Jump to content
IGNORERAD

Skriven i Sverige och jobba utomlands


Cobra

Recommended Posts

Hur är det har man "frisjukvård" i Sverige om man jobbar utomlands, men är skriven i Sverige och därmed ej deklarerar i Sverige ?

 

Jag har ej deklarerat i Sverige på 6 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    8

  • Cobra

    6

  • Moritz

    6

  • Soengsang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Intresant fråga, jag har "hört" att man kan bli utskriven från skyddsnätet i Sverige när man befinner sig utomlands en längre tid. Jag vet inte om det stämmer...

 

Är det möjligt att inte deklarera samt vara skriven i Sverige?

 

Har själv jobbat/bott utomlands sen 2000, men har fått min deklaration påskriven. Har sedan ca 7 år skattat i ett annat land. Man kanske skulle kolla upp detta... om man måste notera det på den Svenska...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det har man "frisjukvård" i Sverige om man jobbar utomlands, men är skriven i Sverige och därmed ej deklarerar i Sverige ?

 

Jag har ej deklarerat i Sverige på 6 år.

 

 

Myndigheter är roliga att göra med :)

 

Jag meilade och fråga:

 

Fråga: Hej

Jag har inte haft någon inkomst i Sverige på 6 år,

har jag rätt till "frisjukvård" fortfarande ?

Jag jobbar i Norge några månader per år, och reser till andra länder flera månader per år.

Med vänlig hälsning

 

 

 

 Hej!

 

För att få svar på din fråga bör du vända dig till Försäkringskassan.

 

Med vänliga hälsningar

 

www.skatteverket.se

 

 

 

Hej,

 

När det gäller frågor om sjukvård så är det Landstinget man ska prata med.

 

Med vänlig hälsning

.......

Försäkringskassan

 

 

 

 

Då har jag meilat Landstinget väntar på svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta gärna del av svaret jag fick från Försäkringskassan angående rätt till gratis sjukvård i Sverige

efter ett antal år utomlands.

 

Min fråga till dom var om man har rätt till sjukvård från hemkomstens dag ett eller om reglerna

som säger att vistelsen i Sverige ska ha minst ett års varaktighet gäller.

 

 

 

Hej!

 

Det är Landstinget som bestämmer vilken vård man skall få och till vilken kostnad. De följer reglerna för folkbokföring.

Reglerna för folkbokföring och reglerna för registrering i Försäkringskassan är inte desamma.

De regler du hänvisar till gäller registrering i Försäkringskassan.

Det är Skatteverket som beslutar om frågor angående folkbokföring.

 

Med vänlig hälsning

.......

Försäkringskassan

Eva Wiberg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hur är det har man "frisjukvård" i Sverige om man jobbar utomlands, men är skriven i Sverige och därmed ej deklarerar i Sverige ?

 

Jag har ej deklarerat i Sverige på 6 år.

 

 

Betalar du 7,8% "trydeavift" i Norge så ska Norge stå för fiolerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar du 7,8% "trydeavift" i Norge så ska Norge stå för fiolerna

 

 

Om jag blir akut sjuk i Sverige, ska jag resa 100mil ToR till sjukvården i Norge ?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om jag blir akut sjuk i Sverige, ska jag resa 100mil ToR till sjukvården i Norge ?

 

 

Nej, men Norge ska betala.

 

Hur gör en svensk som blir akut sjuk i Thailand? Åker han typ 1600mil ToR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som är i Sverige har rätt till Akutvård. Spelar ingen roll om du är Norsk , Svensk eller kommer från Afrika

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men Norge ska betala.

 

Hur gör en svensk som blir akut sjuk i Thailand? Åker han typ 1600mil ToR?

 

Utan försäkring, så betalar man ur egen ficka (som svensk). Vet ej hur norrmän gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Utan försäkring, så betalar man ur egen ficka (som svensk). Vet ej hur norrmän gör.

 

Om man betalar skatt så ska staten betala den akuta sjukvården. Eventell eftervård sker i det landet där man har sina sociala rättigheter som oftast.

