Jump to content
IGNORERAD

SAS ställer in flygningar till U-Tapao


AnOnYm

Recommended Posts

SAS valde på söndagen att ställa in sina flyg från Stockholm 20.20 och Köpenhamn 22.45 till Bangkok. Och det är fortsatt oklart om det kommer att bli några avgångar på måndagen.

När det gäller de återstående 138 passagerarna så har SAS i dagsläget valt att avvakta och inte ta hem dem via militärflygplatsen.

- Vi tittar på alla möjligheter, men flygplatsen är väldigt liten och så överbelastad, säger Anders Lindström

Update 30 November, 13:00 CET (19:00 ICT)

SAS has decided to not divert today's flight from Copenhagen to U-tapao as the airport has been stretched beyond its capacity.

SAS is working closely with the Thai Authorities to find an alternative solution to get customers out of Bangkok safely.

Consequently, the following flights are cancelled:

SK973 from Copenhagen to Bangkok, 30 November

SK972 from Bangkok to Copenhagen, 02 December

http://www.dn.se/DNe...d=3561&a=858078

http://www.sas.se/sv...s/Bangkok-info/

:aww:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen så agerar länderna olika!  :cry:

http://www.bangkokpo...s.php?id=132397

Some countries help their citizens, some do not

Spain is to send planes to repatriate more than 500 Spaniards stranded in Thailand due to the closure of Bangkok's airports.

But stranded British tourists face uncertainty. Their foreign office said it would not charter flights to evacuate those unable to get home.

The Philippines announced on Saturday that it would charter buses to take Filipinos from Bangkok to Chiang Mai, where they would get transportation home.''

And more than 260 stranded Russian tourists left for home on Sunday thanks to a flight by Thai Airways International from U-Tapao air base direct to Moscow's Domodedovo airport, the Russian embassy to Thailand said.

In a statement on Sunday the Spanish Foreign Ministry said Prime Minister Jose Luis Rodriguez Zapatero coordinated the operation with the foreign and defence ministries.

Two air force aircraft and one plane belonging to airline Iberworld are to fly to Thailand "as soon as possible," the statement said. It did not specify where they will land.

State broadcaster TVE cites Spain's ambassador in Thailand, Juan Manuel Lopez Nadal, as saying the evacuation could begin on Monday.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär samma problem som uppstod efter Tzunamin när vissa länder satta till alla resurser för att hjälpa sina drabbade medborgare och vissa länder mer eller mindre lät dom klara sig på egen hand.

Inga namn och länder nämda eller glömda !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste idag på ett Thailandskt forum hur en farang som åkte hem från U-Tapao igår beskrev läget där som rent kaotiskt att folk näst intill slogs för att tränga sej förbi alla och hur thailändsk militär hade ett hårt jobb att se till att ingen blev skadad i tumultet! :oh:

Killen som skrev inlägget sa att det tog 8 timmar från det att han kom till flygplatsen och tills han slutligen satt på planet hem! :aww:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok Post idag:

China to complete evacuation of citizens today

(BangkokPost.com) - Chinese emergency chartered flights are expected to fly home most of the more than 3,000 mainland tourists stuck in Thailand by Monday, the Chinese media reported.

Four Chinese airlines have sent nine planes to retrieve the tourists after Bangkok's international airport was closed by political protests, the reports said.

Some 2,000 tourists had returned back home by noon on Sunday, and more than 800 more were expected to arrive Sunday night and , according to the airlines.

China Southern Airlines, the nation's largest carrier, said late Sunday it would send one more flight on Monday. The first evacuation flight carried around 246 passengers to Shanghai at 2:00 am on Sunday. The flight was delayed for hours by chaos in Thailand, the Chinese media reported.

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS valde på söndagen att ställa in sina flyg från Stockholm 20.20 och Köpenhamn 22.45 till Bangkok. Och det är fortsatt oklart om det kommer att bli några avgångar på måndagen.

Enligt Luftfartsverket ska det lyfta ett plan ikväll från Arlanda till "Bangkok".

Är du säker på att de ställde in en avgång från Arlanda igår? Var det inte bara Köpenhamn?

Sitter själv och väntar på besked hur jag ska ta mig hem, är inbokad på tisdagens flight BKK-ARN.

Senast jag har hört är att SAS ska flyga Phuket-Köpenhamn imorgon.

MVH, Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyger med Air China den 16 december och dom har faktiskt fått iväg sina plan till u-tapao varje dag (även idag) som dom haft u-tapao öppen! så jag ser ganska ljust på det nu... peppar peppar...

läste på the nation nyss att dom olika falangerna ska ha avslutat detta innan kungens födelsedag på fredag... hoppas verkligen dom respekterar det... både för kungens och för min del ;) *fan va ego man är ibland* men jag vill ju inte missa mina 6 veckor i värmen  :neutral:

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Hett Tall-Viking, verkligen slött av regeringen att di inte satt in den nationella insatsstyrkan och evakuerat di svenska som befinner sig i mitt krisens centrum.

Turistbarnen riskerar ju att bli utan julklappar då julen inte firas i detta buddistiska land.

Skicka ner Maud, en sådan kompetent och energisk kvinna hade ju löst problemet på 10 minuter. Att de aldrig lär sig, snart vågar man ju inte åka på semester!

[move]Katastrofen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente Hett Tall-Viking, verkligen slött av regeringen att di inte satt in den nationella insatsstyrkan och evakuerat di svenska som befinner sig i mitt krisens centrum.

Turistbarnen riskerar ju att bli utan julklappar då julen inte firas i detta buddistiska land.

Skicka ner Maud, en sådan kompetent och energisk kvinna hade ju löst problemet på 10 minuter. Att de aldrig lär sig, snart vågar man ju inte åka på semester!

