Jump to content
IGNORERAD

Demokrati på fredlig väg?


noBuzz

Kan Thailand demokratiseras enbart genom fredliga demokratiska metoder?  

53 röster

  1. 1. Kan Thailand demokratiseras enbart genom fredliga demokratiska metoder?

    • Självklart! - Om alla bestämmer sig för att skärpa sig blir allt bra.
      7
    • Jo.. det kan dom väl?
      13
    • Njae.. lite oro i stacken får man nog acceptera.
      19
    • Absolut inte! - Skicka ner röda och gula handelvapen för att påskynda processen.
      5
    • Vet inte - har huvudvärk.
      10


Recommended Posts

Quote

Haller till viss del med men menar ocksa att detta ar problemet. Med tanke pa vilka resurser som tilldelas utbildning i Thailand sa borde "systemet" prestera sa mycket battre an det idag gor. Vid senaste PISA-studien sa kan man tolka datan som att upp till nastan 30 % inte kan lasa Thai efter slutford grundskoleutbildning. Da blir det ju latt att tro att det inte ar "fel" pa eleverna utan snarare systemet. Din svager ar pa inga satt ett undantag vilket jag finner betydligt mkt mer bekymmersamt an den laga engelskanivan.

Hej Wille!

Du måste ha misstagit dig när du trodde att du läste att 30 % av thailändska eleverna är analfabeter efter slutförd grundskola. Enligt UNESCO är 5,6 % av alla thailändare analfabeter. Därav kan inte 1,8 % av thaiungdomarna läsa thai. Jag har tittat på PISA-studien 2006 och observerat att läskunnigheten i Thailand hävdar sig väl jämfört med östeuropa och latinamerika. OECD-elever har cirka 489 poäng i lästestet. Thailand har 430 - samma som Grekland, Argentina, Serbien, Bulgarien, osv. Andelen elever som hamnar i den sämsta kategorin av läskunnighet i Thailand är 15% vilket är ungefär samma som i ovannämnda länderna.

Jag har också stött på thailändare som har svårt att läsa thai. Dessa kommer från Isaan och har laotiska som första språk. Enligt PISA-studien som OECD redovisar är thailändska hemspråk för bara 47 % av eleverna. Detta förklarar säkerligen till stor del Thailands relativt låga resultat i läskunnighet jämfört med Västeuropa. Det är mycket svårare för barn att lära sig att skriva och läsa i något annat språk än det språk som de använder i vardagslivet.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    7

  • Tallviking

    4

  • ban99arne

    3

  • zwa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej Wille!

Du måste ha misstagit dig när du trodde att du läste att 30 % av thailändska eleverna är analfabeter efter slutförd grundskola. Enligt UNESCO är 5,6 % av alla thailändare analfabeter. Därav kan inte 1,8 % av thaiungdomarna läsa thai. Jag har tittat på PISA-studien 2006 och observerat att läskunnigheten i Thailand hävdar sig väl jämfört med östeuropa och latinamerika. OECD-elever har cirka 489 poäng i lästestet. Thailand har 430 - samma som Grekland, Argentina, Serbien, Bulgarien, osv. Andelen elever som hamnar i den sämsta kategorin av läskunnighet i Thailand är 15% vilket är ungefär samma som i ovannämnda länderna.

Jag har också stött på thailändare som har svårt att läsa thai. Dessa kommer från Isaan och har laotiska som första språk. Enligt PISA-studien som OECD redovisar är thailändska hemspråk för bara 47 % av eleverna. Detta förklarar säkerligen till stor del Thailands relativt låga resultat i läskunnighet jämfört med Västeuropa. Det är mycket svårare för barn att lära sig att skriva och läsa i något annat språk än det språk som de använder i vardagslivet.

Hälsning

Svarten

:fool:

My bad..

Mkt slarvigt skrivet av mig. Visst ar det som du sager men det ar sifforna for basic literacy och innebar att man skall kunna lasa 500 ord. Det ar tveksamt om det kan kallas full funktionell literacy i detta fall. Dessutom sa ar datan valdigt omtvistad av diverse olika anledningar..

Dock sa havdades det i en PISA-analys att mer an 20% inte skulle kunna lasa en dagstidning efter avslutad skolgang i Thailand. Detta skulle jag klargjort.

Hade det varit 30% analfabeter skulle det varit som tex. Congo osv. vilket ar en ganska galen jamforelse i sammanhanget.

Mother-tounge/Multi-lingual education ar annu ej "tillatet" i thailandsk undervisning, med undantag for Yahwi i sodra Thailand. Det ar lite olyckligt och skulle gora stor skillnad for inte bara laskunninghet utan formodligen aven minska saval repitition som avhopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Intelligens.. bestå av ettor och nollor? Snälla förklara hur (om) du tänkte. :)

Så här skrev du i en annan tråd..  :wacko:

Det handlar om kunskap och förståelse. Skulle du låta barn utforma säkerhetsbestämmelser för bilkörning?