Sedan så får man givetvis ta hänsyn till hur många dagar man har varit i Thailand.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hur är det har man "frisjukvård" i Sverige om man jobbar utomlands, men är skriven i Sverige och därmed ej deklarerar i Sverige ?

 

Jag har ej deklarerat i Sverige på 6 år.

 

 

Glömde att lägga till.

 

Jag tror inte att dom kollar upp om du har betalat skatt. Du får nog den vården du ska ha utan att Norge blir fakturerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jobba i Norge klassar med nöd och näppe in som att jobba utomlands, sambeskattningsavtal och andra saker som gör det enklare, att jobba i utomnordiskt i euroland eller utomeuropa och sen vara skriven i Sverige är inte lika förmånligt, i vissa fall princip omöjligt om man inte vill ge Borg större delan av sin lön!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att lägga till.

 

Jag tror inte att dom kollar upp om du har betalat skatt. Du får nog den vården du ska ha utan att Norge blir fakturerat.

 

De söker ju på personnumret och vad de får upp på skärmen vet inte jag, men om inte du är folkbokförd i Sverige

är det definitivt inte gratis och de kommer nog att vilja veta mera om vart fakturan ska skickas.

 

Hur mycket skatt man betalat och till vem har inget med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

De söker ju på personnumret och vad de får upp på skärmen vet inte jag, men om inte du är folkbokförd i Sverige

är det definitivt inte gratis och de kommer nog att vilja veta mera om vart fakturan ska skickas.

 

Hur mycket skatt man betalat och till vem har inget med saken att göra.

 

Det räcker faktiskt bara med att söka vård utomsockens för en i Sverige skriven medborgare så börjar det knasa i datorerna när man skriver in sig i kassan pga att man tillhör ett annat landsting etc etc.

Nästa gång jag ska söka vård i Sverige så ska jag riva och kasta mitt pass, som papperslös så är man ju garanterad alla förmåner, betydligt svårare för en Svensk idag!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De söker ju på personnumret och vad de får upp på skärmen vet inte jag, men om inte du är folkbokförd i Sverige

är det definitivt inte gratis och de kommer nog att vilja veta mera om vart fakturan ska skickas.

 

Hur mycket skatt man betalat och till vem har inget med saken att göra.

 

Om man som trådskaparen är skriven och folkbokförd i Sverige?

Du blandar korten ganska friskt.

 

Är man skriven i Norge så vet förhoppningsvis landstinget hur man går tillväga

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

De söker ju på personnumret och vad de får upp på skärmen vet inte jag, men om inte du är folkbokförd i Sverige

är det definitivt inte gratis och de kommer nog att vilja veta mera om vart fakturan ska skickas.

.

En Svensk medborgare nekas aldrig akutsjukvård, och debiteras inte heller för den i efterhand.

Dennes sista ort i Sverige debiteras för den.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som trådskaparen är skriven och folkbokförd i Sverige?

Du blandar korten ganska friskt.

 

Är man skriven i Norge så vet förhoppningsvis landstinget hur man går tillväga

 

Jag pratar som TS om de som är inskrivna i Sverige, men jobbar (och bor) i ett annat land.

Jag antar att han menar att han flyttat, utan att "skriva ut sig"

 

Passar inte exemplet eller den info jag fick från Försäkringskassan så får han väl hoppa över den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar som TS om de som är inskrivna i Sverige, men jobbar (och bor) i ett annat land.

Jag antar att han menar att han flyttat, utan att "skriva ut sig"

 

Passar inte exemplet eller den info jag fick från Försäkringskassan så får han väl hoppa över den.

 

 

Jag är skriven och har adress i Sverige. Var jag bor vet jag inte :)   (Sverige, Norge, Thailand, på flyget, på flygplatser..)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag pratar som TS om de som är inskrivna i Sverige, men jobbar (och bor) i ett annat land.

Jag antar att han menar att han flyttat, utan att "skriva ut sig"

 

Passar inte exemplet eller den info jag fick från Försäkringskassan så får han väl hoppa över den.

