Jump to content
IGNORERAD

Byaskvaller i stort och smått


Kim

Recommended Posts

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    50

  • måne

    17

  • Jobbe

    9

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Gubben har nog inte sett lägenhetspriserna i Stockholm innerstad. :crazy:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gubben har nog inte sett lägenhetspriserna i Stockholm innerstad. :crazy:

Baa

Näää, eller för den delen i Berlin, Manhattan, London, Paris etc. ;)

Och inte förstår han heller det faktum att i princip alla faranger lånar ca 97% av summan som ett hus, eller en lägenhet kostar och sedan månadsavbetalar detta under en livstid. Här i Isaan har ju lån varit i princip omöjliga att få, annat än av rika ockrare, dvs tills TRT steg in på den politiska banan och möjliggjorde b la huslån för dom med fasta jobb åt säkra arbetsgivare som stat och kommun. Något som gjorde att det nästan över en natt ploppade upp ett antal nya, fina hus här i byn.

Så gubben tror naturligtvis att alla med hus i farangland har betalt dom kontant och själva priset för husen har nog med alla säkerhet förmedlats av dom stolta döttrarna. :)

Denna typ av fördomar om farangers likviditet hör man ju titt som tätt ute i byarna och man kan väl sammanfatta det hela med.. noll koll!

Ser samma fenomen hos thailändska tjejer i Sverige under dom första 2 åren av besöksvisa och SFI-studier, dvs noll koll på hur det egentligen fungerar i farangsamhällen. En tjej som t ex kommer till en ung singelkille i en liten svindyr innercitytvåa kan besviket undra varför han inte bor i en fyra, eller ett jättelikt hus 2 mil utanför stan, som killens äldre kompis (som har familj med 3 barn) gör. Att man inte bor i en fyra, eller ett hus, om man är singel eftersom det vore onödigt slöseri med både pengar och bostadsyta faller inte den nyanlända, oförstående thaitjejen in. :)

Personligen skiter jag väl i vad dom tycker och tror här ute i byarna men tycker desto mer synd om frugan som efter 7 års studier i Sverige vet det mesta om hur det fungerar i farangland, men som fortfarande har den thailändska ödmjukheten att inte säga emot t ex bygubbar som den i exemplet.

Så scenariot kan vara att gubben i exemplet först berättar för frugans mormors syster att "alla faranger som bor i lägenhet i sina hemländer är dom stackare som inget har". Följdfrågan från mormors syster till frugan blir förstås - Hur bor ni, lägenhet eller hus?  :)

Och eftersom vi bor i lägenhet, men frugan förstår varför vi gör det och att det inte beror på att vi inte har råd med ett hus utan för att vi har annorlunda prioriteringar i ekonomin, så blir väl svaret ungefär - Eähh, vi bor i lägenhet... men..  :not_i:

Stackars frugan, och stackars alla stackars bytjejer som ska försöka förklara farangsamhället till dom som inte förstår annat än det dom ser i byn med egna ögon.

Jag säger till frugan efteråt när hon uppgivet berättar om situationen. men, säg åt gubben att den lilla lägenheten vi bor i gick lös på 3 miljoner baht att köpa och att vi förutom det varje månad betalar runt 30-35 tusen baht i hyra/kostnader för att huset ska skötas åt oss som bor där. Och dessutom att vi valt att bo så "billigt" bara för att vi ska ha råd att semestra i Thailand 4 mån per år. :)

Men nä, frugan vill absolut inte skriva äldre, sk "klokare" personer på näsan genom att påstå att det dom säger inte riktigt stämmer. ha ha :)

Så jag kan faktiskt ha en viss förståelse för att thaitjejer som bor utomlands ibland väljer att ljuga om hur dom verkligen har det där borta i utlandet. Kanske enklare än att börja förklara hur farangsamhället fungerar. Varför inte istället dra en nödlögn om att "vi bor i flott hus och har flera miljoner på banken" för att slippa skitsnacket från diverse inskränkta bybor som ändå inget vet eller förstås.

Fast dom lögnerna skapar ju å andra sidan nya problem. dvs släktingar som förstås tycker att mångmiljonären i släkten borde kunna hjälpa till ekonomiskt vid den ena eller andra krisen. 10 000 baht är förstås ingen summa för den som har många miljoner, det fattar ju alla, även här ute i byarna.

