Jump to content
IGNORERAD

Instegsjobb, för sin egen fru, funkar det?


Tommy

Recommended Posts

Personligen så föregår vi med gott exempel.

 

Vi bor i Partille (där pensionärerna tydligen inte skall få varm mat längre), min Far är pensionär sen 12-13 år och bor också i Partille, han har varm mat 3-4 gånger om dagen, så vad är problemet?

Nu bor vi i samma kåk som farsan, väldigt Thai-style, kan inte bli bättre, värt en test för alla med gamla föräldrar!

 

 

Problemet är väl exakt det du beskriver, alla vill till himlen men ingen vill betala.

Allas våran gamla Far&Mor har jobbat  o gnetat under Svenska lagar och skatter, men nu är det ingen som vill och

Vad ska man få in pengar ifrån när alla försöker komma undan, nånstans måste man börja skära när statskassan inte får in dom pengar som förväntas

Sen vilket parti man en må hålla på spelar det ingen roll, dom får ju inte in mer pengar för d

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    23

  • kuai

    8

  • Moritz

    7

  • Swift 4X4

    5

Mest aktiva i denna tråd

För att klargöra mina tankar om "instegsjobb"...

Jag tycker konceptet att ge nyinvandrade lite hjälp för att de skall ta sej in på arbetmarknaden är rätt tänkt.

 

MEN! Va faan, staten betalar 80% av arbetsgivarens kostnader, upp till en månadslön på ca 18000Kr, DET ÄR ÅT HELSIKE FÖR MYCKET!!! Tycker jag.

 

Det leder till att människor som har jobb , ungdomar och invandrare som varit i Sverige mer än 36 månader blir helt ointressanta för arbetsgivare som söker anställda utan nåt direkt krav på förkunskaper (tex: plocka disk och diska kan väl vem som helst?), laga Thaislafs är lätt, speciellt svenskthaimat, så osmakligt, men det går att lära nästan vem som helst på ett par veckor.

 

Från att tycka att 80% av alla kostnader för en anställd är för mycket för staten att betala, till att inte vilja anväda sej av det, eftersom det är spelets regler idag är steget rätt långt, för mej.

Skall Pizza-gubbarna på hörnet konkurera med oss, men bara betala en liten del av lönen, medan vi "Stolta svenskar" avböjer den hjälpen? Tror inte det.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp till !8000 Japps men det är maxploppet, hur många får det?? inte så många skulle ja tro, vet du vad min beloppet är??

 

Håller med dig fullständigt att all ska ha rätt till jobb, min fråga är därimot, vilka läser vidare efter SFI och SAS, Dom som inte gör detta gör att många drar till sig öronen och dom inte gör detta blir attraktiva på mörka marknaden.

Titta ang företag 50 000 för ett AB

 

Skål Cosmonauter

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Startade nyss ett företag, ett "handelsbolag" med mej och frugan som ägare, vi har inte dragit igång verksamheten ännu.

 

Men så frågade nån, "Varför kör du inte en "enskild firma", och anställer din fru via arbetsförmedlingen på "Instegsjobb"?

 

Är det nån som gjort så och vet att det funkar?

Instegsjobb kan man få om man bott max 36 månader i Sverige och inte är svensk medborgare ( http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html ).

 

Frugan har varit här i 27 månader nu, och har jobbat i strax 3 månader på nån annans företag, men varför inte anställa henne själv, och få 80% av lön och så vidare i "Rabatt" från Arbetsförmedlingen? Hon får ju en full lön, och en massa andra fördelar.

 

Tacksam för alla svar av de som vet, de som inte vet kan ju alltid komma med lustigheter, det är också välkommet!

 

Jag skall kolla upp detta på rätt väg också, och kommer att skriva om det i denna tråd.

Finns väl ingen anledning till att ens egen fru inte skulle kunna få "Instegsjobb i ens egen firma?

 

Gäller att passa på innan de nyanlända varit här i  3år, vet om en massa Thai som inte kännt till att de kunnat få instegsjobb, och istället jobbat svart för sådär 50-60 kr i timman...

 

 

MVH Tommy

Tänk på att MIg & AF är idi*ter

dom räknar  3år efter ut men har hon varit här på turistvisa och förlängt räknar dom från förlängningen

för då har MIG tagit över ärendet från AMB.

Har kollat och frågade då hur hon kan få bidrag att jobba men nej eftersom de räknar som jag sa ovanstående

inte UT som hon fick senare efter ett halvår.

och frågade om de uppmuntrar olagligheter eller

när hon inte har arbetstillstånd på

turistvisa.

?.

Då började de fråga 4 olika andra handläggare ang ärendet men

till slut sa de att det står så oss MIG jag bad dem att dra åt helvete ordagrant.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp till !8000 Japps men det är maxploppet, hur många får det?? inte så många skulle ja tro, vet du vad min beloppet är??

 

Håller med dig fullständigt att all ska ha rätt till jobb, min fråga är därimot, vilka läser vidare efter SFI och SAS, Dom som inte gör detta gör att många drar till sig öronen och dom inte gör detta blir attraktiva på mörka marknaden.