Och det handlar om hurvida en röst från en person med avsaknad av kunskap och insikt ska vara värd lika mycket som en röst från en person med inblick.

Jag förstår att du inte vill prata om ett av dina senaste "intelligenta" påståenden. Hur smart är du egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så här skrev du i en annan tråd..  :wacko:

Det handlar om kunskap och förståelse. Skulle du låta barn utforma säkerhetsbestämmelser för bilkörning?

Och det handlar om hurvida en röst från en person med avsaknad av kunskap och insikt ska vara värd lika mycket som en röst från en person med inblick.

Jag förstår att du inte vill prata om ett av dina senaste "intelligenta" påståenden. Hur smart är du egentligen?

Inte speciellt smart. Troligen ganska dum. Du verkar lite upprörd? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om kunskap och förståelse. Skulle du låta barn utforma säkerhetsbestämmelser för bilkörning?

Och det handlar om hurvida en röst från en person med avsaknad av kunskap och insikt ska vara värd lika mycket som en röst från en person med inblick.

Verkar hämtat från mein kampf

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hahaha... cirkeln är sluten!  :D

Det här måste vara ett geometriskt framsteg för dig. Du har ju hittills endast kunna uppvisa fyrkantiga geometriska mönster..  :intello:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:fool:

My bad..

Mkt slarvigt skrivet av mig. Visst ar det som du sager men det ar sifforna for basic literacy och innebar att man skall kunna lasa 500 ord. Det ar tveksamt om det kan kallas full funktionell literacy i detta fall. Dessutom sa ar datan valdigt omtvistad av diverse olika anledningar..

Dock sa havdades det i en PISA-analys att mer an 20% inte skulle kunna lasa en dagstidning efter avslutad skolgang i Thailand. Detta skulle jag klargjort.

Hade det varit 30% analfabeter skulle det varit som tex. Congo osv. vilket ar en ganska galen jamforelse i sammanhanget.

Mother-tounge/Multi-lingual education ar annu ej "tillatet" i thailandsk undervisning, med undantag for Yahwi i sodra Thailand. Det ar lite olyckligt och skulle gora stor skillnad for inte bara laskunninghet utan formodligen aven minska saval repitition som avhopp.

Hej Wille!

Vem är det som inte har slarvat med siffror?  :D:D Det är ju lätt hänt att man skriver fel!

Det var i alla fall bra att du nämnde PISA-undersökningen. Det finns mycket där som är intressant. Det är bland annat intressant att det finns olika mått på läskunnighet som analfabetism och möjligheten att läsa en dagstidning. Nu förstår jag bättre. Jag har alltid hört att USA skulle ha många som inte kan läsa. De sitter längst bak i klassrummet och dagdrömmar i 12 år - oftast händer det i skolor i slummarna. Samtidigt är USA:s analfabetism lika låg som i övriga västerlandet. Nu förstår jag. Det som menas förstås är att de kan stavera med inte mera.

Som sagt är det tragiskt att majoriteten av eleverna inte får lära sig att skriva och läsa i sitt modersmål. Detta hänger mycket väl ihop med de politiska diskussionerna som vi har haft. I Thailand har det nästan enbart satsas på det ursprungliga Siam. Utvecklingen i de senare förvärvade områdena med andra etniska grupper har gått väldigt långsam. Partier som lovar att satsar på hela Thailand motarbetas. Eftersattheten leder till att befolkningen aldrig får samma chanser till utbildning. Eftersom människorna ute på landet är "outbildade" finns det starka röster från bland annat PAD för att inte låta de "dumma" bönderna rösta på de partier som lovar utveckling ute på landet.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har följt inläggen om demokrati och om det fins hopp för Thailand?

Jag tycker att diskutionen om demokrati har spårat ut ,vad ni diskuterar är utveklingen i Thai,

och vad som är bäst för Thai,Lärar debatten % hit och % dit är hämtad från den Svenska skoldebatten

Engelska  eller bra vägar det är ok.men om du inte får köra på dessa vägar och inte har användning för  din engelaska

demokrati är mycket mycket mer,frågan  kan ställas  hur får vi bra vägar hur får vi en bra skola? svar inför demokrati! Hur??

att prata om barn och röst rätt, vi  i sverige har infört åldersgräns på röst rätt, plus vi har en 4 % spärr,

man räknar med att  det fins inte mer än 4 % idi*ter som har röst rätt. åter kommer med min ide om införande om demokrati

i Thai ,en mycket bra tråd, hoppas att jag inte sårade  någon

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Wille!

Vem är det som inte har slarvat med siffror?  :D:D Det är ju lätt hänt att man skriver fel!

