursakta att jag inte har svensk text, men hoppas du forstar.

Odlar sockerror norr om Udon Thani och kan ge den informationen du behover.

Summerna du namner ar pa langa vagar for sma. Bara inkopen av sockerror for plantering ca. 20.000 bath for 1 rai som racker till 6-7 rai ny plantering.

Om jag sager ca 5000 bath per rai i kostnader sa kommer vi ganska nara.

 

1.Markberedningen 

2 Inkop av bra sockerror typ KK3 for plantering. Transport till din mark.

3 Planteringskostnader

4 Godning 3 ganger per ar

5 Ograsbekampning.

6 Skorda hyra arbetskraft.

7 Transport till fabriken

8 Bra vattentillgang ett maste.

9.Mycke arbete ger bra avkastning annars inte.

 

Ar du fortfarande intresserad har jag sockerror. Kom garna och titta och fa vidare info om kostnaderna.

 

 

MVH Denis Blomgren Nakha Udon Thani

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Vi odlar inte själva sockerrör men vad jag har hört är att marken måste vara ganska bördig för att ge en bra avkastning, fullt i klass med den som används till gummiträd.

 

Svärfar hade en bit mark på ca 15 rai som han ville plantera sockerrör på men han blev avrådd p.g.a jordens kvalitet och den dåliga tillgången på vatten.

 

Så man bör nog kolla upp lite innan man planterar, finns det odlingar i närheten och hur går det för dom?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan kör nån deal att lastbilarna kommer själva med folk och skördar med fast pris på skörden,ingen aning om

hur det lönar sig eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken om sockerrör har slagit mig med,hur många rai måste man ha för att göra vinst ?

 

 

Micke 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...