Jump to content
IGNORERAD

Roliga svenska uttryck


Magrood

Recommended Posts

Några vanliga uttryck

Även en blind höna finner ett korn = även en korkad/oskicklig person gör något bra emellanåt, med andra ord behöver det han gjort bra inte betyda att personen är duktig, utan det kanske bara var en tillfällighet att det blev bra..

Det är ingen ko på isen (så länge rumpan är i land) = det är ingen fara (ännu). Något verkar farligt, men det har inte gått så långt att det är farligt. Oftast hör man bara första delen , "det är ingen ko på isen".  Bilden man ska se framför sig är förstås att om kon är på isen kanske isen brister och kon drunknar.

Nära skjuter ingen hare = du ska inte komma och vara stolt när du NÄSTAN lyckats, för du har faktiskt inte lyckats...

Naturligtvis kommer det av att hur nära du än är att skjuta haren får du ingen hare till middag om du inte träffar. Alltså spelar det ingen roll om du missar grovt eller nästan träffar, resultatet är lika dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    6

  • matte

    2

  • Akha

    2

  • Merlins

    2

Mest aktiva i denna tråd

Mota Muhammed (Olle) i grind är ett Svenskt uttryck med betydelsen att stoppa någon/något innan det gått för långt...

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

"Så skall benen gå på Doris" - t ex efter en perfekt drive på golfbanan.

"Sitter som pitten i Greta" - passar perfekt.

"Som hand i handske" - passar perfekt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

hadda bodda hadda å hadda bodda he

betyder hälften borta hälften å hälften borta det.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäsvag --- används det bara när man ser en jättesnygg tjej/kille som man blir mycket mycket intresserad av?

Kan det användas i annat sammanhang också?

Till exempel

1. När man just fått höra en jättedålig nyhet eller upptäcka att ens partner varit otrogen. Kan man använda typ "Han blev knäsvag när han hörde att hon varit otrogen mot honom."

2. När man får träffa sin idol. Typ, om jag gillar Carabao väldigt mycket och får träffa dem live. Kan man använda att jag blev knäsvag när jag såg dem?

Tack på förhand för hjälpen!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Jag skulle nog vilja påstå att "knäsvag" i grund och botten är något positivt. Så ditt exempel 1 fungerar inte. Skulle snarare säga "tappa fotfästet" i den situationen.

Däremot kan man förstås bli knäsvag när man träffar sina idoler!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skulle snarare säga "tappa fotfästet" i den situationen.

Tackar tackar.

Måne...

" Det är aldrig för sent att ge upp"

--- den är rolig ---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Lite sent iofs men svar iaf :o

Inom skukvården så använder vi ordet knäsvag ofta.

Det är när man kommer med den "stora" nålen och patienten börjar blekna strax innan han/hon svimmar. Vissa av oss som mönstrat kanske minns detta vid blodprovstagningen :)

Det kan också vara att patienten har genomgått någon stor operation eller helt enkelt är så sjuk att det är jobbigt/ansträngande att resa sig upp.

De med lågt blodtryck kan ju känna sig snurrig om man reser sig upp, vilket kan drabba vissa friska om man reser sig från att sitta på huk en stund och sedan reser sig upp fort.

Ändrades av LittleBell
Link to comment
Dela på andra sajter

Inom skukvården så använder vi ordet knäsvag ofta.

Det är när man kommer med den "stora" nålen och patienten börjar blekna strax innan han/hon svimmar. Vissa av oss som mönstrat kanske minns detta vid blodprovstagningen :)

Det kan också vara att patienten har genomgått någon stor operation eller helt enkelt är så sjuk att det är jobbigt/ansträngande att resa sig upp.

De med lågt blodtryck kan ju känna sig snurrig om man reser sig upp, vilket kan drabba vissa friska om man reser sig från att sitta på huk en stund och sedan reser sig upp fort.

Jag brukar bli knäsvag efter några stänkare i baren, tjejerna blir så jäkla snygga, blodet samlas på så konstiga ställen.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Hur kan man säga...Dyka upp! =Dive up?

Dyka i må vara , men upp.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag retar mig varenda vinter på meteorologernas tjatande om att det kommer x cm nysnö.

Det måste varit före mätningerna startade i 1850 att det sist kom gammal snö.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...