Jump to content
IGNORERAD

Demokrati på fredlig väg?


noBuzz

Kan Thailand demokratiseras enbart genom fredliga demokratiska metoder?  

53 röster

  1. 1. Kan Thailand demokratiseras enbart genom fredliga demokratiska metoder?

    • Självklart! - Om alla bestämmer sig för att skärpa sig blir allt bra.
      7
    • Jo.. det kan dom väl?
      13
    • Njae.. lite oro i stacken får man nog acceptera.
      19
    • Absolut inte! - Skicka ner röda och gula handelvapen för att påskynda processen.
      5
    • Vet inte - har huvudvärk.
      10


Recommended Posts

Hur många tror på en demokratiseringsprocess i ett korrumperat land, bara genom användning av fredliga demokratiska metoder?

Kan Thailand demokratiseras och mogna rättsprincipiellt utan dramatiska metoder som t.ex flygplatskapningar?

Eller är det så att "Dramatic times call for drastic measures"?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    7

  • Tallviking

    4

  • ban99arne

    3

  • zwa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Har precis proppat i mig ipren och alvedon  :Drogar-KnockedOut(LBG):

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill väl inte flygplats-kapande mediamogulen införa mer demokrati utan snarare begränsa folkets rätt att välja parlament.

Det är nog viktigare för demokratin att man på något sätt förhindrar att militären lägger sig i hur landet skall styras och skapar ett korrumptionsfritt domstolsväsen.

Mediamongolen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att en långsiktig lösning kan börja med obligatorisk engelska-utbildning i hela grundskolan och en utbyggnad av infrastrukturen i landet med internetförbindelser etc

Då ges det thailändska folket en möjlighet att själva bilda sig en uppfattning och ta ställning, baserat på oberoende källor och synen på problemen från flera olika håll

Sedan tror jag att demokratin liksom "kommer av sig själv"

Men en sådan sak tar mycket lång tid att införa tyvärr och jag har idag inte sett minsta spår av vilja från någon regering att införa något sådant. Snarare tvärt om. Ju mer outbildad och oinformerad befolkningen är desto lättare är det att "värva" röster

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror att en långsiktig lösning kan börja med obligatorisk engelska-utbildning i hela grundskolan och en utbyggnad av infrastrukturen i landet med internetförbindelser etc

Då ges det thailändska folket en möjlighet att själva bilda sig en uppfattning och ta ställning, baserat på oberoende källor och synen på problemen från flera olika håll

Sedan tror jag att demokratin liksom "kommer av sig själv"

Man kan ju hoppas att det är så enkelt. Och utbildning är aldrig fel. Men kolla in Singapore.

Välutbildat, välutvecklat, välmående. Men knappast en demokrati.

Quote

Nu vill väl inte flygplats-kapande mediamogulen införa mer demokrati utan snarare begränsa folkets rätt att välja parlament.

Det är nog viktigare för demokratin att man på något sätt förhindrar att militären lägger sig i hur landet skall styras och skapar ett korrumptionsfritt domstolsväsen.

Självklart.. vi delar ut anti-klåfingerpiller till alla inom militären och låter endast välutbildade munkar utan anhöriga erbjudas jobb som domare.

Tänkte inte på det. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Singapore har ju valt att lagstadga bort demokratin genom att i lag reglera att alla chefer som tillsätts skall vara kineser och 72% av landets befolkning är mandarinkineser

När Handelsbanken skulle öppna lokalkontor där nere fick en svensk åka ner och bli vice chef under två år tills banken var i gång. Sedan var det bara kineser kvar i ledningen

Och kineser är knappast berömda för sin demokratiska läggning

En busschaufför jag pratade med i Singapore sa att landet hade kopierat den svenska systemet till sitt stadskick och han tyckte det var jättebra !!??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Singapore har ju valt att lagstadga bort demokratin genom att i lag reglera att alla chefer som tillsätts skall vara kineser och 72% av landets befolkning är mandarinkineser

När Handelsbanken skulle öppna lokalkontor där nere fick en svensk åka ner och bli vice chef under två år tills banken var i gång. Sedan var det bara kineser kvar i ledningen

Och kineser är knappast berömda för sin demokratiska läggning

En busschaufför jag pratade med i Singapore sa att landet hade kopierat den svenska systemet till sitt stadskick och han tyckte det var jättebra !!??

