Jump to content
IGNORERAD

fiske


mek

Recommended Posts

Snakehead finns i den stora dammen söder om KhonBuri. Var en hel del som jagade runt fiskodlingarna men de var inte lätta att få till hugg. En nappade på levande fisk som agn. Det är wire tafs som gäller om du vill få upp den för garnityret är mycket inponerande...

Hej!

Det låter spännande med Snakehead fiske där, jag har provat att fiskat en del i sjön (dammen) utan större framgång. Det kanske skulle fungera att agna som jag gjorde när jag metade gädda i Sverige när jag var ung, ganska grymt mot agnet dock. Jag satte fast en gäddtaffs på en stålpinne och förde in den framför brosket på bukfenorna och förde ut den så långt bak jag kunde utan att skada några vitala organ på betesfisken. Sedan var det bara att kroka på en 3-krok på taffsen och dra tillbaka så 3-kroken så den låg under buken.

Jag satte ett blysänke någon meter från agnet och justerade djupet med ett skapligt flöte. Sedan var det bara att kasta ut och vänta, när väl flötet försvann var det bara att vänta, när gäddan hugger tar den bytet i språng för att sedan stanna upp och svälja det. Fram till denna punkt är det slaklina som gäller, för gäddan är ej krokad. Nu ska man sakta veva in tills man får precis kontakt med fisken och göra ett ordentligt mothugg. Fram till detta ögonblick har man ingen aning om om vad man har på kroken eller om agnet har fastnat i sjögräs. Detta var en mycket spännande och effektivt sätt att få grova gäddor, nu är det förbjudet i Sverige av förståeliga själ. Men lik förbannat vore det kul att prova igen och på Snakehead!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    11

  • Mr Ning Ning

    7

  • Bananen

    6

  • Krallas

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej!

Det låter spännande med Snakehead fiske där, jag har provat att fiskat en del i sjön (dammen) utan större framgång. Det kanske skulle fungera att agna som jag gjorde när jag metade gädda i Sverige när jag var ung, ganska grymt mot agnet dock. Jag satte fast en gäddtaffs på en stålpinne och förde in den framför brosket på bukfenorna och förde ut den så långt bak jag kunde utan att skada några vitala organ på betesfisken. Sedan var det bara att kroka på en 3-krok på taffsen och dra tillbaka så 3-kroken så den låg under buken.

Jag satte ett blysänke någon meter från agnet och justerade djupet med ett skapligt flöte. Sedan var det bara att kasta ut och vänta, när väl flötet försvann var det bara att vänta, när gäddan hugger tar den bytet i språng för att sedan stanna upp och svälja det. Fram till denna punkt är det slaklina som gäller, för gäddan är ej krokad. Nu ska man sakta veva in tills man får precis kontakt med fisken och göra ett ordentligt mothugg. Fram till detta ögonblick har man ingen aning om om vad man har på kroken eller om agnet har fastnat i sjögräs. Detta var en mycket spännande och effektivt sätt att få grova gäddor, nu är det förbjudet i Sverige av förståeliga själ. Men lik förbannat vore det kul att prova igen och på Snakehead!

//S

Annars så fungerar det ju bra att sätta en trekrok i ryggfenan och ev en i munnen på betesfisken, blir ju lite mer skonsamt för betesfisken så länge/om inte gäddan nappar.

 

Sen är det ju även possitivt om betesfisken är pigg, levande bete brukar ju vara bättre än dött.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...