Jump to content
IGNORERAD

Hur farligt är det egentligen att köra mc i thailand


Krafta

Recommended Posts

Man läser ju ständigt om att det är väldigt riskabelt att köra mc/moppe i Thailand samtidigt som många, bland annat här på forumet kör dagligen utan att man har läst om att någon har skadat sig allvarligt.

 

Ända sedan första resan till los så har man blivit avrådd från att köra mc i los, kompisen som jobbade för sas i Bangkok kunde inte tänka sig att köra mc i landet med tanke på hur många skadade han hade sett transporterade på flygplanen, dock åkte han mc-taxi ibland och körde egen bil i Bangkok.

 

(Själv har jag bevittnat några olyckor:

 

- När jag tog en mc-taxi tillbaka till hotellet för att plocka upp resväskan (för att direkt därefter ta en taxi till flygplatsen och jag var ute i elfte timmen ), 2 minuter innan vi var framme vi hotellet så var trafiken avstannad på den stora vägen med flerfilig trafik och det låg en ung thaitjej med sin moppe på bredsidan mitt i vägen och hon låg helt stilla med moppen precis som hon hade suttit på den fast vågrätt - såg lite otäckt ut men det syntes inget blod iaf - hoppas det slutade lyckligt för henne. Har sett några fler incidenter i bankan men inget allvarligt som tur väl är.

 

I pattis har jag  lyckats undvika dom.

 

Det mest oroande jag har varit med om där är när jag stötte på en svensk som jag kände igen på papagayo och han skulle precis gå till ett annat ställe och fråga mig om jag skulle hänga på - visst sa jag - det visade sig att han hade sin mc parkerad utanför och jag skulle åka med.

Inga större problem tänkte jag - det kan ju inte vara så långt dit vi ska åka, han körde ut på 2:nd road en stund och svängde av ner mot beachroad, han körde en liten stund tills han upptäckte att han hade kört fel och började att svänga som en orm över beachroad - då blev jag riktigt skraj och när vi tillslut kom fram så konstaterade jag att han var ganska dragen - thank you god i´m still alive - var känslan efteråt.)

 

Personligen så är jag mer koncentrerad på vad andra bilister kan tänkas göra när jag är ute och åker (med bil) för att kunna undvika olyckor men trycker gärna på gasen också.

 

Har inget mc kort idag men funderar på att skaffa ett för att använda det i Thailand eftersom jag gärna skulle vilja utforska mer av Thailand,mer än man kan med en inhyrd taxichaufför.

 

Så jag efterfrågar info från er som har rullat många mil i Thailand med mc -  vilka områden kan man utforska med mc utan att behöva utsätta sig för extrema olycksrisker och vilka delar ska man undvika.

 

 

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    17

  • Moritz

    12

  • Krafta

    11

  • Mankan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man läser ju ständigt om att det är väldigt riskabelt att köra mc/moppe i Thailand samtidigt som många, bland annat här på forumet kör dagligen utan att man har läst om att någon har skadat sig allvarligt.

 

Ända sedan första resan till los så har man blivit avrådd från att köra mc i los, kompisen som jobbade för sas i Bangkok kunde inte tänka sig att köra mc i landet med tanke på hur många skadade han hade sett transporterade på flygplanen, dock åkte han mc-taxi ibland och körde egen bil i Bangkok.

 

(Själv har jag bevittnat några olyckor:

 

- När jag tog en mc-taxi tillbaka till hotellet för att plocka upp resväskan (för att direkt därefter ta en taxi till flygplatsen och jag var ute i elfte timmen ), 2 minuter innan vi var framme vi hotellet så var trafiken avstannad på den stora vägen med flerfilig trafik och det låg en ung thaitjej med sin moppe på bredsidan mitt i vägen och hon låg helt stilla med moppen precis som hon hade suttit på den fast vågrätt - såg lite otäckt ut men det syntes inget blod iaf - hoppas det slutade lyckligt för henne. Har sett några fler incidenter i bankan men inget allvarligt som tur väl är.

 

I pattis har jag  lyckats undvika dom.

