Jump to content
IGNORERAD

Byaskvaller i stort och smått


Kim

Recommended Posts

Quote

Ligger inte mycket av ansvaret på just tjejerna i Thailand?

Om jag fattat saken rätt så är det ju rätt vanligt när ett par går skilda vägar att fostran och försörjningsplikt ofta hamnar på modern medans pappan ofta helt försvinner ur bilden.

Vet faktiskt inte hur pass statistiskt vanligt det är thailändska pappor struntar i sina barn helt efter skilsmässa men så är i alla fall inte alltid fallet. Har själv sett flera exempel på när barnet tas om hand av faderns familj, eller när fadern likt en varannanhelgspappa i Sverige, kommer och tar ut sitt barn på nöjestur då och då (samt bidrar med pengar till försörjning/kläder etc).

Vad gäller min egen svärfamilj så ger båda dom två söner som hunnit ut i arbetslivet en hel del till sina föräldrar utan att dom har något uttalat krav på sig att göra detta. Så dom gör nog det för att det känns bra helt enkelt, man mår bra av att ge åt sina föräldrar, fast föräldrarna klarar sig lika bra utan det som ges.

Den äldsta av frugans bröder, som redan hunnit jobba några år (han är 26), brukar t ex alltid överlämna runt 10-15 tusen baht när han kommer hem från Bangkok över nyåret och dessutom hjälper han till med diverse annat som t ex att köpa en ny tvättmaskin, betala ny elutrustning till familjens hem, köpa mobiltelefon till sina yngste broder har han gjort två ggr, hjälpa mellanbrodern med pengar under hans univeritetsstudier mm mm.

Så nä, det är inte bara döttrar som förväntas hjälpa sina föräldrar/familj. Däremot verkar döttrarna oftast vara dom ansvarsfullaste i just det avseendet. För inte alla i Thailand bryr ju sig om att hjälpa sina föräldrar ekonomiskt precis som inte alla föräldrar hjälper sina barn i Sverige. Men majoriteten gör nog det gissar jag (utan att ha något statistikt underlag). Och är det någon som slarvar med detta så är det antagligen oftast killar.

En annan sak i Thailand som kan vara en bidragande orsak till att döttrar hjälper mer än söner är kanske för att det är vanligast att mannen flyttar hem till kvinnans familj/hemort när dom träffats. Här i byn dräller det av män från olika delar av Thailand som hamnat här därför att dom träffat en kvinna från byn.

Finns män från både södra, norra och centrala Thailand här i byn och deras ekonomiska support går givetvis då i första hand till svärfamiljen som bor intill och inte till dom biologiska föräldrarna (som kanske bor 100 mil bort).

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    50

  • måne

    17

  • Jobbe

    9

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Hej Kim,

"En annan sak i Thailand som kan vara en bidragande orsak till att döttrar hjälper mer än söner är kanske för att det är vanligast att mannen flyttar hem till kvinnans familj/hemort när dom träffats."

Jaså? I så fall är ju thailogiken angående sin sod lite märklig. Först ska man ha ersättning för att man förlorar sin dotter. I själva verket stannar dottern kvar och fortsätter att bidra, plus att hennes nya make bidrar ytterligare?

Detta hänger inte ihop riktigt...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och därmed faller det övriga i ditt inlägg.

?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men seriöst changen... Thailand är väl oftast allt annat än just logiskt...  :D

Thailand är logiskt, Thai-logiskt, precis som Sverige är logiskt, Sverige-logiskt. Vi kan inte alltid se logiken eftersom det ibland finns helt andra grundförutsättningar i Thailand mot Sverige.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thailand är logiskt, Thai-logiskt, precis som Sverige är logiskt, Sverige-logiskt. Vi kan inte alltid se logiken eftersom det ibland finns helt andra grundförutsättningar i Thailand mot Sverige.

Visst är det så att jag och många med mig aldrig kommer att förstå det thailändska tänkandet. Vissa seder får man bara acceptera, men det hindrar ju inte att man kan föra en något akademisk diskussion där man spekulerar över orsakerna till dessa seder.

