Jump to content
IGNORERAD

Byaskvaller i stort och smått


Kim

Recommended Posts

Munkcermoni var det ja. Ska försöka knåpa ihop en längre och bättre tråd om detta någon gång efter att vi återvänt till Sverige igen och det jag visar nu blir därför bara "smakprov" på hur en förvandling går till.

Börjar i fel ända och visar hur min frus 26 åriga broder Aeg ser ut som färdig munk på templet här i byn (där han bor, tjänstgör och utbildas i skrivande stund).

munkcerm15.jpg

munkcerm14.jpg

Han är den som sitter längst bort på översta bilden och längst till höger på den undre.

Och så här såg han ut tidigt på morgonen den dag hans förvandling till munk skulle ske.

PraAeg.jpg

Jag frågade innan han om han var "döen tden", dvs spänd/nervös inför det hela eftersom han, olikt honom, mest gick omkring tyst och fundersam och på den frågan svarade han jakande. - Detta är något man bara gör en gång i livet så visst är jag nervös inför det hela.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    50

  • måne

    17

  • Jobbe

    9

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Tror jag nöjer mig med att visa några bilder på hur den cermoniella rakning av håret går till, mer nyanser av förberedelser, cermonier, fest mm tar jag i en senare mer utförlig tråd efter hemkomst till Sverige.

Avlägsnandet av håret börjar med att den närmsta familjen klipper tre klipp var ur den blivande munkens hårsvall och det avklippta håret läggs i en kruka som på bilden nedan hålls av den yngste brodern samt min son. När den närmsta familjen, där även jag ingår har gjort sina klipp tar resten av gästerna över och gör samma sak.

munkcerm16.jpg

Efter det är det bara av med tröjan och ett frenilt hjälpande med avlägsnadet av det hela uppstår. I det här fallet var det mest Aegs kompisar som stod för det jobbet. Efteråt påstod han att hela huvudet kändes varmt och ömt. Tror tusan det. :)

munkcerm5.jpg

munkcerm6.jpg

munkcerm7.jpg

Sist av allt ryker ögonbrynen.

munkcerm8.jpg

.. och efter det är det dusch, smink och påklädning som gäller. Här är Aeg assisterad av kusin Om med den saken. :)

munkcerm10.jpg

Färdigt påklädd för cermoni så tar man sig ut ungefär så här.

munkcerm11.jpg

munkcerm12.jpg

munkcerm13.jpg

Och efter cermonin är det bara ut och åka bil runt byn i snigelfart med släkten gående/dansande framför bilen, gående orkester, efterföljande bilar laddade med dryck osv. Den helt klart roligaste delen av hela cermonin/partyt. :)

Var själv så slut efter att ha dansat mig runt byn i flera timmar att jag slumrade in på vår säng och vaknade inte förrän tre timmar senare när kvällscermonin med dom 9 beställda munkarna redan varit och farit. Så på just den biten vart det tyvärr inga bilder. :)

Men här ett par pics på tåget runt byn. Och nämnas kan väl att på den bild där "hela" tåget syns så är det inte så utan en stor del av tåget gick fortare än det andra och dom har på bilden redan svängt in på en soi där dom inte syns. Följebilarna med förnödenheter och danströtta människor på flaken, som åkte sist, syns heller inte.

munkcerm3.jpg

munkcerm1.jpg

munkcerm2.jpg

Mer från munkcermonin, förberedelser, fest osv blir det som sagt vid senare tillfälle och då i en helt egen tråd. :)

Kan väl nämna att vi åker till templet i en massa ärenden flera ggr om dagen för tillfället. Och Aeg, han har valt att sova i tält på tempelområdet fast han har ett rum där. Ingår väl i utbildningen gissar jag.

Speciellt idag har det varit mycket engagemang från familjen, när det var "wan phra" (munkdag, pga fullmåne). Men just idag orkade jag själv inte följa med. behöver vila lite från alla evenemang som bara faller på hela tiden. Förstår inte dom killar som påstår att inget finns att göra ute på landet. Själv tycker jag att det händer alldeles på tok för mycket och att det jämt och ständigt erbjuds nya intryck och händelser.

