Jump to content
IGNORERAD

Instegsjobb, för sin egen fru, funkar det?


Tommy

Recommended Posts

För att få instegstöd från af krävs att man har kollektivavtal och följer avtal och gällande regler,företaget skall heller ej nyligen friställt personal.

Företaget får ej ha skatteskulder eller va på obestånd för övrigt.

Stöd utgår för lönedel med 80% av Lön,max 800 per dag.  Max 6 månader heltid,eller 12 månader deltid. 

Puttrik har talat!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    23

  • kuai

    8

  • Moritz

    7

  • Swift 4X4

    5

Mest aktiva i denna tråd

AB är intressant, men kapitalet 50.000, behöver vi för uppstarten och jag vill helst inte låna.

  

Som TS skriver i citerat inlägg ovan, så vet han redan idag att det ska köpas saker och ting vid uppstarten! Därför skrev jag "i detta fall" då det klart framgår att stålar behövs vid uppstart.

Vem blir lycklig av att stå med ett AB totalt utan likvida medel vid uppstart?

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få instegstöd från af krävs att man har kollektivavtal...

Det är inget krav! Räcker gott med ett hängavtal via lämplig arbetsgivarorganisation. Dock är ju det lika bindande som kollektivavtal men enklare för "pytteföretag"!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget krav! Räcker gott med ett hängavtal via lämplig arbetsgivarorganisation. Dock är ju det lika bindande som kollektivavtal men enklare för "pytteföretag"!

Det måste dessutom innehålla en försäkring hos Fora om man nu föredrar att hålla sig utanför facket.

 

Tomurdok;

 

När du nu ser även denna tråds utveckling, vidhåller du fortfarande att det ger något att lägga ut sina frågeställningar här på mpr?

 

Det är inte det att det saknas kompetens inom många områden - men tyvärr drunknar det i sorlet av lösa antaganden och gissningar.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste dessutom innehålla en försäkring hos Fora om man nu föredrar att hålla sig utanför facket.

Var är det du egentligen vill ha sagt med det du skriver?

Hängavtalet innehåller inget försäkringsavtal det är två vitt skilda avtal! Vem är den där "man" som ska hålla sig utanför facket?

Finns väl ingen arbetsgivare som är medlem i facket och även medlem i arbetsgivarorganisationen som har avtal med facket!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var är det du egentligen vill ha sagt med det du skriver?

Hängavtalet innehåller inget försäkringsavtal det är två vitt skilda avtal! Vem är den där "man" som ska hålla sig utanför facket?

Finns väl ingen arbetsgivare som är medlem i facket och även medlem i arbetsgivarorganisationen som har avtal med facket!

Att du som arbetsgivare har två val om du vill anställa någon med stöd av AFs Instegsjobb eller Nystartsjobb. Antingen har du ett försäkringsavtal med HRF i detta fall eller så har du försäkringen hos Fora.

 

Har aldrig skrivit något om att vara medlem i facket, bara att anställningsavtalet skall vara i enlighet med fackets direktiv och lönesättning inkl. semesterersättning.

 

Förstår faktiskt inte vad du inte förstår. 

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

  

Som TS skriver i citerat inlägg ovan, så vet han redan idag att det ska köpas saker och ting vid uppstarten! Därför skrev jag "i detta fall" då det klart framgår att stålar behövs vid uppstart.

Vem blir lycklig av att stå med ett AB totalt utan likvida medel vid uppstart?

Ja t.ex i all konsultverksamhet så behöver du mycket begränsat med likvida medel. Då behöver du likviditet för att täcka tiden intill dess kunderna betalat fakturor; mycket få investeringar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste dessutom innehålla en försäkring hos Fora om man nu föredrar att hålla sig utanför facket.

 

Tomurdok;

 

När du nu ser även denna tråds utveckling, vidhåller du fortfarande att det ger något att lägga ut sina frågeställningar här på mpr?

 

Det är inte det att det saknas kompetens inom många områden - men tyvärr drunknar det i sorlet av lösa antaganden och gissningar.