Men har man, då frågan om hjälp kommer, tidigare dragit en nödlögn om hur mycket man har så kommer man ju sedan istället i all framtid räknas som den egoistiske snåljåpen om man inte kan hjälpa till med det ekonomiska bryderi som släkten besitter, och som ändå "bara" kostar 10-20 tusen baht.

Så det är nog i längden bäst för våra tjejer att svälja förtreten över skitsnacket på hemorten och alltid bestämt hävda att "vi inget har". Har man enligt byaryktet inga pengar så är det heller inga som kommer med förfrågan om hjälp till än det ena, än det andra.

Nåja nog om detta, har egentligen mycket annat att skriva om kretsande i huvudet, men inte riktigt tiden till det.. tyvärr. En annan gång. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivit Kim, hur man an vander sig har man alltid rumpan bak  ;)

Jag har inga personliga negativa erfarenheter men visst ar denna overtro pa hur mycket pengar faranger har och hur mycket man kan tjana i Farangland valdigt vanlig. Det var for nagra ar sedan en tjej i byn som gifte sig med en tysk som jobbade pa pappersbruket har och flyttade med honom till Tyskland nar hans kontrakt var over. Ganska snart gick berattelser i byn om de tiotals miljoner han tjanade och palatset de skulle bygga i byn. Efter nagra ar och uteblivet palats sa overgick beundran gradvis till illasinnade rykten. Nar kvinnan forra aret kom tillbaka med tva sma barn men utan vare sig man eller pengar sa var givetvis fornedringen ett faktum.

Det ar synd att det ska vara sa har men alla som trodde att svenskar har monopol pa Jantelagen ska nog tanka om, har ar det betydligt varre da den ocksa ofta kombineras med ibland skrammande okunnighet. Samtidigt har jag forstaelse att manga av dessa tjejer hittar pa berattelser om hur fantastiskt det ar i Farangland och hur rika de ar; manga av dem stod langst ner pa samhallspyramiden i Thailand innan de akte, hamnade langst ner i landet de kom till och alla vill givetvis nagon gang fa ett erkannande. Att da dribbla lite med sanningen for folk som anda aldrig skulle forsta kan val anses vara en ganska liten synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga med Thailand och thailändare är att allt värderas i pengar.

Hela samhällssystemet och livssynen styrs av pengar och med pengar kan du göra i stort sett allt.

Torftigt, mycket torftigt!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Jive till 100% Torftigt va ordet. Är man född av rika föräldrar får man bättre betyg oftast ett bätre jobb vilket ger sämre kvalitet linan ut. Vi var t.ex. inne på banken för att fixa lite papper, sambon blev jätteförvånad över att möta en gammal (nåja inte så gammal) klasskamrat som tydligen gift sig med en betydelsefull invånare, "hon kunde ju inte ens få 1+1 till 2, hur kan hon jobba på banken?". Nu förstår ju jag det men inte sambon.

En anna sak som Kim skrev, "man säger inte emot äldre."

En dygd icke bara i LOS, Jag var på Samoa för ett par år sedan, där är man ännu mer underdåniga di gamla i samhället. En mycket lustig situation som jag höll på att trampa riktigt illa in i var när en äldre dam frågade mig om jag kom från Australien, och pekade upp mot himlen, jag började svamla nåt om "nja inte ditåt ...blev stoppad av min vän i grevens tid. Många av de äldre ser ju sina släktingar flyga utomlands för arbete, och komma hem och hälsa på, och då far dom ju uppåt, resp. kommer uppifrån. Därför äro di äldre i många fall övertygade om att Australien ligger där uppe.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det tråkiga med Thailand och thailändare är att allt värderas i pengar.

Hela samhällssystemet och livssynen styrs av pengar och med pengar kan du göra i stort sett allt.

Torftigt, mycket torftigt!

Exactemente Herr Bugg, här i Sverige är ju folk helt ointresserade av pengar och har man pengar kan man ju inte göra något alls förrän skatteverket och fogden undrar vart man fått dem ifrån.

[move]Nolltaxeraren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det snackas om pengar ute i byarna är väl inget nytt.

År 2007 så registrerades vårat äktenskap på Ampun.

När frugan o jag var klara å vi alla skulle åka tillbaka till byn, så fick jag höra skvallret som jag fortfarande garvar högt åt.