På turistorten däremot så börjar dagarna ofta likna varandra redan efter fjärde, femte dagen och då börjar det alltid krypa i kroppen hos mig. Händer visserligen att jag får den känslan här på vischan också, men det tar alltid betydligt längre tid här än när jag vistas på turistorten.

God natt härifrån djupet av Isaan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Något motsvarande var det i sambons hemby i Roi Et då det var begravningsfestligheter för

hennes far.

Det blev en ungdom i byn som skulle "offras" och bli munk för en kort tid, 2 veckor, här på flaket och följet

tågar efter med sambo och syster i täten.

Pan162.jpg

Pan170.jpg

Pan092.jpg

Pan091.jpg

Pan078.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

I ca 4-5 år har vi försökt hitta en lämplig markplätt här i byn där vi skulle kunna tänka oss att slå ned våra bopålar. Skulle vara skitkul att få skapa något eget här där vi trivs, vilket jag med bestämdhet vet efter att ha vistats här några månader per år i 7 år nu. Vi har några markplättar vi får gratis men dom är överhuvudtaget inte intressanta enligt min mening.

Jag har nämligen några kriterier som bestämt måste uppfyllas och dom är... Utsikt. jag ska se något från verandan som inte utgörs av en massa husväggar på diverse grannruckel runt omkring, fin utsikt över risfält, damm, skolgård eller liknande är alltså ett krav.

Andra kriteriet är... inte intill vältrafikerad väg. jag vill inte ha mina barn överkörda eller höra tung trafik dundra förbi hela dagarna så så långt från stora vägen som möjligt är mitt andra krav.

Tredje kravet, som också gjort det allra svårast att hitta marken är. våra små barn ska kunna springa hem till mormor och morfar själva utan att riskera att rövas bort eller köras över på vägen dit. Det ska vara väldigt nära med andra ord.

Tyvärr har vår sökan efter lämplig markplätt hitills fallit på att denna lämpliga markplätt inte funnits tillgänglig och till salu. Vi har frågat alla markägare i närheten av familjehemmet om dom kan sälja minst en rai åt oss men alltså alltid fått nekande svar. Ingen vill sälja mark så länge dom inte behöver pengar tyvärr... och då har vi aldrig ens kommit så långt att vi diskuterat pris överhuvudtaget.

B la så har vi varit intresserad av en ca 2 rai stor markplätt bakom svärföräldrarnas hus som har precis allt det vi kräver... förutom en tillfartsväg. Vi kan dock lösa det på ett antal sätt, b la genom att göra tillfartsvägen över svärföräldrarnas tomt, bara man flyttar deras risbod samt lite annat smått och gott.

Men som sagt, ägarinnan till den marken, som är en granne och god vän till familjen och en i mitt tycke riktigt härlig krutgumma har inte velat sälja eftersom hon, som hon säger, inte har något behov av pengarna det skulle ge. Hon har rådfrågat sin dotter, som bor i Bangkok och vi hade hoppats att dotterns inköp av ny bil skulle ha påverkat deras beslut. men icke.

Inte förrän nu dvs. :)

Igår kväll kom gumman och bad min fru ringa hennes dotter i Bangkok vilket fick oss att ana vad det var som gällde. Och mycket riktigt så var dotterns fråga om vi fortfarande var intresserad av markköp.