 

Jag tror TS fick vad ville, ett bollplank med en massa självutnämnda experter och andra som delger sina tankar, TS är helt klar smart nog att ta de viktiga besluten själv.

 

Så, jag vidhåller att det inte är så dumt att använda ett forum som bollplank.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du tänk dig? du vill anställa en av ägarna i Handelsbolaget på bidrag? Kommer aldrig att gå. 

Dessutom är ni anhöriga. Regler för insteg jobb funkar inte i ert fall. 

Endast om du har Aktie Bolag så kan du anställa frugan på bidrag men räkna med extra kontroller.

Lugn i brallan Lill-Suzukin, Jag skall ha möte med AF i veckan som kommer och fråga hur vi skall göra.

 

Om hon kan jobba för ett AB eller HB som jag står för så stryker jag henne ur Bolaget, eller lägger ner bolaget och startar ett annat, kostnaden för att starta ett HB är 900kr.

900 kan man både ha och mista, men 80% på frugans månadslön (max 800kronor om dagen) är inte kattskit, räkna själv.

Skillnaden mellan att anställa henne som instegsjobbare och att hon får starta eget bidrag är 575 kronor om dagen (800 - 225), i 6 månader. Slå det på miniräknaren så fattar du hur jag tänkt.

Exempelvis så har de där 50.000 som insatsen i ett AB "kostar" betalat sej på knappa 3 månader, och de där pengarna försvinner ju inte.

Dessutom får instegsjobbaren full lön med allt vad det innebär.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få instegstöd från af krävs att man har kollektivavtal och följer avtal och gällande regler,företaget skall heller ej nyligen friställt personal.

Företaget får ej ha skatteskulder eller va på obestånd för övrigt.

Stöd utgår för lönedel med 80% av Lön,max 800 per dag.  Max 6 månader heltid,eller 12 månader deltid. 

Puttrik har talat!

Nej du har fel, det behövs inget kollektivavtal, många tror att det är så, varför vet jag inte.

Vad som behövs är ett samråd om lönen med facket, det skötte AF för frugans arbetsgivare, tog en vecka och frugans lön höjdes en 1000-lapp för att matcha det facket påstod var mini-lön för en så erfaren och gammal restaurangarbetare. (Tack "Facket").

Resten av vad du skriver stämmer, kanske.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugn i brallan Lill-Suzukin, Jag skall ha möte med AF i veckan som kommer och fråga hur vi skall göra.

Om hon kan jobba för ett AB eller HB som jag står för så stryker jag henne ur Bolaget, eller lägger ner bolaget och startar ett annat, kostnaden för att starta ett HB är 900kr.

900 kan man både ha och mista, men 80% på frugans månadslön (max 800kronor om dagen) är inte kattskit, räkna själv.

Skillnaden mellan att anställa henne som instegsjobbare och att hon får starta eget bidrag är 575 kronor om dagen (800 - 225), i 6 månader. Slå det på miniräknaren så fattar du hur jag tänkt.

Exempelvis så har de där 50.000 som insatsen i ett AB "kostar" betalat sej på knappa 3 månader, och de där pengarna försvinner ju inte.

Du måste räkna på skatter och avgifter också! Annars blir det som att jämföra päron och äpplen!

Starta egetbidrag är inkomsts av tjänst, skatt dras innan utbetalning.

Lönebidrag, arbetsgivaren drar källskatt och betalar arbetsgivaravgiften samt kostnad för avtal med facklig organisation, dessutom försäkringsavtal gällande personal.

När du tar hänsyn till detta kan du jämföra vad som kan vara bäst.

Ps. Har du inte glömt ett inte i första meningen andra stycket? Ds.

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste räkna på skatter och avgifter också! Annars blir det som att jämföra päron och äpplen!

Starta egetbidrag är inkomsts av tjänst, skatt dras innan utbetalning.

