Jump to content
IGNORERAD

Non-Immigrant "O" Retirement - Förlängning?


Singha711

Recommended Posts

Jag hade noggrant samlat på alla svenska pensions-/inkomstintyg på engelska men de ville ha ett intyg från konsulatet istället. Eftersom jag har tyskt pass (och medborgarskap) förväntade de sig ett intyg från tyska konsulatet i Pattaya.

 

Grattis till det nya pensionärsvisat som vi thailandsveteraner rätt eller fel kallar det. Om du blev överraskad över att Immigration inte godkände dina inkomstintyg så blir jag lite förvånad. Jag tror jag har skrivit flera gånger att om man ska visa upp sin ekonomiska status via inkomst från Sverige så måste man gå via svenska ambassaden som skriver ut ett intyg.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    7

  • Singha711

    6

  • sarne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Undrar lite om dom vet vad dom pysslar med på Immigration i Jomtien. Jag var där och skulle stämpla mina 90dagar som man gör när man har Retirement O-A. En trevligt kvinnlig stämpel officer sa till mig att om jag åker ut innan mitt visa slutar att gälla så får jag automatiskt ett år till. Jag sa förklara det där. Jo den 24 maj 2014 så går ditt visa ut och om du lämnar landet innan det och kommer tillbaka så får du ett år till. Mmmmm Du menar att jag inte behöver visa inkomst och sånt nästa gång då? Ja åk bara ut ur landet och tillbaka så får du ett år till.

Okej det låter bra sa jag tack för informationen. 

Det låter inte rätt och läser man på internet så stämmer inte detta. 

Eller? ???

Jag har Non Immigrant O-A. Multipel entry.

Så visst har dom fel på Immigration

 Den här frågan har det skrivts i en annan tråd kommer inte ihåg vilken.

 

 

Om det är forsta året som du har O-A Multipel entry och reser ut ur Thailand så får du ett nytt år vid ankomsten till Thailand igen forutsätter att du kommet tillbaka innan visumet går ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag reser ut första året med O-A Retired Visa multiple entry så får jag ett år till.

Nu undrar jag om andra året också blir multipel entry.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Snubblade på den här tråden av en slump. Känns som att det behövs klarläggas vad som egentligen gäller. Skriver min uppfattning under varje inlägg nedtill, ber om era kommentar - rätt eller fel. 

Undrar lite om dom vet vad dom pysslar med på Immigration i Jomtien. Jag var där och skulle stämpla mina 90dagar som man gör när man har Retirement O-A. En trevligt kvinnlig stämpel officer sa till mig att om jag åker ut innan mitt visa slutar att gälla så får jag automatiskt ett år till. Jag sa förklara det där. Jo den 24 maj 2014 så går ditt visa ut och om du lämnar landet innan det och kommer tillbaka så får du ett år till. Mmmmm Du menar att jag inte behöver visa inkomst och sånt nästa gång då? Ja åk bara ut ur landet och tillbaka så får du ett år till.

Okej det låter bra sa jag tack för informationen. 

Det låter inte rätt och läser man på internet så stämmer inte detta. 

Eller? ???

Jag har Non Immigrant O-A. Multipel entry.

Så visst har dom fel på Immigration

Uppehållstillståndet som stämplas in i passet gäller 1 år, krav rapport till immigration var 90 dag. Om man reser, återvänder innan visumet går ut får man ett helt år från det nya ankomstdatumet. Alltså har stämpelofficeren rätt!  

 

Ändras villkoren i O-A Long Stay visum när man förlänger uppehållstillståndet?

 

Multipel entry gäller under visumets giltighetstid. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snubblade på den här tråden av en slump. Känns som att det behövs klarläggas vad som egentligen gäller. Skriver min uppfattning under varje inlägg nedtill, ber om era kommentar - rätt eller fel. 

Uppehållstillståndet som stämplas in i passet gäller 1 år, krav rapport till immigration var 90 dag. Om man reser, återvänder innan visumet går ut får man ett helt år från det nya ankomstdatumet. Alltså har stämpelofficeren rätt!  