Det var i alla fall bra att du nämnde PISA-undersökningen. Det finns mycket där som är intressant. Det är bland annat intressant att det finns olika mått på läskunnighet som analfabetism och möjligheten att läsa en dagstidning. Nu förstår jag bättre. Jag har alltid hört att USA skulle ha många som inte kan läsa. De sitter längst bak i klassrummet och dagdrömmar i 12 år - oftast händer det i skolor i slummarna. Samtidigt är USA:s analfabetism lika låg som i övriga västerlandet. Nu förstår jag. Det som menas förstås är att de kan stavera med inte mera.

Som sagt är det tragiskt att majoriteten av eleverna inte får lära sig att skriva och läsa i sitt modersmål. Detta hänger mycket väl ihop med de politiska diskussionerna som vi har haft. I Thailand har det nästan enbart satsas på det ursprungliga Siam. Utvecklingen i de senare förvärvade områdena med andra etniska grupper har gått väldigt långsam. Partier som lovar att satsar på hela Thailand motarbetas. Eftersattheten leder till att befolkningen aldrig får samma chanser till utbildning. Eftersom människorna ute på landet är "outbildade" finns det starka röster från bland annat PAD för att inte låta de "dumma" bönderna rösta på de partier som lovar utveckling ute på landet.

Hälsning

Svarten

In med Thaksin igen så det blir ordning på landet  :dance::dance::dance::dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jo det har faktiskt kants lite ensamt att vara for demokrati pa forumet ibland (med nagra fa undantag).

Men nu verkar det vara fler och fler som har genomskadat dom gula.

Och dom som stoder dom gula har jag en fraga till.

Skulle ni vilja ha san har "demokrati" i Sverige ocksa?

Da behovs det ju egentligen inga val, det ar bara att ockupera och forstora stalig och privat egendom tills folk far nog.

Sedan kan man ju regera.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare i veckan, i tisdags var det DEMOKRATINS dag, barnen var lediga från skolan..

Ska det bli en ny högtid som heter ANARKISTENS dag, självklart måste VI fira hur makten återtogs från folket...

Tack för kaffet  // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

In med Thaksin igen så det blir ordning på landet  :dance::dance::dance::dance:

Käre Bom klarsynt som få!  :agree:

Oerhört många här som verkar hålla med dig, så Yes, Thaksin, Chalerm och Samak, kom tillbaka och rädda Thailand. :crazy:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet, du som jag vet att det är bara skit med partierna i Thailand, TYVÄRR.

PAD snubben var bästis tidigare med Thaksin enligt uppgift kusiner, så blev de osams i någon affär, så det är väl vad vi kallar det MARKNADEN som bestämmer ELLER ?

Hälsar anders  Ej Patetisk  :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Singapore har ju valt att lagstadga bort demokratin genom att i lag reglera att alla chefer som tillsätts skall vara kineser och 72% av landets befolkning är mandarinkineser

När Handelsbanken skulle öppna lokalkontor där nere fick en svensk åka ner och bli vice chef under två år tills banken var i gång. Sedan var det bara kineser kvar i ledningen

Och kineser är knappast berömda för sin demokratiska läggning

En busschaufför jag pratade med i Singapore sa att landet hade kopierat den svenska systemet till sitt stadskick och han tyckte det var jättebra !!??

Tallviking, jag kopierar i Svenska Grundlagarna så får du läsa hur det fungerar i Sverige.

1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.

Den offentliga makten utövas under lagarna.

Paragraf 2 är bara första raderna med

2 § Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.

Men om du ser så är det så i Sverige att vi röstar på Partier och inte på Personer. Och då kan man fråga sig om vi har demokrati.

Här kommer en länk om Olika Demokratibegrepp

http://sv.wikipedia.emokratibegrepp

Ha det så  bra.

  :rtfm: gubben  :rtfm:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben: Vilka enorma och revolutionerande nyheter du har !  :mdr:

Och Svenska språket är tydligen inte din starka sida ser jag. Meningsbyggnad får du nog plugga om tror jag  :kort:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gubben: Vilka enorma och revolutionerande nyheter du har !  :mdr:

Och Svenska språket är tydligen inte din starka sida ser jag. Meningsbyggnad får du nog plugga om tror jag  :kort:

Jag förstår inte vad Gubbens språk och meningsbyggnad har med demokrati att göra? vad tycker du om följande FAKTA.  Singapore har ju valt att lagstadga bort demokratin genom att i lag reglera att alla chefer som tillsätts skall vara kineser och 72% av landets befolkning är mandarinkineser.(detta är  ett citat av dig)  Menar du att man har lagstagat att 72% av landets befolkning är Mandarinkineser? är detta ett tankefel eller skrivfel? du behöver inte anmärka på min stavning eller Meningsbyggnad  för jag vet att den är åt h-vete för jag har något att skylla på. jag är inte svensk,har inte gått skola i Sverige  och inte sfi,jag tycker att vi kan höja oss över dessa idi*tiska inlägg om stavfel och övriga defekter i språket.

Jocko

vad tycker du om följande FAKTA

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...