Jump to content
IGNORERAD

Vem är det som bestämmer i Thailand.


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Kanske det finns någon annan "thai-nörd" än jag själv här på forumet som också gillar att intressera sig för hur det hänger ihop i Thailand, och vem som bestämmer där ute i bygden.

Här kommer i alla fall en liten lista på vilkas maktposition som inte påverkas nämnvärt av att det byts regering lite då och då i Thailand. De får sitta kvar även om det råkar vara en gul, röd eller någon annan färg på den högsta regeringsrepresentanten.

Kwai = buffel

Pra Cha Gaan = invånare

Po jaj baan = Mindre lokal byhövding som påminner om en ordförande i en svensk samfällighet. En ”Po jaj baan” styr över ett sk Moo, vilket är en mindre by.

Kamnan = Styr över ett samhälle i Thailand. Samhälle kallas för ”Tambol”.

I ett Tambol-område kan flera Moo-områden med respektive ”Po jaj baan” ingå, och dessa ”Po jaj baan” är underställda den som är Kamnan.

Nai Ampour = Han styr över ett ”Ampour-område”, dvs en kommun där en eller flera Kamnan med sina samhällen ”tambol” kan ingå.

Poo wha Ratchagan Jangwat = Han styr över ett landskap i Thailand.

Landskap kallas för ”Jangwat” och i detta område ingår flera ”Ampour-områden” som är underlydande den som styr över ett ”Jangwat”.

Den som är "Poo wha Ratchagan Jangwat" får vända sig till ett lämpligt departement i Bangkok när det ska äskas pengar till något projekt i landskapet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Vet dock för lite , för att kalla det "sanningen"

:wai: Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant inlägg speciellt för mig som länge har försökt att jämföra "förvaltningen" av det svenska och det thailändska samhället.

Har dock ont om tid i kväll.

Hoppas att kunna växla några ord och tankar med dig angående ämnet Så styrs Sverige vs Thailand.

Jag skickar med en länk från min blogg som jag försökte jämföra de två länderna, för att kunna hitta dit när jag har tid att diskutera det här. Efter ett halvt år märker jag att jag behöver ändra lite i texten också.

http://thaitolken.bl...s-Thailand.html

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen styr, han finns ju på alla sedlar och mynt :-)

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Den som har pengarna styr. Särskilt i Thailand !!

Dom har utvecklat den konsten till fullo

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...