 

???Multiple entry betyder väl att man kan resa ut-in under visumets giltighetstid. Jag har iallafall just gjort det utan att anmäla i förväg.

 

Ändras villkoren i O-A Long Stay visum när man förlänger uppehållstillståndet?

 

Multipel entry gäller under visumets giltighetstid. 

 

Ja, med Multiple entry och O-A Long stay kan man resa ut och in flera gånger, men man måste anmäla utresan på Immigration före utresan annars blir ditt visum förbrukat och du får söka nytt i Stockholm. Om det är andra regler för andra typer av visum vet jag inte.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, med Multiple entry och O-A Long stay kan man resa ut och in flera gånger, men man måste anmäla utresan på Immigration före utresan annars blir ditt visum förbrukat och du får söka nytt i Stockholm. Om det är andra regler för andra typer av visum vet jag inte.

Har O-A Long Stay med multiple entry, giltigt för inresa till 5/7 2015. Fredag två veckor sedan reste jag ut till Köpenhamn, förra veckan kom jag tillbaka. Fick då stämpel i passet med uppehållstillstånd till 7 feb 2015. Jag hade inte anmält utresan i förväg. Förklara vad du menar med ditt påstående, tack.

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hultgren

Ja, med Multiple entry och O-A Long stay kan man resa ut och in flera gånger, men man måste anmäla utresan på Immigration före utresan annars blir ditt visum förbrukat och du får söka nytt i Stockholm. Om det är andra regler för andra typer av visum vet jag inte.

Man behöver inte anmäla till immigration när man åker ut, har du ett long stay multiple entry visa så kan du åka in och ut hur många gånger som helst. Själv var jag ute ur Thailand 5 gånger 2012 och 4 gånger 2013. Du får en ny stämpel med 90nya dagar vid inresa varje gång fram till visumets utgångsdatum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har O-A Long Stay med multiple entry, giltigt för inresa till 5/7 2015. Fredag två veckor sedan reste jag ut till Köpenhamn, förra veckan kom jag tillbaka. Fick då stämpel i passet med uppehållstillstånd till 7 feb 2015. Jag hade inte anmält utresan i förväg. Förklara vad du menar med ditt påstående, tack.

 

Detta besked har jag fått på Immigration i Pattaya och har gällt för mej de gånger jag har rest ut. Finns en blankett att fylla i för detta.

Nu är det fyra år sedan jag reste ut, så det är ju möjligt att regeln har tagits bort.

Ber i så fall om ursäkt för gammal och felaktig uppgift.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har O-A Long Stay med multiple entry, giltigt för inresa till 5/7 2015. Fredag två veckor sedan reste jag ut till Köpenhamn, förra veckan kom jag tillbaka. Fick då stämpel i passet med uppehållstillstånd till 7 feb 2015. Jag hade inte anmält utresan i förväg. Förklara vad du menar med ditt påstående, tack.

Det finns skillnad på Non immigrant OA och på den extension:en man söker hos immigrationen i Thailand efter non immigrant O

För den måste man ansöka re-entry om man vill lämna landet o återvända (S kostar 1000 THB, M 3900 THB) Det skiljer också

på period o stay, man får stämpeln bara till ett år från dagen som visumet bevliljats.

 

Du har ett non imm. O Single tom 2014-03-31 och ansöker extension till non Im OA sista dagen i mars 2014.

Du ska resa ut 28-09 2014 och kommer tillbaka 27-10-2014 så fär Du ett stämpeln som gäller tom 2015-03-30,

alltså inte ett år från inresedagen. Det samma gäller för extension på non immigrant OA visa, så länge man kommer

in FÖRE datumet Enter before i visumet får man ett år i stämpeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle man kunna sammanfatta så här: Visum söks, beviljas av thailändsk ambassad utomlands. Ett O-A visum Long Stay ger uppehållstillstånd 1 år från inresedagen, rapport var 90:e dag. Har man multiple entry så kan man resa ut-in ända fram tills visumets sista giltighetsdatum. Vid ankomsten får man då 1 år från dagens datum instämplat i passet. När man förlänger är det Uppehållstillståndet som förlängs, ej visumet. Visum är en handling som söks, beviljas av thailändsk ambassad. Uppehållstillståndets villkor beror på vilken typ av visum man har. Vid förlängningen kan man köpa till multiple entries. Vid ännu en utomlandsresa fortsätter ursprungligt sista datum att gälla, alltså förlängs inte uppehållstillståndet vid ny inresa. Korrekt? Kan någon tala om hur det blir vid utresa med förlängt uppehållstillstånd, måste man anmäla till immigration före utresan?