Poängen i mitt förra inlägg var att många (både faranger och thailändare) motiverar sin sod med att dottern (som man med möda och besvär plus stora kostnader uppfostrat, givit mat till, tillhandahållit tak över huvudet etc.) plötsligt ska försvinna. Utan att ha betalat tillbaka allt hon fått under sin uppväxt. Sin sod ska då motsvara summan av alla vedermödor man haft för dottern.

Ett för all del något märkligt tänkande, men OK jag köper det. Ett barn är en investering där man förväntar sig utdelning helt enkelt. Även om investeringen var oplanerad...

Men så skriver Kim att dottern efter giftemål oftast stannar i hembyn och mannen flyttar dit. Båda två fortsätter bidra till damens föräldrar. Och då tycker jag att detta sin sod argument faller platt till marken.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Thailand är logiskt, Thai-logiskt, precis som Sverige är logiskt, Sverige-logiskt. Vi kan inte alltid se logiken eftersom det ibland finns helt andra grundförutsättningar i Thailand mot Sverige.

Ta inte det för allvarligt...

Det var menat som lite allvar och lite skämt eftersom det precis som changen skriver är många med oss som aldrig lär oss förstå deras tänkande och lösningar av saker å ting...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst är det så att jag och många med mig aldrig kommer att förstå det thailändska tänkandet. Vissa seder får man bara acceptera, men det hindrar ju inte att man kan föra en något akademisk diskussion där man spekulerar över orsakerna till dessa seder.

Poängen i mitt förra inlägg var att många (både faranger och thailändare) motiverar sin sod med att dottern (som man med möda och besvär plus stora kostnader uppfostrat, givit mat till, tillhandahållit tak över huvudet etc.) plötsligt ska försvinna. Utan att ha betalat tillbaka allt hon fått under sin uppväxt. Sin sod ska då motsvara summan av alla vedermödor man haft för dottern.

Ett för all del något märkligt tänkande, men OK jag köper det. Ett barn är en investering där man förväntar sig utdelning helt enkelt. Även om investeringen var oplanerad...

Men så skriver Kim att dottern efter giftemål oftast stannar i hembyn och mannen flyttar dit. Båda två fortsätter bidra till damens föräldrar. Och då tycker jag att detta sin sod argument faller platt till marken.

Herr Chang har talat.

Jag har mer sett och ser sinsod som en försäkring för familjen och en show för mannen där han visar att han kan stå för framtida försörjningen av en ny familj. Misslyckas han så har familjen sinsoden som får användas till fru och barn (om familjen har varit sparsam dvs.).

Vi har haft liknande hör i Sverige, hemgiften, men då var det är det kvinnan och hennes familj som betalar och kvinnan flyttade då oftast till mannens föräldrar. Hemgiften fick kvinnan behålla vid ev. skillsmässa och blev en försäkring för henne.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim,

"En annan sak i Thailand som kan vara en bidragande orsak till att döttrar hjälper mer än söner är kanske för att det är vanligast att mannen flyttar hem till kvinnans familj/hemort när dom träffats."

Jaså? I så fall är ju thailogiken angående sin sod lite märklig. Först ska man ha ersättning för att man förlorar sin dotter. I själva verket stannar dottern kvar och fortsätter att bidra, plus att hennes nya make bidrar ytterligare?

Detta hänger inte ihop riktigt...

Herr Chang har talat.

Nu för tiden så flyttar nog oftast inte mannen till frugans hemkommun utan båda parter bor nog redan utsocknes, dvs antagligen Bangkok med omgivningar samt stannar där. Av min egen svärfamiljs 4 barn på 29, 26, 24 och 16 år så bor en i Sverige, två i Bangkok och den yngsta bor och studerar veckovis i Prasat 4 mil bort. Och sonen som studerar just nu lär antagligen även han bo i Bangkok så småningom och föräldrarna blir ensamma här i byn.