Det hade kommit en äldre dam fram till svärmor och frågat helt öppet och utan skrupler "hur mkt pengar som hon fick utav farangen". svärmor hann inte säga något förens den äldre damen berättade om "hennes" svägerstas dotters farangman som skickade så mkt pengar varje månad att thaibanken hade sagt, att det måste bli ett stopp nu, för dom kunde inte ta emot mer pengar.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

c-dude  :D   :D   :D den situationen kommer jag aldrig att få uppleva,i min släkt finns det alltid bergrum att fylla  ;) men däremot håller jag med om att det blir fruktansvärt jobbigt när allt kretsar kring pengar.Kan förstå att dom som aldrig haft några och det kommer en"milionär"från farangland att de tycker att han(dom)ska dela med sig för så har det väl alltid varit i "gamla"samhället,att man lever på det familjen har.Mvh Måne (mitt pengaträd är avverkat)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Arne!

Du kan ju t ex, med dina penningar, försöka köpa dej fri från rättspåföljd vid ett begånget brott i Sverige - går ej så bra.

I Thailand går det alldeles utmärkt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Marrying a foreign husband is seen by many Thai females as being a passport away from dire poverty and into a life of luxury. This is particularly true of Isarn women, specifically in the more remote villages, where these aspirants see their peers with fabulous houses, built with the funds of their farang husbands and sporting the accoutrements of a lavish lifestyle, like cars, swimming pools, home theatres, washing machines and designer clothes, albeit copies!

Från

http://www.pattayada...reID=0000000998

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens byaskvaller kommer från en fd småskolelärarinna samt en lokal byggvaruhandel. Vi var nämligen i eftermiddags iväg och hämtade några takplåtar till svärfar som håller på att sätta upp ett enkelt tak över en betongplatta som sticker ut från husets baksida. Och på byggvaruhandeln där plåtarna fanns så kunde man förtälja att dom fått mängder av avbeställningar på byggmaterial från faranger den senaste tiden.

Om det beror på att faranger inte kom fram, eller avbeställde sin resa pga flygplatskonflikten, alternativt den ekonomiska krisen i världen eller den låga växelkursen låter jag vara osagt eftersom varken jag eller dom på bygghandeln vet detta. Men avbeställningarna från faranger har tydligen duggat tätt på just denna byggmaterialaffär.

Skvaller 2... Den fd lärarinnan Dao, dvs frugans gamla rumskompis från studietiden, som för en tid sedan kom tillbaka efter ett första besök i norska pojkvännens hemland meddelade idag för oss att hon inte tänkte börja om som lärare på skolan i sin hemby (hon sa upp sig innan hon åkte till Norge). Det för att mutan för att få jobbet tydligen stigit från tidigare 50 000 baht till 70 000. Vem eller vilka som tar emot mutan, alternativt delar på den, har jag dock ingen aning om?

Och förresten, en grej till hörde jag idag, hennes storasyster, som numer flyttat hem från Bangkok och jobbar på "oboto" (dvs kommunens gatukontor ungefär) kunde berätta hur dom anställda där uppenbarligen av någon anledning tvingades muta chefen genom att ge honom en tredjedel av nyårsbonusen varje år. En bonus som tydligen normalt brukar uppgå till ca 3 månadslöner.

Slut på dagens byskvaller...

Ps  Här en bild på exlärarinnan, som inte hade lust att pynta 70 000 baht för att få en förnyad anställning, på roddtur med vår son tidigare i eftermiddags.

daoolinus.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det för fd.lärarinnan Dao,funkade norrmannen den här gången eller är hon ute på öppna marknaden(giftasmarknaden)igen  :wub: hälsa alla Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med mutor hatar jag starkt.

De ska f-n inte få någonting.

Det blev ganska kämpigt när jag jobbade där innan jag flyttade till Sverige.

En gång hotades jag med att min svenska chef förmodligen skulle få sitta i finkan några dagar pga krångel med arbetstillstånd. Jag talade om det för chefen och sa att jag inte ville vattna den skitiga korrupt-blomman. Men det var upp till honom vad han vill att jag skulle göra. Vi chansade och det var bara tomma hot.

En annan gång åkte jag tidigt från östkusten till Bangkok för att fixa ett ärende.

Jag kom innan kontoret öppnades.

Var först där.

"Du får vänta, chefen har inte kommit" sa de.

"När kommer han ungefär?" frågade jag.

"Vid tio" sa de.

Det blev många tider jag fick under dagen.

