Jump to content
IGNORERAD

Luftföroreningar i Rayong trakten


Benjamas

Recommended Posts

Har senaste tiden klurat lite på hur det eg står ställt med luften vi andas här i Thailand, man imponeras ju inte direkt av Thailändarnas miljötänk.

Så jag började googla lite och fann direkt att Map Ta Phut distriktet som ligger strax utanför Rayong, mellan Rayong och Ban Chang, ligger på 10 plats över de mest förorenade platserna på jorden. Föroreningarna i luften är 3000 !! ggr högre än normalt och antalet cancer fall i Rayong ökar dramatiskt och är värst i hela Thailand.

Folket i området har under många år protesterat men inget verkar hända.

Hur väl känt är detta bland faranger?

Ja menar vi Svenskar brukar ju vara ganska petiga med sånt här, hur kan det komma sig att det är så populärt bland Svenskar att ex bo i Ban Chang som verkar vara en otroligt ohälsosam plats att leva på?

Jag funderar på hur långt det här sprider sig?

Hur hårt drabbas ex Pattya trakten av det här?

Jag har bara googlat lite grand om detta och det kanske finns nån här som vet mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kan det komma sig att det är så populärt bland Svenskar att ex bo i Ban Chang som verkar vara en otroligt ohälsosam plats att leva på?

 

 

Bara en gissning, men formodligen härstammar deras flickvänner/fruar därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en gissning, men formodligen härstammar deras flickvänner/fruar därifrån.

 

 

 

Nemos som vanligt "vitsiga" svar kan jag dementera för alla jag känner där,och det är många,har fruar som kommer från i stort sett hela Thailand.

 

Som svar på Benjamas fråga om Pattaya och föroreningarna så är det så att vindarna är västliga här så allt blåser österut.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivern, on 07 Sept 2013 - 20:17, said:

Nemos som vanligt "vitsiga" svar kan jag dementera för alla jag känner där,och det är många,har fruar som kommer från i stort sett hela Thailand.

 

 

 

Så, vad är anledningen till att du bor där?  Golfbanor finns ju lite varstans i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en gissning, men formodligen härstammar deras flickvänner/fruar därifrån.

Eller också kan det ligga på lagom långt avstånd från Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, vad är anledningen till att du bor där?  Golfbanor finns ju lite varstans i Thailand.

Anledningen att vi bor här är närheten till havet som en Göteborgare vill ha och min fru kommer ifrån Pitshit och har ingen anknytning hit,en del får välja själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Nemos som vanligt "vitsiga" svar kan jag dementera för alla jag känner där,och det är många,har fruar som kommer från i stort sett hela Thailand.

Som svar på Benjamas fråga om Pattaya och föroreningarna så är det så att vindarna är västliga här så allt blåser österut.

Ja Rayong ligger ju öster om Ma Ta Phut så det kan förklara varför Rayong drabbas så hårt. Men ex Mae Ramphung som många Svenskar bor i borde också drabbas.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...