 

Det mest oroande jag har varit med om där är när jag stötte på en svensk som jag kände igen på papagayo och han skulle precis gå till ett annat ställe och fråga mig om jag skulle hänga på - visst sa jag - det visade sig att han hade sin mc parkerad utanför och jag skulle åka med.

Inga större problem tänkte jag - det kan ju inte vara så långt dit vi ska åka, han körde ut på 2:nd road en stund och svängde av ner mot beachroad, han körde en liten stund tills han upptäckte att han hade kört fel och började att svänga som en orm över beachroad - då blev jag riktigt skraj och när vi tillslut kom fram så konstaterade jag att han var ganska dragen - thank you god i´m still alive - var känslan efteråt.)

 

Personligen så är jag mer koncentrerad på vad andra bilister kan tänkas göra när jag är ute och åker (med bil) för att kunna undvika olyckor men trycker gärna på gasen också.

 

Har inget mc kort idag men funderar på att skaffa ett för att använda det i Thailand eftersom jag gärna skulle vilja utforska mer av Thailand,mer än man kan med en inhyrd taxichaufför.

 

Så jag efterfrågar info från er som har rullat många mil i Thailand med mc -  vilka områden kan man utforska med mc utan att behöva utsätta sig för extrema olycksrisker och vilka delar ska man undvika.

Har kört ett antal 1000 mil i Thailand med mc (större delen i Pattaya med omnejd), än har jag inte behövt uppsöka läkare pga någon olycka, men har sett en hel del hemska olyckor.

Ju mindre trafik ju mindre "chans" att råka ut för en olycka, men framförallt ta det lugnt och chansa inte, trafiken i Pattaya bör du undvika om du vill minimera riskerna...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Trafiken är farlig, men kör försiktigt själv och var beredd på underliga manövrar från medtrafikanterna och använd cross utrustning om du ska köra mc.

Själv har jag kört litegrann och det har gått bra.

 

Jag förutsätter att du är van att köra bil och mc i Sverige förstås. Börja inte din mc-kariär i Thailand.

 

MVH Fredrik

Ändrades av Fredrik T
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ingen lek med mc i Thailand..Har 2 vänner som omkommit i mc olycka + ett antal vänner och bekanta som skadat sig allvarligt. Kör mc dagligen i 3 månader om året där nere och det gäller att vara vaken och nykter. thailändarna kör ju kors o tvärs hur dom vill med sina moppar,sidovagn,matvagnar,lastbilar,bilar osv. sen har vi alla dessa hundar som plötsligt kan springa ut på vägen framför dig.Oljespill från slitna bilar/lastbilar är en stor fara och inte minst regn som gör vägen glashal.

Men visst kan man köra mc i Thailand men då gäller det och vara extra vaken i trafiken,kör lugnt och följ övriga trafiken i städer,köp en ordentlig hjälm och ett gott råd kör inte med flip-flop sandaler om du vill behålla fötterna vid en ev. olycka. Har sett stygga bilder på just detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört ett antal 1000 mil i Thailand med mc (större delen i Pattaya med omnejd), än har jag inte behövt uppsöka läkare pga någon olycka, men har sett en hel del hemska olyckor.

Ju mindre trafik ju mindre "chans" att råka ut för en olycka, men framförallt ta det lugnt och chansa inte, trafiken i Pattaya bör du undvika om du vill minimera riskerna...

"Ju mindre trafik ju mindre "chans" att råka ut för en olycka" - det förstår jag också (ingen kritik).

 

Trafiken i Pattaya, b-road,2nd brukar ju vara vara ganska lugna (det går ju inte så fort) och även 3rd så dom är väl ok att åka på eller?

 

Det jag skulle vara intresserad av är att se byarna/stränderna utmed kusterna från Pattaya o söderut och helst genom att slippa att åka ut på sukkan eller dom större vägarna.

 

Är det genomförbart eller måste man ut på sukkan för att ta sig södreut?

Ändrades av Krafta

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trafiken i Pattaya, b-road,2nd brukar ju vara vara ganska lugna (det går ju inte så fort) och även 3rd så dom är väl ok att åka på eller?