[move]Katastrofen Arne[/move]

:lol: Exakt, skicka me räinfält åxå så kan de montera upp svenskfanan på den nu tomma chefsbyggnaden

[move] :D:D:D [/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Flyger med Air China den 16 december och dom har faktiskt fått iväg sina plan till u-tapao varje dag (även idag) som dom haft u-tapao öppen! så jag ser ganska ljust på det nu... peppar peppar...

läste på the nation nyss att dom olika falangerna ska ha avslutat detta innan kungens födelsedag på fredag... hoppas verkligen dom respekterar det... både för kungens och för min del ;) *fan va ego man är ibland* men jag vill ju inte missa mina 6 veckor i värmen  :neutral:

Hade det bara berott på "falangerna" så hade flygplatsen varit operationell nu.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hade det bara berott på "falangerna" så hade flygplatsen varit operationell nu.

sant så sant men jag tror nog du förstod vad jag menade ;) fast för mig får dom gärna öppna korat för internationella flighter så kommer jag närmare min slut destination... även om den avslutas helt på koh chang =)

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS continues to bring customers back from Thailand 

SAS Scandinavian Airlines will operate three flights from Phuket to

Scandinavia in order to bring the remaining stranded passengers back to Europe.

 

Flight SK975, Stockholm-Bangkok, will depart Stockholm Monday night as scheduled at 20.20, but will fly to Phuket airport. 

Flight SK973, Copenhagen-Bangkok, scheduled for departure on Monday night, will be postponed until tomorrow morning to avoid congestion at Phuket airport.

Flight SK976, Bangkok-Stockholm, will depart Phuket 02 December. Departure

time is estimated at 14.25, local time.

An additional flight, SK6972, will depart Phuket 02 December. Departure time

is estimated at 08.30, local time. 

Flight SK972, Bangkok-Copenhagen, will depart Phuket 03 December. Departure time is estimated at 00.25, local time.

The airline said as U-tapao airport has now been stretched beyond its capacity, SAS has deemed it  is not possible to continue operations at U-tapao airport. SAS flights will instead be operated to and from Phuket in southern Thailand.

Its Airbus A340 that has been stuck at Suvarnabhumi Airport since Monday has now been able to take off from the airport and has arrived in Phuket to commence traffic back to Scandinavia. 

For SAS passengers in Thailand: Affected passengers in Thailand may contact SAS' Bangkok office on +66 2661 6111.

För mig får dom gärna forsätta flyga till U-tapao

Det blir närmare till Pattaya

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Flyger med Air China den 16 december och dom har faktiskt fått iväg sina plan till u-tapao varje dag (även idag) som dom haft u-tapao öppen! så jag ser ganska ljust på det nu... peppar peppar...

läste på the nation nyss att dom olika falangerna ska ha avslutat detta innan kungens födelsedag på fredag... hoppas verkligen dom respekterar det... både för kungens och för min del ;) *fan va ego man är ibland* men jag vill ju inte missa mina 6 veckor i värmen  :neutral:

Saxat från Air Chinas Thailänska hemsida:

"Notice to passengers:

Due to the closure of Bangkok's civil airports, Air China will cease the operation of flights to Bangkok as of today until the reopening of Bangkok's civil airports".

Hmmm, 13 dagar kvar! En ombokning till KL. kostade 35000:- för 4 pers!

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Saxat från Air Chinas Thailänska hemsida:

"Notice to passengers:

Due to the closure of Bangkok's civil airports, Air China will cease the operation of flights to Bangkok as of today until the reopening of Bangkok's civil airports".

Hmmm, 13 dagar kvar! En ombokning till KL. kostade 35000:- för 4 pers!

fan också det som såg ljust ut... fan fan fan  :grrrrrr:

hoppas dom hittar på något tills på fredag då!

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma nu! Ordnade sig hyggligt trots allt. Ringde SAS måndag kl 19 och fick info om att jag stod på "waiting list" för att komma med avgången från Phuket tisdag natt till CPH. Hade ingen lust att bli sittande i BKK ifall jag inte kom med men SAS hade inga fler avgångar inplanerade då så det var bara att kasta sig på nattbussen till BKK 2 timmar senare. Framme vid tretiden, taxi till uppsamlingshotellet, "incheckning" kl 7 (jodå, jag kom med), buss till Phuket kl 8, framme kl 21.30! Totalt kaos på flygplatsen, tio köer till fyra incheckningsdiskar. En timme försenat lyfte planet 01.30.

Väl på Kastrup hade SAS fixade speciella incheckningsdiskar för oss som skulle vidare, fick plats på första plan till Arlanda. Hemma i bostaden kl 17 efter totalt ca 50 timmars resande, klar zombie-varning på mig då.

Det var första gången jag åkte "long-haul" med SAS och jag hade väl mina funderingar efter allt jag hört och läst om hur usla de var. Nu fick jag en otroligt positiv uppfattning om bolaget, det är ju när det krisar man får visa vad man är värd och SAS hanterade allting helt suveränt, web-info, telefonservicen i BKK, bussningen till Phuket etc.

Att flygplatsen på Phuket var i krigstillstånd kan man ju inte lasta SAS för. På planet bad de t o m om ursäkt för att de inte kunde erbjuda fullt sortiment på mat, dryck, försäljning pga att de inte körde från Phuket normalt.

Mycket trevlig personal på planet dessutom, inga "sura kärringar" som det brukar klagas på.

MVH, Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS brukar vara helt ok på dom längre flygningarna men når inte numera upp till samma servicenivå som tidigare.

Bästa flighten med dom var Tokyo-Stockholm när kungen var med . Skulle egentligen ha landat i Köpenhamn men blev 'omdirigerade'

till Stockholm.  :mdr:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...