Jump to content
IGNORERAD

Beslutsångesten från helvetet!


Guest J666

Recommended Posts

Om du vill jobba med svetsning under vatten så rekommenderar jag dig att INTE lära dig "vanlig" svetsning.

Att svetsa i vatten är en helt annan sak än att svetsa på land.

Jag kunde ingenting om svetsning när jag tog mina yrkesdyk licenser och det sa alla att det var bra för då kan du lära dig "rätt" från början.

Du kan gå yrkesdyk utbildning i Norge och lägga till undervattens svetsning.

Är du intresserad av yrkesdyk ska du satsa på att bli sk SAT Diver, jobbigt men jävligt bra betalt.

I Nordsjön hade jag 700 Pund om dagen plus 40 pund per timma "in water".

Räkna dock med att vara inlåst under tryck en månad.

 

Självklart skall du satsa på utbildningen. Det ger mest i längden även om det kan vara jobbigt när man skall göra det. 

 

Jag citerade ovan inlägg så att det inte skulle försvinna i mängden eftersom det är ett väldigt gott råd där du kan tjäna massor med pengar och även vara ledig under långa perioder.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    10

  • Bananen

    7

  • Soengsang

    6

  • Whisky Bird

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man kan ente leva på luft juh, ibland får man bida i det sura äpplet, eller som jau säjer på jobbet: Detta e det billigaste sättet att fördriva tiden med  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

I hamnarna är chaufförerna eftertraktade och har bra löner, men kanske är det inte så lätt att komma in där.

Skiftgång, övertid i massor ger månadslöner på över 50.000kr för den som kan ställa upp med kort varsel. 

Får man Månadslön på kort varsel hela tiden & övertid i massor funkar inte längre med dessa körtider & nya lagar?????

Hamnarna säljer väl laster till billigaste speditören eller åkarn??????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja när man läser alla svar och tänker lite så absolut blir det utbildning. Pattaya finns ju kvar som sagt, och likaså mitt körkort om jag ångrar mig längre fram...

En kompis tipsade till å med om svetsjobb i gruvorna så man kanske kan finna något jobb i gruva med lite tur.. Men tanken är väl Norge och sen jobba on/offshore... Det är iaf det jag vill...

Mackan, dans och sångkarriären lägger jag på is tills vidare, den funkar nämnligen inget bra ;)

Gör vad Hjärtat säger mår Du bra!!!!!

Lycka Till!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man Månadslön på kort varsel hela tiden & övertid i massor funkar inte längre med dessa körtider & nya lagar? ????

Hamnarna säljer väl laster till billigaste speditören eller åkarn? ?????

I hamnarna är det att dra ombord och i land trailers från färjor och liknande fartyg.

Ett arbetspass kan vara ca 2-4 timmar och betalas med övertidsersättning då det ofta sker på kvällar och nätter.

Körtider är inga problem, och övertid blir det sällan, då övertid menas med mer 40 timmar per vecka.

Däremot är ersättningen betald med övertidstillägg (100%) på vardagar.

Vanligt är att jobba 4 timmar och få betalt för 8 timmar och dessutom tillägg på 100%.

Lördagar och söndagar stiger ersättningarna ytterligare.

Jobbar man ett dagpass om 8 timmar och ställer upp och jobbar ytterligare vid behov så kommer man givetvis att få problem med för mycket arbetad tid och ibland regler om nattvila.

Många sparar en del av övertiden till en kompbank och tar ut längre ledigheter för att inte få problem mad arbetstidsregler. 

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man Månadslön på kort varsel hela tiden & övertid i massor funkar inte längre med dessa körtider & nya lagar?????

Hamnarna säljer väl laster till billigaste speditören eller åkarn??????

Han syftade nog på chaufförs jobb inom hamnen, i en containerterminal finns truckdragare etc.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han syftade nog på chaufförs jobb inom hamnen, i en containerterminal finns truckdragare etc.

Helt rätt, det är transporter inom hamnens område.

Interna transporter till och från fartyg samt magasin och terminaler.

 

Jobbade för ett antal år sedan kl. 18.30 - 21.00 måndag till fredag och för det fick man 40 timmar varav 15 timmar ersattes med 100%.

Det blev 12,5 timmars arbete som ersattes med motsvarade 70 timmar.

Arbetet var att skifta trailers och liknande på finlandsfärjans dagliga anlöp.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå en svetskurs på 40-50 veckor är ju aldrig fel,den kunskapen har du ju med dig oavsett vad du gör resten av livet.

 

Men det är inte så himla lätt att komma ut på arbetsmarknaden helt grön,det är många plåtfirmor som har slått igen dörrarna de sista åren.

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

I hamnarna är det att dra ombord och i land trailers från färjor och liknande fartyg.

Ett arbetspass kan vara ca 2-4 timmar och betalas med övertidsersättning då det ofta sker på kvällar och nätter.

Körtider är inga problem, och övertid blir det sällan, då övertid menas med mer 40 timmar per vecka.

Däremot är ersättningen betald med övertidstillägg (100%) på vardagar.

Vanligt är att jobba 4 timmar och få betalt för 8 timmar och dessutom tillägg på 100%.

Lördagar och söndagar stiger ersättningarna ytterligare.

Jobbar man ett dagpass om 8 timmar och ställer upp och jobbar ytterligare vid behov så kommer man givetvis att få problem med för mycket arbetad tid och ibland regler om nattvila.

Många sparar en del av övertiden till en kompbank och tar ut längre ledigheter för att inte få problem mad arbetstidsregler. 