 

 

Det jag skulle vara intresserad av är att se byarna/stränderna utmed kusterna från Pattaya o söderut och helst genom att slippa att åka ut på sukkan eller dom större vägarna.

 

 

Är det genomförbart eller måste man ut på sukkan för att ta sig södreut?

Jo det är väl ganska ok om man är uppmärksam, finns ju en del dårar och dödsolyckor inträffar ju även där, värst är ju sukumwit, men trafiken blir ju lite bättre när man kommer utanför Pattaya, har iof inte kört längre bort än koh chang med "moppe".

 

Finns gott om småvägar att välja på om du vill undvika sukhumwit.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Jag skulle vilja ge dig några råd som jag själv försöker följa

jag har i stort sett bara kört i Pattaya och litegrand i Buriram.

 

1. om du ska över Sukomwith vänta tills det varit grönt minst

2-4 sekunder, och kolla att bilarna stannat i första ledet. Det

kommer att komma blådårar som kör i 60-70 genom korsningen

när det varit rött i kanske 5-6 sekunder. Ställ dig gärna till vänster

om en bil som ska över Sukomwith, och använd den bilen som sköld.

 

Om du kör på Sukomwith så undvik den högraste filen, det är där

dom kommer i hundra knyck. Utan håll dig till vänsterfilen och kör

om mer långsamtgående i mittfilen, gå aldrig ut i ytterfilen.

 

Ha ganska lång framförhållning på trafiken och ha alltid händerna

på bromsarna. ser du nån som du möter i fel riktning, stanna hellre

än att chansa vilken sida han kommer att passera dig på.

 

Försök att hitta en lite bättre hjälm än dom där plastpottorna som

brukar ingå i uthyrningen. En hyssad hjälm får du för mellan

500-1000 bathingar en plasthistoria kanske för 100-150 bath.

 

använd förnuftet och lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör på Sukomwith så undvik den högraste filen, det är där dom kommer i hundra knyck. Utan håll dig till vänsterfilen och kör om mer långsamtgående i mittfilen, gå aldrig ut i ytterfilen.

 

Går ju bra som länge man inte ska svänga höger eller göra en u-sväng. När man väl måste ut i högra filen bör man nog hålla bra tempo och inte fisköra i 50km/h

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ca. 1500 mil om året i Thailand. Har inget MC-kort i Sverige så där har jag aldrig kört, eller nästan iaf ;)

Eftersom jag bor i Jomtien numera och kör mycket i Pattayaområdet så har jag sett massor av olyckor. Alla mina kollegor har råkat ut för olyckor, en av dem lyckades 3 gånger på 6 månader. Nu har han gjort sig av med motorcykeln och kör aldrig.

 

Jag har en grundregel: Lita inte på någon annan än dig själv.

Thaiarna är helt respektlösa och skiter fullständigt i trafikregler, trafikvett och respekt för andra människors liv.

 

Min förkärlek för att åka motorcykel föddes för 4-5 år sedan när jag bodde i Si Chiang Mai, Nong Khai. Det blev många och långa turer tillsammans med mc-klubbar från t.ex. Nong Khai och Korat. Jag gjorde 1000-milaservicen efter 5 månader :)

 

Jag gilade att köra uppe i Isaan, längs Mekongfloden och bergsområdena kring Loei.

 

Det är svårt att utforska stränder/byar längs kusten söder om Pattaya utan att åka på Sukhumvit. Det finns många avstickare man kan göra men man hamnar oftast på Sukhumvit snart igen. Även om det är stundtals högt och hårt tempo på den vägen så funkar det bra, det är bara att hålla huvudet kallt och som sagt var: Lita inte på nå'n.

 

Bjussar på en bild ifrån Si Chiang Mai en morgon när vi skulle ut en helg med KSR Korat. I bakgrunden, Mekongfloden och Vientiane.

