Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Kim

Byaskvaller i stort och smått

Recommended Posts

Baa

Självklart Kim! Jag håller med dig  :great:

Jag vill trots det trycka lite på frågan jag hade i mitt tidigare inlägg, förväntar sig familjen att man får pengar om dottern träffar en farang eller är man nöjd och lycklig för att dottern hittat en man hon är lycklig med. Varför jag undrar är för att man läser (ibland mellan raderna) att man skickar pengar till familjen hemma i Thailand.

ps: Njut av din bok...  :dirol:

Sinsod är en Thailändsk tradition, hur stor beror ju på den ekonomiska situationen. En farang anses ha det mycket bättre ställt än byfolket i allmänhet, därvid förväntas en ansenlig summa.Däremot tror jag det är väldigt sällsynt med förhållanden där endast känslor räknas som tillräckligt för familjen. Att skicka pengar kan ju ses som komensation för inkomstbortfall till familjen, huruvida damen ifråga hade någon inkomst eller har föga betydelse. Men allt är ju individuellt, det finns förmodligen inget förhållande exakt lika något annat, ävenså pengar till familjen.

MVH

Baa

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Jive

Men allt är ju individuellt, det finns förmodligen inget förhållande exakt lika något annat, ävenså pengar till familjen.

MVH

Baa

Och därmed faller det övriga i ditt inlägg.

Kim

Självklart Kim! Jag håller med dig  :great:

Jag vill trots det trycka lite på frågan jag hade i mitt tidigare inlägg, förväntar sig familjen att man får pengar om dottern träffar en farang eller är man nöjd och lycklig för att dottern hittat en man hon är lycklig med. Varför jag undrar är för att man läser (ibland mellan raderna) att man skickar pengar till familjen hemma i Thailand.

ps: Njut av din bok...  :dirol:

He he, ska njuta av boken så fort jag svarat dig. :)

Vi hade en undersökning här tidigare om hur mycket medlemmarna skickade till sina thailändska familjer i månaden och över hälften påstod sig inte skicka något alls.

Men rent allmänt så förväntas ju en vuxen dotter (eller son) hjälpa sin familj, dvs åldriga föräldrar eller yngre syskon oavsett om hon träffar en farang eller inte. Och du kan gärna jämföra fenomenet att ge sina föräldrar i Thailand med hur vi ger våra egna barn i Sverige.

I Sverige ger vi ju oftast våra barn allt som står i vår ekonomiska makt utan att tänka på att barnen uttnyttjar oss oavsett hur hårt det drabbar vår egen ekonomi. I Thailand gör man samma sak med sina föräldrar och hjälper man inte dom så blir man av omgivningen sedd på som lika "dålig" som dom svenskar som låter sina barn leva knapert och fattigt fast föräldrarna själva kan leva flott.

Och ju mer pengar ens barn har, desto mer förväntas barnet förstås kunna bidra med till familjen. En tjej som flyttar utomlands och där kanske tjänar 10 ggr mer än hon skulle gjort i Thailand samtidigt som hennes man är "miljonär" förväntas givetvis kunna ge mer än en som inte har samma ekonomiska styrka.

Däremot så har inte alla tjejers familjer samma behov av ekonomisk hjälp och har familjen inte behovet så minskar eller försvinner också kravet på hjälpen. Så man kan förstås inte ge något generellt svar på din fråga eftersom alla tjejer är individer från olika hemförhållanden och sociala miljöer. Men självklart så är skillnaden mot svenska tjejer stor. I Sverige finns ju överhuvudtaget inte några krav på vuxna barns att ge ekonomisk hjälp till sina föräldrar eller familj, den tiden lämnade vi för ett antal årtionden sedan när staten tog över ansvaret att ta hand om våra gamla, halta och lytta. I Thailand tvingas dock fortfarande dom i arbetsför ålder ta hand om både sina yngre och äldre släktingar eftersom staten varken kan eller vill göra detta.

Så svaret på din fråga är väl egentligen, Ja, thailändska tjejer förväntas skicka pengar till sin familj om behov av sådana finns eller om hjälpen kan ge lite guldkant på familjens tillvaro. Precis som till svenska staten så ger man i thailändska familjer efter förmåga och erhåller efter behov. Men som sagt, inte alla familjer har något behov och därför skickar inte heller alla tjejer hem pengar. Men i princip alla skulle göra det om behovet fanns, precis som alla föräldrar i Sverige hjälper sina barn villkorslöst om behovet finns.

