Jump to content
IGNORERAD

Beslutsångesten från helvetet!


Guest J666

Recommended Posts

Nu har jag en jävla beslutsångest här ang min framtid dom närmsta åren.

Jag har varit halvtrött på livet som chaffis under ca 2 års tid... Pga alla utlänningar som sänker våra löner och tar jobben ifrån oss, plus att det är såna förbannat dyra böter för minsta lilla.

Kör jag över 10 min en dag och sen blir stoppad av en omänsklig snut 25 dagar senare så får jag 4000:- i böter för dom 10 minuterna... Plus att man mer eller mindre känner sig jagad av dom små asen... Alltid åka runt och vara nojig och köra omvägar för att undvika större poliskontroll platser m.m.. Min lön är ett skämt, har ca 13.000:- i månaden i lön, resten traktamente... Kanonbra för pension eller ifall man skulle bli sjukskriven... INTE...

 

Fördel med jobbet däremot är att jag kan bo i bilen, slipper allt vad hyra å räkningar heter och kan spara i stort sett hela lönen varje månad och bo i Thailand 6 mån om året.

 

Har inte gått färdigt skolan, har inga betyg i några ämnen och då såklart inga utbildningar. Utan det ända jag har är ett CE-kort typ...

 

Men nu har det dykt upp en grej. Eller rättare sagt jag har sökt en svetsutbildning och faktiskt kommit in. Den är hemma i Nässjö, varar 45 veckor och den ger mig en utbildning/svets license...

Kursen börjar i Januari vilket ger mig möjligheten att åka till Thailand ca 2 månader iaf innan kursstart... Kommer ju bli lite tungt första åren med dålig inkomst och sånt här. Men förmodligen kommer jag ha ett hem att komma till, en toalett, en dusch. En soffa och en tv, när fan hade man såna grejer sist? 2009 tror jag... Min tanke är att vidareutbilda sig senare då jag vill svetsa på oljerigg, undervatten svetsare eller något annat där man kanske kan åka på byggen jorden runt som svetsare. Vill inte ha något 7-16 jobb på någon industri iaf, även om det är där man självklart får börja...

 

Så nu är frågan, ska man fortsätta å konka runt i lastbilen, leva som en luffare 6 mån och sen åka och halvsnåla i Thailand 6 mån för å slippa vintern?

Eller ska man hoppa på svetsutbildningen, ta ett "vanligt" jobb för att sedan klättra på stegen och faktiskt komma någonstans i livet?   

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    10

  • Bananen

    7

  • Soengsang

    6

  • leifen

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja även om du e färdig svetsare så är det inget som hindrar att du fortsätter luffa runt i lastbilen... Då har du iaf. chansen och är ju även defacto ett steg närmare drömjobbet...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ta licensen.

 

Du behöver inte åka ut på någon plattform. Det går bra att jobba på land i Norge.

Fast det är en fördel med ledigheten om man kör offshore

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag en jävla beslutsångest här ang min framtid dom närmsta åren.

Jag har varit halvtrött på livet som chaffis under ca 2 års tid... Pga alla utlänningar som sänker våra löner och tar jobben ifrån oss, plus att det är såna förbannat dyra böter för minsta lilla.

Kör jag över 10 min en dag och sen blir stoppad av en omänsklig snut 25 dagar senare så får jag 4000:- i böter för dom 10 minuterna... Plus att man mer eller mindre känner sig jagad av dom små asen... Alltid åka runt och vara nojig och köra omvägar för att undvika större poliskontroll platser m.m.. Min lön är ett skämt, har ca 13.000:- i månaden i lön, resten traktamente... Kanonbra för pension eller ifall man skulle bli sjukskriven... INTE...

 

Fördel med jobbet däremot är att jag kan bo i bilen, slipper allt vad hyra å räkningar heter och kan spara i stort sett hela lönen varje månad och bo i Thailand 6 mån om året.

 

Har inte gått färdigt skolan, har inga betyg i några ämnen och då såklart inga utbildningar. Utan det ända jag har är ett CE-kort typ...

 

Men nu har det dykt upp en grej. Eller rättare sagt jag har sökt en svetsutbildning och faktiskt kommit in. Den är hemma i Nässjö, varar 45 veckor och den ger mig en utbildning/svets license...

