Jump to content
IGNORERAD

Livsfarligt


Nemo

Recommended Posts

Så hans brott med att inte gå in till höger ursäktar att du själv begår brott (som dessutom anses värre och med dyrare straffskala) ?

Nja ursäktar har jag inte påstått men det skapar dessa situationer i onödan. Vill man fram i vänsterfilen måste man korta avståndet till framförvarande så denne flyttar sig. Det skapar irritation och irriterade människor kör ofta inte säkert och rationellt. Sedan är det ju naturligtvis vansinne att ligga några meter bakom i 100 blås. Men istället för att bara bötfälla dessa som ligger alldeles för nära borde man också göra något åt källan till problemet.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mr Ning Ning

    34

  • Tallviking

    26

  • Mankan

    17

  • andrejsdenruskige

    15

Mest aktiva i denna tråd

Nja ursäktar har jag inte påstått men det skapar dessa situationer i onödan. Vill man fram i vänsterfilen måste man korta avståndet till framförvarande så denne flyttar sig. Det skapar irritation och irriterade människor kör ofta inte säkert och rationellt. Sedan är det ju naturligtvis vansinne att ligga några meter bakom i 100 blås. Men istället för att bara bötfälla dessa som ligger alldeles för nära borde man också göra något åt källan till problemet.

 

Det gör man också. Det ÄR olagligt att inte gå in till höger efter en omkörning men straffskalan på det brottet är 1200 kr

 

Audi:n i filmen som låg för nära den framför som inte flyttade på sig fick blöta 4800 kr och ett indraget körkort i 2 månader

 

Så allvarligt ser polisen och lagen på "tailgating"-problematiken

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med att våra styrande tog bort plikten att hålla sig till höger ?

Man införde något som tillåter folk att ligga i valfri fil på flerfilg väg och vid vid viss hastighetbegränsning.

jag och många med mig får inte riktig klarhet i vad som riktigt gäller ang. väg och hastighet.

Jag har även fått olika svar av polisen om detta.

 

Många verkar tro att detta gäller så fort det finns fler körfält än ett, men så är det inte.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Man införde något som tillåter folk att ligga i valfri fil på flerfilg väg och vid vid viss hastighetbegränsning.

jag och många med mig får inte riktig klarhet i vad som riktigt gäller ang. väg och hastighet.

Jag har även fått olika svar av polisen om detta.

 

Många verkar tro att detta gäller så fort det finns fler körfält än ett, men så är det inte.

 

Varför inte läsa lagen. Brukar kunna reda ut sådana frågetecken

 

Trafikförordningen, Kap 3. Bestämmelser för trafik på väg, Paragraf 7, fordons plats på väg säger:

 

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör man ute på vägarna när man kör 70km/h på 90-väg.

 

 

 

Skulle kunna vara folk som kan planera sin tid, och startar resan till sin destination 10 minuter före dig till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte läsa lagen. Brukar kunna reda ut sådana frågetecken

 

Trafikförordningen, Kap 3. Bestämmelser för trafik på väg, Paragraf 7, fordons plats på väg säger:

 

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Det är nog bra med det.

Detta innebär att många obehindrat kan lägga sig i vänster fil vid Haga norra för att sen svänga vänster vid Årsta.

Logiskt??

Knappast,,men tillåtet.

 

Dom sista 2 raderna i ditt inlägg visar på sånt som skapar problem i trafiken med lagens hjälp.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog bra med det.

Detta innebär att många obehindrat kan lägga sig i vänster fil vid Haga norra för att sen svänga vänster vid Årsta.

Logiskt??

Knappast,,men tillåtet.

 

Dom sista 2 raderna i ditt inlägg visar på sånt som skapar problem i trafiken med lagens hjälp.