Ps  Vaxet... finska vinterkriget, insatt i ett världshistorisk sammanhang är kanske inte så dumt att försjunka ner i efter att ha lyssnat på diverse egentligen oviktigt thai- och khmerskvaller hela dagen. Från morgondagens perspektiv så kanske skvallret inte känns så aktuellt eller himla viktigt att föra vidare på MPR. ;)

Sweet dreams allihopa, här i bylivets Isaan är klockan halv nio på kvällen vilket betyder läggdags sen länge.   :yes:

BORN62

Hejsan :yes:

Kim :yipi:

I Thailand tvingas dock fortfarande dom i arbetsför ålder ta hand om både sina yngre och äldre släktingar eftersom staten varken kan eller vill göra detta.

Men i princip alla skulle göra det om behovet fanns, precis som alla föräldrar i Sverige hjälper sina barn villkorslöst om behovet finns.

Ligger inte mycket av ansvaret på just tjejerna i Thailand?

Om jag fattat saken rätt så är det ju rätt vanligt när ett par går skilda vägar att fostran och försörjningsplikt ofta hamnar på modern medans pappan ofta helt försvinner ur bilden.

Tyvär är det ju så att inte alla föräldrar i Sverige hjälper sina barn villkorslöst.

Tror rätt många barn i Sverige (inte bara Sverige för den delen) far illa på grund av att förädrarna av olika anledningar inte bryr sig.

Minns en gång för inte så länge sedan när jag va och åt och i ena hörnan sitter ett gäng juveler och skrålar medans barnen leker utanför.

Efter ett tag kommer några ur barnaskaran in och påpekar att dom är hungriga och frågar sin mamma om dom kan få beställa mat.

Svaret blir - 'vi har inte råd, det finns pizza i frysen, EN TILL STARKÖL'.

Så när barnen går förbi mitt bord på väg ut säger jag åt dom att beställa det dom vill ha så betalar jag.

Då blev det ett herrans liv och jag fick mig en rejäl utskällning att jag inte skulle lägga mig i sådant som jag inte hade med att göra.

Sa ingenting med hänsyn till barnen så det blev nog fryst pizza till slut.

Tommy

Det där med att skicka hem pengar till föräldrarna förekommer även när det inte finns nån Falang som betalar.

Jag har nöjet att ha 2st Thailändska tjejer som arbetskamrater just nu, och båda sänder hem hälften av det de tjänar till sina föräldrar.

Så gör även tjejernas syskon, enligt uppgift, dock kan de inte skicka halva lönen, eftersom de inte har råd.

En av tjejerna är tillsammans med en Australienare, som jobbar under mej, och han har väldigt svårt för att köpa att hon sänder så mycket pengar...

Tjejen och killen (Noona och Andy) finns med på ett av mina senaste foton, under "dagens bild" här på MPR.

MVH Tommy

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Kim

Ligger inte mycket av ansvaret på just tjejerna i Thailand?

Om jag fattat saken rätt så är det ju rätt vanligt när ett par går skilda vägar att fostran och försörjningsplikt ofta hamnar på modern medans pappan ofta helt försvinner ur bilden.

Vet faktiskt inte hur pass statistiskt vanligt det är thailändska pappor struntar i sina barn helt efter skilsmässa men så är i alla fall inte alltid fallet. Har själv sett flera exempel på när barnet tas om hand av faderns familj, eller när fadern likt en varannanhelgspappa i Sverige, kommer och tar ut sitt barn på nöjestur då och då (samt bidrar med pengar till försörjning/kläder etc).

Vad gäller min egen svärfamilj så ger båda dom två söner som hunnit ut i arbetslivet en hel del till sina föräldrar utan att dom har något uttalat krav på sig att göra detta. Så dom gör nog det för att det känns bra helt enkelt, man mår bra av att ge åt sina föräldrar, fast föräldrarna klarar sig lika bra utan det som ges.

Den äldsta av frugans bröder, som redan hunnit jobba några år (han är 26), brukar t ex alltid överlämna runt 10-15 tusen baht när han kommer hem från Bangkok över nyåret och dessutom hjälper han till med diverse annat som t ex att köpa en ny tvättmaskin, betala ny elutrustning till familjens hem, köpa mobiltelefon till sina yngste broder har han gjort två ggr, hjälpa mellanbrodern med pengar under hans univeritetsstudier mm mm.

