Jump to content
IGNORERAD

Instegsjobb, för sin egen fru, funkar det?


Tommy

Recommended Posts

Startade nyss ett företag, ett "handelsbolag" med mej och frugan som ägare, vi har inte dragit igång verksamheten ännu.

 

Men så frågade nån, "Varför kör du inte en "enskild firma", och anställer din fru via arbetsförmedlingen på "Instegsjobb"?

 

Är det nån som gjort så och vet att det funkar?

Instegsjobb kan man få om man bott max 36 månader i Sverige och inte är svensk medborgare ( http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html ).

 

Frugan har varit här i 27 månader nu, och har jobbat i strax 3 månader på nån annans företag, men varför inte anställa henne själv, och få 80% av lön och så vidare i "Rabatt" från Arbetsförmedlingen? Hon får ju en full lön, och en massa andra fördelar.

 

Tacksam för alla svar av de som vet, de som inte vet kan ju alltid komma med lustigheter, det är också välkommet!

 

Jag skall kolla upp detta på rätt väg också, och kommer att skriva om det i denna tråd.

Finns väl ingen anledning till att ens egen fru inte skulle kunna få "Instegsjobb i ens egen firma?

 

Gäller att passa på innan de nyanlända varit här i  3år, vet om en massa Thai som inte kännt till att de kunnat få instegsjobb, och istället jobbat svart för sådär 50-60 kr i timman...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    23

  • kuai

    8

  • Moritz

    7

  • Swift 4X4

    5

Mest aktiva i denna tråd

Dax att sova, vi ses imorgon, hoppas på ett par bra inlägg från er då, det är lite kort om tid för oss...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

AB?

Måste ju vara det bästa.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt inte hört talas om instegsjobb om jag ska va ärlig.Svart jobb är bara bra om man har ett vitt på sidan om.Nu får jag fan för detta.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inga ärliga svenskar och thailändskor som håller på och fifflar med något sådant här...

 

 

. det är ju bara BAraber med sina morsor kusiner och annat pack som de importerar som utnyttjar och tänjer på all man kan i vårat Svedala.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt inte hört talas om instegsjobb om jag ska va ärlig.Svart jobb är bara bra om man har ett vitt på sidan om.Nu får jag fan för detta.

Läs på om instegsjobb, en fantastisk möjlighet för tex thaikvinnor som vill jobba vitt och tex plugga samtidigt.

det gäller att de bara varit här i max 36 månader, normalt beviljas 6 månader om den som jabbar har heltid, det går att få upp till 24 månader om det är deltidsjobb (typ 75%).

 

Du e en go gubbe Enis, men vad då fiffla?

 

instegsjobb är till för de som invandrat till Sverige för mindre än 36 månader sedan, och min fru jobbar redan med ett sånt jobb. Min undran är bara om det går bra om jag anställer min egen fru i mitt eget företag?

Antager att det kan vara intressant för fler än oss.

Och att upplysa om att tex tjejer som nyligen fått UT och flyttat hit kan få hjälp att komma in på arbetsmarknaden via instegsjobb måste vara intressant för många medlemmar på Forat, sen om er fru varit här längre och ni missat chansen är det ju trist (har ett par kompisar som inte hade en aning om möjligheten och vars tjejer jobbat svart istället, dyrare för arbetsgivaren och betydligt sämre för den anställda)...

 

Kolla på Arbetsförmedlingen.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inget om detta men varför inte kolla det och se om ni kan få nåt bidrag. Betyder ju inte att man fuskar eller nåt. Vi svenskar gör ju oftast inget medan andra "nysvenskar" profiterar maximalt på de bidrag de kan få.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Har haft ett par stycken på instegsjobb, har funkat bra.

Man måste ge dom möjlighet att studera jämte jobbet.

Tror det kan vara svårt att få ett instegsjobb i sin egen firma, men jag vet ej.

Mvh

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Startade nyss ett företag, ett "handelsbolag" med mej och frugan som ägare, vi har inte dragit igång verksamheten ännu.

 

Men så frågade nån, "Varför kör du inte en "enskild firma", och anställer din fru via arbetsförmedlingen på "Instegsjobb"?

 

Är det nån som gjort så och vet att det funkar?

Instegsjobb kan man få om man bott max 36 månader i Sverige och inte är svensk medborgare ( http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html ).