Så nu återstår att räta ut vilken del av deras mark vi önskar köpa samt vilken del dom önskar sälja, vad dom tänkt sig för pris osv. Skulle vara skönt om det löste sig eftersom vi nästan gett upp hoppet om att hitta vår lämpliga markplätt och slutat fråga runt redan för 2 år sen. Infart till marken kan vi dessutom lösa på annat sätt än att köra den över svärföräldrarnas smala tomt eftersom svärföräldrarna för ca 1 år sedan lånat ut pengar till närmsta grannen mot dennes tomtpapper som säkerhet och dessa låntagare har inte betalt sina avbetalningar dom senaste 5-6 månaderna. Så det är egentligen bara för mina svärföräldrar att köra bort dom som bor där om dom önskar det och vi kan göra vår infarten över den tomten. Men själv tycker jag synd om den trevlige gamla gumma som bor där och vill för allt i världen inte köra bort henne så kanske vi kan flytta hennes hus en liten bit istället och göra vår infart bakom hennes hus så kan hon bo kvar några år till. Vi får se.. först ska vi ju komma överens om själva köpet av marken vi suktar efter innan vi behöver en infart till den. Men en lösning ser ut att vara på gång i alla fall.

Finns en markplätt intill på 5 rai som också möjligen kommer att bli till salu och som vi varit spekulant på tidigare och jag har nu sagt att vi köper den också om vi får möjlighet. Allt för att förhindra att andra bygger bort vår eventuellt kommande utsikt. :)

Priserna på rätt mark är dock dyra här nära en livlig gränsövergång mot Kambodja eftersom marken i byn här har potential att generera en hel del business. Så man får kallt räkna med ca 100 000 baht per rai, även långt från stora vägen som i vårt fall. Vid stora vägen mångdubbelt mer och intill själva gränsmarknadsplatsen flera miljoner per rai, fast där är det ingen som vill sälja ens till dom priserna. Har man en värdefull markplätt så säljer man den inte, man gör business på den istället.

Men å andra sidan har vi inte bråttom med att uppföra något hus, det kan fast få ta flera år. Hellre använder jag 500-700 tusen att köpa 7 rai land och väntar ett tag med bygge än köper en ynka rai och börjar smälla upp något på en gång.

Nåja det var några personliga tankegångar... dags att gå och duscha iskallt nu. Det har varit svinkallt här i Isaan sedan igår och skopa brunnskallt vatten över sig på kvällen är då ingen höjdare.. brrr!

upnam2.jpg

upnam1.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj, nu blir det spännande att se vad som händer, Kim o Co...

Frugan hälsar och undrar om ni kan ta med er 20 kg chili när ni kommer hem??? Annars :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Kim,

det var ett rejält stycke mark som ni är spekulanter på.

Själv har jag nog ungefär samma kriterier som du när jag och frugan ska köpa mark i Thailand.

Kan man se din Svärmors hus och tomten du är intresserad av om man går in på Google Earth?

Vill du dela med dig av en länk eller skärmdump, i så fall?

Mvh

Siam-Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att de flesta har såna önskningar vad gäller tomtköp, jag vill dock gärna ha tomten en bit ifrån svärföräldrarna.

Vi har blivit erbjudna tomter i byn, men som kim skrev så är dom inträngda mellan andra hus och alldeles för dyra, enligt mitt tycke.

Men det är ju ingen brådska, när man än så llänge bara spenderar några veckor i taget kan jag lika gärna bo på hotell, då jag även vill se mig omkring i LOS när jag är där.

För övrigt tycker jag 100 000 tb låter billigt, men jag är inte så insatt i priserna direkt.

Då det finns en hel del berg runt Phitsanulok vill man ju gärna se dom från verandan.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!   :drinks:

Snacka om att du fått till bilderna   :good:

Får tillägga också att dina berättelser är helt kanon, keep up the good work...

Lung Jonas

:whistle::whistle::whistle:

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! kim

Fina bilder som vanligt  :clapping:

Det låter förnuftigt med ert markköp man ska inte ha för bråttom när man köper mark i LOS.

Jag har precis skickat dom sista (det blir inga mer bath till byn) pengarna till los så ex fru slutfört köpet av mark hon köpte föra året.

Ser fram mot  :great: lite mer byaskvaller och bilder.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Priserna på rätt mark är dock dyra här nära en livlig gränsövergång mot Kambodja eftersom marken i byn här har potential att generera en hel del business. Så man får kallt räkna med ca 100 000 baht per rai, även långt från stora vägen som i vårt fall.