Vid tre tiden på eftermiddagen sa de att chefen inte skulle komma alls. Han var bortrest eller något sånt.

Då blev jag skitförbannad och kunde inget göra... de hade ju hela makten.

Skällde på dem skulle inte hjälpa.

Resonera skulle inte heller hjälpa.

Av ilska så rann bara tårarna och jag grät och grät och fick fram "varför har ni inte inte sagt det tidigare, varför låter ni mig vänta hela dagen?"...

"Ja ska vänta vidare" sa jag...

Sen när adrenalin hade gått ur kroppen somnade jag på bänken framför deras glasruta.

Vid halv fem blev jag väckt och pappren var färdiga.

---

Den dagen glömmer jag aldrig.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur går det för fd.lärarinnan Dao,funkade norrmannen den här gången eller är hon ute på öppna marknaden(giftasmarknaden)igen  :wub: hälsa alla Mvh Måne

Det är faktiskt första och enda gången Dao är ute på öppna marknaden och "provar sig fram" så norrmannen har nog fått (den tvivelaktiga) nöjet att förevisa henne detta om hur blommor och bin osv fungerar i praktiken.

Besöket i Norge har dock gått bra och dom planerar en fortsättning som dock ännu verkar något diffus och inte speciellt handlingskraftig från norrmannes sida. Någon ansökan om UT finns inte i dom närmaste planerna och ingen av dom verkar ha någon större koll på hur ansökningsförfarandet går till... tyvärr.

Hon har dock berättat för oss att norrmannen, som var på sitt första besök i hennes hemprovins Surin i somras, inte blev hembjuden till hennes by eller fick träffa hennes föräldrar/släktingar.

Hon säger att hon förstår att det inte fungerar på samma sätt i farangland som i Thailand där man som "fin" flicka inte tillåts ha en så lös förbindelse som detta och hon accepterade pga sin förståelse för detta norrmannens inbjudan till Norgebesök. Kanske ligger det lite desperation bakom också eftersom hon fyllde 29 i år och det börjar väl bli lite väl gammalt för att ännu inte ha lyckats träffa någon seriöst intresserad future husband.

MEN. hon sa också att norrmannen INTE på några villkor kommer att presenteras inför släkten/föräldrarna eller hennes hemby förrän det finns ett giftermål inplanerat. Att han besökte Surin innebar nämligen inte något hembybesök, det får allt vänta tills han är beredd att mer seriöst visa sitt intresse på traditionellt thailändskt manér.

Vid besöket fick han bara sova på Majestic inne i stan, närmare släkten än så kom han inte, och kommer inte, förrän ett giftermål finns runt hörnet.

Vad gäller Thailands utbredda korruption och mutsystem så är jag lika lite anhängare av detta som Magrood och Buzzen. Har själv drabbats av det vid fler än ett tillfälle genom att det förväntats mutor av mig/oss för att fixa vårt ärende och jag tror t ex att vårt försök att fixa pass åt vår son (som är thailändsk medborgare, inskriven i husböcker etc) gick åt pipan pga vår ovilja att lösa det med en slant under bordet till den behandlande myndighetskärringen ifråga.  :diablo:

Kommer dock med tillfredställelse ihåg när frugan "läxade upp" borgmästarn i hennes hemkommun i samband med att vi registrerade vårt giftermål för en massa år sedan. Som vanligt så drog detta ärende ut på tiden eftersom det vädrades mutor över ärendet med rik farang och vi fick snällt vänta i timmar på att vårt fall skulle komma upp och när det till slut gjorde det så sade "borgmästaren" till frugans stigande irritation att han ville ha 2000 baht under bordet för att behandla vår ansökan. Om inte så skulle det dra ut på tiden något enormt eftersom han inte kunde bevilja detta utan att bla bla bla. som han dock kunde fixa om 2000 baht räcktes över i ett kuvert, utan att någon annan såg det, i samband med överlämnandet av det färdiga giftermålscertifikatet. Jag sa åt frugan att jag inte orkade låta detta ärende dra ut på tiden ännu mer och att jag var beredd på att betala struntsumman av 2000 baht för att fixa detta snabbt trots frugans stora irritation eftersom detta egentligen inte skulle kosta något alls.

Sagt och gjort, hon meddelade på min order borgmästaren att vi skulle ta med 2000 baht i ett kuvert när vi dagen efter skulle få hämta det färdiga äktenskapscertifikatet.

