Jump to content
IGNORERAD

Hur farligt är det egentligen att köra mc i thailand


Krafta

Recommended Posts

Min sjukförsäkring i thailändska BUPA ersätter bara 50%, maximalt 200.000 bath av vårdkostnad vid mc-olycka (som förare eller passagerare).

Säger väl allt om risken med att åka MC i Thailand, för hög till och med för försäkringsbolaget!

Får bli bil men lite knöligt vid korta resor i grannskapet.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    17

  • Moritz

    12

  • Krafta

    11

  • Mankan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag är övertygad om att lokala trafikförsäkringar - antingen din eller motparten - ska täcka skador på människor och fordon.

 

Obligatoriska trafikförsäkringen i Thailand täcker 15.000 baht i sjukhuskostnader, inget annat.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket text där, vad är poängen - handlar det om skador man orsakar utomlands?

 

 

Just det, hänvisningen till trafikskadelagen gäller bara din eget fordon inom EU/EES.

Så Thai lag gäller, och du skall ha körkort om du kör mer än 49cc.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mindre trafik ju mindre "chans" att råka ut för en olycka

 

Jag har personligen kört oräkneligt antal mil i Thailand genom åren. Äger en Firablade 900 i Thailand sen många år. Och jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Om det är lugn trafik så slappnar man av mer. Och kör det ut någon så är man ofta mindre beredd.

Det som är bra med Thailand om man kör fort. Är att vägarna är ganska raka. Vilket ger en ganska bra överblick om det kommer någon från sidan. Eller vad som händer längre fram.

Och jag skulle vilja påstå att är man inte nybörjare överhuvudtaget. Så är det lika farligt att köra motorcykel i Sverige som i Thailand. Då olyckor ofta sker på grund av oförutsedda saker som att någon bara svänger ut eller något annat oförutsett som även kan hända i Sverige.

 

Säkerhetsmässigt är det bara att konstatera att när man kör motorcykel så är man oskyddad. Och huruvida om man kör i Sverige eller i Thailand. Så bör man ha ordentliga skydd på sig. Som jacka som skyddar (helst byxor också) ryggskena (jag har luftig jacka med skydd och inbyggd ryggskena. Samt riktig integralhjälm. Vad gäller hjälmar så är dom plast integralhjälmar som säljs på BIG C, lika bra som dom som säljs i Sverige. Dock ska man tänka på att man ska ALLTID byta (om det är plasthjälm) inom 2 år. Då plasten blir försvagad av solen.

Som exempel på hjälmtest. Så lät Plus testa hjälmar i TV. Och en Nolan hjälm fick mycket sämre testresultat än dom integralhjälmar som såldes av Lidl av statens provningsanstalt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Obligatoriska trafikförsäkringen i Thailand täcker 15.000 baht i sjukhuskostnader, inget annat.

 

 

 

Med det är vi tillbaka på ruta 1

15000 baht täcker knappt ett par nya speglar.

 

Var hittar man info om motorstorleken, vilka försäkringar som gäller med vilka körkort och vilken omfattning de har.

Med tanke på att hyra MC i Thailand.

 

49cc går ju knappt att få tag på och få vill hyra en sån så om vi håller oss till det vi i Sverige kallar MC

och lämnar e-mopparna därhän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med det är vi tillbaka på ruta 1

15000 baht täcker knappt ett par nya speglar.

 

Var hittar man info om motorstorleken, vilka försäkringar som gäller med vilka körkort och vilken omfattning de har.

Med tanke på att hyra MC i Thailand.

 

49cc går ju knappt att få tag på och få vill hyra en sån så om vi håller oss till det vi i Sverige kallar MC

och lämnar e-mopparna därhän.

 

 

När du hyr MC i Thailand så ha ett Thai körkort eller Internationellt körkort (IDP).

Din reseförsäkring täcker dina sjukvårdskostnader.

Vid olycka får du betala skador på din MC och motpartens skador om denne icke har en bättre försäkring ( Krocka med en ferrari eller mercedes)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du hyr MC i Thailand så ha ett Thai körkort eller Internationellt körkort (IDP).

