Jump to content
IGNORERAD

Byaskvaller i stort och smått


Kim

Recommended Posts

Bäste Fodervärd, en sådan bom borde genast installeras i varje svensk stad!

[move]Gatukontoristen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    50

  • måne

    17

  • Jobbe

    9

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Swedenfarang.uppe i norrland var det vanligt med slagsmål byarna emellan i början av 1900 talet,har hört mycket av farfar och dom andra gubbarna,hade ej själv velat vara med då!!! Hur långt efter ligger Thailand med utvecklingen???    50 år eller?? Detta var inget påhopp på någon eller ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fortfarande ganska vanligt. Fast det ter sig i andra former. T ex så gillar vi Sundsvallare inte Stödefolket så när de kommer till krogarna med sina kepsar kan det lätt bli bråk.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo det är stor rivalitet mellan byarna och ofta slagsmål på dom större arrangemangen. sägs det. Har själv aldrig sett någon fest spåra ur som tur är. Men det kan enligt frugan förekomma både knivar och machetes i värsta fall.

Nu tror jag ju inte att en fest hemma hos oss skulle spåra ut så mycket även om vi hade scenuppträdande. Men det är som sagt var inte för min skull festen hålls och då är det bara att rätta sig efter vad huvudpersonerna tycker och vill.

Såg för övrigt exempel på något liknande när vi körde genom Roi Et förra veckan. En bit bortanför Suvannaphum (jo det heter faktiskt så) så kom en mc med tre hukande grabbar åkandes samtidigt som två mc:n med andra grabbar på körde upp jämsides och slog på dom första med en lång grov påk. Såg riktigt obehagligt ut... brr! Som tur var vände killarna med påk efter att dom fått in ett par rediga smällar på dom hukande stackarna som i alla fall klarade sig från att falla i 50 knyck.

Undrar vilket Thailand du befinner dig i?  Knivar och machetes.

Det kan ju göra jätteont!

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som folket ut i byarna har stoltehet även om de har falangsvärsöner.

Verkar som att de vill behålla sinna värdighet att stå för kallaset och inte låta någon som är där endast någon eller några månader spela apa.

Glädjand att läsa allt går inte att köpa för pengar.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är tillbaka i vår Isaanby efter 11-12 dgr frånvaro och tänkte denna gång passa på att starta en tråd som behandlar byskvallret som dyker upp lika regelbundet som tidningen på andra ställen. Är väl inga världshändelser precis men världen i miniatyr kanske.

Börjar med att berätta det senaste skvallret i den soi bakom byskolan där vi bor. Var nämligen en av grannfruarna som tappade bort familjens hela besparingar för ett par dagar sedan när hon vistades på gränsmarknaden för att inhandla förnödenheter.

Av någon anledning hade hon en rulle med mycket pengar som hon, typiskt thailändskt slarvigt, hade löst i fickan där den sedan någonstans föll ut när hon tagit upp något annat ur fickan. Sedelrullen innehöll ca 18 000 baht vilket är förstås en högst ansenlig summa för en typisk bondfamilj i Isaan och kvinnan som tappade pengarna har varit helt otröstlig ända sedan händelsen, gråtit och t o m i sin förtvivlan bett sin man slå och döda henne. :)

Något som den snälle mannen ifråga förstås inte gjort trots fruns uppmaning.

Mer byskaller i stort och smått en annan gång.

DEt var väl väl planerat av familjen.Dom visste att du fanns i byn, så hon hoppades att du skulle tycka synd om henne och ge familjen lite bidrag

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo rivalitet mellan unga killar i byar, kvarter, förorter etc har nog alltid funnits och kommer alltid finnas. Människan är till sin natur ganska revirhävdande och krigisk... tyvärr. Men det är antagligen en strategi som varit genetiskt lönsam genom årmiljonerna så vi blir nog inte av med det beteendet i en handvändning.