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Kan någon tala om hur det blir vid utresa med förlängt uppehållstillstånd, måste man anmäla till immigration före utresan?

Ju det måste man, ifall man inte har flera re-entrys i uppehållstillståndet. Det kan man fixa vid

bytet, eller senare hos immigrationen eller vid utresa på Suwarnahbum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju det måste man, ifall man inte har flera re-entrys i uppehållstillståndet. Det kan man fixa vid

bytet, eller senare hos immigrationen eller vid utresa på Suwarnahbum.

Så köper jag förlängt Uppehållstillstånd med Multipe Entries så är det bara att åka ut-in som tidigare innan förlängningen?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så köper jag förlängt Uppehållstillstånd med Multipe Entries så är det bara att åka ut-in som tidigare innan förlängningen?

Ja, med den skillnade att Du får stämpeln t.o.m ett år från dagen förlägningen har beviljats.

Med non immigrant OA visumet får Du ju ett år från inrese datumet.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, med den skillnade att Du får stämpeln t.o.m ett år från dagen förlägningen har beviljats.

Med non immigrant OA visumet får Du ju ett år från inrese datumet.

Jag är med. Det är ju uppehållstillståndet som förlängs, då finns ju ej mera ett giltigt visum i "botten" vid ny inresa.

Men den tidigare omtalade skyldigheten att anmäla utlandsresa till immigration INNAN man reser gäller ej om man har inköpt multiple entries?    

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med. Det är ju uppehållstillståndet som förlängs, då finns ju ej mera ett giltigt visum i "botten" vid ny inresa.

Men den tidigare omtalade skyldigheten att anmäla utlandsresa till immigration INNAN man reser gäller ej om man har inköpt multiple entries?    

Nej för tusan, jag har under mina år här i Thailand aldrig föranmält någon utlandsresa på Immigration. Har bara sett till att jag har fixat "reentry" innan vilket varit det enda som makulerats när jag kommit tillbaka eftersom jag endast haft "singel" och inte "multi"

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för tusan, jag har under mina år här i Thailand aldrig föranmält någon utlandsresa på Immigration. Har bara sett till att jag har fixat "reentry" innan vilket varit det enda som makulerats när jag kommit tillbaka eftersom jag endast haft "singel" och inte "multi"

 

Fritz..

Bevislingen har du kommit tillbaka in i landet :-)  :-) 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Jag har ett O visum, enter before 19.06.2014 och ska ta en sävng i Sverige 14.05.2014 med avsikt att komma tillbaka i början av augusti.

Vilka dockument behöver jag här, inkomstintyg, personbevis, hyreskontrakt? Inkomstintyget och personbeviset kan jag printa ut elektroniskt

men kan jag "stämpla" dem eller vad det kallas, här hos konsulatet i Pattaya?

post-7521-0-21533800-1396141674.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Immigration godkänner inga svenska intyg om din inkomst. Därför ska du först till svenska konsulatet och anlita dom för att skriva ut ett intyg som du sedan bifogar din ansökan.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med "non immigrant cat O supouse married" kan man förlänga dessa med ett nytt år i Thailand, eller måste man åter igen söka nytt på ambassad?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Immigration godkänner inga svenska intyg om din inkomst. Därför ska du först till svenska konsulatet och anlita dom för att skriva ut ett intyg som du sedan bifogar din ansökan.

 

Fritz..