Din reseförsäkring täcker dina sjukvårdskostnader.

Vid olycka får du betala skador på din MC och motpartens skador om denne icke har en bättre försäkring ( Krocka med en ferrari eller mercedes)

 

Angående sista raden, vem som får betala så handlar det vad jag förstår om vem som bär skulden till olyckan

och det gör faranger per definition.

 

Men fortfarande kvarstår påståendet att reseförsäkringen inte gäller vid färd med hyrd mc över 49 cc

och frågan om man måste ha ett "riktigt" svensk MC-körkort i botten, tungt, mellan eller lätt.

 

Det är ju viktiga frågor med tanke på hur farlig trafiken i Thailand sägs vara av så gott som alla här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så är det den vållande som får betala, vare sig bägge eller ingen har körkort

Däremot gäller ige försäkring om du inte har körkort.

Nej farangen får inte betala per definition, ja om du inte vill det förstås.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så är det den vållande som får betala, vare sig bägge eller ingen har körkort

Däremot gäller ige försäkring om du inte har körkort.

Nej farangen får inte betala per definition, ja om du inte vill det förstås.

 

/ SatanG

 

Det kan mycket väl vara som du säger och man kan tänka sig att det går att muta sig från en del problem.

Många påstår att faranger får betala även om det inte var deras fel.

 

Har inte själv varit involverad i någon olycka men om jag skulle planera en MC-semester i Thailand

nog fan vill jag veta vad som kan hända i värsta fall och ha på fötterna innan - åtminstone vad angår körkort, försäkring och rättsskydd.

 

Att nöja sig med tyckanden och gissningar  tycker jag är lättvindigt när man riskerar bli ersättningsskyldig resten av sitt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Men fortfarande kvarstår påståendet att reseförsäkringen inte gäller vid färd med hyrd mc över 49 cc

och frågan om man måste ha ett "riktigt" svensk MC-körkort i botten, tungt, mellan eller lätt.

 

Som sagt försäkringsbolagen kan vägra dig om de får reda på att du kört.

Vid olycka var alltid passagerare ;)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Detta vill jag se källa på!

 

Jag har precis läst igenom Folksams reseförsäkrings villkor för de första 45 dagarna som ju ingår i hemförsäkringen och det står inget alls om detta!

 

Om detta är sant så är det ju allvarligt och kräver eventuellt tilläggsförsäkring, så källa tack!

 

 

  / Joe

 

 

 

 

 

Om ni inte hittar vad ni söker i texten till er försäkrings villkor, maila ALLTID frågan så har ni svart på vitt om det skiter sej.

 

Till TS vill jag säja att ofta är de turister som skadas inte vana MC-förare alt har inget MC-kort alt kört på fyllan.

 

Om din plan är att bara köra MC i Thailand och inte hemma, ta dit körkort i Thailand och börja ditt körande med en automatare som har ordentliga skydd för benen(har ett par polare som är enbenta) det är där man får stora smällar i den ofta täta trafiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det vore nog konstigt om reseförsäkringen inte skulle ersätta om man råkar ut för en olycka, så länge man har

gällande körkort, är nykter och inte tävlar. Tänk på alla som råkar ut för det, har nog 40-50 bekanta som krockat

mer eller mindre här och har fått vård, och inte ens blivit kollade om nykterhet.

maila ALLTID frågan så har ni svart på vitt om det skiter sej
Ett bra tips. :thumbsup:
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du saknar körkort så är det ditt fel.

 

Yes,100 procent, t.o.m. om du parkerat      och finns kvar vid ditt fordon! 

Inte 100 men minst 80 procent sant, dessvarre!

 

Lite knepigt om man ar ensam pa moppen, men det ar ett mycket bra tips om ni kor bil och olyckan ar framme och har nagon med er som har KK!

Loser manga problem!

