Jump to content
IGNORERAD

Ni som bor i Sisaket, Buriram och Surin.


Wanchai

Recommended Posts

Träffade en thaitjej från Sisaket som påstår att hon pratar "soai", inte lao, thai eller khmer. Frugan säger att även chefsmunken på Värmdö pratar detta "språk".

 

Vad är detta för språk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett språk som talas av en minoritet, Mon-Khmer  Suei är den vanligaste benämningen på språket men går även under "Gkuei

 

"tji-na = painai - vart ska du

 

chadoy = käka om jag kommer ihåg rätt ;) 

 

tror att de flesta bor runt surin, buriram å si-sakhet

 

känner ett par st här i Swe som tillhör den gruppen men har tyvärr inte lärt mig så mycke av deras språk :)

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

När frugan pratar soai med mig vill hon ha pengar..

Så det är inget bra språk för mig i.a.f.

I mitt fall är det vanlig thai fast hon är trevlig för en gångs skull.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett språk som talas av en minoritet, Mon-Khmer  Suei är den vanligaste benämningen på språket men går även under "Gkuei

 

"tji-na = painai - vart ska du

 

chadoy = käka om jag kommer ihåg rätt ;) 

 

tror att de flesta bor runt surin, buriram å si-sakhet

 

känner ett par st här i Swe som tillhör den gruppen men har tyvärr inte lärt mig så mycke av deras språk :)

 

 

Tack för ett snabbt svar. Jag blev frågande för att jag har aldrig hört om det förut.

 

Tjejen som pratar "soai" bor här och går i samma SFI-klass. De skolkade båda idag och drack öl, pga att båda jobbar heltid och skolan blir "för mycket".

 

Hehe, jag är också ledig som damerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett språk som talas av en minoritet, Mon-Khmer  Suei är den vanligaste benämningen på språket men går även under "Gkuei

 

"tji-na = painai - vart ska du

 

chadoy = käka om jag kommer ihåg rätt ;) 

 

tror att de flesta bor runt surin, buriram å si-sakhet

 

känner ett par st här i Swe som tillhör den gruppen men har tyvärr inte lärt mig så mycke av deras språk :)

 

 

Hon snackade nåt om "tji-na".

 

Jag trodde hon snackade om "Kina", hehe, dum farang som jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ett gytter av språk o dialekter i t-land, polade med en tjej från Nongkai o tog för givet att hon snackade Lao-Isan hemma

 

det visade sig att hon talade "Phuthai som är ett annat språk än både Thai å Laos.

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans grabb på 24 år forstår  ibland inte vad denna gamla 88-åriga dam pratar for dialekt/språk och då kommer hon från grannbyn cirka 3 kilometer bort.

 

post-3132-0-39378200-1380585375.jpg

post-3132-0-39378200-1380585375.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det är ett språk som talas av en minoritet, Mon-Khmer  Suei är den vanligaste benämningen på språket men går även under "Gkuei

 

"tji-na = painai - vart ska du

 

chadoy = käka om jag kommer ihåg rätt ;) 

 

tror att de flesta bor runt surin, buriram å si-sakhet

 

känner ett par st här i Swe som tillhör den gruppen men har tyvärr inte lärt mig så mycke av deras språk :)

Frugan säger att det talas 4 språk i Sisaket: Khmer, Lao, Suei och Göö. Själv snackar jag tyvärr inget av det. Men dock hör man ju skillnaden när frugan och dom börja tjattra i byn.. om man förstår lite thai.. så är man helt lost i byn då det talas uteslutande Khmer. :)

 

Emm på Suei betyder Aroy vilket betyder sött på Khmer. Suei har enligt frugan en hel del ord från Khmer.

 

Hehe.. frugan letade upp ett klipp på Youtube där en som talar Göö. Han som talar Göö börjar vid 2.06 min på videon.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Inte långt från hustruns by talar dom Suei, 

 

Jag Älskar Dig = Hai Mak Moang

 

Testa den frasen nästa gång du snackar med damen så blir hon glad  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...