Kursen börjar i Januari vilket ger mig möjligheten att åka till Thailand ca 2 månader iaf innan kursstart... Kommer ju bli lite tungt första åren med dålig inkomst och sånt här. Men förmodligen kommer jag ha ett hem att komma till, en toalett, en dusch. En soffa och en tv, när fan hade man såna grejer sist? 2009 tror jag... Min tanke är att vidareutbilda sig senare då jag vill svetsa på oljerigg, undervatten svetsare eller något annat där man kanske kan åka på byggen jorden runt som svetsare. Vill inte ha något 7-16 jobb på någon industri iaf, även om det är där man självklart får börja...

 

Så nu är frågan, ska man fortsätta å konka runt i lastbilen, leva som en luffare 6 mån och sen åka och halvsnåla i Thailand 6 mån för å slippa vintern?

Eller ska man hoppa på svetsutbildningen, ta ett "vanligt" jobb för att sedan klättra på stegen och faktiskt komma någonstans i livet?   

 

Ja Jimmy, du har ju faktiskt själv svarat i sista meningen.

 

Lycka till med din utbildning och en tryggare framtid!!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta svetsarutbildningen, du kommer säkert tjäna på det i längden.

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildning!! Värt att leva snålt några år för att sen ligga på topp o kunna njuta av livet. Fördelen du har är att du lärt dig spara så du kommer att ha bra med pengar i framtiden med nya lönen..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill jobba med svetsning under vatten så rekommenderar jag dig att INTE lära dig "vanlig" svetsning.

Att svetsa i vatten är en helt annan sak än att svetsa på land.

Jag kunde ingenting om svetsning när jag tog mina yrkesdyk licenser och det sa alla att det var bra för då kan du lära dig "rätt" från början.

Du kan gå yrkesdyk utbildning i Norge och lägga till undervattens svetsning.

Är du intresserad av yrkesdyk ska du satsa på att bli sk SAT Diver, jobbigt men jävligt bra betalt.

I Nordsjön hade jag 700 Pund om dagen plus 40 pund per timma "in water".

Räkna dock med att vara inlåst under tryck en månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.Ta licensen.Svetsarna tjänar bra med kulor,dock inte på någon industri.sök på något varv i Norge.I längden blir det väl ohållbart klaustrofobiskt att bo i en lastbil.13000 kr mån.är ju skrattretande,då ska man inte ha några räkningar.Sedan så finns ju Pattis kvar ändå.Hade jag varit singel hade jag inte tvekat att fara till Norge och svetsa då jag själv har några licenser.Dra i väg och lär dig svetsa medans det finns svetstråd kvar.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du ska utbilda dig, trodde du hade bestämt dig igår...du ska ge fan i tänka det är inte din starka sida det vet du :giggle:

 

Sluta luffa runt, även om dina besök är trevliga så har du många år kvar o jobba och då är det gott att ha något som ger dig möjligheten till bra pengar och mycket ledighet.

 

Börja med och ta några dykkurser nu när du åker ner så har du redan tagit ett litet steg på vägen, vet inte hur långt man kommer på två månader men det vet säkert någon här.

 

Jag ska komma o hälsa på dig i din studentskrubb sen, så på med brillorna o börja läs//Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan du ska chansa(eller rättare sagt satsa på dig själv) och utbilda dig, kan öppna dörrar!

 

Men för att vara pessimist, så kom i håg att det du  vill utbilda dig till är och kommer också att bli mer utsatt för billig arbetskraft från öst, men får du bara in en fot så kan du ju vara på banan.

 

Lycka till!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ja lönen för yrken som inte behöver någon utbildning kommer att fortsätta sjunka så därför skulle även jag råda dig till utbildning.

En liten brasklapp bara. Jag känner inte dig annat än det du skriver här. Fördelen med att köra lastbil är väl att det under given tidsram är rätt så fritt och du slipper ha en förman över axeln. Kanske har jag fel men du verkar vara en sån som trivs bra med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag en jävla beslutsångest här ang min framtid dom närmsta åren.

Jag har varit halvtrött på livet som chaffis under ca 2 års tid... Pga alla utlänningar som sänker våra löner och tar jobben ifrån oss, plus att det är såna förbannat dyra böter för minsta lilla.

Kör jag över 10 min en dag och sen blir stoppad av en omänsklig snut 25 dagar senare så får jag 4000:- i böter för dom 10 minuterna... Plus att man mer eller mindre känner sig jagad av dom små asen... Alltid åka runt och vara nojig och köra omvägar för att undvika större poliskontroll platser m.m.. Min lön är ett skämt, har ca 13.000:- i månaden i lön, resten traktamente... Kanonbra för pension eller ifall man skulle bli sjukskriven... INTE...

