Jump to content
IGNORERAD

Hur farligt är det egentligen att köra mc i thailand


Krafta

Recommended Posts

Har hört att det dör 3 människor om dagen i bangkoks trafik, sannolikt de flesta mc-åkare.

Våran bil har blivit påkörd 3 gånger av mc-åkare, ingen gång har felet varit mitt eller frugans så ingen kostnad för oss då vi är försäkrade.

Har man Thailändskt körkort och är försäkrad så ska man inte acceptera att "åka på betalningen", ingen polis har ens nämt något om detta då jag varit inblandad i olycka

så glöm att det alltid är farangens fel. Ja om det nu inte är det förstås, men som sagt försäkra dig och det första du gör är att ringa försäkringsbolaget. Flytta INTE mc/bil innan

polisen sagt att det är ok.

Funderade tidigare på att köpa en mc, kan va kul att dra runt lite snabbare i Bkk än det går med bilen men har konstaterat att jag troligen skulle vara död eller invalid inom 6 mån

så har låtit bli. Skulle jag bo på en mindre ort så hade jag definitivt gjort det.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    17

  • Moritz

    12

  • Krafta

    11

  • Mankan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det jag brukar göra är att undvika att höger svängar "om det går" tex kör jag i Kata/Karon så kör jag alltid till vänster även om det är en omväg,måste jag göra en höger sväng så brukar jag vända på en plats som är säker för att sen köra tillbaka och då ist göra en vänster sväng :)

Blev kanske lite snurrigt nu men hoppas TS fattar vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det även om man hyr moppe ??

För att hyra moppe krävs pengar till hyran, thats it.

 

Ska du köra moppen lagligt krävs dock Thaikörkort eller IKK

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Att åka runt ute i byarna på landsbygden ser jag mer eller mindre som riskfritt eller åtminstone inte farligare än på den Svenska landsbygden, men när det gäller trafik på större vägar och i städer är det annorlunda, här får man verkligen se upp eftersom inga trafikregler egentligen följs och det är lite av djungelns lag, fordon med dåliga däck och bromsar, fordon som kör mot färdriktningen, trafikskyltar och målade linjer nochaleras helt, förare som ser dåligt, saknar körkort, är berusade eller drogpåverkade och till sist det allvarligaste för tvåhjuliga fordon är att man får vara beredd att väja för mötande större fyrhjuliga fordon även i sitt eget körfält, så man får vara beredd på allt och vara uppmärksam hela tiden.

 

Själv tycker jag att MC (moppe) fungerar bra på mindre vägar och använder detta dagligen själv, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka landet runt eller längre sträckor i landet på MC eller moppe.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, internationellt MC kort.

Köp också separat MC försäkring.

Jag har träffat många som inte hade en aning att deras rese försäkring inte gäller när du kör MC större än 49 cc.

Menar du att man inte får vårdnadskostrnader ersatta om man kört MC och skadat sig oavsätt vilken reseförsäkring man har?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång jag åkt MC i tät trafik så har jag lovat mig själv att det här var sista gången.

Ändå så är man ju snart där igen och så tänker man att nästa gäng blir det taxi.

Otäcka olyckor har man ju sett där både MC förare och MC ligger under en bil.

 

Sedan är det ju också hemskt att se fulla faranger bak på en MC taxi,när föraren stoppar kan dom ju knappt stå på benen.

Vad hade hänt om dom ramlat av i farten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Thailand samma regler på moped o MC som vi..

Hyr man en moped så är den max 50 kubik, behövs det körkort på en sån..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång jag åkt MC i tät trafik så har jag lovat mig själv att det här var sista gången.

Ändå så är man ju snart där igen och så tänker man att nästa gäng blir det taxi.

Otäcka olyckor har man ju sett där både MC förare och MC ligger under en bil.

 

Sedan är det ju också hemskt att se fulla faranger bak på en MC taxi,när föraren stoppar kan dom ju knappt stå på benen.

Vad hade hänt om dom ramlat av i farten?

555

En gång kanske för 7-8 år satt jag och en mycket känd Pattayaboende hos Skrapis

jag hade en sådan där Honda HD-kopia, och vi fick för oss att dra vidare till Soi 6

Jag på med hjälmen och upp på lite tyngre motorcyckeln, polaren på med en plast-

hjälm och upp på den lilla bönpallen. Då upptäckte jag att vi förmodligen tagit ett par

glas för mycket, iallafall han för han kunde inte ens sitta rakt. efter ca 20 meter innan

vi hunnit ut på Pattaya  Klang så trycker jag till på gasen, hondan sticker iväg och

jag hör en duns i asfalten. får stopp på cyckeln precis där guldsmedsaffären börjar

vänder mig om och ser polaren ca 20 meter längre bort bara oja sig. Jag backar med

motorcyckeln sitandes på den med fötterna, när jag kommit ca 15 meter tittar jag in till

vänster där sitter 3 poliser på en liten Thaitaverna och äter, dom följer mig med blicken :police:  :police:  :police: 

dom sista 5 metrarna med fågelholksmunnar. Polaren han fortsätter säga bara oj,oj, oj

men jag hjälper honom upp och vi återtar vår färd. I ca 5 km/h förbi poliserna som

fortfarande stirrar på oss. Vi kommer helskinnande till Yodden men än idag pratar vi om

att vilken tur han hade som inte slog ihjäl sig på vår lilla MC-trip. Idag kan vi skratta åt det

men vid minsta otur hade han kunnat krossat skallen och då hade det varit slutskrattat. :ahh: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, internationellt MC kort.

