Jump to content
IGNORERAD

Byaskvaller i stort och smått


Kim

Recommended Posts

Lägger in några bilder jag med från munksermonin

Så här söta var pojkarna, svågern i mitten

IMG_1840.jpg

Hela min Thailändska familj

IMG_1851.jpg

Nybliven munk

IMG_1870.jpg

Dagen till ära en sprillans ny tuktuk är i hyrd

IMG_1883.jpg

Svågerns kompis bil

IMG_1887.jpg

Kim! Den här sysselsättningen är väll numera bekant för dig

IMG_1877.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    50

  • måne

    17

  • Jobbe

    9

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Kände mig allmänt risig i morse med ont i halsen och lätt feber. Var en sväng till gränsmarknaden på morgon med har sedan dess antingen suttit framför datorn eller legat och läst under en filt hela dagen. Trodde den vanliga kaffekasken imorse skulle hjälpa men icke sa nicke... så det har blivit ett par Alvedon sen dess.

Synd eftersom dom faktiskt byggt upp en scen på skolgården idag inom synhåll från vårt hus (50 m bort) där först ett tåg med människor kom med till skolan ihopsamlade pengar varav vi gett 700. Hörde från mitt plats under täcket när speakern via microfon skrek ut att insamlingen gett 90 tusen någonting. Vad pengarna ska vara till för syfte har jag dock ingen aning om.

Det blev sedan en munkcermoni där det mässades en hel del från några munkar innan en massa olika grupper/sångare av blandad kvalité tog över och har uppträtt/spelat hela dagen.

Hade varit kul att gå ut med kameran och fota lite bland ungdomarna men orkade pga febern inte.

Nu känns det dock lite bättre så jag hoppas att jag vaknar kry i morgon.

Blir lite tråkigt att bara vara hemma så jag tänkte att jag kunde passa på att visa någon bild av det som komma skall om någon dag, dvs broderns munkcermoni. Så här ser inbjudningskortet ut, som han konstruerat själv i 100 exemplar vilket som sagt var inte räckte. Och istället för kort kan man tydligen istället gå runt och dela ut ciggaretter samtidigt som man muntligen bjuder in personerna ifråga så det är en hel del bybor som fått nöja sig just detta. Vilket som kan anses vara bäst, inbjudningskort eller ciggaretter, beror väl på om man är rökare eller inte. :)

inbjudningskort.jpg

Lägger också in en nytagen bild på ett riktigt busfrö till flicka som tydligen när bilden togs inte ville hålla sig till mormors famn utan springa lös och härja. Kopplingen till munkcermonin är att jag kommer ihåg att hon ännu låg i sin mammas mage sist jag bevittnade en munkcermoni i byn, vilket var 2 år sedan. Alltid kul att ha barn som referenser till tidpunkter när man börjar bli så gammal som jag. :)

inbjudningskort2.jpg

Har för mig att jag även har bilder på den då gravida mamman vid cermonin för 2 år sedan men orkar inte gräva fram den eftersom den ligger på en extern hårddisk. Hade jag suttit vid hemmadatorn i Sverige så hade jag plockat fram den som jämförelse. Bjuder istället på en bild av den ena av Bangkoktremänningarna, som idag återvänder hem till Bangkok, work and worries. Eller skolan förstås, vilket väl också kan klassas som just detta.

inbjudningskort3.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!

Det var ju synd att jag inte viste att ni skulle till Korat i början på december.

Det hade varit trevligt att få bjuda på en öl när ni var där.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Denna tråd är kanon! Roliga berättelser och många fantastiska bilder!

Det var intressant att läsa att munkar på väg att invigas kan gå och dela ut cigaretter till de inbjudna. Jag undrar hur det skulle uppfattas i Sverige om till exempel präster skulle dela ut cigaretter när de invigs!  :D

I övrigt var det kul att lära sig ett nytt svenskt ord. "Tremänning" var faktiskt helt nytt för mig (och även för datorns stavningskontroll)!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Stickan, en öl hade varit trevligt, men det kommer säkert fler tillfällen. Om jag inte missminner mig hade ni ju huset centralt. Hade varit lätt som en plätt att ta sig dit.

Svarten, jaså tremänning var nytt. Jag vet faktiskt inte hur det stavas eftersom det antagligen är första gången i mitt liv jag skriver tremänning och jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett det i skrift heller. Men i tal har jag använt ordet mycket livet igenom, har nämligen måååånga tremänningar.