Kanske inte undra på att dom älskar när vi är här med deras första, och hitills enda, barnbarn. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte idag bidra med en smärre världshändelse till byskvaller, fullt jämförbar med finska vinterkriget och dom dåtida spänningarna mellan röda armén och wehrmacht.   :yes:

Det är nämligen så att vi, i vår soi bakom byskolan, har en kul gammal gumma som kallas Mäow. Hon både hör och ser lite dåligt och när vi anlände för en dryg månad sedan och jag wai:ade henne så tittade hon länge och väl med kisande ögon innan hon till slut fattade vem det egentligen var som wai:ade. Men när hon väl upptäckte det så sprack förstås leendet upp. :) Samma Mäow lärde förra året vår son att kasta slängkyssar vilket gjort honom omåttligt poulär bland diverse tjejer både här och i Sverige sedan dess. Så han har Mäow att tacka för mycket kul mellan lakanen.   :air_kiss:

Det är även i övrigt en riktigt skön gumma som lever under väldigt enkla förhållanden med en försupen yngre pojkvän men som med motiveringen "jag behöver inga pengar, har så jag klarar mig" vägrade sälja ett stycke helt perfekt mark åt oss, trots vår förfrågan för något år sedan och trots att det hade gett henne runt en hundratusing. Suck!

Hon har även vuxna barn som lever i Bangkok och som hon då och då hälsar på borta i huvudstaden.

Vid senaste besöket hos dottern i Bangkok så hittade Mäow en liten söt storstadsvalp som hon valde att ta med hem hit till byn vid återfärden. Gud nåde den valpens tur att få hamna i en lugn soi bakom skolan i Ban Dan, Surin istället för i smogens och trafikens Bangkok. Måste ha begåvats med högsta vinsten i hundarnas eget livslotteri antar jag.   :good:

michael1.jpg

Nåja, valpen tvingas väl här bakom byskolan i Ban Dan förstås utstå en massa slit och dragande från små barn, b la från vår son och hans bäste kompis Champ. Men det är antagligen bättre än snabba, hårda bilar som inte väjer en millimeter för en naiv liten hundvalp.

michael2.jpg

Dom ibland riktigt elaka byhundarna kollar förstås in nykomlingen från huvudstaden utan att bli så värst imponerad av "ömskinnet" ifråga. Här våra två egna bestar, Doi och Dick som väl får anses behärska soi:en ifråga.

michael4.jpg

Men Michael, som valpen till bybornas omåttliga förtjusning döpts till av Mäow, verkar trots allt trivas bra här på landet och visste han hur tur han haft att flyttas från bilarnas Bangkok till en lugn soi i lugna Isaan så hade han antagligen hoppat fyrfota av glädje.   :im_so_happy:

michael3.jpg

Det var historien om valpen Michael det. Fler världshändelser från byn en annan dag. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"...svärmor hann inte säga något förens den äldre damen berättade om "hennes" svägerstas dotters farangman som skickade så mkt pengar varje månad att thaibanken hade sagt, att det måste bli ett stopp nu, för dom kunde inte ta emot mer pengar...".

:D LOL! Härlig story :D Nu snackar vi lyxproblem för den thaibanken . Eller så är den äldre damens svägerskas dotters farangman helt enkelt Pablo Escobar II  ;)

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jaså? I så fall är ju thailogiken angående sin sod lite märklig. Först ska man ha ersättning för att man förlorar sin dotter. I själva verket stannar dottern kvar och fortsätter att bidra, plus att hennes nya make bidrar ytterligare?

Detta hänger inte ihop riktigt...

Herr Chang har talat.

När en man gifter sig anses han som huvudperson för en ny familj. Han är huvudperson (elefantens framfötter som det heter på thailändska ช้างเท้าหน้า) för sin nya familj och ska ha ansvar för dem. Hans band med sin rotfamilj dvs. hans mor och far är inte lika starkt som hand band till sin nya familj dvs. hans egna barn.

Men en kvinna anses inte vara huvudperson som har huvudansvar i den nya familjen. Hon är elefantens bakfötter ช้างเท้าหลัง.

Hennes band till sin rotfamilj kapas inte pga. hon har en ny egen familj. Hon förväntas fortfarande ha kvar bandet och ansvaret till rotfamiljen.

Det är bara vad jag tycker det verkar vara.

Jag har diskuterat detta ämne med min svenska mor. Jag tycker att thailändskor uppfostras till att offra sig, att ha mycket omsorg för rotfamiljen, till sina bröder och släktingar medan killar inte uppfostras att ta det ansvaret på samma sätt.

Hon sa att ... kvinnor i överhuvudtaget är kanske mer av "omsorgs-typen". Och män är bra på andra saker.