Vad gäller att "inte få bjuda svärfar på en öl" så är det faktiskt han som bjuder mig mest varannana dag eller så. På eftermiddagen när han är sugen på ett glas öl så tar han alltid fram 2 glas och en stor flaska Chang och ropar Kiiim. Och sedan drickar han 1/3 och ger 2/3 åt mig. Är han riktigt sugen så öppnar han ytterligare en så han får ett glas till. Men mer än så blir det aldrig.

Eftersom familjen har affär så finns det alltid ett par lådor öl hemma och en 6-7 st i kylen. Så när jag känner för att bjuda tillbaka så köper jag istället ett par lådor till familjens förråd. Har igår köpt på mig 5 lådor inför nyårsfestligheterna, vilket är det första jag köpt sedan vi anlände för 1,5 månad sedan.

ok, har inte tid att bemöta något fler påstående just nu. Vi är nämligen på väg att möta den karavan som anländer från Bangkok hit till byn nu på morgon. Dom har med sig en massa insamlade pengar till templet och kommer mötas av orkester mm.

Karavanen består av ett antal bilar/minibussar med hemvändare. Återkommer!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

KIM

min ömkan var inte ämnad för dig, det är synd om andra svärsöner.

det var inte min mening att störa din semester.

M.V.H

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm

Frid på jorden?

Knivar o machetes, jo men visst är det så, det värsta jag varit vittne till var LoyKratong i våran by för 2 år sedan då man , som tur va, lyckades beslagta 2 st revolvrar, laddade, innan det hänt nåt. 

Inte säkert vem som skulle råkat mest illa ut om de avfyrats, såg väl inte direkt välputsade ut, kan bli obehagliga överraskningar för den som skjuter med skitigt vapen.  (JAJA inte tänka på barbrudar nu...)

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmmmm

Frid på jorden?

Knivar o machetes, jo men visst är det så, det värsta jag varit vittne till var LoyKratong i våran by för 2 år sedan då man , som tur va, lyckades beslagta 2 st revolvrar, laddade, innan det hänt nåt. 

Inte säkert vem som skulle råkat mest illa ut om de avfyrats, såg väl inte direkt välputsade ut, kan bli obehagliga överraskningar för den som skjuter med skitigt vapen.  (JAJA inte tänka på barbrudar nu...)

MVH

Baa

Vet inte vad det är för avkrokar ni hamnat i, Kim och Baa.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vet inte vad det är för avkrokar ni hamnat i, Kim och Baa.

/biker

Tror nog det är än värre i din "avkrok" Bangkok faktiskt. ;)

Men som jag skrev tidigare så har jag aldrig sett något byaslagsmål bara hört av tjejer mfl att det ibland förekommer och att det även vid sällsynta fall har förekommit vapen. Fan förra året var det en som blev yxmördad i byn när han låg och sov i sin hängmatta (svartsjukedrama) så visst fan, allt kan inträffa. Men yxmord har även inträffat i mina hemtrakter i Sverige så jag håller det inte för att vara något specifikt thailändskt. Dårar finns i alla länder, och ungdomar har en tendens att bilda rivaliserande gäng överallt på klotet. Så det är inte specifikt för denna del av jorden.

Steg upp halv sju i morse, tog en kaffekask och åkte till gränsmarknaden med en massa släktingar vid 0730. Karavanen från Bangkok anlände vid 0830 och vi tog oss sedan dansande och drickandes till templet med dom insamlade pengarna. Var en gående orkester som spelade och kanske 200-300 bybor i följet. Skitkul!

Nu är jag hemma för att duscha av mig svetten och tömma kameraminnena innan jag åker och hämtar mosters man som är officer i armen. Vi ska åka iväg till hans förläggning ett par mil bort i något ärende och jag blir chaufför och resesällskap. Kan kanske bli spännande att hamna i en militärförläggning såhär på nyårsaftonsförmiddagen.

