Jump to content
IGNORERAD

Slagsmål i Thailändsk parlament


civona

Recommended Posts

Så enligt Bangkok Posts uppgifter verkade det som om man i demokratisk ordning via en omröstning fastställde att 2 av dom 57 demokrater som hade begärt ordet skulle få tala, detta accepterade inte Demokratiska MP som reagerade och uppförde sig som huliganer och det är ju som sagt inte första gången det händer.  

 

Majoritet bestämde i "demokratisk ordning" att oppositionen skulle hålla käft. Demokrati a'la Thaksin.

 

Skulle vara kul att se vad som hände om samma princip användes i svenska riksdagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 280
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    45

  • Moritz

    34

  • Tallviking

    29

  • MaiChai

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Majoritet bestämde i "demokratisk ordning" att oppositionen skulle hålla käft. Demokrati a'la Thaksin.

 

Skulle vara kul att se vad som hände om samma princip användes i svenska riksdagen.

Hej

 

Enligt talmannen hade oppositionen fått framföra sina åsikter i frågan redan vid den första dragningen i parlamentet och inget nytt som påverkade frågan hade tillkommit, förmodligen var detta bara ett försök ifrån Demokraternas sida att förhala ärendet ytterligare.

 

Demokraterna borde inse att dom är i minoritet och acceptera demokratiska spelregler, en liten minoritet dom ska inte kunna förhindra en stor majoritet att fatta beslut och hålla demokratiska omröstningar.

 

Och att försöka göra detta via dåligt uppförande och vad som kan betecknas som huliganism är ovärdigt ett parti som påstår sig vara både demokratiskt och ett regeringsalternativ. 

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt talmannen hade oppositionen fått framföra sina åsikter i frågan redan vid den första dragningen i parlamentet och inget nytt som påverkade frågan hade tillkommit, förmodligen var detta bara ett försök ifrån Demokraternas sida att förhala ärendet ytterligare.

 

Demokraterna borde inse att dom är i minoritet och acceptera demokratiska spelregler, en liten minoritet dom ska inte kunna förhindra en stor majoritet att fatta beslut och hålla demokratiska omröstningar.

 

Och att försöka göra detta via dåligt uppförande och vad som kan betecknas som huliganism är ovärdigt ett parti som påstår sig vara både demokratiskt och ett regeringsalternativ. 

 

Mvh isan lover

 

Så varför finns regeln att sådana ändringsförslag skall debatteras tre gånger i parlamentet om oppositionen enbart får yttra sig den första gången ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I min värld begär man ordet och framför sin åsikt under ordnade former, att agera som fotbollshuliganer stärker definitivt inte deras argument och trovärdighet.

Bedrövligt agerat av detta parti som inte accepterar demokratiska spelregler och har folkvalda som beter sig omogna ungar och fotbolls huliganer.

Mvh Isan lover

Din Värld...fackklubben då eller?

Eller scouterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så varför finns regeln att sådana ändringsförslag skall debatteras tre gånger i parlamentet om oppositionen enbart får yttra sig den första gången ?

Hej

 

Jag kan inte den Thailändska parlamentariska ordningen men det kan säkert dom som är ansvariga för att den följs och detta vet förmodligen demokraterna mycket väl, men dom är väl desperata p.g.a det läge dom befinner sig p.g.a hur väljarna röstade i det senaste valet och har svårt att acceptera ett kommande politiskt nederlag, det är nog detta som yttrar sig på detta huliganistiska och odemokratiska sätt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag kan inte den Thailändska parlamentariska ordningen men det kan säkert dom som är ansvariga för att den följs och detta vet förmodligen demokraterna mycket väl, men dom är väl desperata p.g.a det läge dom befinner sig p.g.a hur väljarna röstade i det senaste valet och har svårt att acceptera ett kommande politiskt nederlag, det är nog detta som yttrar sig på detta huliganistiska och odemokratiska sätt.

 

Mvh isan lover

 

Så helt plötsligt har du fullt förtroende för de thailändska myndigheter du annars sågar jäms med fotknölarna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så varför finns regeln att sådana ändringsförslag skall debatteras tre gånger i parlamentet om oppositionen enbart får yttra sig den första gången ?

 

Fanns den regeln när Apsihit hade makten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns den regeln när Apsihit hade makten?

Jag förstår att du tillhör IL´s "fanclub" men måste du också göra dig löjlig och stava Abhisits namn fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns den regeln när Apsihit hade makten?

 

Den finns med i nuvarande konstitution sedan 2007 i alla fall och troligen även den från 1997

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du tillhör IL´s "fanclub" men måste du också göra dig löjlig och stava Abhisits namn fel?

 

Det är så många här som roat sig med att stava hans namn fel så jag måste googla varenda gång då jag aldrig är helt säker.

 

Idag hade jag otur och fick sökresultatet nedan.

Det är tydligen andra på nätet som har samma problem som jag -  inget jag gör medvetet.

 

Trams av den sorten, typ att skriva Aphishit eller Thaksvin överlåter jag åt andra.

Kanske någon kan lägga in rätt stavning av bägge i någon ordlista.