 

post-6118-0-80307800-1375306797.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover
Går ju bra som länge man inte ska svänga höger eller göra en u-sväng. När man väl måste ut i högra filen bör man nog hålla bra tempo och inte fisköra i 50km/h
Link to comment
Dela på andra sajter

Köra MC i Thailand innebär ganska stora risker för att bli inblandad i olyckor. Så är det, och gissar att de flesta här på MPR redan är medvetna om det?! Så lycka till där ute! Och hoppas jag själv klarar mig i fortsättningen.

Jag kör mer och mer sällan numera. Jag har blivit mer fegis med rätta! Har varit med om ett par läskiga situationer i Thailand och en rejäl olycka i Kuba. Vid alla dessa tillfällen har det funnits alkohol med i bilden. Så jag avråder alla från att köra eller åka med någon som förtärt mycket alkohol.Och nu menar jag mer en ett par öl!!!

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så kör jag en egen taktik med min snabba 150cc , är det rödljus så snirklar jag mig fram så långt det går , accelererar bort ifrån alla ev problem, skönt att ha skiten bakom sig.Håller ett högt tempo.Försöker att hålla mig ifrån vänsterfilen som ofta är nerkörd med gropar,ev vattensamlingar,däckslamsor,rullgrus, skräp etc.Använder ofta signalhornet för att skapa uppmärksamhet i situationer(tutar en gång för mycket) i tex korsningar ,utfarter,omkörningar lita inte på någon.En sjuk grej jag upptäckt är många tjejer har felvinklade backspeglar,dom kollar inte bakåt,dom kollar på sig själva om dom ser bra ut när dom snackar i mobilen,helt sjukt.Trehjulingar är livsfarliga,håll dig borta(noll koll) bara att köra om minst 4 meter ifrån.,Man måste vara skärpt hela tiden om det är stads eller landsvägskörning,spelar ingen roll,     TÄNK! Alla är en fara så löser det sig,och svaret på frågan är:mkt farligt

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Själv har jag kört moppe med frugan och grabben där bak i Pattaya, och det har alltid gått bra. Dock kör jag ALDRIG berusad. Men för varje år så blir jag mer osäker tanke på att så många andra kör som idi*ter, påverkade eller inte.. så jag kommer nog inte köra moppe längre i Pattaya.. för hur än det är så kan man inte tänka att man själv kör säkert när medtrafikanter kör som idi*ter. I byn är det ingen fara då trafiken är minimal. Lita på dig själv men lita aldrig på dina medtrafikanter. Dock så tycker jag det är jävligt soft att köra i Pattaya... men frågan är om det är värt det?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ca. 1500 mil om året i Thailand. Har inget MC-kort i Sverige så där har jag aldrig kört, eller nästan iaf ;)

Eftersom jag bor i Jomtien numera och kör mycket i Pattayaområdet så har jag sett massor av olyckor. Alla mina kollegor har råkat ut för olyckor, en av dem lyckades 3 gånger på 6 månader. Nu har han gjort sig av med motorcykeln och kör aldrig.

 

Jag har en grundregel: Lita inte på någon annan än dig själv.

Thaiarna är helt respektlösa och skiter fullständigt i trafikregler, trafikvett och respekt för andra människors liv.

 

Min förkärlek för att åka motorcykel föddes för 4-5 år sedan när jag bodde i Si Chiang Mai, Nong Khai. Det blev många och långa turer tillsammans med mc-klubbar från t.ex. Nong Khai och Korat. Jag gjorde 1000-milaservicen efter 5 månader :)

 

Jag gilade att köra uppe i Isaan, längs Mekongfloden och bergsområdena kring Loei.

 

Det är svårt att utforska stränder/byar längs kusten söder om Pattaya utan att åka på Sukhumvit. Det finns många avstickare man kan göra men man hamnar oftast på Sukhumvit snart igen. Även om det är stundtals högt och hårt tempo på den vägen så funkar det bra, det är bara att hålla huvudet kallt och som sagt var: Lita inte på nå'n.

 

Bjussar på en bild ifrån Si Chiang Mai en morgon när vi skulle ut en helg med KSR Korat. I bakgrunden, Mekongfloden och Vientiane.