I övrigt så har jag i princip varit sängliggande i 3 dgr nu med feber, frossa och ont i kroppen. Nätterna har varit en pärs och jag har frusit som en hund trots dubbla täcken. hugaligen.

Tog 1000 mg paracetamol halv sju i morse för att dels orka ta mig till läkare, dels för att vi skulle inhandla alkoholen till den kommande cermonin. På väg till Prasat så kände jag mig dock, pga tabletterna, riktigt ok så jag struntade i läkarbesöket och handlade bara alkohol. Grossistprisnotan gick på dryga 16 000 baht och det var nog 15 öllådor, några flak burköl, 8-9 spritlådor och antagligen 10 flak med Cola, Sprite etc. Räcker det inte får vi komplettera hos den lokala bygrossisten senare. Allt folk som ska stå för matlagning etc dyker upp i morgon och då lär det tutas rätt friskt från tidig morgon till sen natt. Mest lao kao.

Min feber kom dock tillbaka med full kraft på dagen när verkan från tabletterna släppte och trots att jag vräkte i mig ytterligare 1500 mg så bet det inte på mer än frossan, febern var kvar och kroppen stekhet.

Så vi åkte för bara några timmar sedan iväg till det lokala sjukhuset vilket som vanligt var en allt igenom angenäm upplevelse jämfört med liknande besök i Sverige. Exakt en timme efter att vi steg in oanmälda så satte vi oss åter i bilen med en analys av läget och en påse medeciner i näven. Och då hade jag ändå under den timmen fått en patientbricka, vägts, tagits blodtryck, intervjuvats om allergier, sjukdomssymptom osv innan jag slutligen satt hos läkaren som omedelbart skickade mig till blodprovtagning/analys för att utröna huruvida jag ådragit mig malaria, sorkfeber, dengue eller annat. Något jag som tur var inte hade. Läkaren trodde att jag hade någon bakterie i kroppen och jag fick därför penicillin. Är jag inte symptomfri inom 3 dgr så får jag komma tillbaka. Men det känns redan bättre bara tre timmar efter att jag tog första penicillintabletten så jag tror det löser sig. Skulle ju vara otroligt trist att vara sängliggande i feber när den största fest som har hållits på gården sedan vårt bröllop för många år sedan pågår för fullt. Så jag hoppas verkligen att jag känner mig bättre snabbt.

Idag är det rest ett stort tälttak över gården och bord, stolar, grytor, porslin osv för flera hundra har hämtats och husets affär har helt tömt på sitt innehåll av hyllor mm. I morgon dyker den stora musikanläggningen, samt människorna som ska kocka mat upp och festen kan börja. Själv går jag ju på penicillin och får väl tills vidare vara försiktig med alkohol, men bara jag orkar vara ute och ta lite bilder på spektaklet så är jag nöjd. När man ligger nedbäddad under dubbla täcken i 30 grds värme och ändå fryser som en hund har man nämligen ingen fotolust alls. brrr!

Både den unga kvinnliga läkaren samt ett tjog av dom lika unga sjuksköterskorna såg snarare ut som fotomodeller än sjukhuspersonal så bara där fick man ju en kick att tillfriskna. Frugan träffade också hela tre gamla skolkamrater som numer jobbade i sköterskeuniform.

Här slutligen en bild av hur flaket på bilen tog sig ut i morse när vi hämtade drickat. Blir mer bilder från eventet bara jag kryar till mig.

fulltflak.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

...bild på ett flak med läsk och öl..!!!

Var är bilderna på sjuksköterskefotomodellerna då?

Phuket18.5 :wai:

(krya på dig, inte kul att var sjuk i Thaland)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Svarten, tremänning används mer i dom norra delarna av Sverige, mer vanligt att man säger syssling som är samma som trämänning, vi säger även fyrmänningar men det är mer ovanligt...

Hehe, jag hade tänkt fråga detsamma, du tog kort på flaket med öl mm men glömde fota den kvinnliga läkaren och dom vackra sjuksköterskerna Kim

Ta och krya på dig så du orkar med festen och ta lite kort  :good::yes:

Mvh Akha/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,hade en liknade upplevelse på ett sjukhus i Sakon Nakhon för några år sedan.