Det var bara det att när vi kom tillbaka dagen efter och frugan åter igen satt utan mig framför borgmästarens skrivbord, nu med certifikatet i handen, så sade hon både tufft och arg till honom att hon vägrade betala den begärda summan till honom.. ha ha

Och eftersom han gjort sitt jobb klart och hon redan satt med pappret i handen så prutade han då direkt ner summan till hälften, vilket frugan då ilsket valde att överräcka, dock demostrativt synligt inför den andra kontorspersonalen och inte i något dolt kuvert under bordet som borgmästarn begärt dagen före.

Korruption i ett samhälle är nog väldans bra för dom personer som har jättemycket pengar. Betyder att man kan göra i princip vad man vill för en större eller mindre kostnad. Men för alla dom som inte har några pengar, eller en begränsad mängd av dom, är korruption ett rent helvete. Så jag är otroligt glad för att jag bor i ett i princip korruptionsfritt land som Sverige. Gud ske lov för den saken.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt mäts i pengar på ett eller annat vis... över hela världen, tyvärr!

När man läser tråden så är det som att man förväntar sig ekonomiskt bistånd av farangen bara för att han är farang... varför ska alla ha pengar, jag sitter inte och ger min svärmor pengar för jag är ihop med hennes dotter? Eller det kanske är så det funkar i Thailand. Är man ihop med dottern så får man betala lite... punkt slut! Sen ska man bekosta det ena efter det andra, jag är med på att man kan hjälpa att lägga om taket alternativt laga det för det just regnar in och familjen kanske inte har det så fett men när man läser så är det som att alla förväntar sig att det ska komma pengar varje månad.

Är det någon som är lycklig för att dottern träffat någon som hon är lycklig med eller är alla bara lyckliga för hon träffat en farang som TROS ha gott om pengar...

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Allt mäts i pengar på ett eller annat vis... över hela världen, tyvärr!

När man läser tråden så är det som att man förväntar sig ekonomiskt bistånd av farangen bara för att han är farang... varför ska alla ha pengar, jag sitter inte och ger min svärmor pengar för jag är ihop med hennes dotter? Eller det kanske är så det funkar i Thailand. Är man ihop med dottern så får man betala lite... punkt slut! Sen ska man bekosta det ena efter det andra, jag är med på att man kan hjälpa att lägga om taket alternativt laga det för det just regnar in och familjen kanske inte har det så fett men när man läser så är det som att alla förväntar sig att det ska komma pengar varje månad.

Är det någon som är lycklig för att dottern träffat någon som hon är lycklig med eller är alla bara lyckliga för hon träffat en farang som TROS ha gott om pengar...

I Sverige så ser vi oftast på saker och ting ur ett individuellt perspektiv, i Thailand gör man det som oftast ur ett kollektivt sådant. Dessutom är det stor skillnad på vad som anses fult och vad som inte gör det i våra båda länder.

Så det som upprör svenskar gör nödvändigtvis inte det med thailändare samt tvärtom.

Känner mig därför manad att påpeka att det så kallade skitsnacket ute i byarna ofta bara sköts av några få medan majoriteten är en tyst skara lyssnare som aldrig säger något illa alls. Ungefär som i Sverige alltså.

Jag är mycket nöjd med dom allra flesta människors förhållningssätt mot mig som farang här i vår by och jag går inte omkring och är irriterad bara för att någon enstaka individ är trångssynt och fördömande. Dom flesta människor här har faktiskt ett helt underbart sätt att bemöta mig som främling och i det avseendet har Sverige och svenskarna inte en chans att mäta sig. Jämför man thailändare och svenskar på en charmskala så vinner nog Thailand med 10-0.

Har cyklat runt idag och har haft intressanta samtal med diverse intressant folk vars åsikter och berättelser jag gärna skulle ha förmedlat här i tråden. Men jag känner mig på tok för trött för att orka författa något just nu. Så jag tror jag lägger mig med min bok istället (har en historiebok om finska vinterkriget som jag plöjer för närvarande).

Skvaller blir det en annan dag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart Kim! Jag håller med dig  :great:

Jag vill trots det trycka lite på frågan jag hade i mitt tidigare inlägg, förväntar sig familjen att man får pengar om dottern träffar en farang eller är man nöjd och lycklig för att dottern hittat en man hon är lycklig med. Varför jag undrar är för att man läser (ibland mellan raderna) att man skickar pengar till familjen hemma i Thailand.

ps: Njut av din bok...  :dirol:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I Sverige så ser vi oftast på saker och ting ur ett individuellt perspektiv, i Thailand gör man det som oftast ur ett kollektivt sådant. Dessutom är det stor skillnad på vad som anses fult och vad som inte gör det i våra båda länder.

