Jump to content
IGNORERAD

Livsfarligt


Nemo

Recommended Posts

Vilket körfält du ska välja

Grundregeln är att du ska välja körfältet längst till höger.

I följande situationer får du dock välja det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd:

http://korkortonline.se/teori/placering/

 

Ett av dessa villkor måste alltså vara uppfyllda inte båda. Eller hur?

 

 

Jo men du missar att det finns ytterligare regler som spelar in bl.a visa hänsyn i trafiken, inte förorsaka problem för andra etc etc och om du ligger och trycker i vänsterfilen på Essingeleden uppfyller du inte alla de reglerna och då faller det ändå

 

Begreppet "är lämpligast" är det som misstolkas ofta och det blir inte "lämpligast" redan 10 km innan du behöver byta till det vänstra körfältet för din "fortsatta färd"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mr Ning Ning

    34

  • Tallviking

    26

  • Mankan

    17

  • andrejsdenruskige

    15

Mest aktiva i denna tråd

Oftast dricker jag brännvin när jag kör. 

Jag njuter inte av färden, jag njuter av spriten.

Hemkört?

Kanske bortkört?

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men du missar att det finns ytterligare regler som spelar in bl.a visa hänsyn i trafiken, inte förorsaka problem för andra etc etc och om du ligger och trycker i vänsterfilen på Essingeleden uppfyller du inte alla de reglerna och då faller det ändå

 

Begreppet "är lämpligast" är det som misstolkas ofta och det blir inte "lämpligast" redan 10 km innan du behöver byta till det vänstra körfältet för din "fortsatta färd"

Underbart med klara regler.

Gubben i Volvon anser det lämpligast att lägga sig till vänster vid Haga norra på väg mot Årsta.

För det har han alltid gjort.

Så tolkar han lagen som är så klar i sin utformning.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart med klara regler.

Gubben i Volvon anser det lämpligast att lägga sig till vänster vid Haga norra på väg mot Årsta.

För det har han alltid gjort.

Så tolkar han lagen som är så klar i sin utformning.

 

Håller med. Tyvärr är det väldigt svårt att skriva lagar som inte kan tolkas eller missförstås och poliserna råkar ut för sådana bilister varje dag som inte tolkat lagen på samma sätt som poliserna

 

Det är då kan få ta det till domstol och få avdömt hur lagen skall tolkas och då kan man dessutom få tillämning av lagen på pränt inför fortsatta dispyter i trafiken

 

jag har en kompis som kör ambulans i Stockholm och han är fullständigt vansinnig på de som ligger och masar till väsnster och han har fllera gånger varit mycket nära att krocka med dom när dom i sista sekund upptäcker ambulansen bakom som påkallar fri väg och kastar sig till höger utan att se sig för.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men du missar att det finns ytterligare regler som spelar in bl.a visa hänsyn i trafiken, inte förorsaka problem för andra etc etc och om du ligger och trycker i vänsterfilen på Essingeleden uppfyller du inte alla de reglerna och då faller det ändå

Begreppet "är lämpligast" är det som misstolkas ofta och det blir inte "lämpligast" redan 10 km innan du behöver byta till det vänstra körfältet för din "fortsatta färd"

Lämpligast hade ju kanske varit att du erkände att jag hade rätt ändå och inte fel som du påstod.

Summa summarum är att du kommer inte att kunna bli bötfälld för att ligga i vänster fil från Haga norra till Årsta som du hävdade. Man kan tycka vad man vill om det men eftersom jag vet att jag kan köra om på höger sida så bryr jag mig inte så mycket. Värre är det när folk gör lika på vägar som har högre hastighets begränsning.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Tyvärr är det väldigt svårt att skriva lagar som inte kan tolkas eller missförstås och poliserna råkar ut för sådana bilister varje dag som inte tolkat lagen på samma sätt som poliserna

 

Det är då kan få ta det till domstol och få avdömt hur lagen skall tolkas och då kan man dessutom få tillämning av lagen på pränt inför fortsatta dispyter i trafiken

 

jag har en kompis som kör ambulans i Stockholm och han är fullständigt vansinnig på de som ligger och masar till väsnster och han har fllera gånger varit mycket nära att krocka med dom när dom i sista sekund upptäcker ambulansen bakom som påkallar fri väg och kastar sig till höger utan att se sig för.