Köp också separat MC försäkring.

Jag har träffat många som inte hade en aning att deras rese försäkring inte gäller när du kör MC större än 49 cc.

 

Detta vill jag se källa på!

 

Jag har precis läst igenom Folksams reseförsäkrings villkor för de första 45 dagarna som ju ingår i hemförsäkringen och det står inget alls om detta!

 

Om detta är sant så är det ju allvarligt och kräver eventuellt tilläggsförsäkring, så källa tack!

 

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Thailand samma regler på moped o MC som vi..

Hyr man en moped så är den max 50 kubik, behövs det körkort på en sån..

 

FF

Försök att hitta en scooter på 49 cc.

Alla som hyrs ut här på Samui ligger på 108cc till 150 cc.

Ta en normal Honda click 125i = 125cc.

Det finns en anledning till att scooters har ett nummer i namnet.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Försök att hitta en scooter på 49 cc.

Alla som hyrs ut hör på Samui ligger på 108cc till 150 cc.

Ta en normal Honda click 125i = 125cc.

Det finns en anledning till att scooters har ett nummer i namnet.

Jag har också läst att försäkringsbolaget inte täcker olycka med mc om man inte har körkort för mc. Men godkänner försäkringsbolaget ett thailändskt körkort? Tänkte jag skulle fixa ett sånt nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bekant körde omkull med moppe i Phuket och blev inlagd på sjukhus ,

 

hans  försäkringsbolag ersatte allt

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att man inte får vårdnadskostrnader ersatta om man kört MC och skadat sig oavsätt vilken reseförsäkring man har?

 

Thailändska sjukhus rapporter inte anledningen till din skada till ditt försäkringsbolag.

De skulle förlora för mycket pengar då.

Du blir däremot skyldig att betala skador på MC och motpartens sjukhus kostnader om när denne saknar försäkring.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också läst att försäkringsbolaget inte täcker olycka med mc om man inte har körkort för mc. Men godkänner försäkringsbolaget ett thailändskt körkort? Tänkte jag skulle fixa ett sånt nästa gång.

 

 

Thailand

Enbart svenskt körkort räcker inte. Komplettera med ettårigt internationellt körkort IKK, annars riskerar du böter. Treåriga IKK godkänns inte. För längre vistelser än tre månader krävs thailändskt körkort.

Thailand kräver körkort för alla motorfordon, även mopeder. För moped fordras AM eller annan A-behörighet.

B-behörighet brukar accepteras, i alla fall för turister. Äldre förarbevis för EU-moped kan fungera om det är översatt till engelska. Mopeduthyrarna vill sällan titta på körkortet, det är polisen som då och då gör kontroller.

Hjälm är obligatorisk när du kör moped. Mopeder som hyrs ut på turistorter saknar ofta försäkring. Försök hitta en uthyrare som erbjuder åtminstone trafikförsäkring. Mopedolyckor är mycket vanliga.

http://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-Thailand/

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta vill jag se källa på!

 

Jag har precis läst igenom Folksams reseförsäkrings villkor för de första 45 dagarna som ju ingår i hemförsäkringen och det står inget alls om detta!

 

Om detta är sant så är det ju allvarligt och kräver eventuellt tilläggsförsäkring, så källa tack!

 

 

  / Joe

Täcker din hemförsäkring dig ifall du kör motorcykel i Sverige så är du OK.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att hitta fakta om detta.

 

Den svenska MC-försäkringen gäller ju ett visst fordon så den kan antagligen inte åberopas.

Gäller vid färd med det fordonet i de flesta länder i Europa vad jag kan utläsa, men inte i Asien.

Det gäller även de tilläggsförsäkringar man kan teckna iaf i mitt mc-försäkringsbolag.

 

Någon som kan hitta klartext i hemförsäkringsvillkoren angående villkor och omfattning i Asien?

Rimligen kan det i givet fall endast handla om att täcka skador på den försäkrade eller dennas egendom.

 

Resten måste vad jag kan se täckas av en Thailändsk trafik- och olycksfallsförsäkring

och att hitta villkoren för sådana är inte lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hemförsäkring alt reseförsäkring ersätter vård och sjukhusvistelse om man råkar ut för en olycka, även med scooter.

Däremot ersätts inte stöld och är inte hundra om de ersätter reparationen av moppe vid olycka heller.

Scoters egen obligatoriska försäkring är inte mycket att hurra för,  oftas tecknar uthyraren ett som täcker endast motpartens kostnader.

Den är billigast, men den  ersätter inte ens chafförens skador.

 

Vad gäller tråden så är det åtminstone annorlunda att köra i Thailand

 

 

Det blev konstigt citat. Skriver endast om Thailändska  scoter försäkringar,

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Thailändska sjukhus rapporter inte anledningen till din skada till ditt försäkringsbolag.