 

Själv så antar jag att han är i en liknande situation som mig.

Sjukvården ska då betalas av Norge och blir det längre vistelser på sjukhus som inte är akutsjukvård så har Norge krav på att den sjukvården skal ske i Norge. Fast jag tror inte att dom skulle bry sig om det. Enklare att patienten är på "hemmaplan" och så betalar dom sjukvården där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så antar jag att han är i en liknande situation som mig.

Sjukvården ska då betalas av Norge och blir det längre vistelser på sjukhus som inte är akutsjukvård så har Norge krav på att den sjukvården skal ske i Norge. Fast jag tror inte att dom skulle bry sig om det. Enklare att patienten är på "hemmaplan" och så betalar dom sjukvården där.

 

 

Nej det tror inte jag, för jag jobbar i Norge bara några månader per år.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nej det tror inte jag, för jag jobbar i Norge bara några månader per år.

 

Har du svensk eller norsk arbetsgivare?

Betalar du 7,8% trygdeavgft?

 

Fast jag ser egentligen inga problem för din del.

Antingen så ska Norge betala p.g.a att du jobbar i Norge och betalar din skatt där eller så ska Sverige betala eftersom du är arbetslös.

Är du skattemässigt bosatt i Norge?

 

Problemen kommer den dagen du betalar personlig inkomstskatt utan att ha en arbetsgivare som betalar sociala avgifter. För då verkar det vara en knepig situation.fick jag veta när jag hade tänkt tjäna några extra Sek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Myndigheter är roliga att göra med :)

 

Jag meilade och fråga:

 

Fråga: Hej

Jag har inte haft någon inkomst i Sverige på 6 år,

har jag rätt till "frisjukvård" fortfarande ?

Jag jobbar i Norge några månader per år, och reser till andra länder flera månader per år.

Med vänlig hälsning

 

 

 

 Hej!

 

För att få svar på din fråga bör du vända dig till Försäkringskassan.

 

Med vänliga hälsningar

 

www.skatteverket.se

 

 

 

Hej,

 

När det gäller frågor om sjukvård så är det Landstinget man ska prata med.

 

Med vänlig hälsning

.

Försäkringskassan

 

 

 

 

Då har jag meilat Landstinget väntar på svar

 

Då kom svaret jag hade väntat på

 

Hej,

Är du folkbokförd i Sverige hos Skatteverket så har du rätt till subventionerad vård.

 

Vänliga hälsningar

/Maria

 

----------------------------------------

Maria Åkerblom, kommunikatör

Landstinget Sörmland

Ändrades av Cobra
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få akutvård i Sverige när man är bosatt utomlands verkar det vara tillräckligt att kunna bevisa att man är svensk medborgare.

 

 

Utlandssvensk:

Är du utlandssvensk, d.v.s. folkbokförd i övriga länder, med vilka Sverige saknar konventioner med,

men har kvar ditt svenska medborgarskap, får du akut vård till vanlig patientavgift.

Kravet är att du ska visa giltigt pass eller annan handling där det framgår att du är svensk medborgare.

 

Utländsk medborgare:

Är du utländsk medborgare från övriga länder, med vilka Sverige saknar konventioner med,

måste du betala all vård enligt en särskild prislista, utomlänsprislista.

 

Bra infosida från region Halland

Link to comment
Dela på andra sajter

Avgifter för utländska medborgare

Utländska medborgare har rätt till akut vård i Sverige.

Kommer man från ett annat EU-land, EES-land eller Schweiz ska man ha ett europeiskt sjukförsäkringskort, EU-kort, för att visa att man har rätt till akut vård till vanlig patientavgift. Har man inte det kan man få betala hela vårdkostnaden.

Om man däremot vill ha vård som inte är akut och inte vill betala mer än patientavgift ska man ha ett intyg som visar att hemlandet betalar vården. Om man saknar det betalar man hela kostnaden för vården själv.

De allra flesta som kommer från länder utanför EU, EES och Schweiz får betala hela vårdkostnaden själv även om det handlar om akut vård.

 

http://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Patientavgifter/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...