Jump to content
IGNORERAD

Thailands ekonomi i recession, THB sjunker.


Khun Ken

Recommended Posts

Hej Moritz.

 

Men under den tiden som riksbankens kassa räckte för att upprätthålla en ränta på 500 procent så hann storföretagen och bankerna rädda sina egna lån och tillgångar i utländsk valuta! Som vanligt blev det sedan småföretagen och vanliga människor som fick ta smällen i marknadens intresse!

 

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Det där känner jag igen. Fick inte lägga om lånet dagen innan devalveringen, lånet förföll samma dag. Banken sa nej.

De måste ha vetat om det hela, därav ett nej. Tror jag losa 250000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 167
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    26

  • Moritz

    18

  • Juha

    13

  • MaiChai

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Jag tror bestämt att ni behöver träna på er finansiella terminologi. :)

 

En devalvering kan bara göras av en valuta med fast växelkurs. Gissar att det var därför Tallen frågade hur du tänkte nu.

 

Det du pratar om är värdeminskning (depreciering), inte devalvering.

Hej

 

Du har säkert rätt ekonomi är inte min starka sida, men jag vet att det går att påverka en valuta på olika sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hej

 

Du har säkert rätt ekonomi är inte min starka sida, men jag vet att det går att påverka en valuta på olika sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Med tanke på att du hyllar de rödas politik så har nog de flesta insett detta.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att du hyllar de rödas politik så har nog de flesta insett detta..

Klockrent! :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna vecka är nog risken för att det för så många magiska 5 nås, och passeras.

Euron är på väg att passera 43, för 4-5 månader så fick man typ 37,5 bth för euron, så strålande tider nu.

Edit: Han knappt skriva färdigt före 43 passerades, kan vi ana ett race denna veck?

ha9amu9y.jpg

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Denna vecka är nog risken för att det för så många magiska 5 nås, och passeras.

Euron är på väg att passera 43, för 4-5 månader så fick man typ 37,5 bth för euron, så strålande tider nu.

 

 

Ditt lyckosamma euro-luder!

 

Vi norska luder blir fistade rätt upp i basen.

Får nog behålla Nok på det norska kontot ett bra tag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tur man får sin lön i € nuförtiden...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Se inlägg #157

 

Ja det sämsta man kan ha just nu är en massa pengar i THB, gäller att växla till dagsbehov tills man ser vart kursen landar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna vecka är nog risken för att det för så många magiska 5 nås, och passeras.

Euron är på väg att passera 43, för 4-5 månader så fick man typ 37,5 bth för euron, så strålande tider nu.

Edit: Han knappt skriva färdigt före 43 passerades, kan vi ana ett race denna veck?

ha9amu9y.jpg

Verkar som om vi får vänta ytterligare med att uppnå 5 kr nivån då kronan har dykt mot bahten dom sista dagarna! :(

 

Lovelos

 

post-4442-0-76936200-1377854280.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tur man får sin lön i € nuförtiden...

Varför då ? Tidigare fick man tom. 53 baht för en Euro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det sämsta man kan ha just nu är en massa pengar i THB, gäller att växla till dagsbehov tills man ser vart kursen landar...

Dina ekonomiska analyser när det gäller denna fråga ger jag inte mycket för. När man får närmare 5 THB/SEK (toppnotering) så måste det väl ändå vara bättre att flytta SEK till THB än om den står i 4 THB/SEK. För övrigt undrar jag vad du menar med att man ska vänta med att växla tills man ser vart kursen landar. Jag är övertygad om att den aldrig landar utan ständigt flyter omkring i en värld som vi vanligt dödliga inte kan påverka ett enda dugg.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina ekonomiska analyser när det gäller denna fråga ger jag inte mycket för. När man får närmare 5 THB/SEK (toppnotering) så måste det väl ändå vara bättre att flytta SEK till THB än om den står i 4 THB/SEK. För övrigt undrar jag vad du menar med att man ska vänta med att växla tills man ser vart kursen landar. Jag är övertygad om att den aldrig landar utan ständigt flyter omkring i en värld som vi vanligt dödliga inte kan påverka ett enda dugg.

 

Fritz..

 

Håller med, valutaspekulation är ett nollsummespel och givetvis "landar" aldrig en valuta. Just nu får du nästan 43 Baht för 1 Euro och det är ju jättebra jämfört med 37 Baht för 1 år sedan men jättedåligt jämfört med 53 Baht för 5-6 år sedan. "Vår" bankman i Hong Kong mailade exempelvis igår om att vi skulle flytta över delar av våra Euro och Hong Kong Dollar, dvs US Dollar, till THB eftersom banken ansåg att THB för tillfället var världens mest undervärderade valuta. Har man lite pengar över så gäller nog alltid att försöka ha dem i lite olika valutor, då kan man skita i hur de rör sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall bli intressant att föja en tid framöver om "din" bankman i HK kommer att få rätt :beach:

 

Nja, kanske intressant ur ett rent nationalekonomiskt perspektiv men ointressant ur ett mer praktiskt dito. Jag tror min chans att "gissa rätt" är ungefär lika stor som en bankmans och jag anser att livet innehåller alldeles för många svåra beslut för att jag ska bry min hjärna om något så chansartat som valutasvängningar. Jag har inget intresse av att ge mig in i tivolibranschen, trots två sommrar som anställd på Skara Sommarland, jag nöjer mig med att vinna på gungorna det jag förlorar på karusellerna och blir det tvärtom så funkar det givetvis lika bra :)

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom banken ansåg att THB för tillfället var världens mest undervärderade valuta

 

Ännu en orsak att snabba på med att föra över sina surt förvärvade SEK till THB. Men vad banker säger ska man ju inte lita på sägs det.

Håhå jaja...detta får nog bli ett fall för den samlade expertisen hos Maitan på tisdag att lösa. Nemas problemas, det fixar vi lätt. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en orsak att snabba på med att föra över sina surt förvärvade SEK till THB. Men vad banker säger ska man ju inte lita på sägs det.

Håhå jaja...detta får nog bli ett fall för den samlade expertisen hos Maitan på tisdag att lösa. Nemas problemas, det fixar vi lätt. :)

 

Fritz..

runt ett stenbord utanför valfri 7Eleven hoppas jag. :thumbsup:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...