Jump to content
IGNORERAD

Koh Chang bästa ön.....enl omröstning på Reseguiden.se


Guest lars60

Recommended Posts

Håller med till 100%

Bästa ställe jag varit på enligt mina önskemål och krav

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedärja, det var på tiden att de svenska charterturisterna börjar få upp ögonen för östkusten!

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sedärja, det var på tiden att de svenska charterturisterna börjar få upp ögonen för östkusten!

Börjar få upp?  Koh Chang domineras numera totalt av svenskar anser jag efter att ha tillbringat dom senaste 5 dagarna där och vi åkte därifrån så sent som i dag. Är nu på Had laem pim, Rayong och även här totaldominerar dom svenska charterturisterna. Var här redan förra vintern och hörde svenska från varje hotellrum vi passerade.

Så östkusten är absolut inget nytt för det svenska charterfolket.

Var dock 2 dgr på Had Chao Lao, Chantaburi innan vi åkte til Koh Chang och dit har ännu inte svenskarna hittat uppenbarligen. Knappast någon farang alls syntes till under dom 2 dygn vi var där, räknade till 4 för att vara exakt (exklusive mig själv då).

Vad gäller Koh Changs förträfflighet så håller jag personligen inte med om att det är den "bästa ön". Visst är den helt ok, men om man ser till stränder så är den ovanligt fattig på bra sådana. Jag skulle nog vilja hävda att den enda riktigt bra stranden är Had sai kao, dvs White sand beach. Resten är bara halvmesyrer om man jämför med öarna i södra Thailand. Även Koh Samet tycker jag håller bättre "ö-klass" än Koh Chang faktiskt. Samet är nästan som öarna i södern bortsett från att det är lite mer folk där, riktigt hög klass på stränderna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!

Fel,fel,fel!!

Samed är botten.

Skitigt, stökigt, bökigt och pissigt vatten.

Otrevlig personal överallt.

Jag har 1 tim till Samed och är ofta där.

:lol::lol::lol:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim!

Fel,fel,fel!!

Samed är botten.

Skitigt, stökigt, bökigt och pissigt vatten.

Otrevlig personal överallt.

Jag har 1 tim till Samed och är ofta där.

:lol::lol::lol:

Joru det vet jag allt, men det gäller dock att ha borstat tänderna ordentligt innan man åker dit annars kan det hända att man.. ;)

Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst Samed är kanon och jag har också 1 timma dit och är där ofta.

Koh Chang är dock också kanon och jag anser att det finns flera riktigt bra stränder där i motsatts till Kim.

White sand beach är heller inte den bästa utan Klong prao.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Börjar få upp?  Koh Chang domineras .

Vad jag menar är mer allmänt att för den stora massan i sverige så är Thailand liktydigt med Phuket. Nu när turisterna börjat hitta till östkusten ordentligt kommer de snart också på att vädret under lågsäsong är så otroligt mycket bättre än i södra delarna.

Jag gillar både Koh Chang och Samet, de har lite olika kvaliteter. Till Samet åker jag när jag vill vara ifred och bara slappa, åker man ner en bit på ön så slipper man de mest överbefolkade stränderna. Jag brukar i och för sig inte palla med mer än tre till fyra nätter, då börjar det krypa i kroppen och jag vill tillbaka till lite mer action. Koh Chang har lite mer att erbjuda för den som tänker stanna lite längre, det finns både partyområden och lugna stränder och det finns mycket mer att se och göra.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ärligt talat att båda dessa öar är ingenting annat än skräp. Om man har några ambitioner med sitt semesterfirande ö.h.t. Koh Chang är så utspritt över ön så det är nästa oundvikligt att hyar bil, såvida man vill se den kanske intresantaste delen av ön dvs ostsidan med fiskerestauranterna och ursprunsgbefolkiningen. Problemet är bara att dom är ganska avmätta på farangbesök, precis som islamgänget på västsidan like Phi Phi Isalnd och även  store delar av Phukettrakterna.

Koh Sahmet är förhållandevis dyrt, närmast vår prisklass på öl och mat. Tråkiga stränder och risigar vägar. Moppar uthyres bara för 2 eller 4 timmar i taget eftersom de vet om att man tröttnar efter ben kvart. Passet vill de dessutom behålla vid uthyrning till skillnad från alla andra stället jag besökt. Långgrunda stränder med stor risk för snäckskador och ett jävla ridande av hästfolket.

Samt att du garanterat inte hinner sitta ned och känna dig för om du trivs inna solstolsfolket kommer och beggar om en hundrabathing. 

Nej, helt fruktansvärt överdrivet är ön. Sedan kan Bankokokborna komma och säga vad de vill under deras veckohelger i de primitiva bungalowsen.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va på samet nu i september, helt suveränt (lite folk)  :great:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Sakta i backarna, jag skrev ju inte att Koh Chang var dålig, bara att jag inte håller med dom röstande på reseguiden om att det är den bästa ö Thailand kan erbjuda. :)

Jag vidhåller också att White sand beach är den enda riktigt bra stranden på Koh Chang och den är faktiskt riktigt, riktigt bra. Resten av stränderna är bara små halvmesyrer till "privata" strandsträckor nedanför stora resorts. När jag menar strand så menar jag inte en kort plätt att ligga på utan en lååång sträcka där man kan flanera längs, motionera på, sätta upp två fotbollslag i solnedgången och lira utan att det inkräktar på övrigas strandliv osv. Detta räcker inte stranden vid Klong prao till tyvärr och inte någon annan av Koh Changs stränder heller, förutom White sand då.