Full fart med andra ord och nu dax att sticka igen.. återkommer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Hehe...tog en kaffekask...jag blir chaufför .hoppas att det gick bra och inga poliskontroller efter vägen.  :great:

Gott Nytt År till hela familjen!  :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim!

Hehe...tog en kaffekask...jag blir chaufför .hoppas att det gick bra och inga poliskontroller efter vägen.  :great:

Gott Nytt År till hela familjen!  :dance:

Kör jag en officer i armén så kan jag vara hur full som helst om polisen stoppar oss, armén är uppenbarligen starkare än polisväsendet i Thailand med tanke på dom senaste årens händelser. ;)

Skämt åsido, men en arméofficer intill hjälper garanterat även om jag alltid ser till att inte köra mer berusad än att jag med råge skulle klara en thailändsk nykterhetskontroll. Är jag full kör jag inte, men anser mig inte full efter en öl eller en kaffekask. Svenska myndigheter hade kanske haft en annan åsikt i saken, men den åsikten gäller inte här. ;)

Har i övrigt fullt upp med diverse byacermonier från tidig morgon till sen kväll nu runt nyåret och jag är faktiskt ganska utschasad vid det här laget. Ska efter att jag skrivit detta meddelande försöka sova en stund innan runt 10 av frugans gamla skolkompisar dyker upp för fortsatt party. Puh!

Skulle behövt lite metaamfetamin för att orka hela helgen, något jag inte har i min ägo och inte törs införskaffa heller. :)

Bjuder till sist på en, tycker jag, fin bild av grabbens tremänningar som jag tog tidigare i morse. Gott nytt år på er alla! :)

kusinernafrnstan4.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Superbra tråd...precis vad som behövs nu när det är så kallt och ogästvänligt i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

I skrivande stund sitter familjen och skriver adresser på en massa inbjudningskort till broderns munkcermoni.. mycket folk blir det. 100 inbjudningskort räckte tydligen inte till på långa vägar och då är det ju ändå en familj som inbjuds per kort och inte en person. Så det blir nog en hel del gäster. Kul!

Tydligen är det också en grannes son som också skall bli munk samtidigt och eftersom den familjen inte har så mycket pengar så tänkte dom inte ha någon stor cermoni. Men killen har då istället erbjudits att gå med i vårat musiktåg runt byn med sin släkt utan att för den skull behöva vara med och dela på kostnaderna. Blir ju bara roligare om dom är två blivande munkar i tåget och det blir trots allt inte någon skillnad i pris för oss.

Den stora buss som anlände med hemvändare från Bangkok på morgonen den 31 dec hade ju med sig en massa ihopsamlade pengar som jag tydligen ovetande har sovit med i förrgår natt. (dom låg i skåpet i vårt rum under natten vilket tydligen ansågs som ett säkert ställe).

Var dryga 230 000 baht så det var ju en rätt så åtråvärd summa för eventuella tjuvar. 1000 av dom slantarna var mitt personliga bidrag till totalsumman och mitt fullständiga namn fanns till förvåning med på ett snyggt förtryckt blad med namn på alla bidragsgivare. En massa thaitext och sedan mitt i någonstans mitt namn med prydlig västerlänsk text.

Här en bild av 2 käcka väktare som stod bland dom ca 200 pers som stod och väntade på att hemvändarnas buss skulle anlända på nyårsaftonsmorgonen.

hemvndare1.jpg

Och här har bussen anlänt och frugans bror, han som ska bli munk, har trött och berusad klivit av och tagit vår grabb i famnen. Det hade varit hög musik och alkohol hela nattens bussfärd från Bangkok och tydligen inte en blund i ögonen. Något det inte bjöds på under resten av dagen heller.

hemvndare2.jpg

Grabbens har haft fullt upp hela dagarna med att leka med sina tremänningar från Bangkoktrakten och nu har det visat sig att dom långhåriga flickorna tydligen har ådragit sig något känt huvudhårkryp. Så nu kollas grabbens hårbotten efter tecken på bett eller dylikt, dock som tur är ännu utan några såna spår. Gissar att det blir hysteri bland dom obstinata svenska föräldrarna på dagis där hemma om vår grabb skulle råka få med sig något sådant dit efter vår hemresa i slutet på månaden så det gäller att försöka ha koll. ;)

Här en bild på en av dom drabbade flickorna, glatt leende under husinvigningscermonin i går morse.

kusinernafrnstan5.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Oj, THB 230000... ingen dålig summa för en fest i Thailand!