 

attachicon.gifksrkorat.jpg

Tack för svaret! När du säger "lita inte på någon" så har ju det helt klart för mig när det gäller thaitrafiken, därav så skulle jag förmodligen lägga på lite mer krut än dom andra i centrum men kanske hålla mig till dom långsammare delarna på sukhumwit där dom största idi*terna blåser på.

 

Jag har ju åkt en del med taxi mellan bkk och Pattaya och har åkt med bil (utan att köra själv) på dom flesta större/mindre vägarna mellan Bangkok och rayong och det har väl inte varit så jättefarlig trafik vad jag har sett ( men man kanske inte tänker på det på samma sätt när man sitter i en skyddad bur och inte tänker på trafiken ). Hur ser du på trafiken i Thailand när du sitter på hojen - är det stor skillnad jämfört när du åker bil i sverige?

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Korkad rubrik.

Handlar om ett par saker..

1. Kan du hantera en moppe/motorcykel? 

2. Är du van att köra i svensk trafik?

3. Köra moppe/bil i Thailand kräver din 100% på trafiken, inte att kolla alla fina grejer runtomkring.

4. Räkna med att ingen thaiperson har körkort. Dom kör åt alla håll och inbromsningar etc...

5. Är du beredd att ta risken? Nog för att du kan köra bra...men thaiare kan inte.

6. När det smäller...oavsett vem som gjorde trafikmässigt rätt...så kan du räkna med att farangen åker dit på betalningen.

 

Klart som faan att det är farligt!

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så kör jag en egen taktik med min snabba 150cc , är det rödljus så snirklar jag mig fram så långt det går , accelererar bort ifrån alla ev problem, skönt att ha skiten bakom sig.Håller ett högt tempo.Försöker att hålla mig ifrån vänsterfilen som ofta är nerkörd med gropar,ev vattensamlingar,däckslamsor,rullgrus, skräp etc.Använder ofta signalhornet för att skapa uppmärksamhet i situationer(tutar en gång för mycket) i tex korsningar ,utfarter,omkörningar lita inte på någon.En sjuk grej jag upptäckt är många tjejer har felvinklade backspeglar,dom kollar inte bakåt,dom kollar på sig själva om dom ser bra ut när dom snackar i mobilen,helt sjukt.Trehjulingar är livsfarliga,håll dig borta(noll koll) bara att köra om minst 4 meter ifrån.,Man måste vara skärpt hela tiden om det är stads eller landsvägskörning,spelar ingen roll,     TÄNK! Alla är en fara så löser det sig,och svaret på frågan är:mkt farligt

 

Min körstil är nog som din egen för att undvika farorna men trots att du kör i Pattaya så avslutar du med svaret på frågan: Mycket farligt???

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min körstil är nog som din egen för att undvika farorna men trots att du kör i Pattaya så avslutar du med svaret på frågan: Mycket farligt???

Så är det, oerfarenheten är ett gissel , och precis som ragson skriver i sina punker, så kan DU vara jätte duktig,men va gör det om alla andra är ansvarslösa.Personligen så har jag faktiskt blivit påkörd när jag va stilla stående och skulle göra en vänstersväng av en bilist vid en påfart till sukkan.Han klämde fast mig mellan hans bil och en stolpe.När polisen kom skyllde han sin ouppmärksamhet på svärmor som satt bak med barnen och frugan fram.Faktiskt så fick jag rätt när polisen kom,och han fick en bot.Hade inte själv försäkring så det blev en 50/50 situation som jag accepterade bara för att komma där ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korkad rubrik.

Handlar om ett par saker..

1. Kan du hantera en moppe/motorcykel? 

2. Är du van att köra i svensk trafik?

3. Köra moppe/bil i Thailand kräver din 100% på trafiken, inte att kolla alla fina grejer runtomkring.

4. Räkna med att ingen thaiperson har körkort. Dom kör åt alla håll och inbromsningar etc...

5. Är du beredd att ta risken? Nog för att du kan köra bra...men thaiare kan inte.

6. När det smäller...oavsett vem som gjorde trafikmässigt rätt...så kan du räkna med att farangen åker dit på betalningen.

 

Klart som faan att det är farligt!

