Jump to content
IGNORERAD

Hur farligt är det egentligen att köra mc i thailand


Krafta

Recommended Posts

Se mitt inlägg

http://www.maipenrai.se/forum/t/25940-hur-farligt-är-det-egentligen-att-köra-mc-i-Thailand/?p=770682

 

Enligt det finstilta gäller ej din försäkring om du kör utan körkort.

I praktiken talar inte thai sjukhus om hur skadan uppkommit.

Upp till dig om du vill bryta mot lagen.

 

Ska det vara så svårt.

Folk som aldrig har kört MC, tycker det är helt OK att börja lära sig lära köra på semester i fyllan i Thailand och tycker deras försäkringsbolag skall betala när det går snett.

Åter igen, Jag har körtkort så varför tjata om att köra utan körkort?

 

Jag reagerade på ditt påstående på att reseföräkringen inte gäller om man kör moppe över 49cc inget annat. Så vart har du fått det ifrån?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    17

  • Moritz

    12

  • Krafta

    11

  • Mankan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Åter igen, Jag har körtkort så varför tjata om att köra utan körkort?

 

Jag reagerade på ditt påstående på att reseföräkringen inte gäller om man kör moppe över 49cc inget annat. Så vart har du fått det ifrån?

Istället för att tro att det finns en generell regel så ska man nog kolla upp vad som gäller med sitt försäkringsbolag.

Men klockrent är ju att det är lämpligast att ha ett Thai körkort, om inte annat så är risken stor att du vid en olycka blir utsedd som ansvarig just pga att du inte har det.

Du har ju inget körkort och borde då inte ha funnits i trafiken, alltså ditt fel oavsett vad som hände. Thailändsk logik...

 

Och en reseförsäkring täcker bara fysiska skador på dig själv, inte på motpart eller på moppar el dyl.

Därför bör man skaffa en extra försäkring i Thailand som täcker skador på 3:e part.

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Och en reseförsäkring täcker bara fysiska skador på dig själv, inte på motpart eller på moppar el dyl. Därför bör man skaffa en extra försäkring i Thailand som täcker skador på 3:e part

 

Låter vettigt men går det att göra med en hyrmoppe och iså fall vart vänder man sig och vad kostar det

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter vettigt men går det att göra med en hyrmoppe och iså fall vart vänder man sig och vad kostar det

 

Råd nummer 4 i en bra artikel om att hyra moppe i Thailand är att skaffa en extra försäkring.

Från 2011 så artikeln är rimligt färsk.

 

4. Insurance

Insurance will often set you back an extra 20 or 40 baht when hiring your scooter and it is always worth paying the extra minimal fee.

You don’t want to be faced with a huge bill if someone crashes into your bike or heaven forbid it gets stolen.

Insurance covers all of this and the bike shop will often be able to pick you up and deliver the bike to a mechanics.

Scrimping backpackers, this is one time you need to pay the extra 40p for God’s sake!

 

For personal injury you should always get yourself a good travel insurance

before you leave! We recommend World Nomads for the adventurous backpacker.

 

10 tips for hiring a motorbike in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips är att göra det inga thailändare skulle drömma om:

 

HÅLL AVSTÅND.

 

Ingen bra ide, tycker jag, att gasa på för att slippa allt och alla

för oavsett hur fort man kör är det alltid en thaistolle i pickup som ska köra fortare.

Skulle du mot förmodan lyckas dra ifrån kommer du snart ikapp några andra.

Sällan någon som kör fortare än mig! :crazy: 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Sällan någon som kör fortare än mig! :crazy: 

Speedy Gonzales?   :thumbsup:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Du har ju inget körkort och borde då inte ha funnits i trafiken, alltså ditt fel oavsett vad som hände. Thailändsk logik...

Inte bara Thailändsk logik utan överallt, tex. i Sverige. Har Du ingen körkort är Du vållande oavsett om Du är oskyldig eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite åter till trådstarten. Hur farligt är det att åka köra Moppe , . Många är fattiga i Thailand  och därför är det många moppar ute i trafiken. MC är ganska ovanligt. Känns lite som det är en evigt pågående strid mellan fyrhjulingarna och tvåhjulingarna. Moppefolket beter sig minst lika illa som bilisterna.