Man hann inte mer än att sätta sig,så fick man serverat ett glas iste,av en sköterska.

hade vid detta tillfälle en ögoninfektion,och detta löstes snabbt och elegant.Tänkte under tiden som läkare samt 2-3 sköterskor (kort kjol och högklackat) jobbade med mig,att det var tur att man har försäkring.Döm om min förvåning när jag skulle betala för kalaset inkl. medicin

för högt blodtryck(förmodligen pga. sköterskorna :wub: ) och ögondroppar.Har för mig att jag betalade ca. 400 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående sjuksköterskor etc så får jag återkomma med kommentarer om detta vid senare tillfälle eftersom jag inte har tiden just nu. Vi är nämligen mitt uppe i cermonierandet av brodern som ska bli munk. Hela gårdagen var crazy med ett 30-tal personer hela tiden arbetande för festen samtidigt som hög folkmusik spelades (dom 3 m höga högtalarstaplarna är placerade på grannens tomt ca 30 m från vår för bästa effekt). Folk har jobbat hela natten och musiken har ej tystnat någon gång, bara lite lägre volym mellan ca 23 och 04. Är ett otroligt engagemang från alla och tusentals arbetstimmar bakom arrangemanget. På morgonen började folk/släktingar från andra provinser anlända och just nu, 0820 på morgon, är det hur mycket folk som helst här. Helt otroligt, att allt detta enorma engagemang, många 1000 tim arbete/planering och förlorade arbetsinkomster för besök osv kan genereras av att en enda 26 årig kille ska bli munk för en vecka. Jag har aldrig sett ens sett maken till lika stor släktfest i Sverige under en hel livstid och detta är vad jag verkligen gillar med Thailand, engagemanget för traditionerna. Alla tar ledigt från sina jobb, gör långa resor och spenderar kanske 2-3 dygn utan sömn med arbete (och fest) för att en enda person ska göra något högtidligt. Fatta hur mycket arbete och planering som ligger bakom denna stund, det är så att man blir riktigt gråtfärdig bara av tanken.

Tänk om BTT mfl cyniker skulle få vara med om något liknande, där thailändska människor helt osjälviskt uppoffrar sin tid, sitt arbete, sin fritid, sitt allt för det kollektiva underbara som dessa stora cermonier utgör, dom skulle antagligen också bli gråtfärdiga och aldrig någonsin mer tala ont om thailands befolkning.

Har inte tid att skriva mycket mer om detta, fast jag vill, så jag avslutar med att visa en bild på när grisarna anlände igår från det tydligen moderna slakteriet, redan urtagna, skållade osv. Kvarstod bara att slakta och förvandla dess kött till små, små välsmakande bitar som ska mätta många munnar medels olika knivar.

Har varit med och hämtat enorma mängder mat, flera billass med allt möjligt så det är inga små mängder det går åt. Var i går kväll och hämtade ett billass grönsaker och 04 i morse, medan jag vaktade den sovande sonen hämtades ett lika stort till. Grisarna, som alltså kom urtagna och färdigt skållade från slakteriet gick lös på 10 200 baht och vi slapp därmed jobbet med i dödsångest skrikande grisar som köps levande och ska slaktas på plats, som är brukligt. Inte mig emot, men kanske hade det varit en nyttig upplevelse för sonen att se grisar klubbas ihjäl med ett vedträ och en kniv innan dom skållas och slaktas? I Sveriges matbutikers frysdiskar så framgår ju sällan verkligheten bakom filén man inhandlar.

Mycket bättre här i landsbygdens Thailand, där sådant stadsbor (svenska såväl som thailändska) inte har en aning om, framgår med all tydlighet. 58 baht per kilo var i alla fall priset för grisarna så för eventuella intresserade mattesnillen så går det förstås även att räkna ut grisarnas vikt. Behövs det mer griskött så får vi fixa det efter hand.

grisar.jpg

Har tyvär inte tid att bidra med mer och bättre bilder eftersom jag just nu har fullt upp med att ta dom. Återkommer med mer utförlig rapport i bild vid senare tillfälle. Just nu har jag fullt upp med att njuta av att vara en del i det thailändska släktengagemanget.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Cyniker ? det e väl klart att man hellre e på fest än att jobba, carpe diem  :whistle:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så mycket tid att säga mer än att jag då och då tvingas hit till datorn för att tömma kamera/vdo minnen, blir otroligt mycket bilder. Dessutom kan jag väl förtälja att ytterligare en skållad och urtagen 5000 baht gris anlände nyss. 2 grisar räckte inte ens en halv dag, härligt. Nu är vi på väg ut på byrunda med orkester, försenade som fasen pga att orkestern inte dykt upp förrän 3 tim sen... grrr!