 

Nej. Det är inte tillåtet att göra så och kostar 1200 kr i böter

 

Det är först när skylten till Årsta kan ses av bilisten i fråga som han har rätt att välja en av de två vänstra filerna på Essingeleden som leder ner till Årsta

 

Det är det som är betydelsen av texten Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden

 

Vägvisningsmålet är skylten ovanför vägen som anger att de två filerna till vänster svänger ner till Årsta. Innan den skylten finns det INGET som säger att de två vänstra leder till Årsta och då skall man ligga längst till höger enligt regeln

 

Du får inte välja en av de två till vänster förrän du tydligt kan se och läsa den skylten som visar att du skall välja de filerna om du skall till Årsta har rättsfall visat på hur laget skall tydas

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen våra styrande tog bort plikten att alltid hålla sig åt höger så blev det ett elände i trafiken.

Därför ser man idag folk ligga i mitt eller vänsterfil och blockera för andra.

Sen har dom mage att bötfälla folk för att dom kör om på högersidan om denna bil som blockerar.

Nu vet jag inte om dom ändrat tillbaka igen, men där det råder 70 km/tim är det tillåtet att köra om på höger sida om det finns körfält som tillåter detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det är inte tillåtet att göra så och kostar 1200 kr i böter

 

Det är först när skylten till Årsta kan ses av bilisten i fråga som han har rätt att välja en av de två vänstra filerna på Essingeleden som leder ner till Årsta

 

Det är det som är betydelsen av texten Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden

 

Vägvisningsmålet är skylten ovanför vägen som anger att de två filerna till vänster svänger ner till Årsta. Innan den skylten finns det INGET som säger att de två vänstra leder till Årsta och då skall man ligga längst till höger enligt regeln

 

Du får inte välja en av de två till vänster förrän du tydligt kan se och läsa den skylten som visar att du skall välja de filerna om du skall till Årsta har rättsfall visat på hur laget skall tydas

Nja det där gäller bara om hastigheten är högre än 70km. Är hastigheten 70km och lägre kan du välja vilket körfällt du vill oavsett vägvisningsmål. Är ganska säker på det även om det är att klampa i klaveret att säga emot herr Tallviking.

 

Så med andra ord kan man liga och nöta till vänster från Haga norra till Årsta.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om dom ändrat tillbaka igen, men där det råder 70 km/tim är det tillåtet att köra om på höger sida om det finns körfält som tillåter detta!

Ja det är tillåtet enligt vad jag lärt mig och jag praktiserar det hela tiden på Essingeleden.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det är inte tillåtet att göra så och kostar 1200 kr i böter

 

Det är först när skylten till Årsta kan ses av bilisten i fråga som han har rätt att välja en av de två vänstra filerna på Essingeleden som leder ner till Årsta

 

Det är det som är betydelsen av texten Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden

 

Vägvisningsmålet är skylten ovanför vägen som anger att de två filerna till vänster svänger ner till Årsta. Innan den skylten finns det INGET som säger att de två vänstra leder till Årsta och då skall man ligga längst till höger enligt regeln

 

Du får inte välja en av de två till vänster förrän du tydligt kan se och läsa den skylten som visar att du skall välja de filerna om du skall till Årsta har rättsfall visat på hur laget skall tydas

Nu är både du och jag rutinerade förare och har en skaplig koll på vad som gäller.

Men dom flesta har ingen pejl alls och tror at mitt exempel är helt lagligt och kör därefter.

 

Hur många tror du läser den info som sänds ut av t ex vägverket om rådande förhållanden?

Väldigt få hävdar jag.

Att sen tro att samma människor tar reda på vad som sägs i lagen är att hoppas väl mkt.

 

Att färdas i Stockholms rusningstrafik är synnerligen underhållande och mkt skrämmande på samma gång.

Jag tror inte jag kan peka ut en storstad till som jag kört i där man ställer till så mkt fast man kör i samma rikning.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om dom ändrat tillbaka igen, men där det råder 70 km/tim är det tillåtet att köra om på höger sida om det finns körfält som tillåter detta!

70 km/tim eller lägre!

Förbud mot omkörning i körfält till höger vid högre fartgräns än 70.

