Jump to content
IGNORERAD

Vem kan tala korrekt svenska?


Herr Chang

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • Tallviking

    6

  • kuai

    5

  • andrejsdenruskige

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Rom byggdes inte på en dag. Skulle väl också kunna vara "Rom blev inte byggt på en dag". Betyder ju att bygga något komplicerat som en stad, det gör man inte på en dag. Uttrycket kan användas om allt som tar tid att göra för att det inte är enkelt.

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Link to comment
Dela på andra sajter

Rom syftar förstås på romarriket och inte på staden Rom, kom jag på.

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant.

 

Då känns det som om det inte riktigt finns någon regel för hur man säger det.

 

:::

Säger man "Rom byggde inte på en dag" - för att man syftar mest på "byggandet"?

 

Varför säger man inte "Rom var inte byggt på en dag"?

Var det för att när man säger "var inte byggt" så syftar man mest på staden och inte byggandet?

 

:::

 

Mvh

Magrood

-som är hög på grund av tuppluren i eftermiddags-

Jag är fortfarande urusel på det svenska språket och jag har bråkat med svenskan sen jag var barnsben.

Det tog lång tid innan jag förstod att jag är dyslektiker.

När jag gick skolan vägrade jag läsa högt inför mina klasskamrater.

Jag upplevdes då som en mycket obstinat elev och blev då förflyttad till en såkallade ”OBS-klass” (specialklass för barn med koncentrationssvårigheter eller som är allmänt underbegåvade.)

 Det var en salig blandning av barn från olika livsöden och handikapp som samlades på en och samma plats.

Tyvärr hade inte forskning nått längre fram på den tiden att de placerade barn som upplevdes som störande i en gemensam klass.

Några som gick i min klass tog självmord, blev tungt kriminella eller missbrukare.

 

OJ… vad jag svamlar, det är nog diverse fulöl jag fått i mig ikväll som får mig att babbla.

Det jag vill säga är att jag är mycket imponerad över din språkförmåga. :thumbsup:

 

Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fortfarande urusel på det svenska språket och jag har bråkat med svenskan sen jag var barnsben.

Det tog lång tid innan jag förstod att jag är dyslektiker.

När jag gick skolan vägrade jag läsa högt inför mina klasskamrater.

Jag upplevdes då som en mycket obstinat elev och blev då förflyttad till en såkallade ”OBS-klass” (specialklass för barn med koncentrationssvårigheter eller som är allmänt underbegåvade.)

 Det var en salig blandning av barn från olika livsöden och handikapp som samlades på en och samma plats.

Tyvärr hade inte forskning nått längre fram på den tiden att de placerade barn som upplevdes som störande i en gemensam klass.

Några som gick i min klass tog självmord, blev tungt kriminella eller missbrukare.

 

OJ… vad jag svamlar, det är nog diverse fulöl jag fått i mig ikväll som får mig att babbla.

Det jag vill säga är att jag är mycket imponerad över din språkförmåga. :thumbsup:

 

 

 

säkert en klass fylld med dyslektiker, adhd och andra syndrom, med andra ord normalbegåvade

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så gäller det inte G, men ni har bra skidåkning! Kiruna pga dess isolering, sägs det.

Det högsta är inte att aldrig falla utan att resa sig efter varje fall.

Den som inte känner på stängda dörrar kan hållas inlåst i ett olåst rum

Alla kan inte och somliga vill inte så är det bara (Ior)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...