Jump to content
IGNORERAD

Tycks verka svårt att få jobb i Bangkok för en thai/svensk...


Amy

Recommended Posts

Har hållt på att söka arbete i Bangkok i några veckor och fått några svar men verkar som att arbeten har gått till "riktiga" thailändare. Finner det svårt att hitta jobb här, särskilt i Bangkok där många nuförtiden är högutbildade. Vad har jag då att erbjuda utöver det egentligen? Jag har min svenska och givetvis engelskan...och fastän jag talar flytande thailändska, verkar det som att bristen på att läsa thai sätter käppar i hjulen...

 

Så det får la bli att skola om sig för att ens ha chans att få ett arbete här i Bangkok. Kanske inte ens då. Sen finns det ju dom s.k. expats som lyckats få jobb ändå och så försöker man via den vägen...men då verkar lotten falla för den typiska "svenska" looken...för vem vill ha en som ser thai ut när man ska ha svensk personal, så jag kan förstå dom...Eller vad tycker ni andra? Har ni erfarenheter av att söka jobb här? Eller vet andra som gjort? Man tycker jag borde ha det lättare eftersom jag även är thailändsk medborgare...Men icke...

 

Min bästa chans just nu är kanske att få ett jobb på en internationell skola här, eftersom jag kan thai också. Fast vad dom flesta söker är "native" speaking people...ja ja, kanske har man tur en dag.som sagt, har ju bara hållt på att söka i några veckor.en del får napp efter några månader.

 

Men finns det några snälla själar där ute som kanske har någon/några som är ute efter sådan personal såsom mig? Så vore jag tacksam! Förstår att dom flesta som har eget i Thailand kanske är bosatta på någon semesterort...men ändå, alla tips är välkomna! Kanske är det någon som själv har sökt jobb och vill dela med sig av sina erfarenheter?

 

Ha en bra kväll alla där ute!

 

Mvh

 

Am.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amy

    8

  • Juha

    7

  • leifen

    4

  • micke isaan

    4

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Har hållt på att söka arbete i Bangkok i några veckor och fått några svar men verkar som att arbeten har gått till "riktiga" thailändare. Finner det svårt att hitta jobb här, särskilt i Bangkok där många nuförtiden är högutbildade. Vad har jag då att erbjuda utöver det egentligen? Jag har min svenska och givetvis engelskan...och fastän jag talar flytande thailändska, verkar det som att bristen på att läsa thai sätter käppar i hjulen...

 

Så det får la bli att skola om sig för att ens ha chans att få ett arbete här i Bangkok. Kanske inte ens då. Sen finns det ju dom s.k. expats som lyckats få jobb ändå och så försöker man via den vägen...men då verkar lotten falla för den typiska "svenska" looken...för vem vill ha en som ser thai ut när man ska ha svensk personal, så jag kan förstå dom...Eller vad tycker ni andra? Har ni erfarenheter av att söka jobb här? Eller vet andra som gjort? Man tycker jag borde ha det lättare eftersom jag även är thailändsk medborgare...Men icke...

 

Min bästa chans just nu är kanske att få ett jobb på en internationell skola här, eftersom jag kan thai också. Fast vad dom flesta söker är "native" speaking people...ja ja, kanske har man tur en dag.som sagt, har ju bara hållt på att söka i några veckor.en del får napp efter några månader.

 

Men finns det några snälla själar där ute som kanske har någon/några som är ute efter sådan personal såsom mig? Så vore jag tacksam! Förstår att dom flesta som har eget i Thailand kanske är bosatta på någon semesterort...men ändå, alla tips är välkomna! Kanske är det någon som själv har sökt jobb och vill dela med sig av sina erfarenheter?

 

Ha en bra kväll alla där ute!

 

Mvh

 

Am.

 

Förlåt för OT

Gör som folk har för vana att göra i Sverige. Dra rasistkortet  :crazy:

 

Så lite on topic.

 

Man ska nog inte förvänta sig något expat jobb om ens egna utbildning inte räcker till den typen av jobb.

Och om du inte klarar av att läsa och skriva thai och vill ha ett "thai-jobb" så kan du tänka dig hur det skulle vara att få jobb i Sverige om man varken kan läsa eller skriva.

 

Inom turistnärngen kanske det finns hopp. Jobba åt Apollo, Ving eller andra bolag där skandinaver behöver service. Fast det kanske inte finns mycket av den varan i själva BKK.

 

Vad har du för slags utbildning? (ren nyfikenhet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant - berätta mer.

Åkte du över på vinst och förlust, eller bor du där sedan länge..:?