Det kanske ligger något i det hon sa. Omsorg-yrken domineras ju mest av kvinnor.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När en man gifter sig anses han som huvudperson för en ny familj. Han är huvudperson (elefantens framfötter som det heter på thailändska ช้างเท้าหน้า) för sin nya familj och ska ha ansvar för dem. Hans band med sin rotfamilj dvs. hans mor och far är inte lika starkt som hand band till sin nya familj dvs. hans egna barn.

Hur starkt är då mannens band till fruns rotfamilj jämfört med mannens egen rotfamilj?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur starkt är då mannens band till fruns rotfamilj jämfört med mannens egen rotfamilj?

Springer hit för att bota min trötthet, hoppas det hjälper.  :bag:

Jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg att det oftast bara är en svärson som flyttar till kvinnans familj och inte alla.

Jag tror det hänger ihop med att minst ett barn (läs dotter) förväntas ha huvudansvar att ta hand som sina föräldrar. Och då är det naturligt att hennes man flyttar in till henne istället för att de bygger ett nytt eget bo.

De andra svärsönner som inte råkar gifta sig med tjejen som har (den outtalade/oskrivna) plikten att ta hand om sina föräldrar ... deras band till tjejens familjen blir nog inte så starkt, tror jag.

Den mannen som får den äran att flytta in till den nya familjen...  hur starkt bandet är vet jag inte. Men med åren, när svärfadern blir äldre och äldre börjar svärsonen ha mer och mer att säga till om i familjen. Han blir den nya husföreståndare istället, typ.

---

Detta är dock bara min egen iakttagelse ur den ena sidan av min släkt dvs de som bor på landet i Isaan.

På mammas sida som kommer från stan och har högre utbildning och annat socialt liv ser det nog lite annorlunda ut.

Mormor var omhändertagen av sin son. Han var homosexuell och många tror att det var därför han hade den omsorgskänslan för sin mor. Normalt är det döttrar som tar det ansvaret. Han skickade pengar till sin mor och hälsade på henne mest jämfört med andra barn. Jag fick ta hand om den praktiska vardagliga omsorgen för mormor, mot att jag fick hjälp med bra utbildning och studiebidrag/månadspeng från morbrordern.

---

Mvh

Magrood

Vill tillägga att allting är ju individuellt, i Thailand som Sverige.

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta fakta du delar med dig av Magrood. Du är en ovärderlig kunskapskälla här på MPR.  :good:

Men visst är det som du säger individuellt hur man löser saker och ting i Thailand, precis som i Sverige. Något som många glömmer bort. Ingens Thailand är förstås exakt likt den andres Thailand.

Vad gäller byaskvaller så har jag haft dåligt med tid både för sådana skriverier samt dessutom varit ute på roadtrip runt Isaan. Men sedan igår är vi i alla fall tillbaka i vår Surinby intill gränsen mot Kambodja och här drar det ihop sig till nyår med allt vad det innebär av festligheter, cermonier etc. Vi har t ex fasters huscermoni igår och idag att deltaga på (9 munkar som ska välsigna, mat och fest etc), ytterligare en huscermoni åt en moster den 1 jan, nyårsfest den 31 dec förstås, samt frugans brors munkcermoni som flyttats fram till den 7-8 jan på buddhas inrådan. Den sistnämda festen blir den största för vår del och mycket att ordna för vår familj dagarna innan. Själv hade jag ju diverse planer på att hjälpa denna broder, som jag gillar skarpt, med kostnaderna för diverse spektakel som elefanter, scen, musikanter, snygga tjejer som dansar, mat dryck etc. Nu blev jag ju nekad elefanter redan innan vi kom till Sverige eftersom det tydligen blev för övermåtta för denna cermoni. Nu har jag även blivit nekad att få fixa/betala för scen och artister/snygga tjejer som dansar eftersom svärföräldrarna inte vill ha den eventuella oordning som följer på dylika publikdragande arrangemang, oavsett hur gratis det än är för dom. Suck!

Sonen som ska bli munk är av den mycket sociala typen och har mängder av vänner och älskar stora tillställningar. Men om detta med scen/orkester/uppträdande så säger han bara att denna munkperiod/cermoni gör han enbart för sina föräldrars skull och önskar därför inte något som gör att dom känner obehag inför det hela. Och om föräldrarna mår dåligt av allt det som ett stort arrangemang innebär så vill han alltså inte ha det eftersom det enbart är för deras lycka han genomför detta.