De skulle förlora för mycket pengar då.

Du blir däremot skyldig att betala skador på MC och motpartens sjukhus kostnader om när denne saknar försäkring.

OM det är hans fel ja.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

OM det är hans fel ja.

 

/ SatanG

 

Om du saknar körkort så är det ditt fel.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemförsäkring alt reseförsäkring ersätter vård och sjukhusvistelse om man råkar ut för en olycka, även med scooter.

Däremot ersätts inte stöld och är inte hundra om de ersätter reparationen av moppe vid olycka heller.

Scoters egen obligatoriska försäkring är inte mycket att hurra för,  oftas tecknar uthyraren ett som täcker endast motpartens kostnader.

Den är billigast, men den  ersätter inte ens chafförens skador.

 

Vad gäller tråden så är det åtminstone annorlunda att köra i Thailand

 

 

Det blev konstigt citat. Skriver endast om Thailändska  scoter försäkringar,

 

Att det kan vara så är säkert, men det skulle kännas tryggare att se ett citat från något bolags villkor.

Bl.a. påståendet om motorstorleken är intressant.

 

Många sajter varnar iaf för att nöja sig med uthyrarens "försäkringar" för de finns ofta inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta vill jag se källa på!

 

Jag har precis läst igenom Folksams reseförsäkrings villkor för de första 45 dagarna som ju ingår i hemförsäkringen och det står inget alls om detta!

 

Om detta är sant så är det ju allvarligt och kräver eventuellt tilläggsförsäkring, så källa tack!

 

 

  / Joe

 

 

Från Folksams finstilta.

 

5.4 Inskränkningar i olycksfallsförsäkringens giltighet

Ersättning lämnas inte

• för skada som uppkommit i samband med deltagande i riskfylld sport eller sysselsättning såsom till exempel bergsbestigning, dykning, bungy jump, fallskärmshoppning, flygning (annat än som passagerare) samt tävlingar inom ridning och motorsport

• för skada som skett i samband med arbete, annan förvärvsverksamhet eller tjänsteutövning

för skada som uppkommit vid trafikolycka med rätt till ersättning enligt trafikskadelagen eller motsvarande lagstiftning utomlands

• för skada som uppkommit på grund av narkotika, alkohol, dopningpreparat eller andra berusningsmedel.

 

 

http://www.google.co.th/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CEIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.folksam.se%2Fdpublic%2Fa0346.nsf%2FvLookUpFiles%2FS9138.pdf%2F%24FILE%2FS9138.pdf%3FOpenElement&ei=qRT6UcviNInBrAeu7oDwBQ&usg=AFQjCNFiC2LxqQ87EeB_uzsXtxPAe0gh1w&sig2=6Mk1wKps2ZU-3XuayBXdaA&bvm=bv.50165853,d.bmk

 

 

 

Tänk även efter ni som tar en dyk kurs.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Många sajter varnar iaf för att nöja sig med uthyrarens "försäkringar" för de finns ofta inte alls.

 

Kolla att det finns en giltig trafikförsäkringsdekal.

road_tax_sticker.jpg

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Folksams finstilta.

 

5.4 Inskränkningar i olycksfallsförsäkringens giltighet

Ersättning lämnas inte

• för skada som uppkommit i samband med deltagande i riskfylld sport eller sysselsättning såsom till exempel bergsbestigning, dykning, bungy jump, fallskärmshoppning, flygning (annat än som passagerare) samt tävlingar inom ridning och motorsport

• för skada som skett i samband med arbete, annan förvärvsverksamhet eller tjänsteutövning

för skada som uppkommit vid trafikolycka med rätt till ersättning enligt trafikskadelagen eller motsvarande lagstiftning utomlands

• för skada som uppkommit på grund av narkotika, alkohol, dopningpreparat eller andra berusningsmedel.

 

Tänk även efter ni som tar en dyk kurs.

 

Det säger inte så mycket eftersom Thailand antagligen inte har en lagstiftning som ger rätt till ersättning vid trafikolycka.

Texten ovan kan därför tolkas som att den svenska försäkringen tar smällen.

 

Jag är övertygad om att lokala trafikförsäkringar - antingen din eller motparten - ska täcka skador på människor och fordon.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

• för skada som uppkommit vid trafikolycka med rätt till ersättning enligt trafikskadelagen eller motsvarande lagstiftning utomlands
Det är klart att man ska först o främs bli ersatt på tex. fordonets eget försäkring. Men skulle inte försäkringen gälla olycka vore det konstigt, vad ska man ha den för isåfall?

Förresten skulle försäkringsbolagen lägga energi på det sista punkten i Juhas inlägg.

 

Jag är övertygad om att lokala trafikförsäkringar - antingen din eller motparten - ska täcka skador på människor och fordon.

Det är inte hugget i sten, finns så många olika slags villkor här, en del ersätter inte annat än motpartens, en del till ett vist kostnad etc.

För mig är det klart att jag inte förlitar på scooters obligatoriska försäkring, utan garderar hellre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...