Vad är det för typ av jobb du egentligen söker, och hur letar du efter jobb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårare i bkk, fast bättre betalt. Men söker du dig lite utanför så ska det inte vara några problem. Fast än du inte är "Native english speaking".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för utbildning? Det finns många internationella företag som vill ha utbildat och språkkunnig personal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för utbildning? Det finns många internationella företag som vill ha utbildat och språkkunnig personal.

villka  då ?   jag e språkbegåvad som attan :crazy:

 

angående krav att man ska va native speaker för att få jobb som engelskalärare så är det väl bara att göra som alla andra o dra en vit lögn om att mor eller far e english native

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

villka  då ?   jag e språkbegåvad som attan :crazy:

 

angående krav att man ska va native speaker för att få jobb som engelskalärare så är det väl bara att göra som alla andra o dra en vit lögn om att mor eller far e english native

Väl utbildade thai med språkkunskaper går inte arbetslösa. Att du bara kan språk är inte merit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte kunna läsa och skriva thai är nog inte så bra.

 

En kurs i det skulle nog förbättra oddsen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Plugga, skriv in dej på nån av CSN godkänd högskola och lev på studie lån och ev bidrag till du hittar jobb.

Vad du skall studera? Språk, kanske Thai till att börja med? Eller varför inte nåt du har intresse av, vad det nu kan vara.

 

Läraryrket är svårt, speciellt om du hoppas göra ett gott jobb och tjäna en slant. Små-skolor på landet kanske tror att Svenskar är "native english speakers", men det gäller knappast i BKK...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns nog mycket om man kan tänka sig jobba som guide åt turistföretag.

Är engelskan bra så finns en marknad.

Rysk/Thai är nog inte arbetslös länge.

Svenskan är nog för liten för den sektorn, men företag inom export och import är intresserade av flerspråkiga men då är förmågan att kunna läsa och skriva thai avgörande.

Hotell vill ha flerspråkiga men där verkar det vara så låga löner att inte ens thai jobbar där.

Har bott på tre olika hotell i centrala Bangkok på en vecka och nästan alla som jobbar där kommer från Burma och Vietnam.

 

Flytta från Bangkok till turistområden i södra Thailand?

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

På arbetsförmedlingen finns några jobb i BKK, hade jag varit en bättre fotograf så hade det varit intressant......

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet för Svensk-Thai är lönen.

Som Svensk ska man ha minst 50.000 baht i månaden för att få uppehållstillstånd för arbete.

 

Arbetsgivarna vet det, eftersom du även är Thai så vill de bara betala Thailön till dig.

I ditt fall 15.000 baht i månaden.

 

Jag har en god Norsk-Thai vän här på Samui i samma båt.

 

Som andra sagt redan är det bättre betalt för dig i turistorter som Samui eller Phuket.

Har du tagit din Thai sjuksköterska licens ännu.

 

Om du inte gjort det, prova med receptionsjobb på ett privat sjukhus.

Det finns fyra här på Samui.

 

 

Kolla även här.

http://th.jobsdb.com/th/jobs/medical-services/1?JSSRC=HPJC

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era svar!

Jag är utbildad som sjuksköterska men måste ha ett thailändskt licens för det om jag vill jobba med det här, och testet är på thai så än så länge kommer det att ta ett tag innan jag få gjort det.

Jag har registrerat mig på olika jobbsajter och söker via mail och telefon till olika företag. Har även sökt för svenska företag.

Det första jag måste få gjort är att lära mig läsa/skriva thai, för det ökar dels mina chanser samt att jag kan kanske då få mitt thai licens som sjuksköterska. Ser även att en del söker hotellpersonal på turistorter, så kanske provar den vägen så småningom...

Att t.e.x jobba pålager på ikea här tror jag t.o.m kräver att jag kan läsa...så även om jag är egentligen högutbildad, tror jag inte spelar så stor roll här när jag inte kan läsa thai.

 

Tack Juha för dina tips, ska kika på detta! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era svar!

Jag är utbildad som sjuksköterska men måste ha ett thailändskt licens för det om jag vill jobba med det här, och testet är på thai så än så länge kommer det att ta ett tag innan jag få gjort det.

Jag har registrerat mig på olika jobbsajter och söker via mail och telefon till olika företag. Har även sökt för svenska företag.

Det första jag måste få gjort är att lära mig läsa/skriva thai, för det ökar dels mina chanser samt att jag kan kanske då få mitt thai licens som sjuksköterska. Ser även att en del söker hotellpersonal på turistorter, så kanske provar den vägen så småningom...

Att t.e.x jobba pålager på ikea här tror jag t.o.m kräver att jag kan läsa...så även om jag är egentligen högutbildad, tror jag inte spelar så stor roll här när jag inte kan läsa thai.

