Jump to content
IGNORERAD

Kommer Polisen åtala PAD för terorism?


Enis

Recommended Posts

Quote

Police asked to press terrorism charges against PAD leaders

A progovernment group led by Dr Weng Tochirakarn Wednesday lodged a complaint with crime suppression police calling on them to press terrorism charges against the People's Alliance for Democracy for besieging Suvarnabhumi and Don Mueang airports, resulting in great damage to the country's economy.

Weng and Dr Sant Hattirat, and Prateep Ungsomtham Hata accused 12 PAD leaders of committing terrorism from November 25 to December 3. They named Sondhi Limthongkul, Somkiat Pongpaiboon, Pipop Thongchai, Suriyasai Katasila, Panthep Puapongpan, Samran Rodpet, Sirichai Maingarm, Sawit Kaewwan, Saranyoo Wongkrachang and Maleerat Kaewka.

Weng said the 12 committed a serious crime in breach of Article 135/1 (2) for causing grave damage to the public transport system and infrastructure, causing unrest and terror among the public.

The Nation

Källa: www.nationmultimedia.com

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • pigge01

    5

  • Soengsang

    4

  • zwa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Det blir intressant att se. Det blev ju fastslagt i domstol ganska fort att belägringen var olaglig.

Någon måste ju också betala... Terrorism kanske de klarar sig ifrån men det råder ju inget tvivel om vem som borde stå för notan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall Thailändska folket då även stämma gamla regeringen då som också funnits olaglig som var orsaken till PAD:s protester ?

Logiken haltar en hel del

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om de kan peka på någon speciell handling som kostat en enskild firma miljarder baht så tycker jag absout det. Thaksin blev ju dömd så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den gamla regeringen har redan fällts i domstolen och fått sitt straff. Det är PAD som har ockuperat flygplatserna och regeringsbyggnaden vilket har orsakat stora förluster för alla. Det var inte regeringen delaktig i.

Om några tycker att PAD ska gå fria för att de "bara" protesterade mot regeringen så kanske man skall låta de som har skjutit granater och dödat PAD också gå fria för de protesterade "bara" mot PAD...

PAD kan inte skylla på regeringen att för ockupationerna och skadorna. Domstolen handlade redan ärendet med PPP och de båda koalitionspartierna och utgången hade nog blivit den samma oavsett PAD protester.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så när LO eller något annat fack strejkar för högre lön eller bättre ersättningar vilket drabbar en massa företag och människor och åsamkar en massa kostnader för alla möjliga, skall man åtala dom också ???

Som sagt. Logiken haltar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som när trafikledare, bönder och lastbilschaufförer strejkar i Frankrike var och varannan vecka för ditten och datten. Är det terrorism också då ???

Vad jag vet finns varken fack eller strejkrätt i Thailand så man kan inte döma dom efter svenska förhållanden

Och efter alla resor jag gjort till alla möjliga länder i världen har jag sällan sett en demokratiskt tillsatt regering begå så många brott och fel mot det folk som "valt" dom. Är det också terrorism ?

Eller är det OK som politiker att bete sig hur som helst bara man är "folkvald" ?

Inte undra på att PAD har så många anhängare bland de mer utbildade och kompetenta medborgarna i storstäderna som ser helheten och förstår problemet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och efter alla resor jag gjort till alla möjliga länder i världen har jag sällan sett en demokratiskt tillsatt regering begå så många brott och fel mot det folk som "valt" dom. Är det också terrorism ?

Vilka är alla de brott du sett dem utföra ? Vore kul att veta.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ungefär som när trafikledare, bönder och lastbilschaufförer strejkar i Frankrike var och varannan vecka för ditten och datten. Är det terrorism också då ???

Vad jag vet finns varken fack eller strejkrätt i Thailand så man kan inte döma dom efter svenska förhållanden

Och efter alla resor jag gjort till alla möjliga länder i världen har jag sällan sett en demokratiskt tillsatt regering begå så många brott och fel mot det folk som "valt" dom. Är det också terrorism ?

Eller är det OK som politiker att bete sig hur som helst bara man är "folkvald" ?