Och jo, jag har besökt Koh Chang flera ggr dom senaste 6-7 åren och provat bo på både på Klong prao och Kae bae beach. Fast numer blir det bara White sand eftersom den är den enda orten som håller måttet om man vill ha lite utbud av restauranger och dyl att välja på + fin strand.

Gillar annars mysigheten i Kae bae, känns ungefär som Lamai i mitten på nittiotalet, och där finns ett väl samlat utbud av allt möjligt. Fast stranden är bara skit tyvärr.

Att bo på en stor resort där allt ska hända innanför stängslet, som det blir på Klong prao är inte riktigt min grej.

Samet har jag faktiskt bara varit till en gång men blev positivt överaskad av den långa fina stranden. Fast jag tror nog det kan skilja en hel del på hur stranden upplevs beroende på säsong. Jag själv var där under högsäsong då ingen monsun påverkar stranden och den var både bred och långgrund.

Fast dom allra finaste öarna/stränderna hittar man nere i södra Thailand, helt klart. Har testat massor av olika stränder längs östkusten i provinserna Rayong, Chantaburi och Trat. Känns ungefär som Jomtien beach allihopa (fast med mycket mindre folk då). Kan inte mäta sig alls med stränderna på t ex på Phuket eller i Krabi, tyvärr.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sakta i backarna, jag skrev ju inte att Koh Chang var dålig, bara att jag inte håller med dom röstande på reseguiden om att det är den bästa ö Thailand kan erbjuda. :)

Jag vidhåller också att White sand beach är den enda riktigt bra stranden på Koh Chang och den är faktiskt riktigt, riktigt bra. Resten av stränderna är bara små halvmesyrer till "privata" strandsträckor nedanför stora resorts. När jag menar strand så menar jag inte en kort plätt att ligga på utan en lååång sträcka där man kan flanera längs, motionera på, sätta upp två fotbollslag i solnedgången och lira utan att det inkräktar på övrigas strandliv osv. Detta räcker inte stranden vid Klong prao till tyvärr och inte någon annan av Koh Changs stränder heller, förutom White sand då.

Och jo, jag har besökt Koh Chang flera ggr dom senaste 6-7 åren och provat bo på både på Klong prao och Kae bae beach. Fast numer blir det bara White sand eftersom den är den enda orten som håller måttet om man vill ha lite utbud av restauranger och dyl att välja på + fin strand.

Gillar annars mysigheten i Kae bae, känns ungefär som Lamai i mitten på nittiotalet, och där finns ett väl samlat utbud av allt möjligt. Fast stranden är bara skit tyvärr.

Att bo på en stor resort där allt ska hända innanför stängslet, som det blir på Klong prao är inte riktigt min grej.

Samet har jag faktiskt bara varit till en gång men blev positivt överaskad av den långa fina stranden. Fast jag tror nog det kan skilja en hel del på hur stranden upplevs beroende på säsong. Jag själv var där under högsäsong då ingen monsun påverkar stranden och den var både bred och långgrund.

Fast dom allra finaste öarna/stränderna hittar man nere i södra Thailand, helt klart. Har testat massor av olika stränder längs östkusten i provinserna Rayong, Chantaburi och Trat. Känns ungefär som Jomtien beach allihopa (fast med mycket mindre folk då). Kan inte mäta sig alls med stränderna på t ex på Phuket eller i Krabi, tyvärr.

Hej Kim!

Kan inte mäta sig alls med stränderna på t ex på Phuket eller i Krabi, tyvärr.

Håller med dig till 100 %.har varit både på Koh Chang och stränderna i söder...och södern är definitivt bäst! :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Jag ser att flera här vet en del om Koh Samed. Tänkte besöka ön i Juli 2009 när jag är i BKK.

Jag har varit inne på siten www.sawasdee.com och kollat hotel.

Fina bilder på allt,,, MEN.. när man läser guest reveiws så blir man ju orolig.

Stränderna får mycket bra kritik... men inte boendet.

Det klagas framförallt på personalens attityder...ofta otrevliga.  bungalows är smutsiga osv

Självklart finns det alltid folk som gnäller på allt.  Det MÅSTE ju finns guldkorn på Koh samed ;)

Så nu hoppas jag mina likasinnade här på forumet kan komma med bra förslag på boende, t ex där ni själva har bott och gillat det.

Vi e 2 grabbar som tänkte bo bra,(helst inte över 5000thb/natten) nära till lite partyliv och fin strand.

p.s  Jag antar att det är mest par på ön...eller har jag fel?  :he:

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

På Ko Samet är det nästan enbart par. Försök göra samma . Annars får man krupp. Jag brukar bo på Malibu garden. Tycker hotellet är ok inte mer. ganska dyrt i förhållande till standard. Resturangerna har kartell. Och höga priser. men går man ut på kanterna så är det ca hälften. Bra strand väldigt fint vatten. Ett par dagr till att slappa med en trevlig dam är perfekt. Äta slappa koppla av . Kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi snackar om stränder så undrar jag om nån varit i Satahip...hur är det i jämfört

med Jomtiens stränder o bad???

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med om att Koh Chang skulle vara så bra.

Tråkig smutsig ö, luktar illa på vissa ställen. Såg inga bra beacher under den korta tiden jag var där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...