Eller har jag missuppfattat, är pengarna till annat också?

Hur som helst ser jag gärna fler rapporter!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim,

Oj, THB 230000... ingen dålig summa för en fest i Thailand!

Eller har jag missuppfattat, är pengarna till annat också?

Hur som helst ser jag gärna fler rapporter!

Herr Chang har talat.

Jo det där med 230 000 till en fest stämmer inte riktigt utan det är en vanlig nyårsinsamling till templet, mestadels från utflyttade bybor i Bangkokregionen. Vad templet sedan använder pengarna till har jag ingen aning om, men det finns säkert många budgethål att täppa till. :)

Festen för vår familjemedlem står vi själva för. fast jag antar att det på sedvanligt thaivis även samlas in till kostnaderna av gästerna också, precis som vid bröllop. Men det vet jag inte säkert eftersom jag inte kan påminna mig att jag behövt ge något vid tidigare munkcermonier jag bevittnat. Fast den saken kan förstås för vår familjs del ha skötts av svärmor utan att jag behövt ta del av just den delen av cermonin?

Så skedde t ex vid dom två husinvigningar vi varit på i dagarna. (alltså, svärmor gav pengar för vår familjs räkning, hur mycket har jag ingen aning om? Jag själv gav inget.)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Rätt konstigt  :scratch_ones_head: att man ska festa för man ska bli munk. Livet i templet har ju inget med sprit, dans och flickor.

Fina  :clapping: bilder som vanligt Kim.

Hej Jerker!

Javisst är det lite konstigt tycker vi i norr.

Vi har olika tradition.som du vet.

Det är lika vid begravning också..sprit,

dans och flickor.

Någon annan kan säkert utveckla det mera/bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo det är stor rivalitet mellan byarna och ofta slagsmål på dom större arrangemangen. sägs det. Har själv aldrig sett någon fest spåra ur som tur är. Men det kan enligt frugan förekomma både knivar och machetes i värsta fall.

Nu tror jag ju inte att en fest hemma hos oss skulle spåra ut så mycket även om vi hade scenuppträdande. Men det är som sagt var inte för min skull festen hålls och då är det bara att rätta sig efter vad huvudpersonerna tycker och vill.

Såg för övrigt exempel på något liknande när vi körde genom Roi Et förra veckan. En bit bortanför Suvannaphum (jo det heter faktiskt så) så kom en mc med tre hukande grabbar åkandes samtidigt som två mc:n med andra grabbar på körde upp jämsides och slog på dom första med en lång grov påk. Såg riktigt obehagligt ut... brr! Som tur var vände killarna med påk efter att dom fått in ett par rediga smällar på dom hukande stackarna som i alla fall klarade sig från att falla i 50 knyck.

Hej Kim!

Kul att höra att ni har varit i närheten av Magroods hembyn. Hoppas att det våldet du såg inte blir representativt för Roi Et! :crazy: Jag har faktiskt inte sett något liknade själv; bara hört talas om det!

Ett exempel är när Magrood, brorssönerna och jag köpte biljetter till radiobilarna på Roi Ets årliga tivoli. Vi väntade länge för att någon skulle lämna sin bil för att vi skulle kunna åka också. Vi fick ge upp. När vi frågade runt om anledningen fick vi höra att det blir gängslagsmål om personalen skulle försöka köra iväg alla från bilarna efter varje pass. Allt prat från mig om att stänga av elen tills alla har gått, skaffa vakter, ringa poliser väckte bara en bild av mig som naiv turist!