Så nä, det är inte bara döttrar som förväntas hjälpa sina föräldrar/familj. Däremot verkar döttrarna oftast vara dom ansvarsfullaste i just det avseendet. För inte alla i Thailand bryr ju sig om att hjälpa sina föräldrar ekonomiskt precis som inte alla föräldrar hjälper sina barn i Sverige. Men majoriteten gör nog det gissar jag (utan att ha något statistikt underlag). Och är det någon som slarvar med detta så är det antagligen oftast killar.

En annan sak i Thailand som kan vara en bidragande orsak till att döttrar hjälper mer än söner är kanske för att det är vanligast att mannen flyttar hem till kvinnans familj/hemort när dom träffats. Här i byn dräller det av män från olika delar av Thailand som hamnat här därför att dom träffat en kvinna från byn.

Finns män från både södra, norra och centrala Thailand här i byn och deras ekonomiska support går givetvis då i första hand till svärfamiljen som bor intill och inte till dom biologiska föräldrarna (som kanske bor 100 mil bort).

Herr Chang

Hej Kim,

"En annan sak i Thailand som kan vara en bidragande orsak till att döttrar hjälper mer än söner är kanske för att det är vanligast att mannen flyttar hem till kvinnans familj/hemort när dom träffats."

Jaså? I så fall är ju thailogiken angående sin sod lite märklig. Först ska man ha ersättning för att man förlorar sin dotter. I själva verket stannar dottern kvar och fortsätter att bidra, plus att hennes nya make bidrar ytterligare?

Detta hänger inte ihop riktigt...

Herr Chang har talat.

Grevenigrevie

Men seriöst changen... Thailand är väl oftast allt annat än just logiskt...  :D

Baa

Och därmed faller det övriga i ditt inlägg.

?

Baa

Merlins

Men seriöst changen... Thailand är väl oftast allt annat än just logiskt...  :D

Thailand är logiskt, Thai-logiskt, precis som Sverige är logiskt, Sverige-logiskt. Vi kan inte alltid se logiken eftersom det ibland finns helt andra grundförutsättningar i Thailand mot Sverige.

Herr Chang

Thailand är logiskt, Thai-logiskt, precis som Sverige är logiskt, Sverige-logiskt. Vi kan inte alltid se logiken eftersom det ibland finns helt andra grundförutsättningar i Thailand mot Sverige.

Visst är det så att jag och många med mig aldrig kommer att förstå det thailändska tänkandet. Vissa seder får man bara acceptera, men det hindrar ju inte att man kan föra en något akademisk diskussion där man spekulerar över orsakerna till dessa seder.

Poängen i mitt förra inlägg var att många (både faranger och thailändare) motiverar sin sod med att dottern (som man med möda och besvär plus stora kostnader uppfostrat, givit mat till, tillhandahållit tak över huvudet etc.) plötsligt ska försvinna. Utan att ha betalat tillbaka allt hon fått under sin uppväxt. Sin sod ska då motsvara summan av alla vedermödor man haft för dottern.

Ett för all del något märkligt tänkande, men OK jag köper det. Ett barn är en investering där man förväntar sig utdelning helt enkelt. Även om investeringen var oplanerad...

Men så skriver Kim att dottern efter giftemål oftast stannar i hembyn och mannen flyttar dit. Båda två fortsätter bidra till damens föräldrar. Och då tycker jag att detta sin sod argument faller platt till marken.

Herr Chang har talat.

Grevenigrevie

Ta inte det för allvarligt...

Det var menat som lite allvar och lite skämt eftersom det precis som changen skriver är många med oss som aldrig lär oss förstå deras tänkande och lösningar av saker å ting...

Merlins

Visst är det så att jag och många med mig aldrig kommer att förstå det thailändska tänkandet. Vissa seder får man bara acceptera, men det hindrar ju inte att man kan föra en något akademisk diskussion där man spekulerar över orsakerna till dessa seder.

Poängen i mitt förra inlägg var att många (både faranger och thailändare) motiverar sin sod med att dottern (som man med möda och besvär plus stora kostnader uppfostrat, givit mat till, tillhandahållit tak över huvudet etc.) plötsligt ska försvinna. Utan att ha betalat tillbaka allt hon fått under sin uppväxt. Sin sod ska då motsvara summan av alla vedermödor man haft för dottern.

Ett för all del något märkligt tänkande, men OK jag köper det. Ett barn är en investering där man förväntar sig utdelning helt enkelt. Även om investeringen var oplanerad...

Men så skriver Kim att dottern efter giftemål oftast stannar i hembyn och mannen flyttar dit. Båda två fortsätter bidra till damens föräldrar. Och då tycker jag att detta sin sod argument faller platt till marken.