Sen måste man ha ett konto på en thailändsk bank med minst 10.000 battingar på kontot. Det underliga med det är att det räcker inte med att visa upp bankboken utan man måste även fixa ett intyg från banken för 200 battingar som styrker detta. :ahh:

Nu vet jag inte om det kravet gäller längre men kanske nån annan vet.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett O visum, enter before 19.06.2014 och ska ta en sävng i Sverige 14.05.2014 med avsikt att komma tillbaka i början av augusti.

Vilka dockument behöver jag här, inkomstintyg, personbevis, hyreskontrakt? Inkomstintyget och personbeviset kan jag printa ut elektroniskt

men kan jag "stämpla" dem eller vad det kallas, här hos konsulatet i Pattaya?

Jag tolkar din fråga som att du nu är i Thailand och kommer åka till Sverige och att ditt nuvarande O-visum går ut under den tid du är i Sverige. (eller menar du möjligen att du planerar att förlänga innan du åker till Sverige?)

 

Min spontana tanke är varför inte söka ett nytt O-A visum i Sverige. Skriver inte mer eftersom det känns lite oklart vad du frågar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen måste man ha ett konto på en thailändsk bank med minst 10.000 battingar på kontot. Det underliga med det är att det räcker inte med att visa upp bankboken utan man måste även fixa ett intyg från banken för 200 battingar som styrker detta. :ahh:

Nu vet jag inte om det kravet gäller längre men kanske nån annan vet.

 

Fritz..

 

 

Jag visade upp ett inkomst intyg ifrån konsulatet idag till immigration i Jomtien.Då beloppet översteg 800 000 baht behövdes inget intyg ifrån banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visade upp ett inkomst intyg ifrån konsulatet idag till immigration i Jomtien.Då beloppet översteg 800 000 baht behövdes inget intyg ifrån banken.

Tack för den upplysningen. Då har dom tydligen släppt på det kravet, om det nu nånsin funnits.

Jag var till Immigration förra veckan för att få 90 nya dagar men hade glömt ta med adressbevis eller vad det nu kallas men det gick bra ändå. Inte ens ett litet påpekande om att jag skulle ta med det nästa gång. :thumbsup:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Oregistrerad

Alltså just nu är jag i Thailand med en Non O visa som har en "enter before" datum 19 juni 2014.

Ska åka till Sverige den 14 maj 2014 och har senast gjort en visa run på gränsen den 14  mars och

får stanna i landet 09 juni 2014

 

Har tänkt fixa extension innan jag åker till Sverige för att kunna återvända till Thailand i början av augusti 2014,

för att sen stanna här till våren 2015. Passet går ut  07 mars 2016 så det borde inte vara nån plomblem.

 

Vilka dockument behöver jag från Sverige, och går de att legalisera här hos konsulatet i Pattaya?

Ska originalet vara på Engelska (till konsulatet)

post-7521-0-21533800-1396141674.jpg

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså just nu är jag i Thailand med en Non O visa som har en "enter before" datum 19 juni 2014.

Ska åka till Sverige den 14 maj 2014 och har senast gjort en visa run på gränsen den 14  mars och

får stanna i landet 09 juni 2014

 

Har tänkt fixa extension innan jag åker till Sverige för att kunna återvända till Thailand i början av augusti 2014,

för att sen stanna här till våren 2015. Passet går ut  07 mars 2016 så det borde inte vara nån plomblem.

 

Vilka dockument behöver jag från Sverige, och går de att legalisera här hos konsulatet i Pattaya?

Ska originalet vara på Engelska (till konsulatet)

post-7521-0-21533800-1396141674.jpg

 

Om du med extension menar att du skall göra en förlängning med ett år med anledning av ålder (över 50) eller att du är gift i Thailand, så behöver du antigen ha pengar insatta på en thailändsk bank (800 000 eller 400 000 beroende på din anledning med förlängningen) i minst 2 månader innan ansökan. Alternativt så skall du visa upp inkomstuppgifter på 65 000 eller 45 000 per månad. Dessa inkomstuppgifter tar du med dig till konsulatet eller ambassaden, som skriver ett intyg som du visar för Immi.

Originalet behöver inte vara på engelska, konsulatet eller ambassaden översätter det till engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...