Inte undra på att PAD har så många anhängare bland de mer utbildade och kompetenta medborgarna i storstäderna som ser helheten och förstår problemet

Våran strejkrätt är fastslagen  i lag (tills Lissabonfördraget träder i kraft). Ockupationen av flygplatserna är olaglig enligt domstoslbeslut. Tror det var andra dagen det var fastslaget att man gått över gränsen vad gäller att utnyttja demonstrationsrätten. Hade LO ockuperat Arlanda hade de också agerat över sina befogenheter.

Kan inte påstå PAD ser nån helhet. De ser (enligt mig) främst till sitt eget väl och vill helst inte ha någon som helst samhällsutjämning. De har inget att tjäna på samhällsutjämning utan skulle snarare förlora på det.

PAD:s anhängare har det redan bra ekonomiskt och om de stora massorna skulle närma sig skulle de naturligtvis förlora lite av sitt överflöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sen när är det som har hänt/händer i Thailand en laglig stridsåtgärd från fackets sida? Det som hände/händer i Thailand kan inte ens av en döv man i ett mörkt rum jämföra med lagliga strejker i Sverige. Utan facket skulle "vi" anställda ha det extremt mycket sämre i Sverige.

Det är terrorism, inget annat, det PAD håller på med.

*edit*

Glömde att säga... tror det är åklagaren, precis som i Sverige som åtalar, inte polisen  :wai:

Lär dig vad terrorism är innan du andvänder ordet!! :kort::kort::kort:

Terror är det son hände i Indien med många Döda!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi nog lugna oss lite. Terrorism är inte så enkelt definierat.

Hittade en artikel på en enkel googling som i stort sammanfattar begreppet perfekt.

Vad är terrorism?

av Kerstin Furubrant

april 2006

Det finns ingen samsyn om vad som menas med terrorism, trots att många har försökt definiera vad terrorism är.

http://www.ui.se/epo...?article_id=175

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

pigge01, visste inte att du satt på hemliga ordboken där det framkommer exakt vad terrorism är. Dock så tror jag att de flesta människorna tycker att ockupationen av flygplatsen är terrorism av något slag.

Nej du men det är en jobbig politisk yttring för många!  :bag:

Medan andra njuter av att få stanna ett par dagar till! :glasses:

Att kalla det terroismen år att gå långt över gränsen till ödmjukhet!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom tre senaste presidenterna har ju t.ex blivit avsatta på grund av olagligheter, fusk, korruption, missbruk av statliga medel etc. Snyggt resultat av en demokratisk regering

Och hade inte folket protesterat högljutt hade dom suttit där ännu och fortsatt sin verksamhet

Rötägg vid makten mår ingen bra av.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att Thaiairways funderar på att ställa krav på PAD för uteblivna intäkter (under ockupationen av flygplatsen) och för ev. skador i framtiden.Borde ju kunna fungera när det är domslut på att det var en olaglig handling.Hoppas att alla kommer ner och hem utan bekymmer.Mvh Måne  :great:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir nästan mörkrädd när man läser.Hur en del medlemmar verkar

försvara PAD`s handlande och att PAD minsann bara agerat för demokratins bästa i åtanke  :kort:

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dom tre senaste presidenterna har ju t.ex blivit avsatta på grund av olagligheter, fusk, korruption, missbruk av statliga medel etc. Snyggt resultat av en demokratisk regering

Och hade inte folket protesterat högljutt hade dom suttit där ännu och fortsatt sin verksamhet

Rötägg vid makten mår ingen bra av.

Rötäggenfinns tyvärr på båda sidorna. Samtliga tre senaste premiärministrarn (Thailand har inga presidenter) var folkvalda och har avsats på olika grunder. Thaksin i en militärkupp. Militärkupper är varken demokratiska eller något mer än de få som tar makten mår bra av. Samak avsattes för att han hade tagit emot betalning för att ha medverkat i ett matprogram och Somchai avsattes för att han var en av de exekutiva i PPP. Jag kan förstå varför man tycker att Thaksin och Samak är rötägg men varför är Somchai det? Bara för att han är gift med Thaksins syster eller? 