Jisses Kim!

Det märks att du är mycket ute på vischan. 100 000 / RAI tycker jag låter som en spotstyver.

Det är inte mycket att fundera på tycker jag. Bara att slå till.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jisses Kim!

Det märks att du är mycket ute på vischan. 100 000 / RAI tycker jag låter som en spotstyver.

Det är inte mycket att fundera på tycker jag. Bara att slå till.

Vi har tips om och ska i mars titta på mark i närheten av Khao Yai. Ca 25 km från Pak Chong.

40.000 / Rai. Vi har samma krav som Kim bortsett från närheten till släkten.

Jämför man med det, låter ju 100.000 som mycket, måste vara närheten till gränsen som avgör.

Vi har redan en tomt i Pak Chong, där priserna ligger över 1.000.000 / Rai.

Senaste tidens kris lär ha påverkat priserna ganska mycket har jag hört.

Inget vidare att behöva sälja nu.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Kimpa,

Kul att höra att ni hittat en markplätt, slå till så kommer Erkki och dricker kaffekask på verandan.

Betalade förövrigt 10000 bath för våran mark och 3000 bath för att få riktiga tomt papper.

Skulle inte ha ngt emot att göra dig sällskap där i byn.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja Kimpa,nu verkar det som att ni kommer till skott på alla plan.Är intressant att höra om priserna,då kanske vi ska hålla på vår mark några år till.Det var ett lärarpar som visade intresse för vår mark men de kunde inte betala det vi ville ha så det blev nada av det(de ville ha det på avbetalning utan ränta).Det vore det optimala att få alla i järngänget på en loskas avstånd,vilka verandafester,förövrigt hoppas jag allt är bra där "hemma".Mvh Måne.PS hälsa alla från oss DS  :wai:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bud blev det om priset, högt eller lågt?. Och jag kan väl utveckla det lite.. 100 000 per rai är väldigt högt i dessa trakter, men det är närheten till gränsmarknaden/gränsövergången som avgör. I byarna 1 mil bort är priset kanske bara en femtedel av det man begär här. Nu är den mark vi är intresserad av väglös, vilket naturligtvis bör påverka priset negativt (för säljaren) men också redan upphöjd mark vilket bör påverka priset för säljaren positivt. Marken är nämligen säkert en meter, eller mer, högre än bakomliggande risfält och att höja upp mark en meter kostar i runda slängar 100 000 baht per rai.

Köper vi marken så kanske en halvmeters fyllning räcker gott och väl vilket besparar oss runt 100 000 - 50 000 per rai jämfört med om det varit risfält.

Frugan talade dock med dottern i Bangkok sent i går kväll över telefon och dottern önskade 90 000 per rai. Frågan är dock vilken del av marken dom vill sälja eftersom hennes mamma vill sälja en annan del av marken än just den vi vill köpa.

Egentligen vill mamman sälja den absolut snyggaste delen av marken rent utsiktsmässigt och den ligger heller inte mer än på ca 200 m springavstånd till mormor och morfar. Men problemet just där blir infart till tomten tyvärr.

Min frus mormor har dock köpt en markplätt åt ett barnbarn (min frus kusin) som fortfarande är obebyggd och som skulle kunna utgöra vår infart till marken. Problemet är att kusinens pappa, som är varugrossist i byn har blivit sur på att min familj, som har affär, inte tar sina varor från honom som är släkt. Men det beror i sin tur på att han är mycket dyrare än andra grossister i byn vilket blir en överlevnadsfråga för mina svärföräldrars affär. Men troligen är kusinens pappa, som är rik som ett troll, därför inte intresserad av att överlåta denna för dom värdelösa halvrai:s tomt som skulle kunna bli infart för oss. Och då är marken gumman vil sälja värdelös för oss, vi måste ju ha en infart.

Dottern, som var i stor nöd av pengar (det ryktas om spelmissbruk?) vill i alla fall sälja så fort som möjligt och skulle försöka övertala sin mor att sälja den del av marken vi önskar så vi får se hur det slutar?

