Jump to content
IGNORERAD

SFI och "Bidrag" ?


Oregistrerad

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev vistascape:

jag kan inte bränna 2 år. bruden måste lära sig språket DIREKT.

Vad hindrar henne att gå på SFI?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sid

    7

  • gst

    6

  • vistascape

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev frason:

Vad hindrar henne att gå på SFI?

så bidraget folk pratar om i tråden är alltså csn-bidrag för de som levt i sverige minst 2 år.

 

min fråga är besvarad. tack.

 

sfi bör man klara av snabbare än 2 år. så ngt är fel ifall man är kvar på sfi efter 2 år.

Ändrades av vistascape
Link to comment
Dela på andra sajter

så bidraget folk pratar om i tråden är alltså csn-bidrag för de som levt i sverige minst 2 år.

 

min fråga är besvarad. tack.

 

sfi bör man klara av snabbare än 2 år. så ngt är fel ifall man är kvar på sfi efter 2 år.


Bidraget de får när de går sfi, är samma som vanliga skolungdomar får efter att barnbidraget bytt namn till studiebidrag (när de fyllt 16), dvs har inget med csn att göra. För att få bidrag från csn måste man ha permanent uppehållstillstånd.

Hur man söker kommer jag inte ihåg. Hör med personal på sfi.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

 

När min fru kom hit sisådär för 10 år sedan, gav jag henne rådet att ange att hon endast hade grundskolekompetens.

 

Utan en tanke på diverse bidrag för dom hade ingen av oss en aning om.  

Däremot tänkte jag då, att oavsett nästan vilken thailändsk utbildning man har i bagaget,
med undantag möjligen av långa universitetsutbildningar, så motsvarar de knappt ens svensk grundskolenivå,
och för många kan det därför behövas lång tid att komma ikapp svensk standard, inte minst med tanke på språkförbistringar.

Att hon därmed kunnat erhålla, säg CSN längre än annars, om hon velat, har jag därför inte tillstymmelse till problem med

och jag kan föreställa mig att de som har det, mest tycker synd om sig själva att just de inte fick det.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:

Bidraget de får när de går sfi, är samma som vanliga skolungdomar får efter att barnbidraget bytt namn till studiebidrag (när de fyllt 16), dvs har inget med csn att göra. För att få bidrag från csn måste man ha permanent uppehållstillstånd.

vanliga skolungdomar som fyller 16 går på gymnasiet och får studiebidrag från csn och det har med csn att göra. gymnasiestudier är csn berättigad. så var det på min gymnasietid iaf 05-08.

 

sfi är INTE csn berättigad de 2 första åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev vistascape:

sfi bör man klara av snabbare än 2 år. så ngt är fel ifall man är kvar på sfi efter 2 år.

Man behöver inte studera SFI i två år för att vara berättigad till studiestöd från CSN efter man varit i Sverige i två år.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

vanliga skolungdomar som fyller 16 går på gymnasiet och får studiebidrag från csn och det har med csn att göra. gymnasiestudier är csn berättigad. så var det på min gymnasietid iaf 05-08.

 

sfi är INTE csn berättigad de 2 första åren.


Tror inte den dör tusenlappen som ersätter barnbidraget kommer från csn, men jag kan ha fel. För att vara berättigad till csn måste de fick ha PUT. Bidrag får de i alla fall för sfi, hur stort beror på vad de har för utbildning innan.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter


Tror inte den dör tusenlappen som ersätter barnbidraget kommer från csn, men jag kan ha fel. För att vara berättigad till csn måste de fick ha PUT. Bidrag får de i alla fall för sfi, hur stort beror på vad de har för utbildning innan.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


Minns nog helt fel, på sfi får man Inga bidrag, först när man gått put är detta möjligt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaimedborgare får inga bidrag under tiden de går på SFI om de så stannar där i fyra år. Thai har ej flyktingstatus så det är andra regler som gäller. Du som tar hem donnan till svedala står som garant tills de får PUT. Efter SFI så kan de dock få aktivitetsstöd om det går på någon utbildning i Arbetsförmedlingens regi. Men då är det en fördel om du skriver in dem tidigt, så fort de får sitt personnummer typ...

 

Gilla läget och öppna lädret eller låt dem stanna kvar i Thailand... Be dem flytta till svedala och sedan inte ge dem månadspeng typ är inte schyst och de kommer troligen inte att stanna kvar. Det snackas väldigt mycket skit mellan thai ska ni veta! De är f_n värre än svenska donnor. Min fru har slutat gå på fester då det snackas så mycket skit om allt och alla. Givetvis så snackas det väldigt mycket om pengar och status prylar...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frason:

Man behöver inte studera SFI i två år för att vara berättigad till studiestöd från CSN efter man varit i Sverige i två år.

det har ingen påstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...