Herr Chang har talat.

Jag har mer sett och ser sinsod som en försäkring för familjen och en show för mannen där han visar att han kan stå för framtida försörjningen av en ny familj. Misslyckas han så har familjen sinsoden som får användas till fru och barn (om familjen har varit sparsam dvs.).

Vi har haft liknande hör i Sverige, hemgiften, men då var det är det kvinnan och hennes familj som betalar och kvinnan flyttade då oftast till mannens föräldrar. Hemgiften fick kvinnan behålla vid ev. skillsmässa och blev en försäkring för henne.

Kim

Hej Kim,

"En annan sak i Thailand som kan vara en bidragande orsak till att döttrar hjälper mer än söner är kanske för att det är vanligast att mannen flyttar hem till kvinnans familj/hemort när dom träffats."

Jaså? I så fall är ju thailogiken angående sin sod lite märklig. Först ska man ha ersättning för att man förlorar sin dotter. I själva verket stannar dottern kvar och fortsätter att bidra, plus att hennes nya make bidrar ytterligare?

Detta hänger inte ihop riktigt...

Herr Chang har talat.

Nu för tiden så flyttar nog oftast inte mannen till frugans hemkommun utan båda parter bor nog redan utsocknes, dvs antagligen Bangkok med omgivningar samt stannar där. Av min egen svärfamiljs 4 barn på 29, 26, 24 och 16 år så bor en i Sverige, två i Bangkok och den yngsta bor och studerar veckovis i Prasat 4 mil bort. Och sonen som studerar just nu lär antagligen även han bo i Bangkok så småningom och föräldrarna blir ensamma här i byn.

Kanske inte undra på att dom älskar när vi är här med deras första, och hitills enda, barnbarn. :)

Kim

Tänkte idag bidra med en smärre världshändelse till byskvaller, fullt jämförbar med finska vinterkriget och dom dåtida spänningarna mellan röda armén och wehrmacht.   :yes:

Det är nämligen så att vi, i vår soi bakom byskolan, har en kul gammal gumma som kallas Mäow. Hon både hör och ser lite dåligt och när vi anlände för en dryg månad sedan och jag wai:ade henne så tittade hon länge och väl med kisande ögon innan hon till slut fattade vem det egentligen var som wai:ade. Men när hon väl upptäckte det så sprack förstås leendet upp. :) Samma Mäow lärde förra året vår son att kasta slängkyssar vilket gjort honom omåttligt poulär bland diverse tjejer både här och i Sverige sedan dess. Så han har Mäow att tacka för mycket kul mellan lakanen.   :air_kiss:

Det är även i övrigt en riktigt skön gumma som lever under väldigt enkla förhållanden med en försupen yngre pojkvän men som med motiveringen "jag behöver inga pengar, har så jag klarar mig" vägrade sälja ett stycke helt perfekt mark åt oss, trots vår förfrågan för något år sedan och trots att det hade gett henne runt en hundratusing. Suck!

Hon har även vuxna barn som lever i Bangkok och som hon då och då hälsar på borta i huvudstaden.

Vid senaste besöket hos dottern i Bangkok så hittade Mäow en liten söt storstadsvalp som hon valde att ta med hem hit till byn vid återfärden. Gud nåde den valpens tur att få hamna i en lugn soi bakom skolan i Ban Dan, Surin istället för i smogens och trafikens Bangkok. Måste ha begåvats med högsta vinsten i hundarnas eget livslotteri antar jag.   :good:

michael1.jpg

Nåja, valpen tvingas väl här bakom byskolan i Ban Dan förstås utstå en massa slit och dragande från små barn, b la från vår son och hans bäste kompis Champ. Men det är antagligen bättre än snabba, hårda bilar som inte väjer en millimeter för en naiv liten hundvalp.

michael2.jpg

Dom ibland riktigt elaka byhundarna kollar förstås in nykomlingen från huvudstaden utan att bli så värst imponerad av "ömskinnet" ifråga. Här våra två egna bestar, Doi och Dick som väl får anses behärska soi:en ifråga.

michael4.jpg

Men Michael, som valpen till bybornas omåttliga förtjusning döpts till av Mäow, verkar trots allt trivas bra här på landet och visste han hur tur han haft att flyttas från bilarnas Bangkok till en lugn soi i lugna Isaan så hade han antagligen hoppat fyrfota av glädje.   :im_so_happy:

michael3.jpg

Det var historien om valpen Michael det. Fler världshändelser från byn en annan dag. :)

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy