Jump to content
IGNORERAD

Vilken Underbar stad vi lever i, finn 5 fel ??


JanTee

Recommended Posts

För oss är alla lika mycket värda, och vi försöker leva som vi lär.

Status idag: Vi håller oss för oss själva, det är lugnast så

Samtidigt så undrar vi om vi skulle ha ljugit om vår/hennes bakgrund

för att undvika svartsjuka och skitsnack, men det visste vi inte för 3 år sedan

Vi började vår gemensamma historia strax före Tsunamin, i december 2004

Vilket resulterade i min första resa till Thailand i slutet på januari 2005

Min fru, kom till Sverige i februari, vi är gifta idag och bor i en stad i södra norrland,

hon är egen företagare, jag arbetar som konsult i databranschen

Min fru kommer från Isan. Gift en gång tidigare, då bosatt i södra Thailand med en 30 år äldre Thaiman.

Skilde sig efter 10 års äktenskap, och flyttade tillbaka till sin hemstad för att bo nära sina föräldrar, där hon tidigare

byggt ett eget hus, samt en liten gård på 7 Rai, på landet utanför stan, allt med sparade pengar gåvor från sin Thaiman,

samt pengar från husförsäljning efter skilsmässa.

Hur vi träffades är en annan historia, men jag kan säga att hennes mor har mycket att göra med ATT vi träffades.

När hon kommer till Sverige med sitt UT i November 2005 så börjar hon ganska omgående att läsa svenska på SFI,

och där börjar så småningom våra problem också.

Det är ganska förståeligt att man får nya vänner på SFI.

De flesta invandrare som kommer till Sverige söker sig gärna till sina landsmän

och förutsätter att de har liknande bakgrund.

De allra flesta som kommer till Sverige börjar ju från början, med en ny

kultur, nytt språk, nya vänner, samma status….kan man tycka!!

I själva verket så är det inte så.

I vår stad finns flera grupper av Thailänskor.

Varje grupp består av 5 till 10 flickor, det blir många grupper av 200 flickor.

Man umgås INTE mellan grupperna. Men man skvallrar naturligtvis.

Thaiföreningen som tidigare var aktiv leddes av vår ”drottning” som satte sig själv högst upp i hierarkin.

Därifrån kunde hon se ner på alla andra från sin piedestal, men även leda tävlingar i t.ex. vackraste

märkeshandväska, dyraste bil, vassaste tunga. Mm därför dog intresset och föreningen lades ner

Tävlingen, (i vårt fall om status), börjar så fort man ser varandra.

Först så granskas hur man är klädd, vilken frisyr man har, långt hår, kort hår, hur man talar Thai,

väldigt många försöker att dölja att man talar Isan (Lao) eller Khmer,

det är inte fint att komma från ”landet”, man reder ut vem som har jobbat med vad, och var du har jobbat.

Sen börjar skvallret och jämförelserna.

Man kollar vilken bil mannen har, tar reda på månadslön

eller vilken ekonomisk status du har, hur man bor mm. Storlek på TV…vem som bestämmer hemma

Vi har en bekant som tillbringar stor tid vid datorn för att studera Taxeringskalendern!

Om det är för att hjälpa sin fru, eller om det är av eget intresse vet vi inte...vem bryr sig.

Ekonomisk status tas alltså reda på med hjälp av taxeringskalender och ett antal frågor, ex.

”Hur mycket får DU av din man varje månad”

”Hur mycket skickar NI/HAN till dina föräldrar varje månad”

Har ni hus i Thailand, bygger ni hus, var, hur stort, har ni bilder på det?

Det hör till saken att vi inte skickar nånting.

Min frus´s föräldrar har väldigt bra ställt, townhouse, statlig pension 18 000 Bath /mån,

inkomst från Min frus företag ca. 17 000 Bath/månad, hennes syster är Översköterska på förlossningskliniken,

svågern jobbar som jurist på Thailands största bank,

hennes bror är högstadielärare, svägerskan är lågstadielärare

Man gör ”besök” i varandras hem, för att umgås och äta mat…..Trodde ni på det ?

Man besöker varandra för att kolla status, så man har något att ”bitas” med på rasterna

och något att skvallra om på telefon, med de andra väninnorna

Allt verkar handla om att höja sin egen status, gentemot de andra tjejerna,

en status som man INTE hade i Thailand, utan försöker att skaffa sig här i sitt nya hemland

på andras bekostnad. En status som ofta bygger på mannen och inte på egna meriter

Det tråkigaste är att de flesta har glömt sina rötter redan efter ett par år i Sverige

Jan & Puh

UdonThani Friends !!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    4

  • broder tuk tuk

    4

  • JanTee

    3

  • gubben4906

    2

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Låter som øvriga Sverige.

Klanledare finns också, fast jan kallar henne før "drottning".

Men jag ær helt enig i att det ær en konstig form av status jakt dom har, och vældigt sællan bidrar dom till den statusen. Då ska dom inte heller ta åt sig "æran" av "statusen" dom fått vi sin man :kort: .