 

Frugan har varit här i 27 månader nu, och har jobbat i strax 3 månader på nån annans företag, men varför inte anställa henne själv, och få 80% av lön och så vidare i "Rabatt" från Arbetsförmedlingen? Hon får ju en full lön, och en massa andra fördelar.

 

Tacksam för alla svar av de som vet, de som inte vet kan ju alltid komma med lustigheter, det är också välkommet!

 

Jag skall kolla upp detta på rätt väg också, och kommer att skriva om det i denna tråd.

Finns väl ingen anledning till att ens egen fru inte skulle kunna få "Instegsjobb i ens egen firma?

 

Gäller att passa på innan de nyanlända varit här i  3år, vet om en massa Thai som inte kännt till att de kunnat få instegsjobb, och istället jobbat svart för sådär 50-60 kr i timman...

 

 

MVH Tommy

Den personen vet inte vad han pratar om då du inte kan anställa fru/sambo eller dina barn i en enskild firma. Ska hon ha lön ur ditt företag så blir det genom att göra en resultatfördelning mellan er så att en del av företagets resultat beskattas av henne och en del av dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inget om detta men varför inte kolla det och se om ni kan få nåt bidrag. Betyder ju inte att man fuskar eller nåt. Vi svenskar gör ju oftast inget medan andra "nysvenskar" profiterar maximalt på de bidrag de kan få.

Just så jag tänker.

Frugan kommer att jobba i vilket fall som helst och med samma arbetsuppgifter, vilket är mer än vad man kan säga om ett par av hennes "klasskamrater" på SFI som "låtsas jobbar" på företag där de aldrig ens satt sin fot och delar på instegspengarna med sina arbetsgivare (efter att arbetsgivaravgifter osv är betalda) en tjej från Kosovo tycker att frugan är korkad, som inte bara kvitterar ut pengar utan att jobba, för det funkar ju för henne...

 

Jag hoppas att fler arbetsvilliga tjejer och killar får reda på detta med instegsjobb, de är eftertraktade eftersom de är så billiga, och är de skickliga så kan det leda till en fast anställning :sFduh:  (fast, handen på hjärtat, arbetsgivarna som fått upp ögonen för instegsjobb vill nog helst ha nya instegsjobbare, varför betala hela lönen osv när staten ställer upp med upp till 80% för nyinvandrade?).

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Har haft ett par stycken på instegsjobb, har funkat bra.

Man måste ge dom möjlighet att studera jämte jobbet.

Tror det kan vara svårt att få ett instegsjobb i sin egen firma, men jag vet ej.

Mvh

Erkki

Nej det funkar bra frugan jobbar för en thaitjej som har enskild firma.

Fast du kanske menar att hon inte kan få instegsjobb om hon står för firman? Det tror inte jag heller, därför kanske jag startar en enskild firma där hon inte har ägaintresse...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Den personen vet inte vad han pratar om då du inte kan anställa fru/sambo eller dina barn i en enskild firma. Ska hon ha lön ur ditt företag så blir det genom att göra en resultatfördelning mellan er så att en del av företagets resultat beskattas av henne och en del av dig.

Så då får jag starta ett AB istället som tomurdoc föreslog eller ett kooperativ...

fast jag är inte säker på att du har torrt på fötterna.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då får jag starta ett AB istället som tomurdoc föreslog eller ett kooperativ...

fast jag är inte säker på att du har torrt på fötterna.

 

 

MVH Tommy

Ab då behöver du minst 50000kr i kapitalinsats och en ledamot och en suppleant. Bättre frugan startar företag och söker starta eget bidrag.

Ändrades av Bosse Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inget om detta men varför inte kolla det och se om ni kan få nåt bidrag. Betyder ju inte att man fuskar eller nåt. Vi svenskar gör ju oftast inget medan andra "nysvenskar" profiterar maximalt på de bidrag de kan få.

 

Ja för inte är det svenska företagare som kammar hem bidragen genom att anställa invandrare

så länge de kan få bidraget från Arbetsförmedlingen och så fort de inte kan få det,

anställs nya invandrare de kan få bidrag för - igen och igen och igen.

 

Klart att det är invandrarnas fel.

Vem annars?

Svenskar fuskar aldrig, de utnyttjar bara sina rättigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ab då behöver du minst 50000kr i kapitalinsats och en ledamot och en suppleant. Bättre frugan startar företag och söker starta eget bidrag.