Blir det hus så småningom så ska jag i så fall se till att det blir en sjuhelsikes husinvigning med stora scener, orkestrar, snygga tjejer som dansar, 9 munkar, fri mat och dryck med mera med mera. Och då ska jag bjuda in så många forummedlemmar som möjligt på byfest här i Surin. :)

Men det är förstås många frågetecken som ska rätas ut först.

Det är dock kallt som fan här i Isaan även idag och jag har långbyxor och tröja nu ännu 0900 på morgon. Tydligen är det kallt även i Bangkok och längs hela eastern seaboard (?). Vinterkylan har slagit till med full kraft... brrr!

Här en bild på vår granntjej Ice, som är en riktig skvallerbytta. Hon har jämt något att förtälja om dom andra barnen, vad dom underlåtit att göra osv. Hennes mormor brukar säga åt henne att hon inte vill höra när Ice börjar skvallra. ha ha

Här har hon dock satt på sig både kappa och vantar mot morgonkylan och gillat dom så mycket att hon inte velat ta av dom ens när det börjat bli varmare senare på dagen. Fåfänga kallas det visst och är en vanlig sjukdom speciellt bland tjejer. :)

Jag köpte två målarböcker fulla med prinsessor samt ett set med 24 olika färgpennor åt henne igår men har inte fått tillfälle att överlämna dom ännu. Men jag gissar att dom kommer uppskattas.

nngice.jpg

Ps  Måne, tomterna intill din mark som styckade ut i halvraibitar för 1-2 år sedan och begärdes 120 000 per styck blev tydligen inte den succe som först antyddes för oss, trots det nya vägbygget intill. Nu säljs nämligen helraibitar där för precis 100 000 och ännu syns ingen rusning. :)

Nere vid nya gränsmarknadsplatsen så pratade jag dock med en av dom gamla byhövdingarna som påstod sig, strax innan vårt bröllop (för 6 år sedan), ha kommit över en rai intill vägen där för endast 9000 baht. Nu hade han fyllt upp marken för 370 000 baht samt byggt bås för marknadsknallar, restaurang vid infarten, toalett samt parkering. Genererar otroligt mycket inkomster för dels restaurangbesökare, dom säljer egna varor på bästa stället intil storvägen, hyr ut marknadsbås för 500 baht i mån, parkering för 10 baht per kund samt toalett för 3 baht per besök. Blir mycket pengar i längden. Och han påstår att han inte skulle sälja sin rai där ens för mijonbelopp, den är han och hans familjs framtid och är inte till salu för något belopp.

Nästan så att jag funderar på att fylla ut ett par rai av svärfars stora risfält ca 200 m från gränsmarknadsplatsen, bygga en stor bungalowby, restaurang, minimart, parkering, toalett osv och leva gott till pensionen på att sköta denna by i byn. Är övertygad om att jag skulle generera mångdubbelt mer pengar än t ex barägarna i Pattaya gör och att jag dessutom inte skulle vara säsongsberoende. Tyvärr skulle jag nog sakna Sverige alldeles för mycket så jag avstår.

Ps2 Det kom strax före nyår en ny svensk till byn på besök. Han heter Anders, bor i Sthlm och har träffat en jämngammal tjej till min fru. Anders tycker mycket om bylivet och planerar att bygga ett litet hus här nästa vinter. Den långsiktiga planen är att kunna bosätta sig här på vintrarna då han har lågssäong på sitt egna företag hemma i Sverige. En mycket trevlig prick som kommer att smälta in i det gamla svenskgänget här utan problem. Kul!  :good:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,jag är med och Mats oxå,vi kan bli dom nya borgmästarna i byn och bara gå och siska med en chang i näven tills han däruppe(nere)hämtar hem oss.Sen har ju våra barn chansen att bli varuhuschefer och föreståndare för diverse rörelser i trakterna.Detta måste vara ett ypperligt tillfälle att bli storfräsare i området d.v.s pensionen fixad  :great:   :drinks:   :yahoo: Mvh Måne PS hälsa alla DS  :wai:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej igen Kim,

Dina fotografier från hembyn som du har tagit håller mycket hög klass.