Många menar att det är en autokrati med härskarelit som använder demokratiska symboler för att lura omvärlden.

http://www.financial...8b-af3d87727536

Och problemet har sitt ursprung i de historiskt oligarkiska/plutokratiska system som i hela regionen lider av.

Möjligen undantaget Malaysia som jag inte har någon kunskap om alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Inge Bus, tror nog det behövs starkare piller till miltärerna än så.

Bäst vore väl att straffa de som låg bakom förra militärkuppen men det är det ju tyvärr ingen som vågar eller kan.

[move]Malajen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Mekongs Blogg

Nu handlar det om att rädda den demokrati som finns kvar. Den gula upprorshorden vill ha militärdiktatur och överklassstyre!

För första gången i livet stöttar jag de röda!

Mekongs Blogg

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror att en långsiktig lösning kan börja med obligatorisk engelska-utbildning i hela grundskolan och en utbyggnad av infrastrukturen i landet med internetförbindelser etc

Då ges det thailändska folket en möjlighet att själva bilda sig en uppfattning och ta ställning, baserat på oberoende källor och synen på problemen från flera olika håll

Sedan tror jag att demokratin liksom "kommer av sig själv"

Men en sådan sak tar mycket lång tid att införa tyvärr och jag har idag inte sett minsta spår av vilja från någon regering att införa något sådant. Snarare tvärt om. Ju mer outbildad och oinformerad befolkningen är desto lättare är det att "värva" röster

Usch nu känns det nästan som jag förföljer dig i en massa inlägg, men ta det inte personligt. Det bara kliar i fingrarna. Men med utgångspunkt vi har i tråden om terrorism och PAD så måste det nästan nämnas att en av de få bra sakerna Thaksin gjorde var att med din motivering anställa 5000 (eller var det 50 000) nya  utländska engelskalärare. Engelska är väl mer eller mindre obligatoriskt numera i grundskolan men det fallerar på att lärarkompetensen brister i alltför stor grad.

I övrigt håller jag faktiskt med dig  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör det ännu värre är att de flesta enbart kan thailändska och thailändskt alfabete

Och den överväldigande majoriteten av TV-program, nyheter, filmer, reklamfilmer etc är producerade i Thailand, med thailändska skådespelare och politiker, om Thailand för Thailändare vilket ytterligare isolerar folket från omvärlden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Usch nu känns det nästan som jag förföljer dig i en massa inlägg, men ta det inte personligt. Det bara kliar i fingrarna. Men med utgångspunkt vi har i tråden om terrorism och PAD så måste det nästan nämnas att en av de få bra sakerna Thaksin gjorde var att med din motivering anställa 5000 (eller var det 50 000) nya  utländska engelskalärare. Engelska är väl mer eller mindre obligatoriskt numera i grundskolan men det fallerar på att lärarkompetensen brister i alltför stor grad.

I övrigt håller jag faktiskt med dig  :great:

Hmm, det blev inte riktigt 5000 st. Har du sett resultatet? Vet du vilken kvalisort av larare som anstalldes? Jag vill havda att detta var en dundertabbe som slaosade bort viktiga resurser.

Oavsett var i varlden man ar sa klagas det pa lararkompetensen (en stadigt aterkommande diskussion i Sverige tex). Det kan inte bli mer fel i Thailand. Lararkompetensen ar av mkt hog klass i jamforesle med manga andra lander i regionen men andock sa presterar systemet mkt daligt, varfor? Laroplan, tradition, ledning, bristen pa pedagogisk handledning, skolmaterialet osv. Listan kan goras lang och det beror pa oandligt manga fler anledningar en just bara lararna.

Snarare an att se till att alla snackar engelska kanske man skall borja med att se till att alla kan lara sig Thai eller? Det ar absolut inte fallet idag. Vidre kan man ju hava att gora nagot at den thailandska censuren ar enklare an att hanvisa till internationell media och information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej vet faktiskt inte riktigt hur det gick med lärarreformen.