I detta sammanhang gäller inte thaitime tyvärr eftersom det hinner bli mörkt innan vi hunnit gå runt byn pga deras försening. Förmodligen har dock lagt in annat uppdrag innan för att tjäna en slant. vilket kanske innebär att vi vägrar betala det uppgjorda priset? Vi får se!

Kul som fan är det dock! :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Helt otroligt, att allt detta enorma engagemang, många 1000 tim arbete/planering och förlorade arbetsinkomster för besök osv kan genereras av att en enda 26 årig kille ska bli munk för en vecka. Jag har aldrig sett ens sett maken till lika stor släktfest i Sverige under en hel livstid och detta är vad jag verkligen gillar med Thailand, engagemanget för traditionerna. Alla tar ledigt från sina jobb, gör långa resor och spenderar kanske 2-3 dygn utan sömn med arbete (och fest) för att en enda person ska göra något högtidligt. Fatta hur mycket arbete och planering som ligger bakom denna stund, det är så att man blir riktigt gråtfärdig bara av tanken.

Tänk om BTT mfl cyniker skulle få vara med om något liknande, där thailändska människor helt osjälviskt uppoffrar sin tid, sitt arbete, sin fritid, sitt allt för det kollektiva underbara som dessa stora cermonier utgör, dom skulle antagligen också bli gråtfärdiga och aldrig någonsin mer tala ont om thailands befolkning.

Haller helt med dig Kim, helt klart en av Thailands stora fordelar. Av vad jag hort fran svarforaldrarna sa blir det dock allt farre sadana stora fester, atminstonde dar vi bor. Vart brollop, for nastan 10 ar sedan, var en 3-dagars fest men numera nar en sa stor andel av befolkningen har lonearbete sa blir det allt svarare att fa till nagot sadant. Onekligen en oundviklig negativ bi-effekt av utvecklingen, vilken arbetsgivare vill ge ledigt stup i kvarten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Jag håller med dig om BTT och andra cyniker. Problemet är att de aldrig tar chansen att se något annat av Thailand i Pattaya!

Det är spännande att vänta på din reportage från festen. Jag hoppas att du kryar på dig så att du kan njuta!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mycket intressant och trevlig läsning om livet på landet..  :great:

Hoppas på en fortsättning när du vaknat upp från festen..  :drinks:

Mvh Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Haller helt med dig Kim, helt klart en av Thailands stora fordelar. Av vad jag hort fran svarforaldrarna sa blir det dock allt farre sadana stora fester, atminstonde dar vi bor. Vart brollop, for nastan 10 ar sedan, var en 3-dagars fest men numera nar en sa stor andel av befolkningen har lonearbete sa blir det allt svarare att fa till nagot sadant. Onekligen en oundviklig negativ bi-effekt av utvecklingen, vilken arbetsgivare vill ge ledigt stup i kvarten?

Stämmer förstås det du skriver, ju närmare konsumtionssamhället ett folk kommer, desto mindre tid för arbetskrävande cermonier finns det. Hos oss är ju även tid ett ekonomiskt begrepp, tillika svindyrt. Och då går det naturligtvis inte att ställa till några jättecermonier som kräver massvis med ideelt arbete och stora uppoffringar vad gäller tid för deltagarna.

Kan dock idag, när allt är bortstädat under eftermiddagen och brodern återfinns boende i templet, konstatera att vår fest slutade i stor belåtenhet för alla och envar och mina svärföräldrar har fått mycket beröm från olika håll, med all rätta tycker jag.

Vet inte hur många gäster det egentligen var men åtminstone 225 st finns antecknade för penninggåvor, men eftersom bara en i en familj ger så är antalet gäster naturligtvis betydligt fler än 225.

Slutsumman på det som kom in i kontanta gåvor från gästerna var 48 860 baht, rätt så imponerande summa för sammanhanget tycker jag.  :good:

Nu vet jag ju att detta egentligen är ett nollsummespel, och att mina svärföräldrar dom senaste 10 åren säkert gett bort 48 860 baht sammanlagt på andras cermonier, vad det än må vara för sorts cermoni. Allt antecknas nämligen nogrannt, vem som ger, hur mycket osv. Och när någon annan cermoni i byn ska hållas så tas anteckningarna fram och kollas av angående hur mycket värdfamiljen gav när dom var gäst och sedan ger man tillbaka något mer än det.