Turister kör moppe för att det är kul. Ser en hel del utan hjälm och i tofflor tshirt och shorts. Har de hjälm år det uthyrarens plastpotta som gäller.

Jag kör sällan  moppe,och då endast i närområdet inne på smågatorna som leder till någon 7 Eleven.. Har ibland varit ute på super highway runt stan och det har kännts obehagligt...

Moppeolyckor är jättevanliga. Varje månad någon bekanting, på hustruns jobb som råkat illa ut.

Skulle jag råda någon är det att vara van MC förare från Sverige och van vid vänstertrafikt och trafikrytmen i Thailand. Och att alltid ha så mycket skydd som möjligt.

I Chiang Mai verkar uthyrarna vara juste,inga tricks med sk skador vid återlämnandet

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Lite åter till trådstarten. Hur farligt är det att åka köra Moppe , . Många är fattiga i Thailand  och därför är det många moppar ute i trafiken. MC är ganska ovanligt. Känns lite som det är en evigt pågående strid mellan fyrhjulingarna och tvåhjulingarna. Moppefolket beter sig minst lika illa som bilisterna.

Turister kör moppe för att det är kul. Ser en hel del utan hjälm och i tofflor tshirt och shorts. Har de hjälm år det uthyrarens plastpotta som gäller.

Jag kör sällan  moppe,och då endast i närområdet inne på smågatorna som leder till någon 7 Eleven.. Har ibland varit ute på super highway runt stan och det har kännts obehagligt...

Moppeolyckor är jättevanliga. Varje månad någon bekanting, på hustruns jobb som råkat illa ut.

Skulle jag råda någon är det att vara van MC förare från Sverige och van vid vänstertrafikt och trafikrytmen i Thailand. Och att alltid ha så mycket skydd som möjligt.

I Chiang Mai verkar uthyrarna vara juste,inga tricks med sk skador vid återlämnandet

 

Nu bor jag visserligen inte i Thailand som du, men jag har ALDRIG sett en moppe i Thailand enbart MC......

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka för alla svaren!

 

Det här med att man alltid ska vara uppmärksam på de andra bilisterna och alltid vara förberedd på att någon galning gör någon oväntad manöver i trafiken behöver man ju dessvärre även praktisera i sverige, här finns det personer som t.o.m. låter bli att köra om när det är ok men väntar tills det är livsfarligt (i kurvor utan sikt eller i början av en backe ).

 

Sen finns det ju dom som svänger först när dom ska byta fil på motorvägen och blinkar halvvägs in på den andra körbanan, har väl även vid ett par tillfällen råkat ut för bilar som kört i motsatt riktning i en tvåfilig rondell här hemma (förmodligen senila gubbar som glömt bort att vi inte har vänstertrafik längre).

 

För ett antal år sedan så kunde man ju bli överraskad av motorcyklar ibland eftersom dom syntes så dåligt men sedan så utrustades dom ju med en massa reflexer på backspeglarna etc och i dagsläget så har ju väldigt många reflexkläder så dom syns ju t.o.m. bättre än bilarna - inte så vanligt i los.

Ändrades av Krafta

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så finns det idi*ter som kör med varningsblinkers på, bara för dom har bråttom,

både bilar o bussar.

Hur jävla korkad kan man vara då?.Som yrkeschaufför????

Totalt livsfarligt trafikbeteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

har väl även vid ett par tillfällen råkat ut för bilar som kört i motsatt riktning i en tvåfilig rondell här hemma (förmodligen senila gubbar som glömt bort att vi inte har vänstertrafik längre).

 

3:sep 1967, tror inte det är så många "gubbar" kvar sedan dess, du har möjligen inte tänkt på globaliseringens inverkan på trafiken? I många av de länder som bidragit till mångkulturismen kör man där det är en ledig yta, inte efter löjliga bestämmelser!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör hellre för fort än för långsamt är ett gott råd, allt blir 100ggr enklare när man inte behöver tänka så mycket "bakåt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör hellre för fort än för långsamt är ett gott råd, allt blir 100ggr enklare när man inte behöver tänka så mycket "bakåt".