Så jag, som önskat mig en jättefest, och varit beredd att betala stora delar av notan för det, får snällt finna mig i att det inte är mina prioriteringar som går först i detta fall. Jag har dock bestämt sagt att ifrån att åtminstone kostnaden för den dryga 20 man stora gående orkester som ska spela när släkten dansande går runt byn under några timmar är min nota och ingen annans. Någon måtta får det väl ändå vara när man så gärna vill bjuda storstilat. Diverse mat och dryck lär jag säkert också få tillfälle att betala... hoppas jag.

Vill så gärna hjälpa denna broder, som aldrig begär någon hjälp utan bara bidrar och bidrar med allt möjligt till sina föräldrar/familj och tackar nej till studieerbjudande etc som vi lovat sponsra. T o m om han lånar bilen för att köra två mil så slänger han i diesel för 500 baht eller liknande. Så jag känner verkligen för att få hjälpa till ekonomiskt denna gång med en storstilad cermoni. men men, händerna är bakbundna tyvärr.

I övrigt så är det roligaste med nyår i byn alla hemvändare som plötsligt dyker upp från ingenstans. Bangkok med omgivningar töms och bybor i förskingring återvänder hem för några dagar vilket innebär att man träffar människor/släktingar som bara syns till en eller två ggr per år.

I vår släkt innebär det b la att vår grabbs tremänningar från Nakhon Phatom utanför Bangkok dyker upp. Något som uppskattas storligen av honom trots att dom på följande bilder (till hans förtjusning?) stängt in honom i en hängmatta hemma hos mormorsmor. :)

kusinernafrnstan2.jpg

kusinernafrnstan3.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Intressant läsning som vanligt. Känner igen mig i allt du skriver. De gånger man vill ställa upp och betala för saker som man själv anser höra till en cermoni så tycker någonannan familjemedlem att det helt plötsligt inte behövs.

Jag gillar munkcermonin skarpt och hoppas systersonen tar sitt ansvar och "går in i templet" i april som planerat. Förra gången gick det åt 3 stora grisar, och inget lämnades till hundarna.

Ser fram emot mer skvaller...

254_5500 (Medium).JPG

255_5501 (Medium).JPG

255_5502 (Medium).JPG

255_5503 (Medium).JPG

255_5519 (Medium).JPG

257_5771 (Medium).JPG

254_5499 (Medium).JPG

254_5500 (Medium).JPG

255_5501 (Medium).JPG

255_5502 (Medium).JPG

255_5503 (Medium).JPG

255_5519 (Medium).JPG

257_5771 (Medium).JPG

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Lite märkligt att man avböjer stor fest pga risk för oordning... det är väl bara att hyra in lämpligt antal poliser som dämpar stämningen om den går överstyr? Fast det kanske finns andra skäl till att man inte vill ha stor fest, vad vet jag.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim,

Lite märkligt att man avböjer stor fest pga risk för oordning... det är väl bara att hyra in lämpligt antal poliser som dämpar stämningen om den går överstyr? Fast det kanske finns andra skäl till att man inte vill ha stor fest, vad vet jag.

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang!

Det händer ganska ofta att byborna undviker storfester på grund av ordning. Det är mycket vanlig med att ungdomar kommer från grannbyarna för att starta slagsmål. I Magroods byn har de till och med varit tvungen att tona ner Songkran pga våldsamt slagsmål under tidigare år. Detta år hade de fixat en stor scen men spelade bara en fjärdedel av de populäraste låtarna. Detta för att slagsmålen brukar uppstå när sådan musik spelas. Jag gissar att slagsmålen att för stora för att kunna hanteras av några stycken inhyrda vakter.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim,

Lite märkligt att man avböjer stor fest pga risk för oordning... det är väl bara att hyra in lämpligt antal poliser som dämpar stämningen om den går överstyr? Fast det kanske finns andra skäl till att man inte vill ha stor fest, vad vet jag.

Herr Chang har talat.