Detta är inget falskt smicker från mig utan jag tycker ärligt att du visar upp en genuin talang att fånga naturliga ansiktsutryck och spännande händelser från byn. Kanske du kan skriva en barnbok om den glada pojken med draken och hans äventyr i byn?

Jag kommer ihåg att jag som barn lånade en bok på biblioteket av Astrid Lindgren, som hette "Noy bor i Thailand" - kanske det var i samband med att jag läst den som ett latent intresse för Thailand väcktes till liv... ja möjligen var det så.

http://www.astridlin...se/fler/b13.htm

Men jag skulle även tycka att det vore kul att kunna få se dina hemtrakter från ovan via satellitbild - Kan man möjligen se din Svärmors hus och tomten du är intresserad av om man går in på Google Earth?

Vill du i så fall dela med dig av en länk eller skärmdump?

Jag menar en bild liknande den som jag själv la upp här på MPR.

http://www.maipenrai...soder-om-korat/

Som jag i mitt tidigare inlägg i tråden skrev,

så har jag nog ungefär samma kriterier som du har när jag och frugan väl ska köpa mark i Thailand.

Vi är själva spekulanter på en eller möjligen flera mindre granntomter till min svärfars tomt,

som vi ev kan få köpa av min frus farmor.

Det blir nog förmodligen nu i vintern eller till sommaren som vi slår till.

Allt hänger på om min fru kan ta tjänsteledigt från jobbet nu i vinter eller ej.

Det där med att barnen lätt och tryggt ska kunna besöka mormor eller andra nära släktingar utan att behöva riskera att bli överkörda, bli bortrövade eller våldtagna och ihjälslagna är något som man dessvärre måste ta hänsyn till i Thailand. Det gäller nog även här i Sverige för den delen, eftersom det ofta är svängdörrsprincipen som tycks gälla på de svenska mentalsjukhusen..

I min svärfars hemby utanför Korat som vanligtvis är lugna gatan och tryggheten personifierad, så blev för några år sedan en liten flicka i 3-årsåldern våldtagen och ihjälslagen utanför byns tempel. Det var grannens pojke som bodde i huset som låg väg i vägg med flickans hem som hade lurat med henne ner till dammen bredvid templet för att fiska. Killen var 18 år och narkoman. Polisen fick tag på honom efter en dag. Sedan erkände han dådet och berättade för polisen att han hade varit hög på Ja-Baa, och att han inte hade kunnat hejda sig när han blev ensam med den lilla söta flickan. För att undvika att hon skulle kunna vittna om våldtäkten, så hade han grabbat tag om hennes vrister och sedan svingat henne runt, runt för att kunna slå hennes huvud mot en trädstam.  Han sitter nu inspärrad i fängelse och jag hoppas att han ruttnar bort där.. Flickans föräldrar och pojken föräldrar bor fortfarande kvar i byn, och de är inte direkt vänner med varandra om man uttrycker det milt.

Burr... det var en ryslig historia...

Mvh

Siam-Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Brr. otrevlig historia det där Nilsson. Men visst, det händer dylikt även här i trakten då och då så det gäller att ha ögonen öppna precis som i Sverige. Inte alla människor vill väl även om det verkar så.

Angående satelittbild över det land vi önskar köpa så måste jag tyvärr meddela att google mfl inte har några högupplösta sidor över just vår hemtrakt så det går inte att få fram en bild liknande din. Annars hade jag gärna visat dom aktuella markplättarna.

Hur som helst, dottern som vill sälja lovade att prata med sin mamma och återkomma med slutgiltigt svar via telefon igår. men ringde aldrig. Så vi får väl se hur det slutar?