Så det som upprör svenskar gör nödvändigtvis inte det med thailändare samt tvärtom.

Känner mig därför manad att påpeka att det så kallade skitsnacket ute i byarna ofta bara sköts av några få medan majoriteten är en tyst skara lyssnare som aldrig säger något illa alls. Ungefär som i Sverige alltså.

Jag är mycket nöjd med dom allra flesta människors förhållningssätt mot mig som farang här i vår by och jag går inte omkring och är irriterad bara för att någon enstaka individ är trångssynt och fördömande. Dom flesta människor här har faktiskt ett helt underbart sätt att bemöta mig som främling och i det avseendet har Sverige och svenskarna inte en chans att mäta sig. Jämför man thailändare och svenskar på en charmskala så vinner nog Thailand med 10-0.

Har cyklat runt idag och har haft intressanta samtal med diverse intressant folk vars åsikter och berättelser jag gärna skulle ha förmedlat här i tråden. Men jag känner mig på tok för trött för att orka författa något just nu. Så jag tror jag lägger mig med min bok istället (har en historiebok om finska vinterkriget som jag plöjer för närvarande).

Skvaller blir det en annan dag.

Det skall till en tungsint norrbottning för att inte orka skvallra utan istället läsa en bok om finska vinterkriget.

I vår södra landsända används böcker uteslutande när det inte finns något skvaller att förtällja och av de få som kan läsa.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Självklart Kim! Jag håller med dig  :great:

Jag vill trots det trycka lite på frågan jag hade i mitt tidigare inlägg, förväntar sig familjen att man får pengar om dottern träffar en farang eller är man nöjd och lycklig för att dottern hittat en man hon är lycklig med. Varför jag undrar är för att man läser (ibland mellan raderna) att man skickar pengar till familjen hemma i Thailand.

ps: Njut av din bok...  :dirol:

Sinsod är en Thailändsk tradition, hur stor beror ju på den ekonomiska situationen. En farang anses ha det mycket bättre ställt än byfolket i allmänhet, därvid förväntas en ansenlig summa.Däremot tror jag det är väldigt sällsynt med förhållanden där endast känslor räknas som tillräckligt för familjen. Att skicka pengar kan ju ses som komensation för inkomstbortfall till familjen, huruvida damen ifråga hade någon inkomst eller har föga betydelse. Men allt är ju individuellt, det finns förmodligen inget förhållande exakt lika något annat, ävenså pengar till familjen.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men allt är ju individuellt, det finns förmodligen inget förhållande exakt lika något annat, ävenså pengar till familjen.

MVH

Baa

Och därmed faller det övriga i ditt inlägg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Självklart Kim! Jag håller med dig  :great:

Jag vill trots det trycka lite på frågan jag hade i mitt tidigare inlägg, förväntar sig familjen att man får pengar om dottern träffar en farang eller är man nöjd och lycklig för att dottern hittat en man hon är lycklig med. Varför jag undrar är för att man läser (ibland mellan raderna) att man skickar pengar till familjen hemma i Thailand.

ps: Njut av din bok...  :dirol:

He he, ska njuta av boken så fort jag svarat dig. :)

Vi hade en undersökning här tidigare om hur mycket medlemmarna skickade till sina thailändska familjer i månaden och över hälften påstod sig inte skicka något alls.

Men rent allmänt så förväntas ju en vuxen dotter (eller son) hjälpa sin familj, dvs åldriga föräldrar eller yngre syskon oavsett om hon träffar en farang eller inte. Och du kan gärna jämföra fenomenet att ge sina föräldrar i Thailand med hur vi ger våra egna barn i Sverige.

I Sverige ger vi ju oftast våra barn allt som står i vår ekonomiska makt utan att tänka på att barnen uttnyttjar oss oavsett hur hårt det drabbar vår egen ekonomi. I Thailand gör man samma sak med sina föräldrar och hjälper man inte dom så blir man av omgivningen sedd på som lika "dålig" som dom svenskar som låter sina barn leva knapert och fattigt fast föräldrarna själva kan leva flott.