Dock ser man mycket "högeromkörningar" i trafiken där hastighetsgränsen är högre än 70.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det där gäller bara om hastigheten är högre än 70km. Är hastigheten 70km och lägre kan du välja vilket körfällt du vill oavsett vägvisningsmål. Är ganska säker på det även om det är att klampa i klaveret att säga emot herr Tallviking.

 

Så med andra ord kan man liga och nöta till vänster från Haga norra till Årsta.

 

Nej. Du har fel

 

Grundregeln på ALLA vägar är rad nummer ett i lagtexten jag klippte in och det är att du skall alltid ligga längst till höger

 

Undantaget som tillfördes för några år sedan är att när det är skyltat med trafikskyltar om att t.ex vänster körfält går till "ditt resmål" som lagen säger får du välja det körfältet men först då du passerat eller ser och kan läsa just den trafikskylten som visar att du skall lägga dig i den filen

 

Det räcker inte med att du vet att du skall lägga dig i den vänstra filen om 10 km för då åker du på böter för att bryta mot första lagen i lagtexten.

 

Det du blandar ihop det med är kökörning då man kan ligga i fältet till höger och köra om bilen till vänster om t.ex trafikrytmen i det vänstra är lägre än i det högra fältet du ligger i

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skulle kunna vara folk som kan planera sin tid, och startar resan till sin destination 10 minuter före dig till exempel.

 

Kanske det.

 

Men fortfarande har man inget på vägarna att göra om man inte vågar köra 90km/h på en 90-väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är både du och jag rutinerade förare och har en skaplig koll på vad som gäller.

Men dom flesta har ingen pejl alls och tror at mitt exempel är helt lagligt och kör därefter.

 

Hur många tror du läser den info som sänds ut av t ex vägverket om rådande förhållanden?

Väldigt få hävdar jag.

Att sen tro att samma människor tar reda på vad som sägs i lagen är att hoppas väl mkt.

 

Att färdas i Stockholms rusningstrafik är synnerligen underhållande och mkt skrämmande på samma gång.

Jag tror inte jag kan peka ut en storstad till som jag kört i där man ställer till så mkt fast man kör i samma rikning.

 

Jag upplever att det fungerar bättre i Stockholm än många andra svenska städer. Göteborg t.ex verkar man främst använda regeln "jag först" medans i Stockholm har man fattat att varannanbilsregeln gör att alla kommer fram fortare

 

Och som körkortsinnehavare är det din skyldighet att känna till lagar och regler inklusive dom ändringar som sker i lagar och regler efter att du tog ditt körkort

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

70 km/tim eller lägre!

Förbud mot omkörning i körfält till höger vid högre fartgräns än 70.

Dock ser man mycket "högeromkörningar" i trafiken där hastighetsgränsen är högre än 70.

 

Om bilen i vänster körfält håller 80km/h på en väg med 110km/h och jag kör 110km/h i högerfält. Ska jag då anpassa min fart till idi*ten i vänstra fältet?

Antagligen ska jag det.

 

Bryr jag mig? Nej, inte det minsta

Link to comment
Dela på andra sajter

Om bilen i vänster körfält håller 80km/h på en väg med 110km/h och jag kör 110km/h i högerfält. Ska jag då anpassa min fart till idi*ten i vänstra fältet?

Antagligen ska jag det.

 

Bryr jag mig? Nej, inte det minsta

Det blir bara böter så du gör rätt som kör om i körfält till höger, det har du råd med.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det.

 

Men fortfarande har man inget på vägarna att göra om man inte vågar köra 90km/h på en 90-väg.

 

Bara för att det står 90 på skylten, så betyder det inte att man måste hålla den hastigheten. Varför skulle man inte kunna softa med lite god musik och ett par klunkar öl då och då, och hålla 70 och njuta av färden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det står 90 på skylten, så betyder det inte att man måste hålla den hastigheten. Varför skulle man inte kunna softa med lite god musik och ett par klunkar öl då och då, och hålla 70 och njuta av färden?