 

Fördel med jobbet däremot är att jag kan bo i bilen, slipper allt vad hyra å räkningar heter och kan spara i stort sett hela lönen varje månad och bo i Thailand 6 mån om året.

 

Har inte gått färdigt skolan, har inga betyg i några ämnen och då såklart inga utbildningar. Utan det ända jag har är ett CE-kort typ...

 

Men nu har det dykt upp en grej. Eller rättare sagt jag har sökt en svetsutbildning och faktiskt kommit in. Den är hemma i Nässjö, varar 45 veckor och den ger mig en utbildning/svets license...

Kursen börjar i Januari vilket ger mig möjligheten att åka till Thailand ca 2 månader iaf innan kursstart... Kommer ju bli lite tungt första åren med dålig inkomst och sånt här. Men förmodligen kommer jag ha ett hem att komma till, en toalett, en dusch. En soffa och en tv, när fan hade man såna grejer sist? 2009 tror jag... Min tanke är att vidareutbilda sig senare då jag vill svetsa på oljerigg, undervatten svetsare eller något annat där man kanske kan åka på byggen jorden runt som svetsare. Vill inte ha något 7-16 jobb på någon industri iaf, även om det är där man självklart får börja...

 

Så nu är frågan, ska man fortsätta å konka runt i lastbilen, leva som en luffare 6 mån och sen åka och halvsnåla i Thailand 6 mån för å slippa vintern?

Eller ska man hoppa på svetsutbildningen, ta ett "vanligt" jobb för att sedan klättra på stegen och faktiskt komma någonstans i livet?   

 

 

 

Citerar mig själv lite och fortsätter.

 

Du är ju troligtvis en ganska erfaren och duktig chaufför, varför kanske inte spinna vidare på det lite.

 

Gissar att de inom gruvindustrin som kör specialfordon, herrejösses stora dumprar, hjullastare etc etc uppe i norr, eller Norge i den nya eller pågående gruvprojekten tjänar fina slantar och har bra arbetsvillkor, har du inte någon möjlighet att ta dig in där, eller åtminstone pröva på, samtidigt som du kanske satsar på en omskolning till det du nämner.

 

Jag tror iaf att chaufförskneg inom gruvindustrin i norr "is da shit" 

 

Gissar också att det finns "normala" chaufförsjobb i Norge som har bättre ekonomiska villkor än de du nämner... 

 

Ibland så ska ju skomakaren stanna vid sin läst? 

 

Hur du än gör så lycka till!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

I hamnarna är chaufförerna eftertraktade och har bra löner, men kanske är det inte så lätt att komma in där.

Skiftgång, övertid i massor ger månadslöner på över 50.000kr för den som kan ställa upp med kort varsel. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som maskinförare i gruvorna i Gällivare finns det kosing tjäna, med en maskinförararutbildning med svets i bakgrund..

Då finns det jobb man kan få, med nästan hur mycket övertid som helst..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja när man läser alla svar och tänker lite så absolut blir det utbildning. Pattaya finns ju kvar som sagt, och likaså mitt körkort om jag ångrar mig längre fram...

En kompis tipsade till å med om svetsjobb i gruvorna så man kanske kan finna något jobb i gruva med lite tur.. Men tanken är väl Norge och sen jobba on/offshore... Det är iaf det jag vill...

Mackan, dans och sångkarriären lägger jag på is tills vidare, den funkar nämnligen inget bra ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ska man hoppa på svetsutbildningen, ta ett "vanligt" jobb för att sedan klättra på stegen och faktiskt komma någonstans i livet?

 

Helt klart detta Jimmy

 

Skulle det skita sig har du körkortet kvar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Tjenare Jimmy...

Jag stämmer in i det som så många redan har skrivit...

Ta chansen till en utbildning...

Du har absolut inget att förlora på det...

Sverige saknar hantverksyrken som svetsare, så det kommer nog inte bli svårt att hitta jobb..

Å om allt går åt he***te, så har du ju ändå lastbilskortet och falla tillbaka på...

Men det ser väldigt mycket bättre ut i CV:t om du har en utbildning, så jag säger kör på det...

Pattaya kommer att finnas kvar efter du har gått färdigt i skolan...

 

Lycka till min vän.. :thumbsup:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

satsa på dig själv. Pattis ligger öppet även i framtiden.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag en jävla beslutsångest här ang min framtid dom närmsta åren.

Jag har varit halvtrött på livet som chaffis under ca 2 års tid... Pga alla utlänningar som sänker våra löner och tar jobben ifrån oss, plus att det är såna förbannat dyra böter för minsta lilla.