 

 

Och sa en sak som ni ska ha i atanke, ALLTID! Flytta inte ditt fordon innan polis eller forsakringsbolagets representant givit er tillatelse till det, det kan bli du ar skyldig med anledning att du forsokt andra olycksforloppet genom detta och da spelar det ingen roll hur oskyldig du ar...RING ALLTID FORSAKRINGSBOLAGET aven vid smarre skador, du kan inte ana hur dyra reparationerna blir om du inte gor detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Korkad rubrik ragson? Tycker att den är jävligt relevant fråga eftersom jag är konfunderad av att merparten säger att det är livsfarligt att köra mc i Thailand samtidigt som du och andra gör det varje dag under flera år utan att det har hänt några olyckor.

Punkt 1-6 kan jag / är medveten om.

"Klart som faan att det är farligt!" Vad menar du då? ( förstår ju vad du skriver men hur farligt menar du att det är)

1. du kör själv men skulle inte vilja att dina närmaste skulle göra det eftersom du har dödslängtan?

2. klart det är farligt - det är det ju i sverige också när man kör i dom större städerna.

3, det är farligare än de mest olycksdrabbade ställena i sverige men är man bara extra uppmärksam hela tiden så är det helt ok.

Att man inte kan bli skadeståndslös vid en trafikolycka är ju inte rolig,det blir ju en riktig roulettsituation.

Vad jag menar med farligt..thai trafiken är mer olycksdrabbad än i Sverige. Mer olyckor procentuellt sett. Om man tycker att man en bra förare i Sveriges trafik så ska man vara medveten om att det mesta är uppåner i Thailand.

Har sett så många turister som hyr moppe och knappt vet att det är vänstertrafik och vinglar iväg. "I'm a really good driver"... Jo tjena...

Min kompis Darryl dog på midsommarafton. Han körde lugnt och en pickup kom från en soi och körde bara rätt ut så som man gör här. Vänstersvängar är tillåtna om sikten är fri. Bara det att thai folk kollar inte. Han dog på fläcken helt i onödan. Sånt körbeetende finns knappt i Sverige. Vi lär oss mer.

Försäkring och körkort - thai eller internationellt - bör man ha. Smäller det så kommer det att kosta massor annars.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

En grundregel i trafiken är att vara beredd på vad som helst och ALDRIG förvänta sig att medtrafikanterna beter sig på ett visst sätt

 

De flesta kör så som dom själv anser vara lämpligt och man möter ofta bilar på fel sida i fel färdriktning, svänger man ut på en highway måste man kolla noga åt båda hållen för det kan lika gärna komma en i väggrenen åt fel håll. Byt aldrig fil utan att ha kollat flera gånger åt alla håll för man vet aldrig var andra placerar sig

 

Och oavsett hur bra förare man än är och hur bra bil man än har är det lika farligt p.g.a alla andras bristande kompetens, avsaknad av körkort och regler, alkoholhalt, knark-påverkan, egoismtaktik, trasiga fordon etc

 

En vanlig källa till incidenter är långsamtgående fordon på snabba vägar, gärna utan eller med trasiga ljus nattetid

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En grundregel i trafiken är att vara beredd på vad som helst och ALDRIG förvänta sig att medtrafikanterna beter sig på ett visst sätt

 

 

Så sant. Tänk på det mest idi*tiska, otänkbara som man skulle kunna göra med ett fordon i trafiken. Var så säker på att thaiarna gör det.

 

"Ingenting är omöjligt" som Gunde skulle ha sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt aldrig fil utan att ha kollat flera gånger åt alla håll för man vet aldrig var andra placerar sig

 

Backspeglarna är ens bästa vän.

 

 

Efter 2 månader i Sverige där jag mestadels färdas på cykel så letar jag efter backspeglarna hela tiden när jag trampar runt i stan. Försöker även knäppa på blinkersen med jämna mellanrum :)

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Thailändska sjukhus rapporter inte anledningen till din skada till ditt försäkringsbolag.

De skulle förlora för mycket pengar då.

Du blir däremot skyldig att betala skador på MC och motpartens sjukhus kostnader om när denne saknar försäkring.