Skolsystemet är en katastrof det kan nog alla enas om. Det är fortfarande långt kvar innan man kan kalla det bra. Exempelvis kan min tjejs 23årige bror inte ens läsa Thai ordentligt. Glädjande nog kan få höra ganska små ungar stapla fram lite engelska nuförtiden i byn. Det känns som det är på väg åt rätt håll men förändring sker ju inte på en eftermiddag. Vi kan ta upp diskussionen om nåt decenium igen när vi har facit.

"Det känns som" känns inte heller som någon vidare bra referenspunkt att utgå ifrån.

Men "känslan" är att väldigt många lärare ute i provinserna inte själva pratar tillräckligt bra engelska för att kunna lära ut på ett bra sätt. De bästa sitter redan i dyra privatskolor eller storstäder som de absolut flesta aldrig kan gå i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Nej vet faktiskt inte riktigt hur det gick med lärarreformen.

Skolsystemet är en katastrof det kan nog alla enas om. Det är fortfarande långt kvar innan man kan kalla det bra. Exempelvis kan min tjejs 23årige bror inte ens läsa Thai ordentligt. Glädjande nog kan få höra ganska små ungar stapla fram lite engelska nuförtiden i byn. Det känns som det är på väg åt rätt håll men förändring sker ju inte på en eftermiddag. Vi kan ta upp diskussionen om nåt decenium igen när vi har facit.

"Det känns som" känns inte heller som någon vidare bra referenspunkt att utgå ifrån.

Men "känslan" är att väldigt många lärare ute i provinserna inte själva pratar tillräckligt bra engelska för att kunna lära ut på ett bra sätt. De bästa sitter redan i dyra privatskolor eller storstäder som de absolut flesta aldrig kan gå i.

Menar du att det är systemets fel att din tjejs 23 åriga bror inte kan läsa Thai ordentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja då misstolkar du nog mig lite. Ur ett svenskt perspektiv ja, då är det systemets fel. Men eftersom det är Thailand nu ska man inte sätta samma förväntningar som på Sverige. Det blir ju mer individens egna ansvar att lära sig med de verktyg som finns tillgängliga.

Se min kommentar som en jämförelse mot Sverige där det är helt otänkbart att så många faller mellan stolarna och blir analfabeter. Misstänker han är dyslektisk och då finns inte alltid resurserna att i byskolan hjälpa på ett bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Nja då misstolkar du nog mig lite. Ur ett svenskt perspektiv ja, då är det systemets fel. Men eftersom det är Thailand nu ska man inte sätta samma förväntningar som på Sverige. Det blir ju mer individens egna ansvar att lära sig med de verktyg som finns tillgängliga.

Se min kommentar som en jämförelse mot Sverige där det är helt otänkbart att så många faller mellan stolarna och blir analfabeter. Misstänker han är dyslektisk och då finns inte alltid resurserna att i byskolan hjälpa på ett bra sätt.

Ok då är jag med, och du har ju en poäng i det du skriver.  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja då misstolkar du nog mig lite. Ur ett svenskt perspektiv ja, då är det systemets fel. Men eftersom det är Thailand nu ska man inte sätta samma förväntningar som på Sverige. Det blir ju mer individens egna ansvar att lära sig med de verktyg som finns tillgängliga.

Se min kommentar som en jämförelse mot Sverige där det är helt otänkbart att så många faller mellan stolarna och blir analfabeter. Misstänker han är dyslektisk och då finns inte alltid resurserna att i byskolan hjälpa på ett bra sätt.