Lika tragiskt att inte ens poliser tolkar det lika eftersom man får olika svar av dom.

 

Be din vän övningsköra lite i Thailand så inser han snart att Sverige är  ett paradis att köra ambulans i.

Även om folk verkar tappa respekten för utryckningsfordon mer och mer.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom jag vet att jag kan köra om på höger sida så bryr jag mig inte så mycket.

 

 

Logiskt, så funkar det ju i Thailand (fast på vänster sida) och ingen hetsar upp sig för detta.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämpligast hade ju kanske varit att du erkände att jag hade rätt ändå och inte fel som du påstod.

Summa summarum är att du kommer inte att kunna bli bötfälld för att ligga i vänster fil från Haga norra till Årsta som du hävdade. Man kan tycka vad man vill om det men eftersom jag vet att jag kan köra om på höger sida så bryr jag mig inte så mycket. Värre är det när folk gör lika på vägar som har högre hastighets begränsning.

 

Allt hänger på den enskilda situationen och ditt beteende som jag skrev ovan. Du kan inte lägga dig där och bara blint hävda att du har rätt att ligga där

 

Beroende på vad som händer runt om dig kan du ändå anses hindra trafiken och därigenom bötfällas för att du inte gått till höger

 

Ta exemplet med ambulansen ovan

 

Det ä därför du skall hålla dig till höger som normalbeteende på vägen även om det är 70 km/h för att uppfylla övriga regler som stipulerar hänsyn i trafiken, hög beredskap att lämna fri väg för utryckningsfordon etc

 

Men du har helt rätt i att det blir mycket värre på vägar över 70 km/h

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika tragiskt att inte ens poliser tolkar det lika eftersom man får olika svar av dom.

 

Be din vän övningsköra lite i Thailand så inser han snart att Sverige är  ett paradis att köra ambulans i.

Även om folk verkar tappa respekten för utryckningsfordon mer och mer.

Japp. I Thailand släpper dom inte ens fram en ambulans i köerna trots blåljus och sirener. man kan undra hur dom tänker (eller inte tänker)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika tragiskt att inte ens poliser tolkar det lika eftersom man får olika svar av dom.

 

 

Nu är det ju ingen nyhet att poliskåren inte lyckats samla enbart skarpa knivar i lådan, vilket vi medborgare får lida för, speciellt ni yrkeschaufförer.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige, on 11 Sept 2013 - 18:41, said:

Oftast dricker jag brännvin när jag kör. 

Jag njuter inte av färden, jag njuter av spriten.

 

Tydligen finns det hopp för dig också. Om du sedan bara kunde förstå fördelen med att köra lite långsammare, man kan ju då dricka mer sprit innan man kommer fram. Kärring och ungar kan väl vänta en halvtimme extra?    

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt hänger på den enskilda situationen och ditt beteende som jag skrev ovan. Du kan inte lägga dig där och bara blint hävda att du har rätt att ligga där

 

Beroende på vad som händer runt om dig kan du ändå anses hindra trafiken och därigenom bötfällas för att du inte gått till höger

 

Ta exemplet med ambulansen ovan

 

Det ä därför du skall hålla dig till höger som normalbeteende på vägen även om det är 70 km/h för att uppfylla övriga regler som stipulerar hänsyn i trafiken, hög beredskap att lämna fri väg för utryckningsfordon etc

 

Men du har helt rätt i att det blir mycket värre på vägar över 70 km/h

 

I normalfallet har du full rätt att ligga i vänsterfilen på 70 väg hur länge du vill trots att du ständig blir omkörd till höger. Detta gäller även då det är högre hastigheter om det finns körfältsvägvisare eller körfältspilar. 

 

Att hindra utryckningsfordon är en annan fråga

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I normalfallet har du full rätt att ligga i vänsterfilen på 70 väg hur länge du vill trots att du ständig blir omkörd till höger. Detta gäller även då det är högre hastigheter om det finns körfältsvägvisare eller körfältspilar. 

