Jump to content
IGNORERAD

Reseförsäkring för besök i Sverige


Norpan_59

Recommended Posts

Hej !

Frugans dotter kommer hit på besök i början av juli och har då en reseförsäkring från Thai.

Problemet uppstår om hon behöver använda försäkringen vid ex sjukdom och läkarbesök ---hmmmm--- ett annat problem uppstår när pengarna skall betalas tillbaka. Pengarna betalas ut i Thailand.

Förhoppnings vis så är hon kärnfrisk och inget häder. Men om olyckan är framme och det blir en större summa som skall läggas ut så vill jag kunna få ut pengarna här i Sverige. :morgon:

Någo som har ett tipps?

Norpan_59

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej !

Frugans dotter kommer hit på besök i början av juli och har då en reseförsäkring från Thai.

Problemet uppstår om hon behöver använda försäkringen vid ex sjukdom och läkarbesök ---hmmmm--- ett annat problem uppstår när pengarna skall betalas tillbaka. Pengarna betalas ut i Thailand.

Förhoppnings vis så är hon kärnfrisk och inget häder. Men om olyckan är framme och det blir en större summa som skall läggas ut så vill jag kunna få ut pengarna här i Sverige. :morgon:

Någo som har ett tipps?

Norpan_59

Använd Europeiska istället...

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad kostar en försäkring för henne i Thailand.undra lite bara för skall ta hem tjejen snart  :laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna är en av det bästa:

Europeiska

http://www.europeisk...-fran-utlandet/

Pris kostnad per dag

Grundpremie dag 1* 100 kr

Dag 2 - 365, 18 kr/per dag

Självrisk 1 000 kr/skada

 

* Om du förlänger försäkringen tillkommer en grundpremie á 100 kr

piggge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Måste du verkligen lägga ut pengarna ? Räcker det inte att visa upp nåt försäkringsbrev . så försäkringsbolaget betalar det ?

Om nåt riktigt allvarligt skulle hända (får vi ju hoppas att det inte gör) kan det ju kosta flera 100 tusen.

Någon som vet hur det här fungerar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man redan är i Thailand och behöver teckna försäkring. Vad är enklast då?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vill bara förtydliga att det inte är en "reseförsäkring" utan en försäkring för medicinska kostnader som täcker ett belopp på 30k Euro som amassaden kräver för att bevilja visa.

På amassadens hemsida så fanns det en lista med godkännda sådana som man kunde teckna i Thailand, förmodligen så finns listan fortfarande kvar.

Jag håller med tidigare inlägg att om olyckan är framme så är det smidigast med ett försäkringsbolag i Sverige, dvs Europeiska.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepps jag har sett den listan men tror du man kan teckan europeiska när man är på plats i Thailand eller måste jag ringa hem till nån som fixar allt och faxar hit papprena?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Ja, du kan säkert teckna på Europeiska genom att ringa/eposta dem.

Problemet är att du måste visa upp försäkringsbrev samt kvitto på betalning på ambassaden i samband med att visa sökes.

Kan de emaila försäkringsbrevet och du har intenetbank så kan du ju betala och skriva ut dokumentet och kvittot.

Annars så ring och hör med dem.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske blir enklare om jag ber farsan ordna allt ifrån Svedala?!

Tack för tipsen!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pontus, tänk på att postgången i Thailand inte är att lita på.

Be honom eposta eller faxa papperna i så fall till dig.

Lycka till

BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad kostar en försäkring för henne i Thailand.undra lite bara för skall ta hem tjejen snart  :laugh:

Hej

Jag frågade hos Mondial för ett tag sedan. De ville ha 2300THB för 90 dagar.

Dvs. betydligt billigare än t.ex. "Europeiska", däremot är det väl en god gissning

att ett ev. ärende hanteras lättare med "Europeiska" än med ett bolag i Thailand.

Men jag har ingen erfarenhet, har lyckligtvis hittils ej behövt använda någon försäkring.

Här en länk till ambassadens lista.

http://www.swedenabr...e_companies.pdf

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

bob_builder

Quote

Hej

Jag frågade hos Mondial för ett tag sedan. De ville ha 2300THB för 90 dagar.

Dvs. betydligt billigare än t.ex. "Europeiska", däremot är det väl en god gissning

att ett ev. ärende hanteras lättare med "Europeiska" än med ett bolag i Thailand.

Men jag har ingen erfarenhet, har lyckligtvis hittils ej behövt använda någon försäkring.

Här en länk till ambassadens lista.

http://www.swedenabr...e_companies.pdf

/biker

Jag är ny här men härstamma från SoiSixten och har min tjej på G till Sverige så denna fråga är väldigt bra! Min tjej är oftast frisk men när hon väl blir sjuk så sitter det ju i ett tag, som för de flesta i hennes familj vad jag förstått!

Försäkring tecknar man väll samtidigt som man gör visumet eller gör man det efter att man fått reda på om dom sagt JA eller NEJ?

Samt så undrar jag om detta " Europeiska " finns i BKK så hon själv kan gå o teckna där?

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Bob,

Välkommen till Mai Pen Rai!

Jag ser att du åstadkommit 21 inlägg på 90 minuter... imponerande... och inget fel med det!

Försäkring ska vara tecknad och betald innan man lämnar in visumansökan. En del bolag inklusive Europeiska betalar tillbaka det mesta av kostnaden om det visar sig att damen ej får visum.

Tror inte Europeiska finns i Thailand, men det är inga problem att du tecknar för damens räkning i Sverige. Har jag gjort själv för fru Chang de tre gånger hon sökte och fick besöksvisum.

http://www.europeisk...-fran-utlandet/

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

bob_builder

Ok, ska kolla lite på det! Om inte så om tjejen min tar det där för 2500bath så är väll inte det hela världen men ändå tråkigt att hon går miste om dom om de skulle säga Nej!

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi tecknade en 3 månaders försäkring för båda fruns barn på 19e våningen för 2500baht per skalle. S Born tror jag dom heter och dom har en thaitjej som pratar riktigt bra Svenska också. Kan hjälpa till med det mesta som det verkar. Dom översatte alla våra papper också.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest jfk_68

Quote

Hej.

Ja, du kan säkert teckna på Europeiska genom att ringa/eposta dem.

Problemet är att du måste visa upp försäkringsbrev samt kvitto på betalning på ambassaden i samband med att visa sökes.

Kan de emaila försäkringsbrevet och du har intenetbank så kan du ju betala och skriva ut dokumentet och kvittot.

Annars så ring och hör med dem.

MVH/BanArne

Hej?

Var du full när du skrev detta?

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...