Enklare men korkat, rätt vad det är så gör nån annan nåt tokigt framför dig å du hinner inte bromsa.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör hellre för fort än för långsamt är ett gott råd, allt blir 100ggr enklare när man inte behöver tänka så mycket "bakåt".

 

Likaså så är det absolut bättre att köra halvfull, man är inte så jävla nervös och stisslig då!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nej ärligt så ska man nog inte köra moppe/mc i Thailand såvida man inte är van mc-förare med RIKTIGT körkort från tex Sverige, så mycket pajaser som ska leka biker eller racerförare, som aldrig har suttit på hoj förut, det är nog dessa som är absolut mest utsatta!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Likaså så är det absolut bättre att köra halvfull, man är inte så jävla nervös och stisslig då!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nej ärligt så ska man nog inte köra moppe/mc i Thailand såvida man inte är van mc-förare med RIKTIGT körkort från tex Sverige, så mycket pajaser som ska leka biker eller racerförare, som aldrig har suttit på hoj förut, det är nog dessa som är absolut mest utsatta!

Thailand är ju ganska stort och trafiken skiljer ju sig ganska mycket i Bangkok, beachroad eller ute på vischan. Visst, man skulle väl lägga pengarna på ett mc-kort i sverige i.s.f. en flygresa till Thailand men har man kört bil i många år samt kört moppe dagligen mellan 13 - 17 års ålder så känns det ju lite overkill om man nu funderar på ta lite korta svängar och försöka undvika dom största vägarna i los.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är ju ganska stort och trafiken skiljer ju sig ganska mycket i Bangkok, beachroad eller ute på vischan. Visst, man skulle väl lägga pengarna på ett mc-kort i sverige i.s.f. en flygresa till Thailand men har man kört bil i många år samt kört moppe dagligen mellan 13 - 17 års ålder så känns det ju lite overkill om man nu funderar på ta lite korta svängar och försöka undvika dom största vägarna i los.

 

Det är inte overkill att kunna bromsa tex.gör också rätt ont att köra omkull i 50km/h.

 

Man ser direkt när det är amatörer utan vana som kör, med fötterna utfällda som någon form av stödhjul i låga farter :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som inte kan köra mc lr har körkort ,åk taxi så VI som kan färdas med dessa fordon vill slippa alla fulla faranger som bara fuckar upp det hela tiden..Är så jävla trött på att ni tror att ni kan köra.Ta moppetaxi !,

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte overkill att kunna bromsa tex.gör också rätt ont att köra omkull i 50km/h.

 

Man ser direkt när det är amatörer utan vana som kör, med fötterna utfällda som någon form av stödhjul i låga farter :)

Talar du för dig själv eller? Låter precis som någon har börjat lära sig att cykla.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Talar du för dig själv eller? Låter precis som någon har börjat lära sig att cykla.

Är du lite uppmärksam och vet vad det handlar om så ser du direkt när amatörerna vinglar omkring på sina hyrmoppar/mc.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du lite uppmärksam och vet vad det handlar om så ser du direkt när amatörerna vinglar omkring på sina hyrmoppar/mc.

Får nog hålla med dig, har två bekanta som i.o.för sig kört hoj tidigare men det är några år sedan och båda dessa gentlemän "trillade" omkull i låg fart men lite blåmärken och skrapsår till följd.

Är man inte van med MC är det inte så lätt att hålla balansen när det går väldigt sakta men det gör ändå skitont att "trilla"!

Högre fart, lättare att balansera men svårare att stanna, lägre fart tvärtom är min erfarenhet, i synnerhet på scootermodellerna med anska små hjul!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha (och använda) en en bra hjälm och inte de billigaste plastpottorna som säljs på Tesco är det allra viktigaste. 
Killen på den här videofilmen är nog glad att han hade en bra hjälm.
Ögon i nacken, nykter och en bra försäkring är inte heller fel.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är väl nybörjare från början? Nån gång måste vara den första... Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är väl nybörjare från början? Nån gång måste vara den första... Rock on!

 

Och det är en gåta för mig hur man kan bli "expert" på att köra i något så oförutsägbart som den thailändska trafiken.

Efter alla år på MC i Sverige skulle jag inte kalla mig så. Jag har bara haft tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...