 

 

Leif

Oki Du menar Lots-jobb!

Förstog inte riktigt eftersom det handlade om Lastbilskörning!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå en svetskurs på 40-50 veckor är ju aldrig fel,den kunskapen har du ju med dig oavsett vad du gör resten av livet.

Men det är inte så himla lätt att komma ut på arbetsmarknaden helt grön,det är många plåtfirmor som har slått igen dörrarna de sista åren.

Har en del kontakter jag hoppas kunna dra nytta av... Tyvärr inte inom onshore/offshore eller något sånt... Utan mer 7-16 jobb hemikring... Men alltid en början.. Efter kursen kommer jag ta vad jag får i stort sett..

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rätta kontakter kan du tjäna 100k (svart) här hemma. Och du behöver absolut inte vara nån mästare på att svetsa. Brukar vara bra cash på underhållsarbeten på värmeverk och pappersbruk. Med rätta kontakter så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rätta kontakter kan du tjäna 100k (svart) här hemma. Och du behöver absolut inte vara nån mästare på att svetsa. Brukar vara bra cash på underhållsarbeten på värmeverk och pappersbruk. Med rätta kontakter så!

Har ju inga såna kontakter tyvärr, men hoppas på att få lite kontakter längs vägen också och via Montico..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej J666

Vilkeb skola är det som du kom in på? Har själv suttit och funderat just svetsning eftersom jag är lite i samma sits dock med mindre fordon. Bor ju i Skåne men har inte hittat något som verkar lämpligt att söka. Mvh Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej J666

Vilkeb skola är det som du kom in på? Har själv suttit och funderat just svetsning eftersom jag är lite i samma sits dock med mindre fordon. Bor ju i Skåne men har inte hittat något som verkar lämpligt att söka. Mvh Håkan

Det är på komvux... Så en helt vanlig skola i lilla Nässjö. utbildningen är gratis dessutom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm komvux har jag aldrig fått upp som ett alternativ, men kanske dags att kolla upp det mer. Mvh Håkan

Ja de tycker jag... Dom kan ju fixa de flesta utbildningar vad jag fattat..

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Man lär sig mer om Thailand och thailändare än om man sitter och dricker whisky i hembyn uppe i Udon

 

BTT

 

Tvärtom skulle jag vilja säga. Sitter man och och dricker med thailändare vid ett stenbord i Udon, så lär man sig betydligt mer om thailändare och Thailand gämfört med att hänga på en farang/svenskbar i Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha satsat på utbildningen nu.

Ju fler möjligheter till fler jobb desto bättre, tycker jag.

Då har du fler val.

 

Och att utbilda dig nu när du (själv tycker) att du har låg inkomst är lättare än att hoppa av från ett välbetalt jobb och börja studera senare.

 

Lycka till!

 

 

Blir glad av din tråd!

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej J666

Vilkeb skola är det som du kom in på? Har själv suttit och funderat just svetsning eftersom jag är lite i samma sits dock med mindre fordon. Bor ju i Skåne men har inte hittat något som verkar lämpligt att söka. Mvh Håkan

Det verkar vara en bilskadereparatörskurs du söker, där får du lära dig att svetsa under c:a 2 veckor.

Jag tror att det bara är arbetsförmedlingen som tillhandahåller den. Den innehåller plåtkunskap och

plåtriktning med olika verktyg, som riktbänk och formning av plåt. Har du bra vitsord från lärarna har du garanterat jobb

Bra plåtisar är det brist på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektriker e bra jobb också har jag hört, mycket extra på helger rakt i fickan!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Med rätta kontakter kan du tjäna 100k (svart) här hemma. Och du behöver absolut inte vara nån mästare på att svetsa. Brukar vara bra cash på underhållsarbeten på värmeverk och pappersbruk. Med rätta kontakter så!

 

Visst bara uppmuntra till svartjobb.

 

Den dag du blir gammal och sjuk kanske du ångrar dina snedvridna åsikter.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rätta kontakter kan du tjäna 100k (svart) här hemma. Och du behöver absolut inte vara nån mästare på att svetsa. Brukar vara bra cash på underhållsarbeten på värmeverk och pappersbruk. Med rätta kontakter så!

Jag är ju väldigt tveksam på att det finns så mycket svarta pengar som betalas ut av värmeverk eller pappersbruk. Var skulle dessa svarta pengar komma ifrån? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektriker e bra jobb också har jag hört, mycket extra på helger rakt i fickan!

 

Kan bekräfta! Jobbade 2 år som elektriker, och folk som behöver hjälp finns alltid. Måla, hänga tapeter, snickra och sånt kan ju 'svensson' göra själv om dom har orken, men hålla på med det elektriska passar dom sig för :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju väldigt tveksam på att det finns så mycket svarta pengar som betalas ut av värmeverk eller pappersbruk. Var skulle dessa svarta pengar komma ifrån? 

 

Kan vara underentreprenörer som hyrs in av pappersbruket. Dessa underentreprenörer kanske inte är så nogräknade alla ggr :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst bara uppmuntra till svartjobb.

 

Den dag du blir gammal och sjuk kanske du ångrar dina snedvridna åsikter.

 

BTT

 

Med tanke på hur samhället ser ut idag är jag tveksam om det finns några pensionspengar åt en annan när den dagen är dags. Det är lika bra att göra som politikerna redan gör - roffa åt dig allt du kan och skyll ifrån dig om du blir påkommen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...