Korkad rubrik ragson? Tycker att den är jävligt relevant fråga eftersom jag är konfunderad av att merparten säger att det är livsfarligt att köra mc i Thailand samtidigt som du och andra gör det varje dag under flera år utan att det har hänt några olyckor.

 

 

 

Punkt 1-6 kan jag / är medveten om.

 

"Klart som faan att det är farligt!" Vad menar du då? ( förstår ju vad du skriver men hur farligt menar du att det är)

 

1.  du kör själv men skulle inte vilja att dina närmaste skulle göra det eftersom du har dödslängtan?

2.  klart det är farligt - det är det ju i sverige också när man kör i dom större städerna.

3,  det är farligare än de mest olycksdrabbade ställena i sverige men är man bara extra uppmärksam hela tiden så är det helt ok.

 

Att man inte kan bli skadeståndslös vid en trafikolycka är ju inte rolig,det blir ju en riktig roulettsituation.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det, oerfarenheten är ett gissel , och precis som ragson skriver i sina punker, så kan DU vara jätte duktig,men va gör det om alla andra är ansvarslösa.Personligen så har jag faktiskt blivit påkörd när jag va stilla stående och skulle göra en vänstersväng av en bilist vid en påfart till sukkan.Han klämde fast mig mellan hans bil och en stolpe.När polisen kom skyllde han sin ouppmärksamhet på svärmor som satt bak med barnen och frugan fram.Faktiskt så fick jag rätt när polisen kom,och han fick en bot.Hade inte själv försäkring så det blev en 50/50 situation som jag accepterade bara för att komma där ifrån.

Förstår - det är ju det man är mest rädd för - om man inte har möjlighet att påverka situationen själv när man t.ex.blir påkörd bakifrån eller dyligt.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

skåneljungen

Hur är det när man bara är i Thailand som turist.

Måste man då oxå ha internationellt körkort eller det räcker med svenskt ? ? ?

Har varit i Thailand ganska många gånger och alltid kört Mc men inte ännu varit i närheten av olycka. Ska tilläggas att jag är en van Mcförare hemifrån.

Mvh

Skåneljungen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det när man bara är i Thailand som turist.

Måste man då oxå ha internationellt körkort eller det räcker med svenskt ? ? ?

Har varit i Thailand ganska många gånger och alltid kört Mc men inte ännu varit i närheten av olycka. Ska tilläggas att jag är en van Mcförare hemifrån.

Mvh

Skåneljungen

Internationellt krävs!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det även om man hyr moppe ??

Finns mycket info detta, men skulle oturen vara framme kan du vara helt saker pa att ditt svenska KK inte galler, och darmed inga eventuella forsakringar heller!

Svenskt KK i kombination internationellet, eller Thai KK ar det som galler!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det även om man hyr moppe ??

Ja, internationellt MC kort.

Köp också separat MC försäkring.

Jag har träffat många som inte hade en aning att deras rese försäkring inte gäller när du kör MC större än 49 cc.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför händer det så många olyckor med MC?

Därför att det finns en jäkla massa MC och ännu fler MC förare som inte har en susning om hur man skall bete sig i trafik överhuvudtaget, generell uppfattning om Thai som förare av fordon,

1: dom ser inte trafiken som ett hinder utan den bara är sådan och det kan ingen göra något åt. ( Fel, om man uppfyllde bara några av de regler som finns hade det hjälpt)

2: dom uppfattar inte en ovanlig situation framför dem förrän dom är nästan framme vid den, och då är det försent vilket leder till omullkörning, påkörning av framförvarande eller panikgirningar ut i körbana där annan trafik framförs (oförklarliga olyckor, men med många tragiska följder)

3: Man har ingen som helst förståelse för att man måste ge andra trafikanter möjlighet att agera i en situation, bara man klarar sig själv är allt frid o fröjd, (orsakar olyckor p.g.av vårdslöst eller omdömeslöst agerande)

Tänker man på bl.a. detta och agerar utifrån det så blir körningen säkrare, men det gäller att ha ögon även i nacken, du vet aldrig vad han drack strax innan han inte ser dig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...