Jump to content
IGNORERAD

Vad uppnåddes egentligen med militärkuppen ?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Förstår att du helst inte ville sätta ut årtalen. Under en period av 5år är det bra siffror fast inget under. Att dessutom demokraterna satt vid makten stor del av tiden gör väl att det är svårt någon enstaka person att klappa sig för bröstet.

Fortfarande så ser det väl inte så bra ut där uppe, tycker det gnälls lite här och där. Fast lånar man upp pengar och kör lite mer ris, majs, gummi, etc stöd så blir det kanske bra!

Frågan nu är nog hur snabbt tappet i ekonomin kommer med den ekonomiska politik som förs nu.

Många här i Isaan är skuldsatta.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 319
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    58

  • Tallviking

    36

  • andersbangkok

    23

  • MaiChai

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Många här i Isaan är skuldsatta.

Hej

 

Skuldsatta var dom före det att TRT bildades också men nu har dom skulder hos Banken och inte hos en lokal ockrare och det är betydligt bättre och fram för allt billigare för låntagaren.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här i Isaan är skuldsatta.
Skillnaden är nog att förr hade dom inga större skulder nu däremot hsr dom köpt bilar, traktorer mm. Jag är övertygad om att skulderna är större idag.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skillnaden är nog att förr hade dom inga större skulder nu däremot hsr dom köpt bilar, traktorer mm. Jag är övertygad om att skulderna är större idag.

Hej

 

Skulderna är nog större men kostnaderna kan ju ändå vara lägre p.g.a att banklån är så mycket billigare än dom lån den lokale ockreren erbjuder.

 

Men jag tror att fler har belånat fastigheter och mark nu än förr och det innebär ju alltid en viss risk.

 

Satsade man lånade pengar rätt ex.vis på hus, mark eller ökad produktion så är det ju inga större problem, men har man använt lånade pengar till konsumtion så ligger man nog risigt till.

 

Men ser vi till vår egen släkt och hur grannarna har hanterat deta så är jag inte direkt orolig, det mesta har gått till investeringar som ger ökad avkastning eller rena markköp.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk så bra det gick för Isan när de äntligen blev av med Thaksin!

 

Vet inte varför jag får upp en bild av en man som skjuter sig i foten var gång IL länkar in något.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulderna är nog större men kostnaderna kan ju ändå vara lägre p.g.a att banklån är så mycket billigare än dom lån den lokale ockreren erbjuder.

Men jag tror att fler har belånat fastigheter och mark nu än förr och det innebär ju alltid en viss risk.

Satsade man lånade pengar rätt ex.vis på hus, mark eller ökad produktion så är det ju inga större problem, men har man använt lånade pengar till konsumtion så ligger man nog risigt till.

Men ser vi till vår egen släkt och hur grannarna har hanterat deta så är jag inte direkt orolig, det mesta har gått till investeringar som ger ökad avkastning eller rena markköp.

Mvh isan lover

Ja nu är ju alla i Isaan så välbeställda så dom klarar säkert sina banklån med en klackspark.:wacko:
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Skuldsatta var dom före det att TRT bildades också men nu har dom skulder hos Banken och inte hos en lokal ockrare och det är betydligt bättre och fram för allt billigare för låntagaren.

 

Mvh isan lover

Har dom lokala ockrarna lagt av eller har de blivit gripna och satta i fängelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har dom lokala ockrarna lagt av eller har de blivit gripna och satta i fängelse.

Hej

 

Deras kunder försvann ju till stor del efter det att dom röda såg till att vanliga småbönder med hus och mark kunde låna pengar i bank, nu är det nästan bara mark och huslösa daglönare och folk med sociala problem kvar att låna ut till för ockrarna, dom flesta andra kan ju låna i bank numera.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vet inte varför jag får upp en bild av en man som skjuter sig i foten var gång IL länkar in något.

Hej

 

Ännu ett lysande inlägg i sakfrågan.

 

Du berikar verkligen ämnet i tråden.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Eftersom du verkar ha förträngt den tråd du själv medverkade i så lägger jag in en den här igen http://www.maipenrai.se/forum/topic/25675-vorani-i-Bangkok-post-om-det-ekonomiska-undret-i-isaan/page-1 här finner du just dessa siffror 17% tillväxt för Bangkok och 40% för Isaan under perion, och det är Vorani på Bangkok Post som förmedlar budskapet och nedan finner du några av hans uttalande gällande "Det ekonomiska undret i Isaan".