 

post-10507-0-82963600-1377070615.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så många här som roat sig med att stava hans namn fel så jag måste googla varenda gång då jag aldrig är helt säker.

 

Idag hade jag otur och fick sökresultatet nedan.

Det är tydligen andra på nätet som har samma problem som jag -  inget jag gör medvetet.

 

Trams av den sorten, typ att skriva Aphishit eller Thaksvin överlåter jag åt andra.

Kanske någon kan lägga in rätt stavning av bägge i någon ordlista.

 

attachicon.gifapsihit.gif

Ledsen, jag trodde du gjorde det medvetet. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ledsen, jag trodde du gjorde det medvetet. :wai:

Hej

 

Nej medvetet är det nog bara jag som gör detta på forumet.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Nej medvetet är det nog bara jag som gör detta på forumet.

 

Mvh isan lover

 

Det har jag sett och andra tycker det stärker deras argumentation att skriva Thaksvin.

Om forumet kan lägga in stjärnor i nedsättande ord borde det kunna övertalas att rätta till stavningen på de två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag sett och andra tycker det stärker deras argumentation att skriva Thaksvin.

Om forumet kan lägga in stjärnor i nedsättande ord borde det kunna övertalas att rätta till stavningen på de två.

Vi försöker att inte sänka oss till IL´s nivå, hans envishet att stava Abhisit´s namn fel sänker hans trovärdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt uppgifter i Bangkok Post http://www.bangkokpost.com/news/politics/365575/chaos-in-the-lower-house-stalls-constitution-debate gick det till så här.

 

"The atmosphere became tense when Mr Somsak refused to allow 57 Democrat MPs, who had reserved their right to debate their proposed changes to the charter amendment, to speak.

Samart Kaewmeechai, chairman of the parliament committee scrutinising the amendments, told the meeting earlier that the 57 MPs should be barred from the debate since they failed to adhere to what was approved in the first reading of their proposed amendments.

All 57 MPs had proposed having selected senators in the bill despite having originally agreed that all senators be elected, Mr Samart said.

Mr Somsak said he would allow only two of them to debate. If all of the 57 MPs were permitted to speak, the debate would take the whole day, he said.

The Democrats protested saying that Mr Somsak was trying to strip them of their right to speak.

Mr Somsak decided to call a vote to decide if all the 57 Democrats should be allowed to debate.

The meeting voted 339 against the request by the 57 Democrats, while only 15 voted in support.

However, the Democrats continued protesting until Mr Somsak slammed a wooden gavel on his desk three times and then called in parliament police officers to keep order."

 

Så enligt Bangkok Posts uppgifter verkade det som om man i demokratisk ordning via en omröstning fastställde att 2 av dom 57 demokrater som hade begärt ordet skulle få tala, detta accepterade inte Demokratiska MP som reagerade och uppförde sig som huliganer och det är ju som sagt inte första gången det händer.

 

Mvh Isan lover

 

Att endast 2 av 57 ledamöter av oppositionen får uttala sig är ju ett effektivt sätt att tysta ned motståndarna. Detta tillvägagångssätt brukar ju vanligtvis förekomma i sanna demokratier som Nord Korea och Kina. Så att du IL tycker att detta är OK, och t.o.m. verkar hylla det, ligger ju helt i linje med dina övriga åsikter.

Men ni rödingar verkar så rädda och desperata att förlora makten så alla medel är tillåtna.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att endast 2 av 57 ledamöter av oppositionen får uttala sig är ju ett effektivt sätt att tysta ned motståndarna. Detta tillvägagångssätt brukar ju vanligtvis förekomma i sanna demokratier som Nord Korea och Kina. Så att du IL tycker att detta är OK, och t.o.m. verkar hylla det, ligger ju helt i linje med dina övriga åsikter.

Men ni rödingar verkar så rädda och desperata att förlora makten så alla medel är tillåtna.

Hej

 

Du missade tydligen att dessa hade fått uttala sig redan vid den första dragningen?

 

Har man inget nytt att komma med eller lägga till känns det onekligen lite överdrivet att 57 MP.s begär ordet vid den andra dragningen, jag är nog inne på att Demokraterna borde ha kunnat gå Talmannen och Parlamentet till mötes och utsett två talespersoner som hade framfört det Demokratiska partiets åsikt i frågan.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du missade tydligen att dessa hade fått uttala sig redan vid den första dragningen?

 

Har man inget nytt att komma med eller lägga till känns det onekligen lite överdrivet att 57 MP.s begär ordet vid den andra dragningen, jag är nog inne på att Demokraterna borde ha kunnat gå Talmannen och Parlamentet till mötes och utsett två talespersoner som hade framfört det Demokratiska partiets åsikt i frågan.

 

Mvh isan lover

 

Du har rätt, det missade jag.

Men framgår det någonstans hur många av dom röda som fick prata? När jag ögnar igenom så hittar jag inte det. 

I sann demokratisk borde i.s.f. även bara två av dom snacka i den dragningen.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att endast 2 av 57 ledamöter av oppositionen får uttala sig är ju ett effektivt sätt att tysta ned motståndarna. Detta tillvägagångssätt brukar ju vanligtvis förekomma i sanna demokratier som Nord Korea och Kina. Så att du IL tycker att detta är OK, och t.o.m. verkar hylla det, ligger ju helt i linje med dina övriga åsikter.