Lönebidrag, arbetsgivaren drar källskatt och betalar arbetsgivaravgiften samt kostnad för avtal med facklig organisation, dessutom försäkringsavtal gällande personal.

När du tar hänsyn till detta kan du jämföra vad som kan vara bäst.

Ps. Har du inte glömt ett inte i första meningen andra stycket? Ds.

Då blir med andra ord starta eget bidraget cirka 30% lägre... Nja, jag har räknat och det tillkommer ju avgifter och skatter hur man än vrider på det.

Att frugan skall vara försäkrad, det är väl självklart? Minst Fora-försäkring för de anställda gäller.

 

MVH Tommy

 

PS "Inte", fattar inte vad du menade.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugn i brallan Lill-Suzukin, Jag skall ha möte med AF i veckan som kommer och fråga hur vi skall göra.

 

Om hon kan jobba för ett AB eller HB som jag står för så stryker jag henne ur Bolaget, eller lägger ner bolaget och startar ett annat, kostnaden för att starta ett HB är 900kr.

  

Måste ju vara " Om hon INTE kan jobba för ett ....som jag står för...."

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

  

Måste ju vara " Om hon INTE kan jobba för ett .som jag står för."

Nej då, om hon kan (instegs)jobba i ett företag som jag står för, (men inte för ett som hon står för själv) så stryker...

 

Sen missuppfattade jag ditt "Ps. Har du inte glömt ett inte i första meningen andra stycket? Ds." till att du menade andra delen av första meningen i inlägget.

 

 

MVH Tommy    

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka kunskaper det finns om vägar att tillskansa sig mesta möjliga från den svenska syltburken vi kallar välfärden.

Tänker ni inte på de stackars pensionärer som knappt får varm mat en gång i veckan?

 

Är experterna här möjligen bidragsturister?

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du har fel, det behövs inget kollektivavtal, många tror att det är så, varför vet jag inte.

Vad som behövs är ett samråd om lönen med facket, det skötte AF för frugans arbetsgivare, tog en vecka och frugans lön höjdes en 1000-lapp för att matcha det facket påstod var mini-lön för en så erfaren och gammal restaurangarbetare. (Tack "Facket").

Resten av vad du skriver stämmer, kanske.

 

 

 

Det här är naturligtvis inget jag hört" bara!!! Fyllde i blanketten för en knappt månad sen.. Fakta kommer från deras färdigtryckta blanketter till arbetsgivare. Fick en bibba med sånt.

Går säkert att kringgå med hängavtal.  Men jag förstår va du är ute efter nu.,Det var inget personligt att jag skrev detta .  Eller att försöka sätta käpppar i hjulen för dina planer..

Allt går att tänja på..

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugn i brallan Lill-Suzukin, Jag skall ha möte med AF i veckan som kommer och fråga hur vi skall göra.

 

Om hon kan jobba för ett AB eller HB som jag står för så stryker jag henne ur Bolaget, eller lägger ner bolaget och startar ett annat, kostnaden för att starta ett HB är 900kr.

900 kan man både ha och mista, men 80% på frugans månadslön (max 800kronor om dagen) är inte kattskit, räkna själv.nt Skillnaden mellan att anställa henne som instegsjobbare och att hon får starta eget bidrag är 575 kronor om dagen (800 - 225), i 6 månader. Slå det på miniräknaren så fattar du hur jag tänkt.

Exempelvis så har de där 50.000 som insatsen i ett AB "kostar" betalat sej på knappa 3 månader, och de där pengarna försvinner ju inte.

Dessutom får instegsjobbaren full lön med allt vad det innebär.

 

 

MVH Tommy

Lycka till men innan läs noggrant Aktiebolagslagen ABL och vad är syftet med aktiebolag.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka kunskaper det finns om vägar att tillskansa sig mesta möjliga från den svenska syltburken vi kallar välfärden.

Tänker ni inte på de stackars pensionärer som knappt får varm mat en gång i veckan?

 

Är experterna här möjligen bidragsturister?