Vi har iofs inte bråttom och är nöjd bara över att se att det börjar röra på sig bland markägarna där vi har intressen av att köpa. Den allra attraktivaste marken ligger intill den nu aktuella och är 5 rai stor, men där har ägarna sått sockerrör för dryga året sedan vilka ju kan skördas år efter år efter år utan att behöva nysås. Hugger man ner så kommer det upp nytt hela tiden och det är bara att hugga av skörden årligen. Dessutom är det ett sockerrörsföretag som betalt sådd mm från början och äger i princip skörden minus eventuell del av vinst så markägarna som anlitats av fabriken är väl i princip livegna något år innan dom åter igen kan göra vad dom vill med marken... gissar jag av den info jag fått genom att prata med några markägare.

Så när den 5 rai stora marken eventuellt kan bli till salu vete tusan, men tydligen är ägarna intresserade av att sälja av den och vi köper den gärna.

Men men. allt hänger i luften än så länge... fast det gör inte så mycket. Vi har flera väldigt dyra projekt att genomföra hemma i Sverige också och sparkontona har tyvärr en begränsning. Men det skulle vara skönt att få loss den lämpliga biten mark här borta i alla fall och sedan låta den, uppfylld med jord till lämplig nivå, stå i träda något år innan bygget påbörjas. Ett hus smäller man ju upp på i princip tre månader om man lägger manken till, bara markförberedelserna är klara innan.

Men som sagt, vi får se hur det löser sig med dottern i Bangkok som vill sälja och modern i byn som inte är lika sugen. :)

Från det ena till det andra... bara för att jag ska få lägga in en bild. Några av frugans gamla klasskompisar från skoltiden mellan 13 och 15 år fick för sig att träffas någon dag innan nyår och eftersom dom åkte en sväng förbi gränsmarknaden så passade dom på att komma förbi och hälsa på frugan en sväng. Påpekas bör att alla andra kommer från en grannby runt 10-15 km bort från vår och skola gick dom tillsammans i centralorten Kapchoeng 11 km från vår by.

Några av personerna har frugan även fortsatt gått i skola med på universitetet inne i stan Surin ända fram till 22 års ålder medan andra har tagit andra vägar i livet.

Man säger ju att det är på andra man känner sin egen ålder vilket jag känner stämmer ganska bra när man själv har träffat sina gamla högstadiekompisar och förvånats över deras begynnande håravfall, gråa tinningar, rynkiga ansikten osv. :)

I frugans gamla högstadieklass är alla 29 och kommer att fylla 30 under året vilket jag tycker börjar synas hos dom flesta på bilden nedan. Frugan är den i mitten, 6 mån gravida, kvinnan i rödrandigt för övrigt.

klasstrff.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

    Hallo Kim !

  Jag håller verkligen med dig om att det finns hur mycket som helst att göra ute i byarna, kom hem från surin i går efter 27 dagars sk semester är helt slut

  tror inte man har sovit längre än till kl 7 någon dag, men det har varit enormt roligt satt och gjorde wåfflor i 4 timmar på fredagen åt 100 ungar.

  Sen har det varit fiske råttjakt munkar och fan vet vad varenda dag inte en lugn stund men som sagt helt underbart, så saker att göra finns det.

          Ha det gott

              MVH

        FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Trevlig bild på "skolklassen"

Frugan är den i mitten, 6 mån gravida, kvinnan i rödrandigt för övrigt.

Gratulerar er till detta!  :great:

Då blir det i april?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan på er byfolk,  Jag trivs också alldeles utmärkt här i byn Ban Sieo 6 mil norr om Nakhon Phanom.  Har varit här sen 22 Oktober och längtar mig inte bort

härifrån heller.  Men jag får nog erkänna att utan datorn, bra tv-kanaler och mobilen så hade jag nog velat åka härifrån emellanåt. 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej igen Kim - Grattis till den kommande tillökningen i familjen.

Tråkigt det där med att Google inte hade några högupplösta satelitbilder över er by.

Men jag hittade en karta istället. så nu tror jag att jag har det klart för mig var ni håller hus  :yes: .

I nedre högra hörnet av kartbilden som jag har bifogat, så ligger det en sjö eller reservoar av något slag.