Men ni rödingar verkar så rädda och desperata att förlora makten så alla medel är tillåtna.

 

Avskaffa genast partiordförandedebatter i Riksdagen - de är dubbelt så odemokratiska.

 

Klart att varenda folkvald ska få prata så ofta och så länge de vill.

Det blir mycket mera demokratiskt om debatter om varje fråga tillåts pågå 24/7 i veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt uppgifter i Bangkok Post http://www.bangkokpost.com/news/politics/365575/chaos-in-the-lower-house-stalls-constitution-debate gick det till så här.

 

"The atmosphere became tense when Mr Somsak refused to allow 57 Democrat MPs, who had reserved their right to debate their proposed changes to the charter amendment, to speak.

Samart Kaewmeechai, chairman of the parliament committee scrutinising the amendments, told the meeting earlier that the 57 MPs should be barred from the debate since they failed to adhere to what was approved in the first reading of their proposed amendments.

All 57 MPs had proposed having selected senators in the bill despite having originally agreed that all senators be elected, Mr Samart said.

Mr Somsak said he would allow only two of them to debate. If all of the 57 MPs were permitted to speak, the debate would take the whole day, he said.

The Democrats protested saying that Mr Somsak was trying to strip them of their right to speak.

Mr Somsak decided to call a vote to decide if all the 57 Democrats should be allowed to debate.

The meeting voted 339 against the request by the 57 Democrats, while only 15 voted in support.

However, the Democrats continued protesting until Mr Somsak slammed a wooden gavel on his desk three times and then called in parliament police officers to keep order."

 

Så enligt Bangkok Posts uppgifter verkade det som om man i demokratisk ordning via en omröstning fastställde att 2 av dom 57 demokrater som hade begärt ordet skulle få tala, detta accepterade inte Demokratiska MP som reagerade och uppförde sig som huliganer och det är ju som sagt inte första gången det händer.

 

Mvh Isan lover

 

Demokraterna framstår bara som löjliga, som bråkiga små barn genom sitt agerande i parlamentet, I alla fall för mig. Skapar knappast en positiv bild bland Thailändare heller skulle jag inte tro. Ska man tro på siffrorna ovan måste det ju också varit fler än de röda ledamöterna som röstade mot de 57 demokraternas yttranderätt.

 

Nä, gå hem, gör om, gör rätt, och se till att lägga allt krut på att vinna nästa val. Det vore väl det bästa sättet att få bort Thaksinklanen från makten?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fullständigt motbjudande uppvisning av en diktatorisk PTP medlem som, liksom resten av PTP tror att han/dom kan göra och säga som han/dom vill. Han är redan en anhängare av amnesti ändringarna hur kan han vara opartisk och leda en debatt?

Jag kanske har fel men talmannen skall väl vara opartisk?

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vara benägen att säga polisstaten redan är över oss - efter den skärpta kontrollen av Pitak Siam,  "emergency decree" för ett par veckor sedan, attacken på Facebook och Line, hundratals kravallpoliser vid parlamentet etc. etc.

 

Välkommen till "Thaibodja"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vara benägen att säga polisstaten redan är över oss - efter den skärpta kontrollen av Pitak Siam,  "emergency decree" för ett par veckor sedan, attacken på Facebook och Line, hundratals kravallpoliser vid parlamentet etc. etc.

 

Välkommen till "Thaibodja"

 

Polisstat nu, militärstat förr, "same shit different name", eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nytt att de inte får yttra sig?

Eller menar du att de inte har flertal så de inte får bestämma.

 

Jag har ofta sett talmannen i riksdagen använda klubban för att få tyst i tinget

men aldrig, vad jag vet, har slagsmål brutit ut av den anledningen.

 

Tydligen är det ett nytt fenomen att folkvalda parlamentariker inte får lov att yttra sig i parlamentet. Även om de inte har majoritet så ska de givetvis få framföra sina åsikter och synpunkter på regeringens förslag i parlamentet. Trodde du insåg att det var en grundläggande demokratiskt rättighet. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I min värld begär man ordet och framför sin åsikt under ordnade former, att agera som fotbollshuliganer stärker definitivt inte deras argument och trovärdighet.

 

Bedrövligt agerat av detta parti som inte accepterar demokratiska spelregler och har folkvalda som beter sig omogna ungar och fotbolls huliganer.

 

Mvh Isan lover

 

Nu vet vi ju att i din värld så står demokratin inte särskilt högt, inte mänskliga rättigheter eller yttrande frihet heller så jag förstår att du inte finner några problem med att neka folkvalda politiker sin yttranderätt i parlamentet.

 

Tänk om vi haft samma system i Sverige, att borgaralliansen med hjälp av talmannen avbröt Löfven och de andra i oppostionen och bad dem sitta ner och hålla käften eftersom vi redan har hört deras protester mot regeringens politik en gång?  ...samt sen kallat in polisen för att avlägsna oppositionens talare från talarstolen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...