Jo, jag erbjöd förstås att även sponsra ett tillräckligt antal vakter men det är nog inte där skon klämmer. Mina svärföräldrar, till vars ära deras son nu valt att bli munk för en period, är inga festprissar och tycker helt enkelt inte om att delta på stimmiga arrangemang, speciellt där dom förväntas vara huvudpersoner. Och mår man inte bra av stora fester och dessutom inte tycker om att dricka så är det nog rätt så sunt att hellre hålla festen på en sådan nivå att man som huvudpersoner kan njuta av det hela. Så så blir det.

Hela stora släkten är dock varskodd och det kommer trots allt att även komma mycket folk långväga ifrån. Så jag tror nog att en icke för vågad gissning är att antalet gäster minst kommer att nå upp i ett tresiffrigt tal, trots avsaknaden av scen osv. Det blir ett iordningställt hus (dvs affären etc tömd), partytält på gården, stor musikanläggning, mängder av människor som lagar mat osv i flera dgr. samt en, från en grannby, inhyrd dryga 20 mannaorkester som visst ska vara dom bästa i trakten och som ska gå med släkten och blivande munken runt byn mm mm.

Utöver detta så har den blivande munken tydligen betalt någon offentlig biovisning på uteskärm. Finns säkert även en hel del i planerna som jag ännu inte vet om och det får jag väl rapportera om efteråt.

Men som sagt, en nyårsaftonfest och mosters husinvigning på nyårsdagen ska averkas först. och kanske något bröllop eventuellt. Brukar ju vara många sådana i byn runt nyårshelgen.

Bucknut... Min familj har denna gång valt att låta ett lokalt slakteri ta hand om grisslakterna eftersom mamman starkt ogillar att höra grisarna skrika här på gården när dom ska till att slås ihjäl. :) Själv kan jag väl tycka att det på sin höjd är. hmmm, intressant. Så visst, grisslakten kan slakteriet gärna få ta hand om.  :stink:

Hur många grisar det kommer att gå åt återstår att se. Men som du säger, munkcermoni/fest är riktigt kul.  :good:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Herr Chang!

Det händer ganska ofta att byborna undviker storfester på grund av ordning. Det är mycket vanlig med att ungdomar kommer från grannbyarna för att starta slagsmål. I Magroods byn har de till och med varit tvungen att tona ner Songkran pga våldsamt slagsmål under tidigare år. Detta år hade de fixat en stor scen men spelade bara en fjärdedel av de populäraste låtarna. Detta för att slagsmålen brukar uppstå när sådan musik spelas. Jag gissar att slagsmålen att för stora för att kunna hanteras av några stycken inhyrda vakter.

Hälsning

Svarten

Jo det är stor rivalitet mellan byarna och ofta slagsmål på dom större arrangemangen. sägs det. Har själv aldrig sett någon fest spåra ur som tur är. Men det kan enligt frugan förekomma både knivar och machetes i värsta fall.

Nu tror jag ju inte att en fest hemma hos oss skulle spåra ut så mycket även om vi hade scenuppträdande. Men det är som sagt var inte för min skull festen hålls och då är det bara att rätta sig efter vad huvudpersonerna tycker och vill.

Såg för övrigt exempel på något liknande när vi körde genom Roi Et förra veckan. En bit bortanför Suvannaphum (jo det heter faktiskt så) så kom en mc med tre hukande grabbar åkandes samtidigt som två mc:n med andra grabbar på körde upp jämsides och slog på dom första med en lång grov påk. Såg riktigt obehagligt ut... brr! Som tur var vände killarna med påk efter att dom fått in ett par rediga smällar på dom hukande stackarna som i alla fall klarade sig från att falla i 50 knyck.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag skulle då inte vilja vara med när det boxas i byarna. Räcker med det stryk jag fick av ett par katoyer för två år sedan.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag blev lite förvånad när jag såg bommar i utkanten av fru Changs hemby. Man förklarade att syftet med dom var att hålla drägget från grannbyarna borta när man hade fest.

IMG_0349.jpg

Hade lite svårt att tro på det, men i och med denna tråd verkar det ju trovärdigt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, det ska till en riktig fjolla för att få stryk av ett par katoyer.

Ha,ha,ha..

Sant! men det ska till en riktig karl för att erkänna detta ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...