Jump to content
IGNORERAD

Kurirpost=Snailmail


pareng

Recommended Posts

Fästmön var på intervju den 20/11 på Ambassaden i Bangkok, idag ringde jag till Migrationsverket som sa att papperen skickades den 24/11 med kurirpost.

De sa att det tar 3-5 veckor innan pappren kommer till Migrationsverket?? Horribelt, vad är det som tar så lång tid?

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bedrövligt. Rent teoretiskt skulle man förmodligen kunna åka moppe från ambassaden till Sverige på den tiden. Dom borde rimligen kunna skicka post på mindre tid än en vecka kan man tycka.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom sa samma sak till min fästmö hon var på intervju i Bkk 21/10 men papperen fanns på MIG efter 7-8 dagar. Efter 3 veckor hade jag fått frågeformulär och lämant in detta också...så om kanske kör med lite "felmarginal" även om det är i överkant kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Framsteg :mdr: Igår satt jag i tfnkö i nästan en timme. Ärendet ligger nu i Umeå av alla ställen , jag bor i Dalarna. Borde inte det bli Västerås då? Oh well, de har kanske lärt sig att fördela arbetsbördan. Jag borde få frågeformuläret på Fredag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så står det så här.

"OBS! När den sökandes ansökan kommit in till Migrationsverket skickar vi ett brev till dig med uppmaning att fylla i denna blankett. Skicka inte in blanketten innan du fått vårt brev!"

Det gjorde jag ändå, pratade först med handläggaren och sa att det verkar korkat att vänta på ett brev som man redan vet innehåller "försäkran".

Jag frågade han om jag inte kunde skicka in den omg och jodå det gick bra.

Bara ett tips till ni andra som har detta framför er och som vill göra det så snabbt som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du behöver inte vänta på frågeformuläret det kan du skriva ut från migrationsverkets hemsida direkt.

Det är på väg till Umeå inte ifrån, jag har fyllt i det jag skrev ut från webben.

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är på väg till Umeå inte ifrån, jag har fyllt i det jag skrev ut från webben.

/P

Aha sorry läste lite snabbt där.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett problem med att skicka in svarsformuläret innan man fått uppmaning att göra det:

- Man vet inte vilket av de två formulären de kräver in

Jag var helt inställd på att skicka in formuläret för nyetablerade förhållanden, eftersom vi varit gifta kortare tid än två år, men fick istället uppmaningen att att skicka in formuläret för gifta. Kompisen från Västerås som var i samma situation som mig fick istället skicka in det mera omfattande formuläret. Det finns ingen logik eller förutsägbarhet hos MIG, sorry

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns ett problem med att skicka in svarsformuläret innan man fått uppmaning att göra det:

- Man vet inte vilket av de två formulären de kräver in

Jag var helt inställd på att skicka in formuläret för nyetablerade förhållanden, eftersom vi varit gifta kortare tid än två år, men fick istället uppmaningen att att skicka in formuläret för gifta. Kompisen från Västerås som var i samma situation som mig fick istället skicka in det mera omfattande formuläret. Det finns ingen logik eller förutsägbarhet hos MIG, sorry

Kitung

Jag frågade handläggarn om det var försäkran jag skulle skicka innan och jo det var det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu är det klart!! :mdr: Fick UT i Måndags, älsklingen anländer nästa vecka! Helt plötsligt tycker jag att hela processen gick ganska fort :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till er båda!

Själva får vi vänta kanske 2 mån till, de tar tid på sig i Solna. Vi ska tack och lov ses några dagar i februari iaf.

Tiden går saaaaaaaktaaa...

Lite småless MG...

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...