Kör jag över 10 min en dag och sen blir stoppad av en omänsklig snut 25 dagar senare så får jag 4000:- i böter för dom 10 minuterna... Plus att man mer eller mindre känner sig jagad av dom små asen... Alltid åka runt och vara nojig och köra omvägar för att undvika större poliskontroll platser m.m.. Min lön är ett skämt, har ca 13.000:- i månaden i lön, resten traktamente... Kanonbra för pension eller ifall man skulle bli sjukskriven... INTE...

 

Fördel med jobbet däremot är att jag kan bo i bilen, slipper allt vad hyra å räkningar heter och kan spara i stort sett hela lönen varje månad och bo i Thailand 6 mån om året.

 

Har inte gått färdigt skolan, har inga betyg i några ämnen och då såklart inga utbildningar. Utan det ända jag har är ett CE-kort typ...

 

Men nu har det dykt upp en grej. Eller rättare sagt jag har sökt en svetsutbildning och faktiskt kommit in. Den är hemma i Nässjö, varar 45 veckor och den ger mig en utbildning/svets license...

Kursen börjar i Januari vilket ger mig möjligheten att åka till Thailand ca 2 månader iaf innan kursstart... Kommer ju bli lite tungt första åren med dålig inkomst och sånt här. Men förmodligen kommer jag ha ett hem att komma till, en toalett, en dusch. En soffa och en tv, när fan hade man såna grejer sist? 2009 tror jag... Min tanke är att vidareutbilda sig senare då jag vill svetsa på oljerigg, undervatten svetsare eller något annat där man kanske kan åka på byggen jorden runt som svetsare. Vill inte ha något 7-16 jobb på någon industri iaf, även om det är där man självklart får börja...

 

Så nu är frågan, ska man fortsätta å konka runt i lastbilen, leva som en luffare 6 mån och sen åka och halvsnåla i Thailand 6 mån för å slippa vintern?

Eller ska man hoppa på svetsutbildningen, ta ett "vanligt" jobb för att sedan klättra på stegen och faktiskt komma någonstans i livet?   

45 veckor går fort och belöningen blir licens, och andra grundläggande förutsättningar för spets kompetens.Du kanske kan använda ditt CE kort igenom att tex på helgerna  eller annan ledighet köra lite extra för att slippa ev studielån+ev spara pengar till efterstudier som kostar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Ett tips i all välmening!

Börja utbildningen! Och efter 4-5 veckor frågar"kräver" du av din lärare,handledare att få ett utlåtande om dina möjligheter att få kvalificerade svetsjobb efter utbildningen.Är han,hon juste så säger dom det.

Tex 1-5

4-5  duktig,professionell svetsare

3     medelmåtta

1-2  verkstadssvetsare

Alltså,det är ett hantverk som inte alla klarar av,blir man en medelmåtta skär man inget guld.

Givetvis kan en medelmåtta,verkstadssvetsare bli en professionell svetsare efter x antal år som svetsare.

Kontakter och ryktesvägen är det som gäller i Norge och övriga världen när det gäller fina jobb.

 

Picasso var en konstnär

"Emil Oskarsson"var en konstnär!men vem var han?

 

Jag själv har utbildat 70-80 svetsare med vardera minst 2 st EN 287 certifikat vid avslutad utbildning.

ca:10-15 är i Norge och övriga världen med fin,fina löner och villkor.

 

OBS. Jag har själv ca 15 år kvar till pension och jag funderar på lastbilskort,lastmaskin,tunga fordon.

Gräset är alltid grönare på andra sidan  He He

 

Lycka till !

 

Slutligen ...  Tänk på att du är kund hos utbildningsföretaget,kommun.

Kräv raka och ärliga svar på dina frågor!

Ändrades av zipnotes
Link to comment
Dela på andra sajter

Så e det, svetsare blir inte alla, det kräver att man tål värme,gillar värme, gillar att se röngten bilder på ett perfekt svetsat atom rör som skall klara 2000at!

Jag själv är utbildad i just atom rör-fartygs plåt på 70talet, har inte ångrat detta eftersom det ledde till eget företag 1988 inom special svets rep.

I tex Dubai tjänar en special svetsare 100,000.-skr per månad, samma i Nörge! Bli bilmek e nog inte så kul jobb, stå böjd under en bi´huv 8 timmar per dag!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

 satsa på dig själv

 

 

Runka i motvind? :ahh:

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...