 

"According to the report, economic growth in Isan climbed 40% from 2007 to 2011, against 23% for the country and just 17% for greater Bangkok. Monthly household income also rose 40% between 2007 and 2011, against 23% for the country and just 17% for greater Bangkok."

"Monthly household income also rose 40% between 2007 and 2011, which is the biggest leap of any Thai region. Meanwhile the number of private investment projects rose 49% in 2012 from the previous year, with the total amount invested more than doubling to $2.3 billion baht."

 

 

"Isan is the fastest growing region in Thailand."

 

Mvh isan lover

 

 

 

 

 

Du som brukar påstå att Thaksinregimen var det bästa som hänt för de fattiga Thailändarna och så länkar du in material som visar att Issans ekonomi har växt med 40% under åren 2007-2011 under vilken det varit en Thaksinstyrd regering under endast 11 av 48 månader. Vilket gör att man med hjälp av dina siffror kan konstatera att en Demokratledd regering är bäst för de fattiga i Issan. Tvärtemot vad du hävdar i tråd efter tråd...

 

Det kallas populärt för att "skjuta sig i foten" och du verlkar vara en mästare på det!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Skulderna är nog större men kostnaderna kan ju ändå vara lägre p.g.a att banklån är så mycket billigare än dom lån den lokale ockreren erbjuder.

 

Men jag tror att fler har belånat fastigheter och mark nu än förr och det innebär ju alltid en viss risk.

 

Satsade man lånade pengar rätt ex.vis på hus, mark eller ökad produktion så är det ju inga större problem, men har man använt lånade pengar till konsumtion så ligger man nog risigt till.

 

Men ser vi till vår egen släkt och hur grannarna har hanterat deta så är jag inte direkt orolig, det mesta har gått till investeringar som ger ökad avkastning eller rena markköp.

 

Mvh isan lover

Var inte ni med och håvade in pengar från risstödet? Det gör inte alla i Isaan. Många har fått det dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var inte ni med och håvade in pengar från risstödet? Det gör inte alla i Isaan. Många har fått det dyrare.

Hej

 

Visst tar vi precis som andra bönder emot dom stöd som erbjuds vare sig det handlar om bidrag, plantor eller utbildning.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Visst tar vi precis som andra bönder emot dom stöd som erbjuds vare sig det handlar om bidrag, plantor eller utbildning.

 

Mvh isan lover

En bråkdel av risodlarna i Isaan var med i risstödprogrammet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Visst tar vi precis som andra bönder emot dom stöd som erbjuds vare sig det handlar om bidrag, plantor eller utbildning.

 

Mvh isan lover

Lever du på bidrag i Sverige också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En bråkdel av risodlarna i Isaan var med i risstödprogrammet.

Hej

 

Alla som sålde ris hos uppköpare blev med vare sig dom ville eller ej eftersom stödet lades direkt på priset man fick per ton hos uppköparen och jag tror inte att många vägrade ta emot dom pengar som erbjöds.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Alla som sålde ris hos uppköpare blev med vare sig dom ville eller ej eftersom stödet lades direkt på priset man fick per ton hos uppköparen och jag tror inte att många vägrade ta emot dom pengar som erbjöds.

 

Mvh isan lover

Man var väl tvungen att anmäla sig till programmet? 2013 är det ca. 748 000 risodlare anslutna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför jag får upp en bild av en man som skjuter sig i foten var gång IL länkar in något.

Blytunga uppgifter. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man var väl tvungen att anmäla sig till programmet? 2013 är det ca. 748 000 risodlare anslutna.

Hej

 

I så fall har vi blivit anslutna utan min vetskap, vi lastade vårt ris och åkte till den plats där dom betalde bäst i vårt närområde, riset vägdes, kotrollerades och kontanter överlämnades direkt på platsen, men det är möjligt att släkten har anslutit oss kanske bychef eller om det går till på något annat sätt, jag uppfattade i vart fall inte att vi var registrerade på något sätt och priset varierade ganska hos uppköparna trots att stödet egentligen var fast.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...