På så sätt så bäddar man själv för hur mycket man kommer att få in på framtida cermonier som barns bröllop, munkcermonier, begravningar osv. Det finns inga tvång att ge någon speciell summa men ger man lite år efter år åt andra så får man också lite tillbaka när det är dags för den egna familjens cermonier. Ger man hela tiden mycket, samt deltar/blir inbjuden på många familjers cermonier så kommer också inflödet av pengar bli stort den dag man själv håller en fest. Ett nollsummespel mer eller mindre alltså.

Här en bild av anteckningsboken, där alla byafamiljer som gästar skrivs ned med namn och nr samt vilken storlek dom hade på den kontanta gåvan. Som ni ser så är det här sista sidan och den slutade som sagt på nr 225. För att göra det så bekvämt och enkelt som möjligt så är det också så att man stoppar ned pengarna i det inbjudningskortkuvert man fick och överlämnar alltså gåvan med adressat och allt färdigskrivet. Bara att föra över uppgifterna om summa till anteckningboken. :)

Kan också meddela att man inte bara har skyldigheter som gäst utan också rättigheter att ta med sig en viss mängd mat/öl/alkohol med sig hem. Det packas påsar med mat hela dagarna för att folk ska kunna ta med sig hem och det läggs i ett par burkar Chang, några supar ya dong, eller så i varje påse förutom maten.

slutsumma2.jpg

Nästa bild visar dom ihopsamlade pengagåvorna ihopräknade och summerade. 48 860 baht kan väl låta som en hel del, men faktum är att notan bara för alkohol gick lös på runt 20 000, tre stora grisar kostade 17 300 baht och sedan några pickupbillass grönsaker, några lådor såser av alla de möjliga slag etc etc som jag inte vet vad det kostat. Men helt klart så överstiger kostnaderna i alla fall intäkterna med råge. Så gästgåvorna är mer att se som en hjälp, inte något som kan bekosta hela cermonin.

slutsumma.jpg

Puh, blev mycket text och få bilder det där. Har faktiskt tagit drygt 2000 bilder och sparat ca 800 även efter jag tittat igenom det mesta av bildmaterialet (allt har jag ännu inte hunnit se på). Skulle gärna vilja visa mer av detta senare i en egen tråd när vi återvänt till Sverige så jag väljer att bara ge något exempel just nu. Men mer sådana i nästa meddelande, det är dags att äta kvällsmat här borta i Ban Dan, Surin nu och efter det ska jag skjutsa släktingar till Bangkokbussen som avgår från en plats 11 km bort.

Men som sagt, jag återkommer. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, hinner inte visa så mycket cermonibilder idag, det är dags att krypa till kojs. Det är nämligen "barnens dag" här i Thailand i morgon och det kommer att hållas gåbord för byns barn på skolgården här. Många föräldrar, affärer mfl är med och sponsrar godsaker så det kommer att finnas mycket att välja och vraka på. Själva tänkte vi försöka hinna åka bort till marknaden och handla ett par säckar frukt på morgonen så att vi bidrar med vår sponsordel. Sedan blir det förstås att vara där med sonen.

Hinner som sagt inte ladda upp så mycket cermonibilder idag men kan i alla fall, så här dagen före "wan dek"  bjuda på en son-bild av hur uppklädd han var tidig morgon inför morbror Aegs munkcermoni.

munkcerm9.jpg

Kompisen Champ var som synes inte lika välekiperad, dessutom med spår av frukostrester över hela tröjan. Fast det var förstås vad som hände med vår grabbs skjorta också vad det led. :)

Kvinnorna i byn hävdar dock bestämt att vår son kommer bli en "killer" bland kärlekskranka ungmöar när han blir äldre. Tja, vad vet jag... men då får han åtminstone lära sig sluta upp med dom här fula dejtvanorna.

kiigai2.jpg

kiigai.jpg

På översta bilden har han redan fått till det, som det verkar, och ligger gosande och delar en påse snacks samtidigt som dom redan tittar djupt i varandras ögon.  :wub:

Den andra bilden visar dock hur han förstört hela situationen genom att, för det första, norpa till sig hela snackspåsen själv. För det andra, inte haft något bordskick alls utan smulat hejdlöst, för det tredje, han håller upp foten och visar stolt upp fläcken han fick när han trampade i hönsskit tidigare på dan, vilt ropande "kii gai, kii gai".  :fool:

Nåja, han kanske lär sig med tiden. Hur som helst, cermonibilder en annan dag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

:wai: Tack igen för att du delar med dig så mycket!