 

Tack Juha för dina tips, ska kika på detta! :-)

 

Jobba på lager på IKEA var inte vad jag tänkte på utan att de antagligen har nytta av personal i ledningen som behärskar både thai och svenska.

Tycker för övrigt tipset om att du kan studera thai (lära dig skriva/läsa) mm med svenskt studiestöd var riktigt bra. Du hittar säkert en sysselsättning som passar dig så småningom, under tiden kan du ju bättra på dina kunskaper genom studier.

 

Lycka till, och håll oss underrättade om hur det går.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka in din CV hit.
 
http://www.samuihospital.com/job.html
 
6. Registered Nurse (WARD,OPD,ER,OR,LR)         Many Positions
7. Practical Nurse & Patient Assistant    (WARD,OPD,ER,OR,LR)   Many Positions

 

 

Nummer 6 kräver licens, nummer 7 kan du söka.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du ett bra jobb för dig

Jag kan hjälpa dig med bostad, moppe etc..

 

http://www.thaiinterhospital.com/index.php?lay=show&ac=article&Id=538978579

 

3. Receptionist / เจ้าหน้าที่เวชระเบียน-ประชาสัมพันธ์     2 Position

        Good command of spoken and written English.
        Bachelor’s Degree in related field. (with working experience).
        Good computer skills .
        Good relationships.
        Good personality.

Hospital Benefit :-

Bonus , Incentive money, monthly allowance , O/T , Uniforms , 3 meals , Social insurance , Hospital treatment.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men lärare i engelska ska ju vara lätt för dig som pratar thai.

Ändrades av micke isaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men lärare i engelska ska ju vara lätt för dig som pratar thai.

Finns kravet om 50.000bath i månadslön som utlänning kan det försvåra.

Få skolor vill betala så mycket, och sen har många kravet att man skall komma från länder som har engelska som huvudspråk för att få lära ut engelska.

Är man då svensk så klarar man inte det hindret.

Volontär i byaskolor kan man knappast leva på.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns kravet om 50.000bath i månadslön som utlänning kan det försvåra.

Få skolor vill betala så mycket, och sen har många kravet att man skall komma från länder som har engelska som huvudspråk för att få lära ut engelska.

Är man då svensk så klarar man inte det hindret.

Volontär i byaskolor kan man knappast leva på.

 

 

Engelska lärare är undantagna från inkomstkravet.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Juha!! :-)

 

Jaha...oki Kim, trodde kanske det skulle vara svårt för mig med en högre position där eftersom jag inte kan läsa thai... Ja, tack allihopa för tips! Ska underrätta er vad som sker framöver, har ju boende i Bkk och ville helst försöka här först så vi får se...Samui är i för sig en favorit plats, så där kan bli möjligt att ta sig ner om man skulle ha chans att få jobb som du tipsade Juha!

 

Vad jobbar förresten din norsk-thai vän med där, eller söker han också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så tror jag att det är MYCKET svårt för en farang att få jobb i Thailand. Du som är thai med sjuksköterskeutbildning har ju självklart en massa fördelar… Men även "riktiga" thai med hög utbildning har det inte lätt att få ett jobb i TH (värt att tänka på)

 

Själv har jag en relativt unik kompetens som gjorde att jag trodde att jag skulle ha goda möjligheter att kunna få ett jobb i Thailand med en lön på typ 100 000 -200 000 baht/mån, men chi fick jag… Försökte ett antal månader med att skicka CV hit och dit, men inga napp… Fick sedan reda på att många anställningar gick via Singapore för jobben i TH...

 

Tycker du skall lära dig skriva och läsa thai först som många har sagt. Tar lite tid men sen kan du säkert få jobb på sjukhus eller liknade…  Har du förresten ”knallat” in på några av de större "finare" sjukhusen i BKKoch kollat läget? Är väldigt mycket patienter från mellanöstern på de "finare" sjukhusen, så kan du arabiska så ligger du bra till... :)

 

Sen tror jag det är helt klart bättre att vara på plats med en thai-adress och thai-mobilnummer istället för at sitta i Sverige och skicka CV och hoppas på turen som jag har gjort, så det blir kanske nästa steg för mig (om jag orkar...)…

 

Lycka till

 

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns kravet om 50.000bath i månadslön som utlänning kan det försvåra.

Få skolor vill betala så mycket, och sen har många kravet att man skall komma från länder som har engelska som huvudspråk för att få lära ut engelska.

Är man då svensk så klarar man inte det hindret.

Volontär i byaskolor kan man knappast leva på.

Jo men det är en väldig brist på lärare i engelska,så har man en bra engelska och kan prata thai och därmed förklara orden så måste det väga väldigt tungt tycker jag iaf.

Det borde iaf väga tungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...