Men songkransfirande ska däremot vara snällare i Roi Et än i övriga landet. Där brukar folk fråga om de för smörja in kalk i ansiktet. Där tillsätter man inget medel i vattnet som gör att håret bli klibbigt i dagar.

Det finns alltså både gott och dåligt skaller från Roi Et också!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Jerker!

Javisst är det lite konstigt tycker vi i norr.

Vi har olika tradition.som du vet.

Det är lika vid begravning också..sprit,

dans och flickor.

Någon annan kan säkert utveckla det mera/bättre.

Hej Lars!

Jag har varit på en begravning i Norrland och där dracks det ingenting. Men den avlidne hade dött av alkoholism. Det kanske förklarar saken!

Att festa vid döden gör de i Thailand också. För svärfar och svärfarmor blir det snart stora fest som har planerats i åratal!

Hur det är i Sverige när präster invigs känner jag inte till men jag känner till i alla fall hur det är för några präster på väg dit. Jag har varit på fest med ett gäng präststuderanden vid några tillfällen och hade mycket svårt att hänga med deras spritkonsumption. Det blev långa fester och de skröt om sina många sambobyten. Och jag tycker att jag var en extremt vild tonåring!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Att festa vid döden gör de i Thailand också. För svärfar och svärfarmor blir det snart stora fest som har planerats i åratal!

Hej Svarten!

Jo, det var det jag menade...jag minns svärfars

begravning för ungefär ett år sedan...som jag visat

bilder ifrån tidigare.då var det fest.

Några i repris här, från Roi Et:

Pan035.jpg

Pan034.jpg

Pan162.jpg

Pan114.jpg

Pan188.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Rätt konstigt  :scratch_ones_head: att man ska festa för man ska bli munk. Livet i templet har ju inget med sprit, dans och flickor.

Fina  :clapping: bilder som vanligt Kim.

Fast nu är det ju så att den blivande munken inte dricker någon sprit eller deltar i festandet utan det är personens omgivning som gör det. Den som ska bli munk rakas, sminkas och kläs under cermoniella former då ALLA ANDRA äter och dricker gott, inte huvudpersonen. Sedan åker han runt byn sittande på en sorts tron på något fordon (eller på t ex en elefant) med en gående orkester och hela släkten dansande och drickandes framför. Den blivande munken ifråga varken dricker eller dansar och inställer sig sedan i templet morgonen efter okristligt tidigt (ca 0400?). Många har vid kvällsfesten en scen med morlam, eller som här i trakten mestadels gantrum (khmer) folkmusik. Folk äter och dricker gott, umgås och har roligt fram till läggdags som här sker tidigt. inget nattsuddande med andra ord.

Kan passa på att bjuda på ett par pix från byatåget som dansande gick med nyårshemvändarna till templet på nyårsaftonsmorgonen. Detta har inget att göra med den kommande munkcermonin men en gående orkester och dansande människor är väl likheten. Vid tillfället där nedstående bilder togs var alltså höjdpunkten hemvändarna från Bangkok som kom med dom insamlade 230 000 bahten även om dom alltså inte överlämnades till templet förrän efter en övernattning i mitt och frugans rum (behövde väl kompletteras innan dom överlämnades).

hemvndare3.jpg

hemvndare4.jpg

Många var dom som väntade, här förmodligen en mamma och två barn som blev lyckliga över att få hem pappa för en helg.

hemvndare5.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... min uppfattning är att thailändare vid varje någorlunda signifikant händelse tar chansen att ställa till en rejäl fest. Gäller väl för all del svenskar också i viss mån ;-)

Vad gäller thailändsk begravning har jag dock fått intrycket att här finns en något djupare mening med festen. Den avlidnes själ (eller vad det nu är) betraktar sina anhöriga, och om dom sörjer för mycket blir det omöjligt att gå vidare till nästa liv, då måste man stanna med sina egna. Bättre då att alla festar och är glada!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...