Snacka om att "mæta penis"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Låter som øvriga Sverige.

Klanledare finns också, fast jan kallar henne før "drottning".

Men jag ær helt enig i att det ær en konstig form av status jakt dom har, och vældigt sællan bidrar dom till den statusen. Då ska dom inte heller ta åt sig "æran" av "statusen" dom fått vi sin man :kort: .

Snacka om att "mæta penis"

I vissa avlägsna delar av landet heter det att "mäta enis"

Har faktiskt inte råkat ut för detta i någon nämnvärd grad. Peppar-peppar.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I vissa avlägsna delar av landet heter det att "mäta enis"

Har faktiskt inte råkat ut för detta i någon nämnvärd grad. Peppar-peppar.

Inte jag heller. Men det beror nog på att min är så kort att den är lönlös att mäta.

Hoppas iofs fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det JanTee beskriver förekommer förstås även i Göteborg där vi bor.

Speciellt motbjudande är det som JanTee skriver att en del thaidamer med tvivelaktig bakgrund försöker sola sig i mannens framgångar. Som dom icke på något sätt bidragit till. Och försöker trycka ner andra thaidamer vars män inte har samma goda ekonomi. Det är till att ha mindervärdeskomplex...

Förvisso är det så att denna typ av thaidam aldrig kommer att bli riktigt nöjd. Det finns alltid någon annan som har det bättre. Och jag känner trots allt en viss tillfredställelse när jag begrundar hur dom sannolikt ständigt går och grubblar på varför någon annan har mer...

Men främst mår jag illa när jag tänker på det. Så nu slutar jag tänka på det!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det finns dock thaitjejer/damer som inte hør till den skaran. Har faktiskt træffat några stycken som verkar vældigt vettiga.

Men som i många fall kan en liten klick førstøra før den stora massan

Link to comment
Dela på andra sajter

Josses Amalia, ar det sa j-la illa? :grrrrrr:

Kanske tur att vi inte fatt tid till SFI annu, ska nog forsoka avstyra detta elandesinstitut.

Vi umgas i en valdigt liten krets i Sverige, kanske darfor jag inte kanner till detta trevliga beteende bland damerna.

Har hort talas om att de som "plockat" over en Thaivaninna och fixat till ett nytt forhallande pa nagot satt skaffat sig nan sorts hallhake, kanske aven ekonomisk sadan over vaninnan, men annars kanner jag som sagt inte igen sa mycket.

Kanske lika bra att vi stannar har, men da umgas vi nastan uteslutande med farang/Thaifamiljer, HMM ..hur blir det da med snacket?  :bs_quesexclaim:

Har ar det val anda storre ekonomiska skillnader?

Lika bra att flytta till alaska kanske, dar ar det for kallt for att kivas.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne

Det ligger nåt i det, för hur i helvete ska dom kunna kolla upp vad mannen tjänar.

Det är väl klart att det mesta kommer från gubben/killen, för du vet väl hur det är i vår stad.

Dom gubbar/killar som inte bryr sig om vad andra har dom tjejerna är bäst, medans dom som småpratar lite skit om andra.

Då gör deras tjejer detsamma, det blir lite man tager seden dit man kommer.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Trådskaparens historia är inget som på något sätt förvånar. Det som ibland förvånar en är att samma tjejer som tidigare var tillfreds med 10.000 baht i månaden plötsligt förvandlas till giriga penningslukerskor som jämför och nagelgranskar statusen hos sina medsystrar. Som när de kommer till Thailand plötsligt inte kan bo på ett hotel under 1500 baht. Men det är klart inte så bra för imagen utåt att ha sprungit ifatt en "fattig" falanggubbe. Överhuvudtaget kan man ibland bli väldigt trött på det eviga gnället om pengar.

Det värsta av allt är dessa gubbar som tiger, sväljer och betalar.

Om skon klämmer så kan lilla Noi åka tillbaka till baren igen och leta efter en fetare plånbok. Man önskar att fler gubbar hade kurage att säga ifrån på skarpen. I så fall tror jag det skulle bli annat ljud i skällan.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Btt,jag har satt ner foten för länge sen men det sitter i generna tror jag,hon kan bara inte sluta prata om pengar  :kort: (det är som ett gift)att hon sen pratar för döva öron är ju en annan sak  :crazy: men det är onekligen en grund till skvaller att jämföra sin sociala status(avundsjuka)med varandra.Och som Nerike skriver:i vår stad är det oxå ett jävla skitsnack om hur mycket alla har  :D   :D Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Man frågar sig om det verkligen är så illa som jag skriver

Nejdå, jag bara skummar på ytan..

i själva verket så är det värre i Östersund !!!

Jan & Puh

UdonThani Friends !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betvivlar inte för en sekund att sånt här förekommer.

Därför är jag så glad att min fru inte umgås med många thaitjejer alls.

Hon har ett par kompisar som hon umgås lite men det är sparsmakat.