Det verkar som du tror att Demokraterna och PAD är guds bästa barn och att Thailand borde avskaffa demokrati helt och införa militärregim. Ledarna för PAD (Chamlong Srimuang, Sondhi Limthongkul, Pipop Thongchai, Somkiart Pongpaiboon, Somsak Kosaisuk, Suriyasai Katasila, Chaiwat Sinsuwong, Amorn Amornratananont och Therdpoom Chaidee) har redan ett åtal mot dem men eftersom rättssystemet inte fungerar så är frågan om de någonsin kommer att dömmas. Tills vidare är de släppta mot borgen. Någon påskyndning av detta rättsfall lär inte inträffa så länge PADs supporters stödjer dem (kungahuset och militären för att nämna några). Thai Air har nu också lämnat in en stämningsansökan. Alla dessa är också rötägg. Värst kanske Chamlong Srimuang är då han tex var inblandad i massakern av studenter 6 oktober 1976 (där Samak var en av gärningsmännen). Han har varit inblandad i flera militärkupper.

Folket har inte protesterat högljutt mot de senaste avsatta PM:s. Det är militären och PAD som har protesterat och folket har återigen valt politiker som militären och PAD inte gillar. Snart kommer nog folket att högljutt protestera mot att deras folkvalda avsätts så fort de blir valda.

Förstår inte hur någon kan förespråka militärregim för en elit istället för demokrati för folket.

Quote

Det här skrivs på en annan tråd om den som regeringen föreslagit som interimsminister

Vad vill du ska hända då? Ny militärkupp med ny författning som inte är demokratisk så att folket inte kan välja politiker själva utan att det ska styras från en maktelit i Bangkok?

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att PAD's ledare kommer atalas, om inte for terrorism sa atminstonde for egenmaktigt forfarande eller annan lamplig atalspunkt. Om inte annat sa for att visa PPP's anhangare att aven de under kungligt beskydd maste folja lagen.

Ibland kan man anvanda uttryck som att andamalen helgar medlen eller att man inte kan gora en omelett utan att knacka nagra agg och kanske att Thailand om nagra ar kan se tillbaka pa PAD's garningar som nagot bra men tills dess sa maste anda rattvisan ha sin gang.

Min personliga synpunkt ar dessutom att det PAD gjort, atminstonde under senaste tiden, har skadat enormt. Framforallt har de gjort Demokraterna ovalbara vilket innebar att vi kommer fa fortsatta leva med olika Thaksin re-inkarnationer, med tillhorande avsattningar, ett bra tag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore nog bra om PAD terroristerna åtalades i demokratins namn... :good:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon förklara vilka terrorhandlingar PAD ska ha utfört ?

Tycker det är dom som har skjutit granater mot folksamlingar som skall åtalas för terror.

Att okkupera en byggnad , försvara sig osv är inte terror , inte alltid lagtligt men definitivt inte terror.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan någon förklara vilka terrorhandlingar PAD ska ha utfört ?

Tycker det är dom som har skjutit granater mot folksamlingar som skall åtalas för terror.

Att okkupera en byggnad , försvara sig osv är inte terror , inte alltid lagtligt men definitivt inte terror.

Att lamslå ett land och många av dess näringar är terror, i detta fall lamslogs landet av terrorister som ockuperade en flygplats.

Och observera att det inte bara är landets turistnäring som blivit drabbat, sjuktransporter till och från Bkk, export/import etc.

Att hindra en livsviktig sjuktransport är definitivt en form av terror.   

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den definitionen av terrorism är halva Frankrikes befolkning terrorister !

Dom lamslår landet, flyget, trafiken och annat var och varannan vecka ju !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det vore nog bra om PAD terroristerna åtalades i demokratins namn... :good:

Glöm det!! :kort:

Kan ej åtala Kungahuset!! :bag:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Med den definitionen av terrorism är halva Frankrikes befolkning terrorister !

Dom lamslår landet, flyget, trafiken och annat var och varannan vecka ju !

Svammel

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svammel

"tomyrdoc" sluta nu!! :wai:

Du gör dig till åtlöje! :bag::bag::bag:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...