 

Att hindra utryckningsfordon är en annan fråga

 

Tydligen är det lite svårt att förstå det här mad hänsyn till andra, hindrande av trafik etc

 

Låt mig ta ett enkelt exempel:

 

Du ligger i vänstra körfältet på Essingeleden flera kilometer innan du skall svänga vänster mot Årsta

 

Du håller enligt din hastighetsmätare exakt 70 km/h och blir ständigt omkörd av bilar som vill komma förbi dig till höger

 

Men eftersom hastighetsmätare ofta visar olika på olika bilar kan alla de som kör om dig till höger också köra exakt 70 km/h enligt deras mätare och tvingas byta fil för att komma förbi dig och sedan byta fil igen tillbaks till det vänstra för att själva komma till Årsta

 

Med ditt beteende att tvärvägra att gå till höger har du alltså tvingat en rad bilister göra en rad filbyten och det i sig är olagligt och grund till böter

 

Brottet är mot Trafikförordningen kapitel 2 paragraf 1 "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen."

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju ingen nyhet att poliskåren inte lyckats samla enbart skarpa knivar i lådan, vilket vi medborgare får lida för, speciellt ni yrkeschaufförer.

Jo det är nog så ibland.

Men jag får nog säga att under alla mina år i trafiken har jag råkat på få rötägg.

Dom flesta sköter bara sitt jobb och har jag gjort fel så är det inte deras fel.

 

Kan man bara på ett lugnt och logiskt sätt tala om varför det är som det är så blir det sällan problem.

 

Jag fick t ex muntligt tillstånd att stå mot enkelriktningen på en gata i Sundsvall,

detta efter att jag förklarat faran med att stå i andra riktningen om något skulle hända under lossning.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jo det är nog så ibland.

Men jag får nog säga att under alla mina år i trafiken har jag råkat på få rötägg.

Dom flesta sköter bara sitt jobb och har jag gjort fel så är det inte deras fel.

 

Kan man bara på ett lugnt och logiskt sätt tala om varför det är som det är så blir det sällan problem.

 

Jag fick t ex muntligt tillstånd att stå mot enkelriktningen på en gata i Sundsvall,

detta efter att jag förklarat faran med att stå i andra riktningen om något skulle hända under lossning.

 

Yrkesförarna är väldigt utskällda av någon konstig anledning.

 

Jag tycker att de är snarare väldigt duktiga i trafiken.

Att lastbilar inte får köras fortare är inte chaufförens fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bara för att det står 90 på skylten, så betyder det inte att man måste hålla den hastigheten. Varför skulle man inte kunna softa med lite god musik och ett par klunkar öl då och då, och hålla 70 och njuta av färden?

 

Jag är såpass modig att jag vågar att dricka spriten utanför bilen.

Jag vet att det inte är lov till sådant på allmän plats, men det skiter jag i. 

Ibland bryter ju även jag lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yrkesförarna är väldigt utskällda av någon konstig anledning.

 

Jag tycker att de är snarare väldigt duktiga i trafiken.

Att lastbilar inte får köras fortare är inte chaufförens fel.

 

Finns ju även andra kategorier av "yrkesförare" som inte alltid är så framgångsrika förare

 

Tänker främst på Taxi-förare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Yrkesförarna är väldigt utskällda av någon konstig anledning.

 

Jag tycker att de är snarare väldigt duktiga i trafiken.

Att lastbilar inte får köras fortare är inte chaufförens fel.

Hastighetsskillnaderna är ju nåt som sticker folk i ögonen och skapar irritation.

Sen blir folk griniga för att man inte kommer iväg tillräckligt fort.

Men det är nog mest för att dom inte förstår att man väger 60ton.

 

Jag var starkt emot dessa fartbegränsare när dom kom.

Men vi ska nog vara tacksamma att det blev så,

För som vi for fram ibland förr i tiden och med sämre bromsar mm var det mkt farligt.

Ett ekipage jag körde hade en teoretisk toppfart på drygt 145km/tim,,Helt galet.

 

Men samtidigt var det skoj att köra om flygbussarna till Arlanda när dom låg i drygt 100.

Då trodde dom inte sina ögon skulle jag tro.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju även andra kategorier av "yrkesförare" som inte alltid är så framgångsrika förare

 

Tänker främst på Taxi-förare

Är det inte dom som förknippas med en "kontinental körstil"???