 

Bara man inte gör det i vänsterfilen utan håller sig till höger är det helt OK rent juridiskt

 

Om det inte är motorväg för då finns det undre gräns för hus sakta man får köra för att vara laglig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte läsa lagen. Brukar kunna reda ut sådana frågetecken

 

Trafikförordningen, Kap 3. Bestämmelser för trafik på väg, Paragraf 7, fordons plats på väg säger:

 

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Men hur förklarar du sista raden i denna text?

 

Jag har tidigare diskuterat detta med 2 st Trafikinspektörer på Trafikverket och de hävdade dock detta. Jag svårt att tro att jag skulle ha missuppfattat det då de förklarade att det var helt tillåtet att ligga i vänsterfilen från Nyboda till Solna avfarten om man så önskade.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir bara böter så du gör rätt som kör om i körfält till höger, det har du råd med.

 

Kan bli vårdslöshet i trafik också beroende på omständigheterna

 

Har sett flera incidenter vid sådan körning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur förklarar du sista raden i denna text?

 

Jag har tidigare diskuterat detta med 2 st Trafikinspektörer på Trafikverket och de hävdade dock detta. Jag svårt att tro att jag skulle ha missuppfattat det då de förklarade att det var helt tillåtet att ligga i vänsterfilen från Nyboda till Solna avfarten om man så önskade.

 

Problemet är att du inte kan ligga till vänster längre än det krävs att på ett trafiksäkert sätt ta dig till den fil som bär mot resans mål och att hävda att det tar dig 10 km att komma till vänstra filen är ju rätt absurt

 

Tillämpningen av lagen visar att det räknas från när du kan se skylten som bär mot ditt resmål. Skyltarna är placerade i så god tid innan  filerna delar sig så att man i god tid hinner byta fil

 

Detta var uppe i bl.a programmet "Efterlyst" tror jag det var.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever att det fungerar bättre i Stockholm än många andra svenska städer. Göteborg t.ex verkar man främst använda regeln "jag först" medans i Stockholm har man fattat att varannanbilsregeln gör att alla kommer fram fortare

 

Och som körkortsinnehavare är det din skyldighet att känna till lagar och regler inklusive dom ändringar som sker i lagar och regler efter att du tog ditt körkort

Ja alla upplever vi saker olika.

Ta dig från Lidingö en morgon så ska du få se på  "jag först" så hela Göteborg kommer på skam.

Det är ju enklare att passera Paris i rusning än Sthlm. Även med långtradare.

 

En yrkeschaufför behöver flera hyllmeter i bilen för att hålla reda på och kunna kolla vad som gäller.

Undrar när han ska köra och var han ska sova?

Men kunna allt ska man givetvis,det har du rätt i.

 

Och tänk vad smidigt det skulle vara om fler tog reda på vad som gäller oavsett ämne.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att du inte kan ligga till vänster längre än det krävs att på ett trafiksäkert sätt ta dig till den fil som bär mot resans mål och att hävda att det tar dig 10 km att komma till vänstra filen är ju rätt absurt

 

Tillämpningen av lagen visar att det räknas från när du kan se skylten som bär mot ditt resmål. Skyltarna är placerade i så god tid innan  filerna delar sig så att man i god tid hinner byta fil

 

Detta var uppe i bl.a programmet "Efterlyst" tror jag det var.

 

Vilket körfält du ska välja

Grundregeln är att du ska välja körfältet längst till höger.

I följande situationer får du dock välja det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd:

http://korkortonline.se/teori/placering/

 

Ett av dessa villkor måste alltså vara uppfyllda inte båda. Eller hur?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bara för att det står 90 på skylten, så betyder det inte att man måste hålla den hastigheten. Varför skulle man inte kunna softa med lite god musik och ett par klunkar öl då och då, och hålla 70 och njuta av färden?

 

Oftast dricker jag brännvin när jag kör. 

Jag njuter inte av färden, jag njuter av spriten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...