 

Men de pengarna kan man ju alltid få igen, så det är inte bortkastat.

 

Finns många som har råkat illa ut med enskilda firmor, otroligt oförmånligt att ha.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dax att sova, vi ses imorgon, hoppas på ett par bra inlägg från er då, det är lite kort om tid för oss...

MVH Tommy

Det enda rådet jag har är att prata med arbetsförmedlingen och de som sysslar med detta. Värt att prova. Om man tittar på söka jobb sodor är det många företag som vill hacsådana personer eftersom man får em rabatt en period.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du kan få instegsjobbspengarna för din fru, i ert egna bolag. sen spelar det ingen roll vilken bolagsform ni har, för dom pengarna.

 

Och tänk 2 ggr innan du startar enskilt företag, du får bara en massa förpliktelser och krav, medans HB eller AB är lite lindrigare

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du kan få instegsjobbspengarna för din fru, i ert egna bolag. sen spelar det ingen roll vilken bolagsform ni har, för dom pengarna.

 

Och tänk 2 ggr innan du startar enskilt företag, du får bara en massa förpliktelser och krav, medans HB eller AB är lite lindrigare

På vilket sätt är HB "lindrigare" än enskild firma?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Just så jag tänker.

Frugan kommer att jobba i vilket fall som helst och med samma arbetsuppgifter, vilket är mer än vad man kan säga om ett par av hennes "klasskamrater" på SFI som "låtsas jobbar" på företag där de aldrig ens satt sin fot och delar på instegspengarna med sina arbetsgivare (efter att arbetsgivaravgifter osv är betalda) en tjej från Kosovo tycker att frugan är korkad, som inte bara kvitterar ut pengar utan att jobba, för det funkar ju för henne...

 

Jag hoppas att fler arbetsvilliga tjejer och killar får reda på detta med instegsjobb, de är eftertraktade eftersom de är så billiga, och är de skickliga så kan det leda till en fast anställning :sFduh:  (fast, handen på hjärtat, arbetsgivarna som fått upp ögonen för instegsjobb vill nog helst ha nya instegsjobbare, varför betala hela lönen osv när staten ställer upp med upp till 80% för nyinvandrade?).

 

 

MVH Tommy

 

Min sambo fick jobb på företaget där jag jobbar, efter 6 veckor kom personalansvarige och gav henne tillsvidareanställning och frågade om hon visste fler tjejer från Thailand som ville ha jobb. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är HB "lindrigare" än enskild firma?

 

 

MVH Tommy

Ni är flera HB ägare som riskerar motsvarande era andelar, i ett Enskilt företag är du ensam risktagare

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de pengarna kan man ju alltid få igen, så det är inte bortkastat.

 

Finns många som har råkat illa ut med enskilda firmor, otroligt oförmånligt att ha.

 

Ja, aktiekapitalet plus eventuellt överskott får man tillbaka vid avveckling. I den mån det finns pengar eller andra tillgångar i aktiebolaget. Fast det kan ta sin tid, det tog ett år att likvidera Exfru Chang AB och få pengarna.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är flera HB ägare som riskerar motsvarande era andelar, i ett Enskilt företag är du ensam risktagare

I vårt fall spelar det där ingen roll alls, eftersom vi är gifta.

I ett Handelsbolag är alla "ägarna" ansvariga, så om en ägare bränner stålar, tex skaffar en för dyr bil eller ställer till det ekonomiskt för företaget på annat sätt, så skall de andra delägarna ändå betala för fel som de inte gjort själva.

 

Jag valde HB för at vi skulle ha varsin lika stor del av firman i fall vi går skilda vägar, kanske ockå onödigt eftersom vi är gifta.

AB är intressant, men kapitalet 50.000, behöver vi för uppstarten och jag vill helst inte låna.

 

Kan man ombilda HB till AB utan allt för mycket besvär?

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte Instegsjobba hos anhörig med ersättning från AF.

 

Iaf inte med Enskild firma. Möjligen med ett AB.

 

Men du får garanterat säkrare direktiv om vänder dig till AF i.st.f. MPR.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det går bra att ombilda från HB till AB utan alt för många kringelkrokar, däremot från EF till AB innebär att allt måste beskattas privat som AB köper av EF till en högre skattesats 

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...