Titta ang företag 50 000 för ett AB

 

Skål Cosmonauter

Minimilönen är 19264:- för en anställd genom AF. Därutöver skall sem.ers. utgå med 12%. Annars är man blåst. Har man dessutom den erfarenheten som Tommy säger att hans fru har, dvs. antingen 6 års yrkesvana eller gymnasial utbildning skall man minst ha 20648:-. Allt enligt HRFs riktlinjer som AF kräver för godkännande av anställning.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Bidraget är 80% av lönen, arbetsgivaren måste såklart betala arbetsgivaravgifter och Fora utöver det.

Man bör veta att det följs upp och tanken är att det leder till jobb, gör det ej det får man inte nyttja bidraget fler gånger.

Jag anser att beloppet ej är högt, att få in en person som brister i språkkunskaper tar tid.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått exakt det jag förväntade mej, både bra tips, och idi*tiska kommentarer från moritz till exempel.

Jag är knappast ny på MPR, men tack i alla fall.

 

 

MVH Tommy

 

 

Man får tacka för betyget. Det värmer, i den formen och från dig.

 

Får jag även lov att påminna dig att jag åtminstone höll mig till ämnet vilket du lovade att göra när du startade tråden.

Du verkade dock vara mera intresserad av bolagsformer och aktiekapital än om själva frågan.

 

Jag bjuder på svaret du fick, igen.

 

Det innehåller en dimension om "överutnyttjande" av bidrag som en stor del av skribenterna på MPR

anser förargligt  - i alla fall när de ges till invandrare - vilket jag utgår ifrån att din fru är.

 

Jag misstänker att det var det som tog skruv vilket du efter 76 inlägg nog själv började ana.

 

 

Den som tillhandahåller ett instegsjobb (är arbetsgivare) kallas i AF-termer för "kompletterande aktör".

För att bli kompletterande aktör anmäler man sitt intresse / ansöker på Arbetsförmedlingen.

Det är sedan Arbetsförmedlingen som anvisar lediga som uppfyller kraven och det är AF som avgör bidragets storlek och omfattning.

 

Att komma med färdiga lösningar på jobb och vem som ska ha dom och om de samma dessutom är närstående,

kan alldeles oavsett hur dåliga AF är på att sköta sitt jobb antagligen aldrig godkännas.

Det vore i så fall förkastligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas det går bra för dig och din fru, Tommy,

Du verkar vara en kille med bägge fötterna på jorden :thumbsup:

 

mvh

Ändrades av dandic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Kapar denna tråd om arbete och arbetsförmedling lite.

 

Såg just detta på FB, så jävla bra skrivet!

https://www.facebook.com/notes/johan-b-lofquist/arbetsförmedlingen-igen-/10152209090097581

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Citat:

 

Arbetsförmedlingen igen ...

Härom dagen fick jag ett brev från min arbetsförmedlare:

 

"Hej Johan!  

Hoppas att du mår bra och att det går bra för dig hos anordnaren!

Ville uppmärksamma dig på följande:  

Jag har inte fått in din aktivitetsrapport. Varje månad ska du lämna in en aktivitetsrapport där du redogör för de jobb du har sökt och de aktiviteter som du har genomfört under den senaste månaden.

Du kan läsa mer om det på:www.arbetsformedlingen.se/aktivitetsrapport.  

   

Om du inte rapporterar dina aktiviteter riskerar du att förlora din plats i jobb- och utvecklingsgarantin.  

Hör av dig om det är något oklart.  

Med vänlig hälsning"

...

 

Naturligtvis måste man svara när myndigheterna hör av sig.

 

"

Hej ... !

Jag är ledsen att jag dröjer med svaret, men det har varit så mycket det senaste.

Jag har aldrig fått någon information om denna aktivitetsrapport, så det är inte konstigt att jag inte lämnat in någon.

 

Dessutom, när jag nu har läst igenom informationen om rapporten i fråga så ifrågasätter jag meningen med den. Jag ser det som en ren kränkning av min värdighet, och ett oönskat intrång i min privata sfär. Hela rapporten är som ett misstroende - som om jag genom min arbetslöshet misstänks vara någon form av fuskare som måste kollas. Jag är 53 år, och jag har definitivt inga problem att hålla reda på vilka arbeten jag söker. Jag behöver ingen dadda, eller övervakare.

 

Jag lutar mig på grundlagen. I regeringsforrmen 1:2 står det: "”Den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet."[...] "Särskilt ska det allmänna trygga rätten till arbete ..."

 

Med hänvisning till att det är det allmänna som skall trygga rätten till arbete, så anser jag det vara ett grundlagsbrott att kräva att jag skall redovisa för er vilka arbeten jag har sökt. Jag anser att det är ni som borde redovisa vilka arbeten ni har försökt ordna till mig, eftersom det är det allmänna som enligt grundlagen skall trygga min rätt till arbete. Ni kunde ju visa att ni åtminstone försöker leva upp till lagen genom att redovisa hur Ni anstränger er.

 

Jag anser således att kravet på att jag och alla andra arbetslösa skall behöva lämna in en aktivitetsrapport är ett grundlagsbrott.

Men hör gärna av dig om det är något du undrar.

 

Vänliga hälsningar,

 

Johan B. Löfquist

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...