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen är det lite svårt att förstå det här mad hänsyn till andra, hindrande av trafik etc

 

Låt mig ta ett enkelt exempel:

 

Du ligger i vänstra körfältet på Essingeleden flera kilometer innan du skall svänga vänster mot Årsta

 

Du håller enligt din hastighetsmätare exakt 70 km/h och blir ständigt omkörd av bilar som vill komma förbi dig till höger

 

Men eftersom hastighetsmätare ofta visar olika på olika bilar kan alla de som kör om dig till höger också köra exakt 70 km/h enligt deras mätare och tvingas byta fil för att komma förbi dig och sedan byta fil igen tillbaks till det vänstra för att själva komma till Årsta

 

Med ditt beteende att tvärvägra att gå till höger har du alltså tvingat en rad bilister göra en rad filbyten och det i sig är olagligt och grund till böter

 

Brottet är mot Trafikförordningen kapitel 2 paragraf 1 "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen."

Nu blandar du ihop mitt beteende i trafiken med vad reglera säger. Jag hävdar att reglerna säger att man har den rätten. Jag säger inte att jag kör på de viset.

 

Du kommer inte att kunna bli bötfälld om du ligger i vänsterfilen i 70km enligt hastighetsmätaren. Där har du fel

 

Du hävdade att det måste vara körfältsvägvisare eller körfältspilar för att man ska ha rätt att ligga kvar i vänsterfilen trots att det är 70 väg. Jag visade att du hade fel. Varför inte bara acceptera det.

 

Regeln du själv postade säger ju att du har rätt att ligga kvar i vänsterfilen på 70 väg. 

 

Eftersom du enligt lagen har rätt att passera på högersida hindrar du inte någon för att du ligger till vänster.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det är inte tillåtet att göra så och kostar 1200 kr i böter

 

Det är först när skylten till Årsta kan ses av bilisten i fråga som han har rätt att välja en av de två vänstra filerna på Essingeleden som leder ner till Årsta

 

Det är det som är betydelsen av texten Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden

 

Vägvisningsmålet är skylten ovanför vägen som anger att de två filerna till vänster svänger ner till Årsta. Innan den skylten finns det INGET som säger att de två vänstra leder till Årsta och då skall man ligga längst till höger enligt regeln

 

Du får inte välja en av de två till vänster förrän du tydligt kan se och läsa den skylten som visar att du skall välja de filerna om du skall till Årsta har rättsfall visat på hur laget skall tydas

Här har du alltså fel när det gäller 70 väg

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Du har fel

 

Grundregeln på ALLA vägar är rad nummer ett i lagtexten jag klippte in och det är att du skall alltid ligga längst till höger

 

Undantaget som tillfördes för några år sedan är att när det är skyltat med trafikskyltar om att t.ex vänster körfält går till "ditt resmål" som lagen säger får du välja det körfältet men först då du passerat eller ser och kan läsa just den trafikskylten som visar att du skall lägga dig i den filen

 

Det räcker inte med att du vet att du skall lägga dig i den vänstra filen om 10 km för då åker du på böter för att bryta mot första lagen i lagtexten.

 

Det du blandar ihop det med är kökörning då man kan ligga i fältet till höger och köra om bilen till vänster om t.ex trafikrytmen i det vänstra är lägre än i det högra fältet du ligger i

Ok här har du alltså fel igen eftersom det inte finns kravet vägvisning på 70 väg

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blandar du ihop mitt beteende i trafiken med vad reglera säger. Jag hävdar att reglerna säger att man har den rätten. Jag säger inte att jag kör på de viset.

 

Du kommer inte att kunna bli bötfälld om du ligger i vänsterfilen i 70km enligt hastighetsmätaren. Där har du fel

 

Du hävdade att det måste vara körfältsvägvisare eller körfältspilar för att man ska ha rätt att ligga kvar i vänsterfilen trots att det är 70 väg. Jag visade att du hade fel. Varför inte bara acceptera det.

 

Regeln du själv postade säger ju att du har rätt att ligga kvar i vänsterfilen på 70 väg. 

 

Eftersom du enligt lagen har rätt att passera på högersida hindrar du inte någon för att du ligger till vänster.

 

Du kan inte stirra dig blind på en enda paragraf när du avgör om ditt beteende är lagligt eller inte i varje enskilt fall

 

Det är ofta ett flertal olika paragrafer som styr ditt beteende vid varje enskilt tillfälle

 

Ligger du i vänster körfält och tvingar en rad bilar göra 2 körfältsbyten var för att komma om dig bryter du mot en annan paragraf än den du stirrar dig blind på som jag nyss försökte förklara

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...