Jump to content
IGNORERAD

nyputsad mur,,,, målning ?


thainenne

Recommended Posts

hallå där Ni som byggt hus i Thailand eller någon annan expert på området. Jag har en mur som är putsad för ca. 10 dagar sen och som jag nu vill ha målad. ska man förbehandla med någon sorts primer före målning eller stryka färg direkt på putsen, tacksam för riktiga svar. Ha en bra dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt uttryckt, JA, grunda först på fuktad yta, sedan rollar du önskad kulör minst 2 ggr!

Du kanske såg min mur, den grundades INTE och är nu skitful och flagat på stora ytor, men jag hade ju inte med detta att göra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips när ni drar på färdig färgyta,var 2 st. En som målar på färgen och en som kommer efter med en

roller och drar över lätt så blir d inga ränder. Passa på att måla vid skugga så torkar d inte så grymt fort.

Kör du med kalkfärg så kan du fukta ytan ibland efter färgen torkat=ännu jämnare färg.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Betonggolv i Sverige skall man vänta ca 3 månader innan man målar.

Detta för att betongen kemiskt härdar fortfarande och att syror mm, skall försvinna.

Även i Thailand skulle jag vänta lång tid före målning.

Mitt råd är att ha inte för bråttom.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Betonggolv i Sverige skall man vänta ca 3 månader innan man målar.

Detta för att betongen kemiskt härdar fortfarande och att syror mm, skall försvinna.

Även i Thailand skulle jag vänta lång tid före målning.

Mitt råd är att ha inte för bråttom.

 

 

Leif

Inte för att jag är någon målarkludd i proffesionen, men jag tror inte det är möjligt att vänta i 3 månader, då blir det till att lägga ordentligt med tid att rensa putsytan från föroreningar för att få färgen att fästa bra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag är någon målarkludd i proffesionen, men jag tror inte det är möjligt att vänta i 3 månader, då blir det till att lägga ordentligt med tid att rensa putsytan från föroreningar för att få färgen att fästa bra!

då får man vänta med att bygga murar och putsa till november och den regnfria delen av året så slipper man massor av algpåväxning.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp kvalitets-färg. Finns mycket billig och kass färg i Thailand. Grunda på TORR vägg med primer. Måla 2 ggr med bra färg. Fördelen med kvalitetsfärg är att väggen går

att tvätta t.ex med högtryckstvätt när den blir skitig eller alg-angripen. Dessa märken körde vi med. Finns många att välja mellan.

Ju dyrare..desto bättre. Man får vad man betalar för.

 

Primer.

post-8709-0-87990000-1379922683.jpg

 

Denna betalade vi någonstans mellan 4-5000 Baht för. Minns tyvärr inte riktigt. 5 gallon/18.9 liter.

post-8709-0-39125600-1379922993.jpg

 

 

 

 

 

post-8709-0-87990000-1379922683.jpg

post-8709-0-39125600-1379922993.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Snåla inte när du köper färg i Thailand. Köp den bästa kvalitet dom har för det lönar sig i längden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde då det begav sig med Jotun, dyrast i butiken, men efter 8 år sitter den kvar och är tämligen färglik fortfarande om man jmf muren som fick en billigare variant och har bleknat betänkligt!

Lyckliga ext som hade en så klok farang.då!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi renoverade frugans böle var vi inte där när dom målade. Det var nog budget-budget variant. Flagnade efter några månader. Målade själv några väggar och muren med Jotun, ser fortfarande fint ut ett par år senare. Ska ta tag i resten nästa gång.

Fanns nån genomskinlig grundning som tog kål på det mesta (är inte så insatt), men säkert värt det.

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart rekommenderad att hålla mig bort från vattenbaserade primers. Jotun Cito Primer 09 har jag använt på mina väggar inne, från början var dom målade med någon typ av emulsion den skräp färg som dom föredrar i Thailand, sedan blev det Jotun Majestic.

http://wwwda.jotun.com/www/ap/20040073.nsf!OpenDatabase&mt=&l=uk

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...