Haller till viss del med men menar ocksa att detta ar problemet. Med tanke pa vilka resurser som tilldelas utbildning i Thailand sa borde "systemet" prestera sa mycket battre an det idag gor. Vid senaste PISA-studien sa kan man tolka datan som att upp till nastan 30 % inte kan lasa Thai efter slutford grundskoleutbildning. Da blir det ju latt att tro att det inte ar "fel" pa eleverna utan snarare systemet. Din svager ar pa inga satt ett undantag vilket jag finner betydligt mkt mer bekymmersamt an den laga engelskanivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Haller till viss del med men menar ocksa att detta ar problemet. Med tanke pa vilka resurser som tilldelas utbildning i Thailand sa borde "systemet" prestera sa mycket battre an det idag gor. Vid senaste PISA-studien sa kan man tolka datan som att upp till nastan 30 % inte kan lasa Thai efter slutford grundskoleutbildning. Da blir det ju latt att tro att det inte ar "fel" pa eleverna utan snarare systemet. Din svager ar pa inga satt ett undantag vilket jag finner betydligt mkt mer bekymmersamt an den laga engelskanivan.

Har bara personlig erfarenhet av några få skolor på landsbygden men är av samma åsikt.

Barn är individer men saknar förutsättningar att vara ansvarstagande för egen framtid på det sätt som krävs

för att man ska kunna hävda att det är på enskilt ansvar om man lär sig skriva på sitt modersmål eller inte.

Skolan bör fungera som stöd och bidra till alla elevers vilja att lära sig.

Jag har själv sett lärare i Thailand som prioriterat enkla elever och nästan omedelbart givit upp på "svårare" elever.

Vilket fått till följd att elever tidigt hamnat i utanförskap, accepterat sin egna "oförmåga" och hamnat efter.

Vems "fel" är det då att många av dessa "svåra" elever inte har tillräckliga skriv och läskunskaper?

Systemets naturligtvis! För skolan borde klara av att hantera dessa individer med.

Annars är det ett rätt kasst "system".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Mekons blogg

Roligt att en till ar med och stottar embryot till demokrati i Thailand.

Det har kants lite ensamt att sta upp for  demokratin ibland.

Dom fattiga behover allt stod dom kan fa.

Dom rika maktsugna "demonstranterna" ar inte varda nagons sympati.

Och dom skulle nog inte ens ha nagot emot att infora slaveriet i Thailand igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Roligt att en till ar med och stottar embryot till demokrati i Thailand.

Det har kants lite ensamt att sta upp for  demokratin ibland.

Menar du att just du är ensam om att stödja demokrati och att alla andra här på forumet är emot demokrati? ??? ? ??? ? ??????

(förutom bloggen från mekong då...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, flygplatskapningarna var väl ett sätt att förhindra demokratin genom att försöka framtvinga en militärkupp. Nu påtalade militären endast att regeringen borde avgå .

Demonstranterna vill ju dessutom begränsa demokratin för de som inte tycker som dem.

Frågan är alltså inlindad med felaktiga förutsättningar.

När får Thailand en folkvald regering som kan regera utan att vilkoren dikteras av dolda makthavare typ militären - är den stora frågan.

[move]Frågvise Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Mja, flygplatskapningarna var väl ett sätt att förhindra demokratin genom att försöka framtvinga en militärkupp. Nu påtalade militären endast att regeringen borde avgå .

Demonstranterna vill ju dessutom begränsa demokratin för de som inte tycker som dem.

Frågan är alltså inlindad med felaktiga förutsättningar.

När får Thailand en folkvald regering som kan regera utan att vilkoren dikteras av dolda makthavare typ militären - är den stora frågan.

[move]Frågvise Arne[/move] 

Det kommer förmodligen ta lång tid!

Det finns till och med vizza här på MPR som på fullt allvar vill åsiktslikrikta vissa politiska frågor här hemma i Sverige.  Så här uttrycker han det..

Det handlar om kunskap och förståelse. Skulle du låta barn utforma säkerhetsbestämmelser för bilkörning?

Och det handlar om hurvida en röst från en person med avsaknad av kunskap och insikt ska vara värd lika mycket som en röst från en person med inblick.

Ibland undrar man om personens intelligens är artificiell och enbart består av ettor och nollor?    :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ibland undrar man om personens intelligens är artificiell och enbart består av ettor och nollor?    :wacko:

Intelligens.. bestå av ettor och nollor? Snälla förklara hur (om) du tänkte. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...