Och ju mer pengar ens barn har, desto mer förväntas barnet förstås kunna bidra med till familjen. En tjej som flyttar utomlands och där kanske tjänar 10 ggr mer än hon skulle gjort i Thailand samtidigt som hennes man är "miljonär" förväntas givetvis kunna ge mer än en som inte har samma ekonomiska styrka.

Däremot så har inte alla tjejers familjer samma behov av ekonomisk hjälp och har familjen inte behovet så minskar eller försvinner också kravet på hjälpen. Så man kan förstås inte ge något generellt svar på din fråga eftersom alla tjejer är individer från olika hemförhållanden och sociala miljöer. Men självklart så är skillnaden mot svenska tjejer stor. I Sverige finns ju överhuvudtaget inte några krav på vuxna barns att ge ekonomisk hjälp till sina föräldrar eller familj, den tiden lämnade vi för ett antal årtionden sedan när staten tog över ansvaret att ta hand om våra gamla, halta och lytta. I Thailand tvingas dock fortfarande dom i arbetsför ålder ta hand om både sina yngre och äldre släktingar eftersom staten varken kan eller vill göra detta.

Så svaret på din fråga är väl egentligen, Ja, thailändska tjejer förväntas skicka pengar till sin familj om behov av sådana finns eller om hjälpen kan ge lite guldkant på familjens tillvaro. Precis som till svenska staten så ger man i thailändska familjer efter förmåga och erhåller efter behov. Men som sagt, inte alla familjer har något behov och därför skickar inte heller alla tjejer hem pengar. Men i princip alla skulle göra det om behovet fanns, precis som alla föräldrar i Sverige hjälper sina barn villkorslöst om behovet finns.

Ps  Vaxet... finska vinterkriget, insatt i ett världshistorisk sammanhang är kanske inte så dumt att försjunka ner i efter att ha lyssnat på diverse egentligen oviktigt thai- och khmerskvaller hela dagen. Från morgondagens perspektiv så kanske skvallret inte känns så aktuellt eller himla viktigt att föra vidare på MPR. ;)

Sweet dreams allihopa, här i bylivets Isaan är klockan halv nio på kvällen vilket betyder läggdags sen länge.   :yes:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Kim :yipi:

Quote

I Thailand tvingas dock fortfarande dom i arbetsför ålder ta hand om både sina yngre och äldre släktingar eftersom staten varken kan eller vill göra detta.

Men i princip alla skulle göra det om behovet fanns, precis som alla föräldrar i Sverige hjälper sina barn villkorslöst om behovet finns.

Ligger inte mycket av ansvaret på just tjejerna i Thailand?

Om jag fattat saken rätt så är det ju rätt vanligt när ett par går skilda vägar att fostran och försörjningsplikt ofta hamnar på modern medans pappan ofta helt försvinner ur bilden.

Tyvär är det ju så att inte alla föräldrar i Sverige hjälper sina barn villkorslöst.

Tror rätt många barn i Sverige (inte bara Sverige för den delen) far illa på grund av att förädrarna av olika anledningar inte bryr sig.

Minns en gång för inte så länge sedan när jag va och åt och i ena hörnan sitter ett gäng juveler och skrålar medans barnen leker utanför.

Efter ett tag kommer några ur barnaskaran in och påpekar att dom är hungriga och frågar sin mamma om dom kan få beställa mat.

Svaret blir - 'vi har inte råd, det finns pizza i frysen, EN TILL STARKÖL'.

Så när barnen går förbi mitt bord på väg ut säger jag åt dom att beställa det dom vill ha så betalar jag.

Då blev det ett herrans liv och jag fick mig en rejäl utskällning att jag inte skulle lägga mig i sådant som jag inte hade med att göra.

Sa ingenting med hänsyn till barnen så det blev nog fryst pizza till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att skicka hem pengar till föräldrarna förekommer även när det inte finns nån Falang som betalar.

Jag har nöjet att ha 2st Thailändska tjejer som arbetskamrater just nu, och båda sänder hem hälften av det de tjänar till sina föräldrar.

Så gör även tjejernas syskon, enligt uppgift, dock kan de inte skicka halva lönen, eftersom de inte har råd.

En av tjejerna är tillsammans med en Australienare, som jobbar under mej, och han har väldigt svårt för att köpa att hon sänder så mycket pengar...

Tjejen och killen (Noona och Andy) finns med på ett av mina senaste foton, under "dagens bild" här på MPR.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...