Det verkar som frugan har märkt att vissa tjejer inte har rent mjöl i påsen.

Så hon håller sig undan från dom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat BTT tycker jag synd om dig.Vem är det som har gjort dig så illa att du har blivit så cynisk och bitter.

För tydligen kan du inte längre lita på nån tjej efter vad andra har gjort mot dig.

Och det förklarar tydligt att du inte kan glädjas med andr om dom har funnit lyckan.

Jag har aldrig påstått att min fru är en ängel eller att hennes garderob är tom.

För säg den svenska tjej som inte också har en garderob.

Men det jag vet är att hon aldrig har jobbat i bar...aldrig sålt sin kropp.

Som sagt jag vet att hon inte är en ängel men jag vet är du är en. :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hmmmm!

Jag brukar inte kalla den jag tycker synd om för jävla idi*t i parti och minut. Det gör knappast saken bättre. Jag begriper inte indignationen hos vissa medlemmar så fort man råkar antyda något som kan tolkas som negativt om lilla frugan. Ifall det inte är menat som negativt så tolkas det så.

Hur man kan få ordet ängel till att tolkas negativt förstår jag inte. För mig har det ordet definitivt en positiv klang.

Bäste herr lapp ta nu bort ärtan ur madrassen och va inte så överkänslig eller träaktig.

På ett forum som detta tas det och ges tillbaka utan att man behöver gråta sig till sömns. Men uppenbarligen är du en överkänslig natur så man kanske bör vara lite snällare mot dig.

Man vill ju inte bidraga till att någon bryter ihop.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska vara snäll mot alla  :dance1: .Ett vänligt ord är aldrig fel,sen att man högaktar sin fru/tgf så är väl det positivt.Mvh Måne  :wub:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, tjejer utan garderob finns inte och har di inga kläder så nog fan har de fyllt den med skor.

[move]Barfota Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmmmm!

Jag brukar inte kalla den jag tycker synd om för jävla idi*t i parti och minut. Det gör knappast saken bättre. Jag begriper inte indignationen hos vissa medlemmar så fort man råkar antyda något som kan tolkas som negativt om lilla frugan. Ifall det inte är menat som negativt så tolkas det så.

Hur man kan få ordet ängel till att tolkas negativt förstår jag inte. För mig har det ordet definitivt en positiv klang.

Bäste herr lapp ta nu bort ärtan ur madrassen och va inte så överkänslig eller träaktig.

På ett forum som detta tas det och ges tillbaka utan att man behöver gråta sig till sömns. Men uppenbarligen är du en överkänslig natur så man kanske bör vara lite snällare mot dig.

Man vill ju inte bidraga till att någon bryter ihop.

BTT

När du "försöker" vara snäll så tror jag inte för en sekund att du menar det.

Utan är bara ironisk och otrevlig.

Du kan vara lugn att du är den sista jag skulle gråta mig till söms över.

Men tydligen har du gjort det ett antal gånger med tanke på hur bitter och cynisk du är.

Om du vore en normal person som kunde känna kärlek så skulle du också resa ragg om nån kommenterar negativt om din fru.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lappen, vart har BTT skivigt nedlåtande om din fru? Om du syftar på "En ängel" så är det väl inget att gå igång på... bara svara på skulle jag vilja säga för det är knappas nedlåtande.

Jag vill inte missa något (om man ska diskutera vill man ju komma med rätt fakta) och förövrigt så tycker jag att BTT´s inlägg på sida 1 är bra, det är inget konstigt med det inlägget... va fan jag vill säga att det är så många tänker men ingen vill säga.

Tack BTT, nu slapp jag skriva det.  :victory:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Falken!

Ta inte så allvarligt på Lappen, fader Baas och Lars60s aggresiva attityd.

Ärtorna de ligger på i sina sängar gör jäkligt ont.

Det är inte kul att leva med smärta. Det påverkar ju humör och sinnelag.

Vi ska ha förståelse för det.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lappen, vart har BTT skivigt nedlåtande om din fru? Om du syftar på "En ängel" så är det väl inget att gå igång på... bara svara på skulle jag vilja säga för det är knappas nedlåtande.

Jag vill inte missa något (om man ska diskutera vill man ju komma med rätt fakta) och förövrigt så tycker jag att BTT´s inlägg på sida 1 är bra, det är inget konstigt med det inlägget... va fan jag vill säga att det är så många tänker men ingen vill säga.

Tack BTT, nu slapp jag skriva det.  :victory:

Ursäkta falken men du kanske inte har varit med på det här forumet så länge.

Men herr BTT har raljerat många gånger vitt och brett över att vi som har thaifruar inte vågar erkänna att det är gamla barbrudar.

Sök lite i BTT´s historik så ser du snabbt vad den mannen går för.

Lugn BTT...du ska slippa mig framöver.

Det finns andra trevligare personer på det här forumet som är mer värd den tid man lägger ner här.

Inte en sån pissråtta som du :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...