     Intressant med alla detaljer du förmedlar!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att ni har likadant klinker på golvet som vi har!

Fina bilder föresten. Det där med pengar i inbjudningskuverten kommer jag ihåg från vårt bröllop.

Även där minns jag att det anteknades noga vem som get vad.

Själv var jag då mest faschinerad över alla intryck då det var min första resa till Thailand.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är wan dek, barnens dag idag här i Thailand... tror bilder från munkcermonin får vänta ytterligare ett tag så att jag får lägga in lite pinfärska pics från vår byskola istället.

Jag och frugan for i morse iväg och inhandlade apelsiner för dryga 600 baht vilket blev 4 säckar á 10 kg styck.

Laddade med 40 kg apelsiner och en kuvertgåva på 1000 baht även till insamlingen av kontanta medel gick vi sedan dom 50 metrarna från hemmet till framsidan av skolgården där barnensdag festligheterna pågick för fullt med uppträdanden, spel, lekar, fri mat/dryck/glass samt utdelning av godis/frukt i mängd. Allt förstås gratis dagen till ära.

Här några få bilder därifrån utan vidare kommentarer eller ens valda med hänsyn att försöka framhäva en bild av hela arrangemanget. Till det skulle jag behöva visa många fler bilder och det orkar jag inte ladda upp från min gprs-uppkoppling här borta. Några helt slumpvis valda bilder alltså.

wandek8.jpg

wandek9.jpg

wandek10.jpg

wandek11.jpg

wandek7.jpg

wandek6.jpg

wandek4.jpg

wandek2.jpg

Och förutom grabben så syntes åtminstone en 3-4 "halvbarn" till. B la så är tjejen på bilden nedan också en luuk krung, pappan har jag dock ingen aning om var han håller hus... han har aldrig synts i byn när jag har varit här i alla fall. Men flickan, och en yngre bror till henne går dock på byskolan som alla andra barn i byn.

wandek3.jpg

Finns nog en 4-6 halvbarn i olika åldrar som går på byskolan här utan att någon sett till deras fäder på plats. Kanske inte bara är thaikillar som gillar att överge sin familj när barnen fötts och vardagen med familjeansvar etc kryper på?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Kim,

Tack för de trevliga reportagebilderna och texterna från "Barnens Dag".

Bra jobbat  :good: intressant.

Stilig son du har Kim - han blir nog framgångsrik bland damerna när han blir stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Kanonbilder.som vanligt!   :great:

Tack för att du delar med dig.   :wai:

Sambon säger att det är barnens dag imorgon lördag oxå.   :preved:

Jag vet inte hur det är med det..vet du/ni?

Hittade det här i ämnet...hehe: Jar... Wan-Dek (จ้า... วันเด็ก)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sambon säger att det är barnens dag imorgon lördag oxå.   :preved:

Jag vet inte hur det är med det..vet du/ni?

Jo din sambo har rätt, men här har dom bara flyttat firandet på just skolan tilll en vardag av praktiska skäl.

Siam-Nilsson. "stilig son", jo det säger tjejerna här i byn också. Vi får väl an se hur det blir med tjejtjusningen så småningom. Just nu är han mycket mer intresserad av annat än just det motsatta könet, han kan lika gärna få för sig att slänga sten på dom, som att pussas med dom. än så länge. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Jo din sambo har rätt, men här har dom bara flyttat firandet på just skolan tilll en vardag av praktiska skäl.

Siam-Nilsson. "stilig son", jo det säger tjejerna här i byn också. Vi får väl an se hur det blir med tjejtjusningen så småningom. Just nu är han mycket mer intresserad av annat än just det motsatta könet, han kan lika gärna få för sig att slänga sten på dom, som att pussas med dom. än så länge. ;)

Ok, då var det rätt som hon sa.som vanligt...hehe.

Angående Children´s Day läste jag att polisen kollar upp säkerheten, iaf i Bangkok.

Security stepped up at Government House Children's DayBy The Nation, Thai News Agency

http://www.nationmul...cs_30092842.php

Police have beefed up security at Government House to ensure the safety for children and participants in the National Children's Day events on Saturday after a home-made bomb was exploded at the drainage system of the compound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...