Jump to content
IGNORERAD

Gårdsplan?


Jan L

Recommended Posts

Är det någon som varit i liknande situation?

Jag skall (försöka) göra något vettigt inom de här byggblocken - som senare skall snyggas till.

1. Gräs skulle naturligtvis vara trevligast, men jag gruvar mig för skötsel.

2. Singel.

Beträffande singel undrar jag om plast under singel håller ogräset borta, eller "ruttnar"

plasten efter ett tag?

Uppskattar mycket några idéer om detta.

 

Jan L

 

post-3360-0-29983200-1377674108_thumb.jp

post-3360-0-29983200-1377674108_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Är det någon som varit i liknande situation?

Jag skall (försöka) göra något vettigt inom de här byggblocken - som senare skall snyggas till.

1. Gräs skulle naturligtvis vara trevligast, men jag gruvar mig för skötsel.

2. Singel.

Beträffande singel undrar jag om plast under singel håller ogräset borta, eller "ruttnar"

plasten efter ett tag?

Uppskattar mycket några idéer om detta.

 

Jan L

Vet inte riktigt vad dom använder för duk i Thailand när dom lägger singel..

Men hemma kör vi med fiberduk och den brukar hålla ca 10 år..

De som är problemet är inte de som kommer under i från utan de som flyger med i luften och lägger sig i singlet

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som varit i liknande situation?

Jag skall (försöka) göra något vettigt inom de här byggblocken - som senare skall snyggas till.

1. Gräs skulle naturligtvis vara trevligast, men jag gruvar mig för skötsel.

2. Singel.

Beträffande singel undrar jag om plast under singel håller ogräset borta, eller "ruttnar"

plasten efter ett tag?

Uppskattar mycket några idéer om detta.

Jan L

Vad sägs om Sanwash ?

Det där gulbrunaktiga man lägger på uppfarter.

Min granne tröttnade på gräs och lade grus.

Men som sagt, då kommer gräset uppifrån i.st.

Så han lade Sandwash. Inget gräs. :great:

Jag vet inte vad det kostar och efter några år är det skitigt och måste tvättas med högtrycksspruta.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns varma somrar hemma hos morfar. Hettan gjorde singeln varm, rent av het, och när solen gick ner kunde man se värmen lämna stenarna.

Vi funderade på singel på uppfarten, men kändes som att det kunde bli väldigt varmt. Är det någon som har erfarenhet av singel i Thailand (som regel är man inte singel länge där)?

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon har sagt mig att det finns grässorter här i Thailand som växer långsamt - mycket långsamt.

Någon som känner till detta?

Som ni förstått vill jag ha så lite jobb som möjligt om jag skall ha en gräsmatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

OK, jag vet att det finns gräs att köpa på rulle - men jag skulle vilja ha något underhållsfritt.

 

Konstgräs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon har sagt mig att det finns grässorter här i Thailand som växer långsamt - mycket långsamt.

Någon som känner till detta?

Som ni förstått vill jag ha så lite jobb som möjligt om jag skall ha en gräsmatta.

Det finns en typ som har breda blad och växer längs backen, den verkar hålla sig grön längre utan vatten och behöver inte klippas så ofta. vet tyvärr inte vad den heter.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Minns varma somrar hemma hos morfar. Hettan gjorde singeln varm, rent av het, och när solen gick ner kunde man se värmen lämna stenarna.

Vi funderade på singel på uppfarten, men kändes som att det kunde bli väldigt varmt. Är det någon som har erfarenhet av singel i Thailand (som regel är man inte singel länge där)?

 

Singel i Thailand är trevligt, den erfarenheten har nog många här..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en typ som har breda blad och växer längs backen, den verkar hålla sig grön längre utan vatten och behöver inte klippas så ofta. vet tyvärr inte vad den heter.

Det blev sånt till vår uppfart till slut. Där vi köpte kallades det för "Malaysia Grass".

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag vet att det finns gräs att köpa på rulle - men jag skulle vilja ha något underhållsfritt.

 

 

Du fick svaret av "den ruskige".

Det finns konstgräs eller plastgräs, vet inte vad det kallas i Thailand, det är bara att sopa av skiten när den inte är grön i önskad kulör längre!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon har sagt mig att det finns grässorter här i Thailand som växer långsamt - mycket långsamt.

Någon som känner till detta?

Som ni förstått vill jag ha så lite jobb som möjligt om jag skall ha en gräsmatta.

Låt grannens ungar klippa?

Eller hyr in en gube som kommer en gång i veckan.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bytt vårt gräs mot sjösten, dessa runda stenar som plockas i floderna...kombinerat  med dekorativa betongplattor. Tog bort matjorden och fyllde på med sand.  Har en kille som kommer varje månad och rensar eventuellt ogräs. Men faktiskt inte mycket ogräs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gräs alla gånger! Helt underhållsfritt då frugan låter mig inte röra gräsklipparn för hon tycker det är kul att klippa gräs med den

 

Gräs binder jorden kanon och att klippa ibland är väll inte hela världen samt att det är vacker med gräsmatta..tycker jag

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du slippa underhåll så fyll hela alltet med betong. Men det går ju att kombinera med några plattgångar , singel, gräs, ett par rabatter, en liten fontän kanske och vid växterna kan du gräva ner och sänka ner cementringar runt dom och fylla i med singel, blir lätt att vattna.

 

Det kan ju inte vara mer än 70 - 80 kvm och för det så krävs det ju inte så mycket tid för att hålla tomten snygg.

 

Ta och skissa några olika alternativ på hur du vill att gårdsplanen ska se ut.

 

  Lycka till.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade tidigare gräs men det kräver rätt mycket vattnande och skötsel i Thailand. Sen var det inte vackert när vi kom tillbaks efter ett halvår i Sverige...

Nu har vi betong med ytbeläggning av sandwash. Det blir också mörkt/grönt, speciellt efter regnperioden och måste då tvättas med specialmedel samt högtrycktvätt.

Rätt arbetsamt om man gör det själv då det inte lossnar så enkelt. Singel är lättskött och eventuell växtlighet kan man enkelt hålla efter med en vanlig gasolbrännare.

Annars är betong med polerad (finslipad) yta kanske det som är enklast, bara att spola av med vattenslang.

Ändrades av Burken
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade tidigare gräs men det kräver rätt mycket vattnande och skötsel i Thailand. Sen var det inte vackert när vi kom tillbaks efter ett halvår i Sverige...

Nu har vi betong med ytbeläggning av sandwash. Det blir också mörkt/grönt, speciellt efter regnperioden och måste då tvättas med specialmedel samt högtrycktvätt.

Rätt arbetsamt om man gör det själv då det inte lossnar så enkelt. Singel är lättskött och eventuell växtlighet kan man enkelt hålla efter med en vanlig gasolbrännare.

Annars är betong med polerad (finslipad) yta kanske det som är enklast, bara att spola av med vattenslang.

polerad betong är ju snorhal när det är fukt på den

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Gräs är nog det goaste man kan ha men det krävs att vattna det regelbundet. kanske någon typ av centralbevattning som startar ett par ggr per dag annars blir det bara ett brunt landskap (och getterna kommer att magra bort :) )

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...