Så med andra ord gäller försäkringen då för det den är tänkt för oavsett om jag kör MC över 49cc nämligen försäkringstagarens kostnader för de skador denne ådragit sig.

 

Att min reseförsäkring skulle täcka skador på MC eller den jag krockar med har jag aldrig trott. Vart har du läst det där om 49cc?

 

Vad är det för MC försäkring man ska skaffa sig om man hyr MC?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips är att göra det inga thailändare skulle drömma om:
 

HÅLL AVSTÅND.

 

Ingen bra ide, tycker jag, att gasa på för att slippa allt och alla

för oavsett hur fort man kör är det alltid en thaistolle i pickup som ska köra fortare.

Skulle du mot förmodan lyckas dra ifrån kommer du snart ikapp några andra.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord gäller försäkringen då för det den är tänkt för oavsett om jag kör MC över 49cc nämligen försäkringstagarens kostnader för de skador denne ådragit sig.

 

Att min reseförsäkring skulle täcka skador på MC eller den jag krockar med har jag aldrig trott. Vart har du läst det där om 49cc?

 

Vad är det för MC försäkring man ska skaffa sig om man hyr MC?

 

Man skall ha körkort i Thailand om man kör över 49cc (var ned på mitt körkorts prov).

 

För försäkring, kolla med ditt försäkringsbolag.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite knepigt om man ar ensam pa moppen, men det ar ett mycket bra tips om ni kor bil och olyckan ar framme och har nagon med er som har KK!

Loser manga problem!

Kom ihåg regel #1 vid olycka du kan läsa det i varje artikel om en olycka.

"And the driver fleed the scene".

t.o.m polisen gör det. :police:

"Pol.St. Suriyan and Pol.Sgt. Wattana initially fled the scene but later gave themselves up today at a local police station."

http://www.khaosod.co.th/en/view_newsonline.php?newsid=TVRNM05USTJPVEF6Tmc9PQ==

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall ha körkort i Thailand om man kör över 49cc (var ned på mitt körkorts prov).

 

För försäkring, kolla med ditt försäkringsbolag.

Jo jag vet att man ska ha körkort och de har jag men de var ju inte det ditt påstående handlade om eller hur?

 

Du påstod ju att reseförsäkringen inte gäller om man kör MC över 49cc. Det stämmer inte med mitt försäkringsbolag i alla fall. De hade de inte hört talas om. Jag blir ersatt för sjukvård även om moppen är på 135cc.

 

Det kan ju vara en förklaring till att inte så många vet det när du berättar att deras försäkring inte gäller. Dvs att den faktiskt gäller

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet att man ska ha körkort och de har jag men de var ju inte det ditt påstående handlade om eller hur?

 

Du påstod ju att reseförsäkringen inte gäller om man kör MC över 49cc. Det stämmer inte med mitt försäkringsbolag i alla fall. De hade de inte hört talas om. Jag blir ersatt för sjukvård även om moppen är på 135cc.

 

Det kan ju vara en förklaring till att inte så många vet det när du berättar att deras försäkring inte gäller. Dvs att den faktiskt gäller

 

Se mitt inlägg

http://www.maipenrai.se/forum/t/25940-hur-farligt-är-det-egentligen-att-köra-mc-i-Thailand/?p=770682

 

Enligt det finstilta gäller ej din försäkring om du kör utan körkort.

I praktiken talar inte thai sjukhus om hur skadan uppkommit.

Upp till dig om du vill bryta mot lagen.

 

Ska det vara så svårt.

Folk som aldrig har kört MC, tycker det är helt OK att börja lära sig lära köra på semester i fyllan i Thailand och tycker deras försäkringsbolag skall betala när det går snett.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, internationellt MC kort.

Köp också separat MC försäkring.

Jag har träffat många som inte hade en aning att deras rese försäkring inte gäller när du kör MC större än 49 cc.

Som sagt. Min försäkring gäller visst enligt vad de säger på länsförsäkringar så det där har du fått om bakfoten.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...