Har du kollat på markpriserna runt sjön? Jag antar att det är fina vyer där, men den ligger ju säkert ett par tre kilometer ifrån där svärmor bor, eller hur? Och då passar det väl det området lite sämre för dina barn, om ni nu inte tar och flyttar på svärmor också  :whistle:

Mvh

Siam_Nilsson

Ban Dan Karta.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam...Kim bor straxt till vänster om skylten 2283 och det du menar ligger säkert 5-6 km ifrån hans hus och i det närmaste öde.Säkerheten där kan man nog ifrågasätta för smugglingen tror jag är omfattande över gränsen där.Men familjen Kim är målmedvetna så det blir nog till slut den tomt de vill ha(i närheten av svärföräldrarna som förövrigt är riktigt trevliga)Frugans tomt ligger i långt ifrån Kims svärföäldrar och den har han blivit erbjuden men det är bara infart från ett håll på den långsmala marken(2x6 rai)men framtiden får visa vad vi gör med den marken,idagsläget är det risodling som sköts av svågern.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson... mina svärföräldrars hus hamnade nog någonstans under ringen med riktningspilar på din karta, precis bakom byns skola med ca 600 elevers underlag. Är ganska livligt på vardagarna med andra ord, speciellt eftersom som svärföräldrarna lever på att sälja mat/godis/skolmaterial etc till eleverna.

Dammen du nämner ligger precis på gränsen och är väldigt fin. Men den är endast omgiven av militärförläggningar och tungt minerad djungel. Inte speciellt lämpligt för en småbarnsfamilj att vistas i m a o, än mindre bygga hus.

Det finns dock fler mindre dammar närmare vårt hus och runt dom skulle vi säkert kunna köpa loss mark för en billig peng. Där skulle vi dock bli enda huset långt från alla andra och det tror jag inte frugans skulle acceptera för allt guld i världen. Vi måste alltså vara intill andra hus och då helst inom synhåll från svärföräldrarna så att dom kan hålla en bra koll på vårt hus då vi inte är i landet.

Vad gäller det Fantasy mfl säger så kan jag inte annat än hålla med. Att det inte skulle finnas något att göra ute i byarna är mer eller mindre en myt. Är ju fullt upp hela dagarna allt som oftast tycker jag, alltid något som händer.

Men det beror nog mycket på vad man är för typ av människa själv. Vill man leva som hemma, umgås med svenskar, fast i en annorlunda och vacker tropisk miljö passar nog en turistort bäst. Tycker man å andra sidan om att umgås med lokalbefolkningen och vill uppleva något totalt annorlunda mot det vanliga där hemma så passar landsbygden betydligt bättre. Och tycker man om både och, som jag, så pendlar man flitigt mellan landsbygd och turistort. :)

Fast jag måste erkänna att det blir mindre och mindre turistort för varje år som går och mer och mer landsbygd istället. Men som sagt, det ju upp till var och en var man trivs bäst eller vad man trivs bäst med att göra.

Bara för att jag ska slippa lägga in ett bildlöst meddelande så väljefr jag att abrupt byta ämne och kasta in ett par relativt färska bilder från vårt bytempelområde. Jag tog en cykeltur dit ensam igår för att se hur Aeg hade det med munklivet och han kunde berätta att han sovit i tält varenda natt sedan han anlände. Och eftersom det varit svinkallt dom senaste dagarna så frågade jag om han frös på nätterna. På det svarade han jakande vilket fick till följd att svärfar, när jag berättade vad Aeg sagt, på kvällen åkte iväg med ytterligare ett tjock täcke till templet. :)

På bilderna ser man byggnaden där templets "relik" eller vad man ska säga förvaras men som inte används vardagligen av munkarna. Men som ni ser så hänger det sedan många år tillbaka ett stort bi-bo (vad tusan det nu kallas, kommer inte på) i portalen på ena gaveln. Riktigt snyggt enligt min mening. :)

bin1.jpg

bin2.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...