Personligen så föregår vi med gott exempel.

 

Vi bor i Partille (där pensionärerna tydligen inte skall få varm mat längre), min Far är pensionär sen 12-13 år och bor också i Partille, han har varm mat 3-4 gånger om dagen, så vad är problemet?

Nu bor vi i samma kåk som farsan, väldigt Thai-style, kan inte bli bättre, värt en test för alla med gamla föräldrar!

 

Att starta företag och följa alla regler är inte så enkelt, och varför skall man bara följa de regler som kostar pengar, och låta bli de regler som kan minska kostnaderna för företaget???

Syltburk my ass...

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är naturligtvis inget jag hört" bara!!! Fyllde i blanketten för en knappt månad sen.. Fakta kommer från deras färdigtryckta blanketter till arbetsgivare. Fick en bibba med sånt.

Går säkert att kringgå med hängavtal.  Men jag förstår va du är ute efter nu.,Det var inget personligt att jag skrev detta .  Eller att försöka sätta käpppar i hjulen för dina planer..

Allt går att tänja på..

Lycka till!

Jag vet att frugan instegsjobbar, jag vet att hennes arbetsgivare inte har tecknat kollektivavtal, och jag vet att facket fick yttra sej om lägsta lön för frugan.

Om det är ett hängavtal vet jag inte

Vidare har arbetsgivaren som är helt ny som arbetsgivare, (min fru är den första anställda hon haft någonsin), fått hjälp av framför allt AF men också av mej och sin pojkvän att lösa pappersarbetet, med arbetsgivarintyg, försäkringar för de anställda, ja allt som krävs för att kunna anställa nån på hekt korrekt sätt i Sverige i dagsläget. 

jag har sett processen på nära håll och även deltagit i den.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så föregår vi med gott exempel.

 

Vi bor i Partille (där pensionärerna tydligen inte skall få varm mat längre), min Far är pensionär sen 12-13 år och bor också i Partille, han har varm mat 3-4 gånger om dagen, så vad är problemet?

Nu bor vi i samma kåk som farsan, väldigt Thai-style, kan inte bli bättre, värt en test för alla med gamla föräldrar!

 

Att starta företag och följa alla regler är inte så enkelt, och varför skall man bara följa de regler som kostar pengar, och låta bli de regler som kan minska kostnaderna för företaget???

Syltburk my ass...

 

 

MVH Tommy

 

 

Ett inspel att ha med sig i de allt fler MPR-trådar om invandring.

Stöd SD och fixa mera bidrag till Thaifrun :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland ångrar jag att jag röstade nej till minuskarma.

Som nam naa...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett inspel att ha med sig i de allt fler MPR-trådar om invandring.

Stöd SD och fixa mera bidrag till Thaifrun :-)

Hmmm, där har du kanske inte helt fel...

Varför inte, med minskad invandring skulle det bli mer pengar över till allt.

Får väl ta en titt till på SDs program...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, där har du kanske inte helt fel...

Varför inte, med minskad invandring skulle det bli mer pengar över till allt.

Får väl ta en titt till på SDs program...

 

MVH Tommy

 

Det bör du absolut göra.

Det kan kännas rätt för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland ångrar jag att jag röstade nej till minuskarma.

Som nam naa...

 

 

MVH Tommy

 

Om du inför helgen startar en tråd där du frågar om råd för att maximera bidragen till din fru får du nog räkna med lite mothugg. 

 

Medlemmarna på det här forumet är inte direkt kända för att applådera när skattepengar går till bidrag för invandrare  ;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inför helgen startar en tråd där du frågar om råd för att maximera bidragen till din fru får du nog räkna med lite mothugg. 

 

Medlemmarna på det här forumet är inte direkt kända för att applådera när skattepengar går till bidrag för invandrare  ;)

 

/Krille

Har fått exakt det jag förväntade mej, både bra tips, och idi*tiska kommentarer från moritz till exempel.

Jag är knappast ny på MPR, men tack i alla fall.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...